Isan Lover
Forumveteran
Engelska i all ära, men man bör nog först se på marknaden runt om. Thai kan vara ett bra förstasteg, så att behärska thailändskan bör väl vara steg ett. Man lär sig inte samiska och engelska, möjligtvis samiska och svenska om man tänkt bo i Sverige och med svenska som utbildningsspråk.
Nu ska man inte förringa engelskan, men jag tror att mycket av engelskan kommer av sig själv om barnen är intresserade.
Det verkar finnas allt för få eldsjälar som faktiskt vill uppnå något med deras yrke som lärare. Statusen verkar långt mycket viktigare än det man uträttar.
Jag gissar att du faktiskt lär ut engelska till barnen i byn och säkert ser till att intresset uppehålls. Utan ett egenintresse så blir det svårt att lära sig något.
Hej
När jag skrev lära sig läsa och skriva så var det Thailändska jag avsåg, många barn i byarna kan inte ens skriva sitt eget namn på Thailändska efter 5-6 år i skolan.
Du har tyvärr lite rätt om en hel del lärare, klarar man sin lärarexamen är man garanterad jobb och pension livet ut, får billiga subventionerade lån till hus och bil, får ta del av viss korruption o.s.v, för ganska många är detta målet, att lära barnen för livet kommer i andra eller tredje hand.
Det finns lärare som verkligen vill lära barnen och ger allt för detta, men dom är alldeles för få och förmodligen i minoritet.
Mvh isan lover