Hej
Det är fakta att flera av våra släktingar och vänner i byn har återvänt hem med sina familjer efter att ha blivit arbetslösa, det handlar om allt ifrån jobb som svetsare, gatsopare, städerskor, hotellpersonal o.s.v, eftersom dom alla har familjer blir situationen svår.
Men hurvida dom hade kunnat få andra jobb på den plats dom befann sig o.s.v så kan jag ju inte veta någonting om detta och knappast du heller, där kan vi bara spekulera, men själv har jag svårt att se vinsten i att medvetet avstå möjligheter till ett nytt jobb och sätta familjen i en krissituation.
En av kvinnorna i släkten säger att chefen på det företag hon jobbade på behöll sina släktingar och vänner när behovet av arbetskraft minskade, övriga fick lämna först, att ex.vis restauranger och hotell o.s.v gör sig av med personal när antalet gäster minskar är nog ganska naturligt och logiskt.
Det som oroar är att skuldsättningen bland medborgarna samtidigt är rekordstor, det i kombination med uppsägningar och arbetslöshet är ingen bra kombination för en familj, jag och frugan är allvarligt oroade för några av våra nära släktingar, men jag ser inte att ge eller låna ut pengar till dom som någon lösning, möjligtvis hjälp till självhjälp med någon rörelse här hemma, frugan kan ju även ge en del av dom tillfälliga jobb, men den möjligheten minskar ju nu också när frugan sålde av över 60 Rai.
Mvh isan lover