Att stanna på Koh Lanta

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
M

MissAnn

Gäst
Tja!!

Jag har en fråga ? Alla dessa svenskar som jobbar i Thailand ( Vi säger Koh Lant ) Hur fixar dom att stanna så länge? Jag vill oxå göra det, kan någon förklara på ett enkelt sätt hur jag i så fall går till väga. Jag tänker mer så här , jag vill stanna Alltid :)
men jag får ju inte visum för den tiden. Någon Svensk/svenska som Jobbar på Koh Lanta eller känner till någon som jag kan kontakta ??
Jätte tacksam för svar
* Rymma från Sverige och Aldrig komma tillbaka *
Redigera inlägg

Verkar som du inte nöjde dig med mitt svar det är enda alternativet för dig efter Augusti då dom kommer bli striktare och inte tillåter folk att springa fram och tillbaks mellan gränserna det är det dom gör nu eller studentvisa eller gift sig eller skaffat barn. Och eftersom border runs försvinner ur alternativet nu så var det bara dom andra 2 kvar. Jag är i samma situation som dig för ung för retirement visa, eller jag antar att du är för ung pga. din fråga.
Så jag bor här 4 veckor åker och jobbar 4 veckor osv. Men det verkar ju inte aktuellt för dig utan du vill stanna och då har du dom alternativen jag gav dig.

Studentvisa kan du ha i totalt 6 år har jag läst får 1 år åt gången och under det året måste du plugga 180 timmar Thai många skolor som erbjuder det i thailand antagligen på Kho Lanta med. Rätt bra alternativ och inte så dyrt.

Tja!!

Jag har en fråga ? Alla dessa svenskar som jobbar i Thailand ( Vi säger Koh Lant ) Hur fixar dom att stanna så länge? Jag vill oxå göra det, kan någon förklara på ett enkelt sätt hur jag i så fall går till väga. Jag tänker mer så här , jag vill stanna Alltid :)
men jag får ju inte visum för den tiden. Någon Svensk/svenska som Jobbar på Koh Lanta eller känner till någon som jag kan kontakta ??
Jätte tacksam för svar
* Rymma från Sverige och Aldrig komma tillbaka *

Har du lyckats "rymma iväg" ännu för att stanna?

Finns ju mer alternativ än studentvisum, gifta sig eller skaffa barn. Arbetsvisum är ett. Skaffa ett jobb där nere som erbjuder papper för Non Imm "B" visum och arbetstillstånd (blå liten bok).
Angående 'border-runs' så har de blivit striktare, men inte totalitära. Att springa över landsgränserna har blivit näst intill omöjligt, men jag vet flera som fortfarande flyger in och ut 1-2 gånger och sedan skaffar ett turistvisum några gånger.

Tekniskt sätt kan du stanna på turistvisum väldigt länge. Du får 60 dagar som du sedan kan förlänga med 30 dagar. Säg att du skaffar visumet i Vientiane. Du kan skaffa 3 sådana på rad från samma ambassad, efter det måste du byta land och skaffa nästa i Kambodja, Vietnam eller liknande. Om det är etiskt rätt eller inte är upp till dig, verkar som att många har problem med folk som stannar på det sättet, personligen kunde jag inte bry mig mindre.

(Tänk också på att även om denna "bugg" i systemet är laglig så är det upp till varje ambassad eller konsulat att avgöra om de vill ge dig visum. Och slutligen är det immigrationen som bestämmer. De har rätten att inte låta dig komma in även med visum, vilket de kan göra om du har mängder med turistvisum i passet. Därmed skulle jag alltid se till att flyga in till Thailand snarare än att gå över gränserna, då det är krångligare för dem att avfärda dig på en flygplats i Bangkok.. Att ha baht i cash att kunna visa upp är också smart, i vart fall 20-40.000, det kan ses som en "garanti" på att du inte behöver jobba svart, även om det är en usel garanti)

Senast redigerad av en moderator:
Jag gick över gränsen till Kambodja när jag va nere nu i februari för att förlänga mitt visum.
Kanske bara hade tur men de gick hur smärttfritt som helst.
Hade ingen aning om att dom blivit hårdare på de :)

Jag gick över gränsen till Kambodja när jag va nere nu i februari för att förlänga mitt visum.
Kanske bara hade tur men de gick hur smärttfritt som helst.
Hade ingen aning om att dom blivit hårdare på de :)

Antar att du menar ny stämpel och inte förlänga visum(?) Har du visum som har flera övergångar så är det inga problem att gå över gränsen. Är du här på semester och bara går över gränsen 1-2 gånger så är det inga problem heller, gäller med de som bor här och går över var 30e/15e dag.

Antar att du menar ny stämpel och inte förlänga visum(?) Har du visum som har flera övergångar så är det inga problem att gå över gränsen. Är du här på semester och bara går över gränsen 1-2 gånger så är det inga problem heller, gäller med de som bor här och går över var 30e/15e dag.

Haha ja "based on a true story"
Självklart de jag menar. ;)
Klart de är lite skillnad :)

Det man måste tänka på om man som tex, vi kommer ner me visa on araiwell o får 30 dar o typ efter 1 vecka så vill vi ta en tur till Laos några dar o sen åker över då har vi inte några 30 dagar utan får 15 dagar så gäller o tänka där så det inte blir overstay när vi ska hem

Gift dig med en Thaimedborgare , som kvinna kan du då bli Thailändsk medborgare , med ditt utseende (Avataren) så lä du inte ha några problem att hitta villiga Thaimän , akta dig bara många har inte så höga tankar om kvinnor ;)

Det man måste tänka på om man som tex, vi kommer ner me visa on araiwell o får 30 dar o typ efter 1 vecka så vill vi ta en tur till Laos några dar o sen åker över då har vi inte några 30 dagar utan får 15 dagar så gäller o tänka där så det inte blir overstay när vi ska hem
Så gjorde jag en gång ... vart ju tvungen att dra till Immigration och fixa en vecka till för att inte åka på overstay. Då jag körde bil ville jag inte riskera att bli stoppad och polisen skulle inse att jag stannade olagligt.

Lösningen är ju att planera bättre eller skaffa turistvisum med double entry.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
33
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp