95% av arbetarna i Thailand hårt skuldsatta.

Ja då är du väl medveten om studentlån, eller? Mer troligt så är du helt ovetandes som vanligt, precis som vanligt när det gäller dig och Thailand. Inte lätt när man lever på västkusten och andra som jag lever här i Thailand.

Hej

Det verkar inte alltid som det är någon fördel kunskapsmässigt att leva i Thailand hela året gentemot delar av året om man ska gå på dom inlägg man läser här på forumet, själv tror jag nog att var man bor, hur man lever, vad man gör och vilka man umgås med i Thailand har ännu större betydelse i dom flesta fall när det handlar om frågor som rör Thailändarnas vardago, deras situation och levnadsvillkor.

Mvh isan lover

Information angående studielån som du fick av både @SatanG och mig samt även andra vill jag minnas var vilken bank, vart du vänder dig, vilka det är till för, hur man går tillväga och vilka krav som ställs. Nästa gång frågan om studielån kommer upp så börjar du svamla om analfabeter och fan vet vad.

Jag köper att du har missat att det finns. Ibland missar man saker, det gör vi alla. Jag köper att dina grannar har missat att det finns av samma anledning och dessutom sämre förutsättningar att leta efter saker de kanske inte ens trodde fanns. Det jag inte köper är att du istället för att ens på 6 månader ha orkat ta tag i det själv konstant bara letar efter något negativt att gnälla om, någon ursäkt till att misslyckas eller byter ämne. Det tyder snarare på antingen ett totalt ointresse eller en motvilja av någon outgrundlig anledning...

Håller givetvis med dig om att den statliga skolan borde varit på hugget och stått för informationen i första hand. Nu är inte världen perfekt, då får man faktiskt arbeta med det man har. Ser inte alls något konstigt i att en falang som är så djupt insatt i skolan och skolsystemet i Thailand samt sitter i byråd och är vise kampanjchef för Thaksin skulle informera byborna om detta. Inte ens i Sverige är du garanterad att någon letar upp dig i skolan för att gå igenom hur du skall finansiera dina vidare studier... Här är det dock något de flesta vet om.

Hej

Den informationen gav ni väl mig nyligen långt efter det att jag kom tillbaka till Sverige, mitt svar var att jag ska kolla upp detta nästa gång, men jag har inga större förhoppningar om att barn i byn kommer att få ta del av dessa lån, låter helt enkelt för bra för att vara sant, att låna ut pengar till utfattiga människor utan säkerhet och fasta inkomster innebär en stor risk och jag tror inte att det är så lätt som det förespeglas här på forumet att få dessa lån.

Mvh isan lover

Hej

Den informationen gav ni väl mig nyligen långt efter det att jag kom tillbaka till Sverige, mitt svar var att jag ska kolla upp detta nästa gång, men jag har inga större förhoppningar om att barn i byn kommer att få ta del av dessa lån, låter helt enkelt för bra för att vara sant, att låna ut pengar till utfattiga människor utan säkerhet och fasta inkomster innebär en stor risk och jag tror inte att det är så lätt som det förespeglas här på forumet att få dessa lån.

Mvh isan lover

Varför kan du inte informera byborna nu?
Känns det bättre om du är fysiskt närvarande när du frälser dom?

Hej

Helt enkelt p.g.a att jag aldrig har hört talas om någon i vår by eller närliggande som har sökt detta, fattiga människor prioriterar nog av nöd andra saker i livet, är du säker på att barn i utfattiga familjer utan fast inkomst får dessa studielån?

Själv ser jag nog att den statliga skolan borde stå för information som rör skolan och studier, att lägga detta på falanger tycker jag verkar lite konstigt.

Själv har jag flera frågor runt detta med dessa studielån, förutom att undrar om även utfattiga är berättigade till dessa studielån så undrar jag vad som händer om lånen inte betalas i tid, om låntagaren slutar betala sina studielån helt o.s.v, kommer då hela familjen att drabbas ekonomiskt eller bara eleven?

Mvh isan lover

Ja nu kvittar det väl om man informerar dig eller inte. Vanligtvis så tar det ju inte lång tid förrän du upprepar samma missuppfattningar igen och igen.
Vad jag förstår är det eleven som tar lånet och blir återbetalningsskyldig. Alla betalar inte tillbaka sina lån heller utan det är nog för många som inte betalar skatt iaf en moralisk fråga. De med lite rättvisekänsla betalar, systemet hjälpte dom när de behövde och har man själv blivit hjälp upp är det nog många som betalar tillbaka men inte alla.
Ju fler som återbetalar, desto fler kan få hjälp. Alla får det inte utan det måste visas att man verkligen är i stort behov av hjälp.

/ SatanG

Ja nu kvittar det väl om man informerar dig eller inte. Vanligtvis så tar det ju inte lång tid förrän du upprepar samma missuppfattningar igen och igen.
Vad jag förstår är det eleven som tar lånet och blir återbetalningsskyldig. Alla betalar inte tillbaka sina lån heller utan det är nog för många som inte betalar skatt iaf en moralisk fråga. De med lite rättvisekänsla betalar, systemet hjälpte dom när de behövde och har man själv blivit hjälp upp är det nog många som betalar tillbaka men inte alla.
Ju fler som återbetalar, desto fler kan få hjälp. Alla får det inte utan det måste visas att man verkligen är i stort behov av hjälp.

/ SatanG
Var ju spaltmeter i media om dessa lån förra året.
Lärare som borgat för att eleverna skulle få lån.
Nu sitter det 1000 tals lärare skuldsatta upp till öronen för att dessa elever inte kunnat betala tillbaks.
Regeringen gick ut med varning till lärarna att inte borga då dom blir skyldiga att betala tillbaks om inte eleverna fullföljer betalningarna.
Exet hade sånt studielån och kunde inte betala tillbaks, hon och flera blev kallade till något rättegångsliknande där det hotades med kortare fängelsestraff om dom inte skötte sin månadsåterbetalning.
Hon hade inte råd att fullfölja studierna trots lån.
Är det 1 barn i familjen så kanske ok, men att hon och alla hennes systrar skulle kunna gå på skola samtidigt var otänkbart.
Då hade familjen fått svälta, det tar ju trots allt några år att studera.
Det var snarast ut på arbetsmarknaden, mormor och morfar tog hand om alla barnbarnen och exet plus systrarna åkte och jobba och sände hem pengar.
Med mamma, pappa, syskon och barn så var dom 15 personer i en trähydda som skulle ha mat för dagen, det klarar inte ett studielån.

Håller Du på med någon form av mobbing? Väx upp och bete dig som den vuxne man du är.....

Mobbning vet jag inte. Motpropagerar vill jag snarare kalla det för.
IL älskar livet där i byn och älskar deras levnadssätt.
Dock så är han ju fri att lämna detta ”härliga” liv när han så önskar.
Det är lätt att vara hjälte när man omger sig av fattiga.
Samtidigt vill han ”rädda” dessa människor, dock ej med bekostnad på deras romantiska levnadssätt.

IL reser till paradiset. Paradiset för dom som bor där är dock kanske inte ett paradis.

Samtidigt vill han ”rädda” dessa människor, dock ej med bekostnad på deras romantiska levnadssätt.

IL reser till paradiset. Paradiset för dom som bor där är dock kanske inte ett paradis.
Nej mobbning vill jag inte kalla det men väl en ganska tuff antipropaganda. Vid mobbning går man till personangrepp och det kan jag inte se. Men visst bör samtliga här tänka över sina ordval ibland så att man inte går över gränsen för det är oacceptabelt.

Du klagar ständigt på andra och verkar inte ta ansvar för hur du själv uppträder här på forumet. Det är väl meningen att vi skall ha en trevlig stund och kunna umgås som vuxna människor? Man behöver inte klaga på andra i all oändlighet och man behöver inte utlämna någon familjemedlem i ett öppet forum. Sunt förnuft alltså....

Du klagar ständigt på andra och verkar inte ta ansvar för hur du själv uppträder här på forumet. Det är väl meningen att vi skall ha en trevlig stund och kunna umgås som vuxna människor? Man behöver inte klaga på andra i all oändlighet och man behöver inte utlämna någon familjemedlem i ett öppet forum. Sunt förnuft alltså....

Då läser du nog bara de inlägg då jag klagar.
Jag tar ansvar för mina inlägg och eventuella påföljder.
Spana in ILs inlägg och trådar så ser du bara en massa propagandamönster. Till 99% är det politisk propaganda eller så är det det underbara facket allt handlar om.
Copy/Paste nyheter t.o.m från Storbritannien och diverse val där.
Snart får vi läsa om afrikanska valstugor som har blivit förstörda.

IL har mycket att bidra med, med stor säkerhet, men han klarar ju inte av att skriva om frimärkssamlingar utan att dra in politik eller facket i det hela.

Vad har herrn bidragit med själv?

Då läser du nog bara de inlägg då jag klagar.
Jag tar ansvar för mina inlägg och eventuella påföljder.
Spana in ILs inlägg och trådar så ser du bara en massa propagandamönster. Till 99% är det politisk propaganda eller så är det det underbara facket allt handlar om.
Copy/Paste nyheter t.o.m från Storbritannien och diverse val där.
Snart får vi läsa om afrikanska valstugor som har blivit förstörda.

IL har mycket att bidra med, med stor säkerhet, men han klarar ju inte av att skriva om frimärkssamlingar utan att dra in politik eller facket i det hela.

Vad har herrn bidragit med själv?
Nu pratar vi om dig och mig inte någon tredje part.

Du bedömer själv hur du uppträder och med det följer hur folk bedömer dig som person. Det är upp till dig.

Själv har jag inte bidragit med något nämnvärt utan min förhoppning är att jag skall träffa trevliga personer som kan delge mig sina erfarenheter och kunskaper. Det är roligt att kunna "tjöta" med folk om alla har hjärtat på rätta stället...

Vi får helt enkelt (både jag och du) försöka att göra Thaisnack till det bästa forumet

Håller Du på med någon form av mobbing? Väx upp och bete dig som den vuxne man du är.....
Märkligt är det att IL,s inlägg är som ett rött skynke för vissa medlemar, överskott av Testosteron? Jag känner ju igen det han skriver i inläggen, är inte så långt borta från mitt tillhåll, nong young distrikt. Att IL lever som en turistande falang i isaan behöver man inte spy galla över, upp till han.

Nu pratar vi om dig och mig inte någon tredje part.

Du bedömer själv hur du uppträder och med det följer hur folk bedömer dig som person. Det är upp till dig.

Själv har jag inte bidragit med något nämnvärt utan min förhoppning är att jag skall träffa trevliga personer som kan delge mig sina erfarenheter och kunskaper. Det är roligt att kunna "tjöta" med folk om alla har hjärtat på rätta stället...

Vi får helt enkelt (både jag och du) försöka att göra Thaisnack till det bästa forumet

Hittills har jag mest lyckats läsa från din sida att du klagar på att jag klagar på andra.
Jag har inget större problem med detta forum eller stämningen på detta forum.
Visst kommer det en del syrligheter, speciellt från min sida, men så är livet.

Man kan ju välja att blockera folk om man inte tycker att deras inlägg passar ens egen smak.

Det är väl bara att se på trådrubrikerna. Gnället, propagandan och missnöjdheten startar redan där.
Dock så tror jag inte att jag har startat några sådana trådar.

Tycker mest det blir tragiskt med alla enögda ”sanningar” från experternas sida.
Godhetsapostlar är jag helt enkelt skittrött på.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp