95% av arbetarna i Thailand hårt skuldsatta.

Det kan du "Googla upp" så att du inte bara litar på mig. Du blir då påläst och kanske ändrar du din ståndpunkt en millimeter eller två du som har så bestämda uppfattningar om hur andra människor skall agera/reagera i en för dem svår situation..

Empati är bland annat förmågan att förstå andra personers känslor...

I sammanhanget menar jag att det verkar finnas en brist på empati när det gäller de svårigheter ursprungsbefolkningar psykologiskt möter när de försöker anpassa sig eller tvingas anpassa sig till de nya krav som ställs i det så kallade moderna samhället...

Empati – Wikipedia

Läs gärna det är väldigt intressant..

Har du ingen skam i kroppen!?!????

Påtvinga människor ett liv dom inte vill ha.

Vem är det som saknar empati? Du eller jag?

Nja. Fast det faller ju, dessa naturmänniskor vill vara just naturmänniskor. Varför ska någon tvinga dessa att anpassa sig och varför behöver dessa bidrag för att vara naturmänniskor?
De är tvingade att anpassa sig för att "någon" bestämt att ändra deras livsmiljö. Antingen direkt eller indirekt. Skogsbolag hugger ner skogen, dammar byggs för elproduktion är ju exempel på direkt påverkan. Viljan att "ha allt som alla andra har" som väcks av reklam, grannars inköp med mera kan vara ett incitament för förändring. Det "jag" har nu är inte bra och jag "måste" ändra mitt liv. När då förutsättningarna för förändringen inte finns... Då blir det problem..

Det kan du "Googla upp" så att du inte bara litar på mig. Du blir då påläst och kanske ändrar du din ståndpunkt en millimeter eller två du som har så bestämda uppfattningar om hur andra människor skall agera/reagera i en för dem svår situation..

Empati är bland annat förmågan att förstå andra personers känslor...

I sammanhanget menar jag att det verkar finnas en brist på empati när det gäller de svårigheter ursprungsbefolkningar psykologiskt möter när de försöker anpassa sig eller tvingas anpassa sig till de nya krav som ställs i det så kallade moderna samhället...

Empati – Wikipedia

Läs gärna det är väldigt intressant..

Det uppstår även vissa psykologiska svårigheter för de som jobbar och betalar skatt/bidrag. Möter du mycket av deras empati emot oss?

/ SatanG

Naturligtvis behöver du inte bli mer påläst och förändra ditt liv... Upp till dig...

Nej, herregud. Varför skulle jag förändra mitt liv.
Vad jag är påläst om räcker för mig och mina behov

Ska jag läsa mig till någon slags fattigdom.
Hur tänker du?
Kan du utveckla lite?

Klart fan naturfolket sliter när dom tvångsmoderniseras. Dom sliter lika mycket som folk i Sydamerika som skulle bli kristna.

Jag skiter i vilket. Dom får leva som naturmänniskor om dom vill. Det är IL som vill att dom ska få bättre löner....genom att jaga ekorrar och odla nötter.

De är tvingade att anpassa sig för att "någon" bestämt att ändra deras livsmiljö. Antingen direkt eller indirekt. Skogsbolag hugger ner skogen, dammar byggs för elproduktion är ju exempel på direkt påverkan. Viljan att "ha allt som alla andra har" som väcks av reklam, grannars inköp med mera kan vara ett incitament för förändring. Det "jag" har nu är inte bra och jag "måste" ändra mitt liv. När då förutsättningarna för förändringen inte finns... Då blir det problem..

Reklam?
Menar du att dom vill ha alls det här moderna?
Dom älskar ju sitt liv.

Själv gillar jag att vara ledig. Jag gillar dessutom att få lön.
Skillnaden är att jag inte har svårt att förstå att jag har svårt att få bägge mina önskningar igenom.
På den punkten saknar jag lite empati. Jag förstår inte hur dom kan tro att man både kan ha kakan och äta upp den.

... bygger på högst vetenskaplig forskning och undersökningar, resultaten har ju dessutom varit kända i flera decennier och även uppmärksammats av FN. ...

Ja det skall gudarna veta! :nod:

" ... that some racial or ethnic groups were not really capable of integrating into civilized society." - Gunnar Myrdal, 1974, "The Case against Romantic Ethnicity." Center Magazine. 7(4):26-30.

Ack ja, dessa sossar ;)

Hej

Den väg du förespråkar har man ju provat i drygt 100 år nu, kanske borde man överväga att prova lite mer moderna metoder som har förankring i nutida forskning.

Mvh isan lover

Så i drygt 100år har folket försökt lära sig thai så att de kan ta till sig utbildning på thai i skolan? I drygt 100 år har alltså pengarna i första hand gått till barnen och deras framtid och inte bakåt för att försörja de äldre?

Har fått en helt annan uppfattning av dig i den frågan innan.

Känner mig rätt nöjd och glad ;) Om sen sanningen är tråkig för dig så kan inte jag göra något åt det ;)

Mest ledsen för att jag inte kan infria din auktoritets wannabe-ism.
Jag bryr mig föga om vad du har läst för några böcker angående djungelfolk i diverse länder.

Du har väl en bra lösning på IL och hans bybors problem.
Dom kan alltså inte anpassas enligt forskningen och ni vill ha dom i skolan?
Vad fan är poängen med skola, då dom ändå inte verkar klara av att moderniseras?

Nä, skit samma. Vi skickar pengar, telefoner och maskiner, så kan dom låtsasjaga dagarna i ända och känna sig som det naturfolk dom är.

Vad fan är poängen med skola, då dom ändå inte verkar klara av att moderniseras?

Nä, skit samma. Vi skickar pengar, telefoner och maskiner, så kan dom låtsasjaga dagarna i ända och känna sig som det naturfolk dom är.
Men om dom helt plötsligt går skola och utbildar sig och drar, vilka kineser ska då besöka dom för att se naturbefolkningen, gps-chip och leta upp dom i nån förortscondo i Bangkok?

Mest ledsen för att jag inte kan infria din auktoritets wannabe-ism.
Jag bryr mig föga om vad du har läst för några böcker angående djungelfolk i diverse länder.

Mitt första inlägg här idag om den här debatten handlade om "empatibrist" inte något annat.

Jag, du eller vem som helst kan tycka vad vi vill. Men forskningen visar likväl att det finns stora svårigheter för dessa grupper och det är dom svårigheterna vi ser ute i byarna. Det är inte så lätt som att säga "dom får anpassa sig". Skulle det vara så lätt skulle ju problemen inte finnas!

Not my business men du har faktiskt tidigare, långt tillbaka, förklarat att du/ni betalade daglönare samma löner som grannarna gjorde. Då var det "marknadsmässiga" löner som låg under 300B vilket då var lagliga minimilön. Det fanns gott om folk från grannlandet som kom o skapade lönedumpning, så förstod jag det iaf.
Rätta gärna om det inte stämmer så får vi den diskussionen ur världen.

/ SatanG
Grejen är tydligen så länge man själv är en överhet och kan leva på de ”fattiga” då funkar det bra.

IL är en otäcke människa. Han utnyttjar och frodas av att NÅGON ANNAN är fattig. Så klassisk kommunist wannabe. Så fort de fattiga försvinner är han ingenting. Vidrigt. Kämpar inte alls för någonting bara bekräftar sig själv.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp