O
Om det tvistar de lärde.
Hej
Själv har jag enbart positiva erfarenheter av att umgås med Thailändare och det i alla tänkbara sammanhang, i alla socialgrupper och då inte minst vanligt folk på gatan och risfälten o.s.v.
Själv tycker jag att detta med rasism i Thsiland är en skröna utan grund i verkligheten, kommer ihåg en gång för över 15 år sedan när jag besökte Koh Samui, satt och diskuterade just detta med rasism med en Svensk bar och restaurangägare.
Han kände sig utsatt för rasism och han kände sig definitivt inte välkommen överallt på ön, jag frågade då om han kunde språket, nej svarade han och han tänkte inte lära sig heller, här har du nog den största anledningen till dina problem och dåliga erfarenheter sa jag.
Han kontrade då med att det fanns en plats på ön där Thailändarna höll till och där skulle inte jag heller vara välkommen utan bli utfryst sa han, jag frågade var denna plats låg och sa att jag skulle prova den nästa dag, han skrattade och sa att det skulle bli roligt att höra hur det gick.
Jag åkte dit och det fanns mycket riktigt inga utlänningar där, men jag gick fram och beställde Thaimat och öl på Lao och då började damen innanför disken att le, hon frågade var jag kom ifrån och varför jag kunde Lao o.s.v, jag svarade att jag brukade hålla till på landsbygden i Isaan och att jag umgicks nästan bara med Thailändare.
Hon erbjöd mig att komma in i deras hus och äta med familjen, dom satt under ett tak och såg på TV, jag satt där med dom och åt, ett av barnen kom och satt i mitt knä och vi hade det trevligt, några extra öl med mannen i huset blev det också, dom frågade om jag skulle komma nästa dag också.
Sen åkte jag till Svensken och berättade det här, han blev märkbart irriterad och påstod att det bara var tur.
Mvh isan lover