Anledningen till att jag undviker thailändska män så mycket det går

Har själv varit utsatt för rasism.

En Thaipolare fick sina däck sönderskurna av tidigare kamrater för att han umgicks för mycket med farang (mig).

Han fick även en smäll en gång av samma anledning.

Finns nog rasism här precis som i alla länder, bara för man inte ser den så betyder det inte att den inte finns.
Hej

Det är säkert sant och då kanske speciellt på turistorter där utlänningarna är många,, nästan dominerar, syns och hörs o.s.v, men enligt mig är den ändå relativt liten och något som man till ganska stor del kan påverka själv.

Själv tror jag att språket är en näst intill avgörande faktor, redan om man kan lite så förändras ganska mycket, folk man möter uppskattar verkligen att man försöker, kan man sen lära sig äta och ta seden dit man kommer så är riskerna nog minimala.

Mvh isan lover

Hej

Det är säkert sant och då kanske speciellt på turistorter där utlänningarna är många,, nästan dominerar, syns och hörs o.s.v, men enligt mig är den ändå relativt liten och något som man till ganska stor del kan påverka själv.

Själv tror jag att språket är en näst intill avgörande faktor, redan om man kan lite så förändras ganska mycket, folk man möter uppskattar verkligen att man försöker, kan man sen lära sig äta och ta seden dit man kommer så är riskerna nog minimala.

Mvh isan lover
Var inte i turistort det var i risbyn jag bodde i 2 år utanför Lomsak, Phetchabun.

Här nere i Pattaya har jag aldrig varit utsatt för nåt liknande, fast som sagt umgås ju inte med Thai på samma sätt som där uppe då det var det enda jag umgicks med och såg då det var rätt farangtomt i min by..

Dom som gjorde det bodde inte i samma by.

Var inte i turistort det var i risbyn jag bodde i 2 år utanför Lomsak, Phetchabun.

Här nere i Pattaya har jag aldrig varit utsatt för nåt liknande, fast som sagt umgås ju inte med Thai på samma sätt som där uppe då det var det enda jag umgicks med och såg då det var rätt farangtomt i min by..

Dom som gjorde det bodde inte i samma by.
Hej

Låter märkligt, själv höll jag ju till i Chon Daen som ligger i Petchabun provins i närmare 10 år utan att råka ut för någon rasism, kanske handlade det mer om avundsjuka än verklig rasism?

Mvh isan lover

Hej

Låter märkligt, själv höll jag ju till i Chon Daen som ligger i Petchabun provins i närmare 10 år utan att råka ut för någon rasism, kanske handlade det mer om avundsjuka än verklig rasism?

Mvh isan lover
Ja det var väl mer avundsjuka men man kan ju kalla det rasism då det var just för att han umgicks för mycket med farang.

Man skall nog komma ihåg att alla ungdomar är osäkra, vill hävda sig lite och har svårt med äldre.
Går man fram och pratar med dom så brukar det bli en isbrytning. Det har jag upplevt inte minst här i Thailand.
Många har fördomar och säger i förväg hur det skall gå men testa säger jag.
Gå fram till thai ungdomar och börja prata, skoja lite och uppskatta deras kanske bristande engelska så får du se en isbrytning.
Varför skall vi alltid måla fan på väggen när den finns inte.

Fanns områden i Petchabun som jag varnades för att inte åka till eller stanna vid för folket där var mer kriminella och avig mot utlänningar.

När vi var uppe i Nam Nao vid en bat-cave på nyårsafton så vågade Thaiarna inte ens låta mig gå på toaletten själv för det satt en hel del ungdomsgäng där och festade som kollade avigt hela tiden jag passerade.

Man skall nog komma ihåg att alla ungdomar är osäkra, vill hävda sig lite och har svårt med äldre.
Går man fram och pratar med dom så brukar det bli en isbrytning. Det har jag upplevt inte minst här i Thailand.
Många har fördomar och säger i förväg hur det skall gå men testa säger jag.
Gå fram till thai ungdomar och börja prata, skoja lite och uppskatta deras kanske bristande engelska så får du se en isbrytning.
Varför skall vi alltid måla fan på väggen när den finns inte.
Jag var ju ungdom då när jag bodde där 5555, var ju bara 37 år.

Fanns inga som talade Engelska så jag tog mig runt på knagglig Thai och umgicks bara med jämngamla Thai.

Ja det var väl mer avundsjuka men man kan ju kalla det rasism då det var just för att han umgicks för mycket med farang.
Hej

Då är jag med dig, avundsjuka finns och den skapar en hel del problem även mellan Thailändarna och är således inget specifikt problem som drabbar oss utlänningar.

Själva har vi ju valt att hålla en låg profil, inte bygga störst och finast, inte spendera mycket, leva enkelt på ungefär samma sätt som övriga i byn, arbeta på farmen, ha pojken i byskolan samt deltaga i alla gemensamma aktiviteter som förekommer i byn.

Hade vi byggt byns största och dyraste hus, köpt en dyr bil, lagt oss på en nivå över alla andra bybor, levt på ett sätt som ingen bybo skulle klara av ekonomiskt o.s.v hade nog risken för avundsjuka varit överhängande.

Men även om vi gör vad vi kan för att inte drabbas av avundsjuka så får vi nog en liten släng av den ändå någon gång ibland.

Mvh isan lover

Fanns områden i Petchabun som jag varnades för att inte åka till eller stanna vid för folket där var mer kriminella och avig mot utlänningar.

När vi var uppe i Nam Nao vid en bat-cave på nyårsafton så vågade Thaiarna inte ens låta mig gå på toaletten själv för det satt en hel del ungdomsgäng där och festade som kollade avigt hela tiden jag passerade.
Hej

Det var ju bra att dom oroade sig för och tog hand om dig, men vi vet ju faktiskt inte hur det hade slutat om du hade gått fram till ungdomarna och skålat med dom.

Mvh isan lover

Hej

Det var ju bra att dom oroade sig för och tog hand om dig, men vi vet ju faktiskt inte hur det hade slutat om du hade gått fram till ungdomarna och skålat med dom.

Mvh isan lover
Jag brukade allt gå och skåla och prata med dom flesta hade aldrig problem med det men där uppe den Nyårs afton i Nam Nao var det en lite otrygg stämning och dom andra Thai jag var med kände sig ju inte heller hemma för det var långt utanför deras domäner.

Jag säger inte att det är vanligt men allt är inte skära moln och gröna fina ängar, det finns avigsidor med.

Jag fick höra från faranger som jag träffade första gången jag var uppe i Lomsak innan jag flyttade dit att dom gick aldrig ut efter klockan 18:00 på grund av motsättningar.

Jag fick ju googla det och hamnade på Thaivisa och trådar om Lomsak och stora motsättningar mellan faranger och Thai flera år innan jag bodde där, vidare till tidningsurklipp som berättade om mord där en farang och Thai hade hittats skjutna i floden.
Tog upp det med frugan och hon trodde först när jag sa farang som mördats att jag menade farangen dom hade hittat mördad nedgrävd på en tomt, så då dök ett offer till upp.

Så kan vara något som hänt i historien som låg kvar i samhället, jag var ofta ute efter klockan 18:00 och jag var ute på stan och festade med Thai, även polare som var på besök var med ute och vi hade alltid sköj.
Men dom gamla farangubbarna som bott där länge dom kände ju någon rädsla.

Men annars var det lugnt där uppe för min del jag hade mitt kompis gäng bestående av jämngamla Thai och förutom dom 2 sakerna som jag skrev om har jag inte stött på något direkt men jag är inte naiv och tror att allt är guld och gröna skogar.

Jag brukade allt gå och skåla och prata med dom flesta hade aldrig problem med det men där uppe den Nyårs afton i Nam Nao var det en lite otrygg stämning och dom andra Thai jag var med kände sig ju inte heller hemma för det var långt utanför deras domäner.

Jag säger inte att det är vanligt men allt är inte skära moln och gröna fina ängar, det finns avigsidor med.

Jag fick höra från faranger som jag träffade första gången jag var uppe i Lomsak innan jag flyttade dit att dom gick aldrig ut efter klockan 18:00 på grund av motsättningar.

Jag fick ju googla det och hamnade på Thaivisa och trådar om Lomsak och stora motsättningar mellan faranger och Thai flera år innan jag bodde där, vidare till tidningsurklipp som berättade om mord där en farang och Thai hade hittats skjutna i floden.
Tog upp det med frugan och hon trodde först när jag sa farang som mördats att jag menade farangen dom hade hittat mördad nedgrävd på en tomt, så då dök ett offer till upp.

Så kan vara något som hänt i historien som låg kvar i samhället, jag var ofta ute efter klockan 18:00 och jag var ute på stan och festade med Thai, även polare som var på besök var med ute och vi hade alltid sköj.
Men dom gamla farangubbarna som bott där länge dom kände ju någon rädsla.

Men annars var det lugnt där uppe för min del jag hade mitt kompis gäng bestående av jämngamla Thai och förutom dom 2 sakerna som jag skrev om har jag inte stött på något direkt men jag är inte naiv och tror att allt är guld och gröna skogar.
Hej

Hos oss uppe i byn är det främst ungdomar ifrån olika byar som bråkar med varandra, dom drabbar samman och har t.o.m dödat varandra ibland, detta förekommer året runt men det drabbar i princip inte utomstående.

Dessa ungdomsgäng dyker även upp när det är molam eller något liknande och slåss då med varandra, det har även hänt att tillhyggen som påkar, yxor, pistoler och gevär har använts, så numera tillåter polisen bara molam inne i byarna på dagtid, är det en stor molamfedtival utanför någon stad eller liknande så är det gott om vakter och poliser, dom tvekar inte att ta med hårdhandskarna om det hettar till.

Mvh isan lover

Jar varit med om samma sak. Bland de första fångerna kag var i en by utanför khon kaen. Jag var med tjejen och hennes polare och vi hamnade på karaoke. De lät mig inte gå själv på toa utan blev riktigt uppjagade då jag själv smed iväg på muggen de första gångerna. De menade på att thaikillaena inte gillade farang. Syndes tydligt efter denna händelse att de såg efter mig lite extra.

Detta är min erfarenhet. Att sen någon annan anser sig veta bättre gör knappas mina erfarenheter mindre värda.

Skulle tillägga att ingen bra om man bedömer en befolkning på grund av vad en del ungdomar har för sig speciellt när de är lite berusade.
Även ungdomar är goa om du vågar bemöta dom utan fördomar och med lite humor.
Annars är det samma var man än lever i världen så söker man sig inte till ungdomsgäng i mörker. Försök detta i Brooklyn i NY :rolleyes: Eller i Sverige, samma beteende. Är åtminstone min erfarenhet

Skulle tillägga att ingen bra om man bedömer en befolkning på grund av vad en del ungdomar har för sig speciellt när de är lite berusade.
Även ungdomar är goa om du vågar bemöta dom utan fördomar och med lite humor.
Annars är det samma var man än lever i världen så söker man sig inte till ungdomsgäng i mörker. Försök detta i Brooklyn i NY :rolleyes: Eller i Sverige, samma beteende. Är åtminstone min erfarenhet
Hej

Själv skulle jag absolut välja att söka upp Thailändska ungdomsgäng i mörkret före Brooklyn i NY, har som sagt inga dåliga erfarenheter alls av detta när det gäller Isaan.
Oftast vill dom bara skåla med en.
Mvh isan lover

Hej

Själv skulle jag absolut välja att söka upp Thailändska ungdomsgäng i mörkret före Brooklyn i NY, har som sagt inga dåliga erfarenheter alls av detta när det gäller Isaan.
Oftast vill dom bara skåla med en.
Mvh isan lover
Isaan ja men inte i Pattis eller HH eller någon annan avtjälpsplats för avdankade faranger av alla möjliga nationaliteter. ;)

Jag tycker det är intressant att Isan lover alltid verkar ha positiva erfarenheter av precis allt. jag önskar att jag också hade det.:wai:

Hej

Tror att du skulle bli positivt överraskad, bara genom att gå dit själv skulle du nog få en viss respekt, sen är ju dessutom dom flesta moppe-taxi killarna ifrån Isaan och det borgar ju för att dom skulle vara trevliga mot dig.:)

Mvh isan lover

Får nog hålla med dig där, vet i Bangkok för 20 år sen, var mycket där i långa tider och hade fantastiskt roligt med poliser och taxi-drivers på bakgatorna, nja får nog säga att är trevligt.

Åkte ofta ner till Siam Road, tog båten till Oriental brygga och gick ner till en Kines som har en restaurang där på hörnet siam och Yaowarat, satt ofta poliser och taxidrivers, kul som fan!

Liknande trådar

B
Svar
3
Visningar
2 K
Bangkok_Hilton
B

Tillbaka
Topp