95% av arbetarna i Thailand hårt skuldsatta.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

I dagens Bangkok Post kan man läsa att ca 95% av arbetarna i Thailand är hårt skuldsatta.

1556730456242.jpeg

Around 95% of Thai blue-collar workers are heavily in debt and need the government to help raise wages and reduce their livings costs, according to the Thai Labour Reconciliation Committee (TLRC).

Relief urged for blue-collar workforce

Mvh isan lover

Om jag börjar blåsa mer stålar och lånar för mycket, är det då dags för en löneförhöjning?

Hej

Det handlar nog inte så mycket om att ”blåsa mer stålar” när man försörjer en hel familj på 300 baht om dagen, det handlar nog mer om att vrida och vända på varje baht för att klara mat på bordet och pengar till skolskjuts nästa dag.

Blir någon sjuk eller om man åker på någon oförutsedd utgift ligger nog ett lån nära tillhands om man är fattig och beviljas ett lån, att fattiga och lågavlönade har det svårt i extremt ojämlika u-länder är ju inte ovanligt.

Mvh isan lover

Hej

Det handlar nog inte så mycket om att ”blåsa mer stålar” när man försörjer en hel familj på 300 baht om dagen, det handlar nog mer om att vrida och vända på varje baht för att klara mat på bordet och pengar till skolskjuts nästa dag.

Blir någon sjuk eller om man åker på någon oförutsedd utgift ligger nog ett lån nära tillhands om man är fattig och beviljas ett lån, att fattiga och lågavlönade har det svårt i extremt ojämlika u-länder är ju inte ovanligt.

Mvh isan lover

Så du menar att många av dessa thailändare är riktigt duktiga med privatekonomin?

Senast den frågan togs upp så var det inte alls så, envisades du med. Priser gick inte alls upp bara för att man höjde lönen med 50% för en del av folket.

Hej

Att höjda löner kan påverka priserna uppåt är sant, men att detta skulle innebära att det skulle bli bättre för arbetarna om lönen inte höjdes köper jag inte alls, det är helt naturligt att dom som har detta sämst i världens ojämlikaste land vill få det bättre och strävar efter en högre lön.

Vill du själv inte ha höjd lön p.g.a att det kan påverka priserna uppåt?

Mvh isan lover

Hej

Att höjda löner kan påverka priserna uppåt är sant, men att detta skulle innebära att det skulle bli bättre för arbetarna om lönen inte höjdes köper jag inte alls, det är helt naturligt att dom som har detta sämst i världens ojämlikaste land vill få det bättre och strävar efter en högre lön.

Vill du själv inte ha höjd lön p.g.a att det kan påverka priserna uppåt?

Mvh isan lover

Vad med dom som är utan lön i Thailand.

Ja just ja, du skiter väl i dom.
Å andra sidan så har du aldrig brytt dig om att ens betala minimilön åt ditt tjänstefolk.

Att höja från 300 till 400 kommer inte att lösa problemet, det är fortfarande en lön som inte går att leva på mer än knappt mat för dagen. Dessa människor kommer att fortsätta låna så mycket det går och problemet kvarstår. Problemet är att dom lånar till ockerräntor och tillåts låna långt mer än dom kan betala. Dom vet ju inte ens hur mycket ränta dom betalar när dom handlar på kredit.

En väns flickvän köpte ny moppe på kredit, moppen kostade 50.000 kontant eller 2400/mån i 36 mån. Handpenningen var endast kostnaden för registrering mm.
Hon har inte en susning om kreditvillkoren, hon tänkte bara jag vill ha ny moppe och 2400/mån har jag nog råd med så hon köpte och var jätteglad.
24% ränta på hela beloppet under hela kredit tiden... Tjysta villkor...

Den svarta lånemarknaden är väl ännu värre, tro fn att man inte har råd att låna till ockerräntor om man tjänar 3 eller 400 om dagen. Höj lönen till 800 och problemet kvarstår.

Vad med dom som är utan lön i Thailand.

Ja just ja, du skiter väl i dom.
Å andra sidan så har du aldrig brytt dig om att ens betala minimilön åt ditt tjänstefolk.

Hej

Nu kör du med rena lögner och skitprat igen.

Hur i helvete skulle du kunna veta vad frugan betalar folk i lön, jag bara frågar?

Sen vet dom som följer min tråd om livet i byn att vår anställde och hans familj har mycket bättre villkor än vad en daglönare med garantilön på 300 baht har.

Men det blir väl kanske lätt så när det går en emot att man slår ifrån sig med rena lögner, men tråkigt är det när man ljuger medvetet och fantiserar om saker man i själva verket inte har en aning om.

Mvh isan lover

Att höja från 300 till 400 kommer inte att lösa problemet, det är fortfarande en lön som inte går att leva på mer än knappt mat för dagen. Dessa människor kommer att fortsätta låna så mycket det går och problemet kvarstår. Problemet är att dom lånar till ockerräntor och tillåts låna långt mer än dom kan betala. Dom vet ju inte ens hur mycket ränta dom betalar när dom handlar på kredit.

En väns flickvän köpte ny moppe på kredit, moppen kostade 50.000 kontant eller 2400/mån i 36 mån. Handpenningen var endast kostnaden för registrering mm.
Hon har inte en susning om kreditvillkoren, hon tänkte bara jag vill ha ny moppe och 2400/mån har jag nog råd med så hon köpte och var jätteglad.
24% ränta på hela beloppet under hela kredit tiden... Tjysta villkor...

Den svarta lånemarknaden är väl ännu värre, tro fn att man inte har råd att låna till ockerräntor om man tjänar 3 eller 400 om dagen. Höj lönen till 800 och problemet kvarstår.

Hej

Håller med, 300 eller 400 baht om dagen ändrar egentligen inte så mycket, det krävs mycket större åtgärder i världens ojämlikaste land, men någonstans måste man väl börja, själv tror jag på bättre utbildning för alla och inte bara dom som har råd.

Mvh isan lover

Hej

Hur i helvete skulle du kunna veta vad frugan betalar folk i lön, jag bara frågar?

Sen vet dom som följer min tråd om livet i byn att vår anställde och hans familj har mycket bättre villkor än vad en daglönare med garantilön på 300 baht har.

Men det blir väl kanske lätt så när det går en emot att man slår ifrån sig med rena lögner, men tråkigt är det när man ljuger medvetet och fantiserar om saker man i själva verket inte har en aning om.

Mvh isan lover

Då du inte vet vad din fru betalar i lön till erat tjänstefolk, hur kan du då komma och påstå att jag ljuger?

Fult gjort av dig IL. Ajabaja

Svågern hjälper frugan. Säger hjälper för han kommer och går som han vill. Han har en gammal skrotbil han betalar 6000B per månad för. Jag gav han sist 9k när han skulle åka hem för att betala bilen samt bränsle och mat till familjen. Han sa han kommer tillbaka om tre dagar.
Problemet är väl att han skiter i att betala bilen och stannar två veckor istället. Sedan kommer han och klagar när bilen skall lämnas tillbaka till handlaren. Då e det så dax att be om hjälp igen... tyvärr en mentalitet här att vi har det bra idag så varför bry sig om morgondagen. Inget som en löneökning kan ställa till rätta med, snarare förvärra.

Hej

Mvh isan lover

Not my business men du har faktiskt tidigare, långt tillbaka, förklarat att du/ni betalade daglönare samma löner som grannarna gjorde. Då var det "marknadsmässiga" löner som låg under 300B vilket då var lagliga minimilön. Det fanns gott om folk från grannlandet som kom o skapade lönedumpning, så förstod jag det iaf.
Rätta gärna om det inte stämmer så får vi den diskussionen ur världen.

/ SatanG

Liknande trådar

Tillbaka
Topp