Kommentarer till Vardagliga ord/meningar på både Thai och isaan

Lär mig sjukt mycket Lao i denna tråd (eller Isan om ni så vill). Mycket uppskattat! Kan vara kul att ha användning av på fester och i andra sammanhang. Tack! :wai:

Absolut, jag själv älskar ju Isaan och älskar maten och språket är ju precis som ni säger väldigt användbart. Man priset för att vara ihop med Thai är ju vart de kommer ifrån och vilka fördomar de har. Min fru Thai_Kines, naturligtvis är ju hon uppnäsa då hon tycker att alla andra är lägre än hon själv, för hon tillhör ju då den kvinnliga Buddhismen Guanjin, alltså en Kinesisk variant som inte äter nötkött och hon ser ju inte speciellt Thai ut utan just Kines.

Men hon älskar Isaan-mat precis som jag, men så fort jag frågar henne om något ord som är Isaan, ja då älskar jag Isaanflickor och Isaan, hahaha, ja så är det, hon vill inte att jag lär mig varken Lao eller Khmer, ja de är roliga de små liven.

Men jag skiter i det, för jag tycker det är jätteintressant att få lära mig alla sorters dialekter och språk, för som du sa Banglassi, det är användbart i många sammanhang!

Det är samma med min gumma, hon vill inte heller att jag lär mig isaan, men då och då när hon pratar så brukar jag fråga om det är thai eller isaan hon pratar, då kan hon prata både thai och isaan i samma mening

Min fru tycker bara att jag gör narr av henne när jag pratar Khmer. Då Khmer anses som lägre stående, men självklart kan jag inte låta bli att retas ibland i det offentliga rummet :p

(Vet att jag knappast lär påverka något, men kanske med tiden i vart fall kan få min fru eller barnen i hembyn att känna lite kulturell stolthet över sitt arv genom att visa intresse för det )

Min fru tycker bara att jag gör narr av henne när jag pratar Khmer. Då Khmer anses som lägre stående, men självklart kan jag inte låta bli att retas ibland i det offentliga rummet :p

(Vet att jag knappast lär påverka något, men kanske med tiden i vart fall kan få min fru eller barnen i hembyn att känna lite kulturell stolthet över sitt arv genom att visa intresse för det )

Jo, men det är ju så, kanske man inte kan påverka just dem, förhoppningen finns antagligen, beror på hur mottaglig man är.

Allt sådant här beror på hur stor rädslan är för det nya. Jag har ju en vad skall vi säga obotlig tro på att lära mig om olika dialekter, språk, mentalitet och seder och bruk samt olikheter, skapar mer förståelse för en hel kultur i ett land samt människorna i det landet, så ser jag på det.

Jag har största respekt för just detta, vet du @Banglassi nämnde ju om olika minoriteter i Thailand i en annan tråd, just detta är ju så fascinerande och om man ger sig själv chansen att lära sig lite om både livsstil, kultur samt språk blir man helt enkelt en lugnare människa och ser inga hot samt avund!:wai:

Min fru tycker det är skoj att ja kan Lao (isaan). Hon brukar snacka isaan när den hon pratar med är därifrån. Hennes alter ego kommer från Udon Thani. Och jag har varit lärare i Vientiane under flera år innan vi träffades... hahaha

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
3 K
Anonymius
A
A
Svar
0
Visningar