Att ta hem barn från Thailand till Sverige

Ja vi har inte brottom så. Enda är väll att vi vill anmäla till skolan så fort som möjligt så hon hinner början augusti.

Jag känner att det är dags för en liten uppdatering om hur det går för barnen efter två år i Sverige.

Våra barn har nu gått två år i skolan och talar flytande svenska (med skånsk accent). Visst behövs språkstöd i skolan, det är oundvikligt särskilt eftersom flitens lampa har väldigt svårt att brinna ibland. Det är ju roligare att smita iväg och leka med kompisar än att göra sina läxor.Pojken har förhållandevis lätt för skolan och för flickan är det tvärtom. Men så är det också mellan svenska syskon.

Barnen blev också svenska medborgare tillsammans med mamma i maj i år, så nu har dom svenskt förnamn med sitt gamla som mellannamn och mitt efternamn. Sitt gamla efternamn kan man enligt Skatteverket inte behålla som mellannamn som frugan kunde.

För övrigt är ungarna hälsan personifierad, inte en enda sjukdag för någon av dom från skolan förra läsåret trots influensavåg och vinterkräksjuka. Riktigt skönt!!

Sen fortsätter tandläkarbesöken, flickan skall bedömas i nästa månad av en expert om tandreglering är nödvändig, pojken har inga sådana problem. Och tandstatusen har blivit mycket bättre sedan lördagsgodiset infördes. Allt godis i veckorna är strängt förbjudet, så även kakor och annat elände.

Så på det hela taget har allt gått utmärkt och dom fick ju glädjas åt sin hett efterlängtade lillebror när han kom med storken den 2 april.

Kul att Det går bra för er berra. Ni verkar ha kommit in i Sverige bra. Lycka till!

Vi väntar fortfarande på hennes personnummer efter 6 veckor. Sedan ska vi skicka in ansökan för barnens visum. Det är en lång process. Så ska hon börja sfi så fort numret kommer också det är ordnat.

"nakonsawan " sa:
Kul att Det går bra för er berra. Ni verkar ha kommit in i Sverige bra. Lycka till!

Vi väntar fortfarande på hennes personnummer efter 6 veckor. Sedan ska vi skicka in ansökan för barnens visum. Det är en lång process. Så ska hon börja sfi så fort numret kommer också det är ordnat.

6 veckor för ett personnummer? Det verkar ju helt galet. För oss tog det max en vecka när det begav sig, men det beror kanske på semestertider.

Ja, allting tar tid och ännu värre är det visst nu med MIG. Det är skönt att hela familjen är svenska medborgare nu, så slipper vi dom kontakterna.

Lycka till med allt nu!! :wai:

Fruns son kommer ju och besöker oss i 3 månader i Sverige.Har har "vanlig" turistvisa/inbjudan från mej.Om han nu(vilket är min frus högsta önskan) skulle vilja stanna kvar i Sverige...behöver han åka tillbaka eller...kan man fixa PUT från Sverige?
Kan tillägga att vi har alla papper ang födelsebevis,frun är ensam vårdnadshavare osv.
Min uppfattning är att han är för gammal(17 år) och skulle få svårt att anpassa sig i Sverige.

Frank

Kunde frugan anpassa sig kan väl sonen hon var väl äldre, hänger nog mest på hans egen vilja.

"Jonas " sa:
Kunde frugan anpassa sig kan väl sonen hon var väl äldre, hänger nog mest på hans egen vilja.

Är nog lite skillnad! Tänk dej själv, en tonåring som växt upp med den Thailändska kulturen och dess värderingar! Har alla vänner, intressen skola osv i den Thailändska kulturen! Nej tror det blir en ordentlig kulturkrock...och bara svårigheter därför att han ALLTID kommer att ligga efter sina jämnåriga kamrater pga kulturskillnaden. Hade han varit 8-10 år kanske det gått. Men nu, han har börjat en utbildning till elektriker(4-årig) och börjar nästa år igen...nej framtiden tror jag för han är att bo kvar i Thailand hos fruns syster och utbilda sig klart och få ett arbete i sin egen kultur!

Ja har han börjat en utbildning skall han nog hålla sig kvar för utbildningsmässigt kommer han halka efter. Kan ju alltid söka som utbytesstudent när han är klar med utbildningen i Thailand, mycket asiater som kommer som utbytesstudent till dom tekniska högskolorna/universiteten. Chalmers är det gott om dom, varit inne och kollat lite vad som gäller med tanke på frugans ungar. Par år på universitet i Europa kan hjälpa dom gott i deras framtida yrkesliv plus att dom får erfarenhet ifrån en annan kultur.

"areeya " sa:
Fruns son kommer ju och besöker oss i 3 månader i Sverige.Har har "vanlig" turistvisa/inbjudan från mej.Om han nu(vilket är min frus högsta önskan) skulle vilja stanna kvar i Sverige...behöver han åka tillbaka eller...kan man fixa PUT från Sverige?
Kan tillägga att vi har alla papper ang födelsebevis,frun är ensam vårdnadshavare osv.
Min uppfattning är att han är för gammal(17 år) och skulle få svårt att anpassa sig i Sverige.

Frank

Grundregeln är ju alltid att UT skall sökas från hemlandet, men det kan ju finnas specialregler för fall som detta. Jag skulle rekommendera ett samtal till Migrationsverket när ni har kommit hem för att få svar på vad som gäller i ert fall.

Vi sökte för barnen där nerifrån, jag tror att intervjun på ambassaden är den viktiga punkten. Men den intevjun kan ju göras i Malmö i ert fall om det skulle godkännas...

Lycka till!!

Wow!!!!
Tack för all denna info som jag letat efter.
Gått igenom hela tråden och vill buga mig djupt för att tacka för din hjärtliga story.
Vill även tacka alla som kommenterade (tack admin så jag slapp se korkade inlägg) som bidrog till denna fantastiska infon.
Ojojoj, måste smälta lite all info. Har en del kommentarer på allt som skrivits.

För att göra en lång story kort...
Skulle vilja göra en "uppföljning" á la 2013.

I detta nu så har Vi (jag och min Thaifru) fått besked att dottern (9 år) har fått UT i Sverige.

Vad tycker du Berra (och ni andra), ska jag fortsätta på denna tråden eller starta en ny som heter -Att ta hem barn från Thailand till Sverige -2013. ?

Starkt jobbat Berra, jag älskar människor som kan dela med sig sina erfarenheter. Nu känner jag att det är min tur;)

Limnoi, du får mer än gärna fortsätta så kan vi utbyta erfarenheter och naturligtvis är andra välkomna att bidra och fråga. Kör hårt och välkommen till ChaiMai!! :wai:

Ok, då kör vi på det :thumbsup:

För att göra en lång story kort så har min fru fått permanent UT (efter 2 år i Sverige) och i samma veva så fick vår (hennes) dotter detsamma, fast dottern är kvar i Thailand. Vi fick naturligtvis ansöka om det.
Vi valde att inte ta med henne (dottern) från början. Detta för att inte förvirra henne om det inte skulle funka mellan mig och mamman. Finns inget värre än att förlora ansiktet om ni förstår vad jag menar. Barnet tbx i sin gamla skola efter ett år i europa. Gissa om hon/han blir mobbad... STORT ansvar att ta hem/hit barnen.

Läget nu är att Migrationsverket har meddelat att hennes UT är klart.
Nästa steg är att kontakta ambassaden i Bkk om det behövs tidsbeställning för att göra det "nya" visum id kortet, med fingeravtryck o 3D foto.
När hon fått det återkommer jag. Hon är 9år och ska få flyga själv Bkk-Cph när allt klart.

Är superkluven vilket som är bäst, kommunal skola eller privat?

Let's see;)

Jag är i alla fall glad att vi satte våra barn i den kommunala skolan, ingen tvekan om det. Då får dom garanterat kontinuitet i undervisningen. Hemma i Kävlinge har den privata skolan drabbats av Sandhammarens konkurs och dom söker efter en ny aktör. Sådana problem drabbar främst barnen.

Tidigare var det mycket klagomål på kvaliteten på undervisningen i den kommunala skolan hemma, men dom problemen är över nu och Kävlinge klättrar ordentligt på rankingen över skolkvaliteten i landet. Så i vårt fall åtminstone var det helt rätt val med facit i hand.

"nakonsawan " sa:

Sex veckor för att få ett personnummer? Min fru fick det direkt, först sa de att vi skickar hem det hon har det imorgon, jag sa vi behöver det direkt, hon är gravid och vi ska ringa BVC, så då tog det fem minuter och vi hade det... hur kan det ta sex veckor? bara för det är semester kan man väl inte sluta jobba helt ...

Lycka till med personnummer och barnen ...

Ja du Janne hur det kan ta sådan tid har jag inte orkat lägga energi på. När vi lämnade in ansökan sa hon 4-6veckor på grund av sommartider. Men troligen mer åt 6 veckor var hennes gissning.

Efter 6 veckor ringde jag och dom kollade upp med mitt kontor hur det gått och fick då beskedet att det dröjer 2 veckor till.

Nu har det gått 7 veckor inget nummer än... Inget som krånglar heller enligt dom, bara mycket att göra. Tråkigt då vi bara kan vänta. Ingen skola, jobb eller annat utan personnummer i Sverige.

Nu hoppas vi få det under denna veckan i alla fall. Chok dee !

Då har vi äntligen fått Personnummer från skatteverket. Satte igång direkt med att ringa skolan och ge dom sista fyra siffrorna personnumret. Då sa läraren att allt är klart och hon sätts i kö att börja. MEN det är många som vill börja nu så det kan dröja ett tag... Alltid samma väntan...

Sen åkte vi till banken för att kolla om hon kunde öppna ett bankkonto. Där sa de att det skulle hon ha kunnat gjort med bara passet förut, då gör de ett påhittat nummer till kontot och visar passet. Men nu när hon fått Personnummer så går inte det, nu måste hon ha svensk legitimation för att öppna ett konto. Då måste vi söka det hos skatteverket och vänta kanske 2 veckor till sa banken, men om jag känner skatteverket rätt tar det nog mer 4 veckor hehe

Börjar bli lagom trött på denna väntan och byråkratin. Visa 17 veckor, personnummer 8 veckor och nu id kort och skola flera veckor. Sen ska vi ta tag i visa för barnen också när detta blivit avklarat...

Liknande trådar

H
Svar
71
Visningar
7 K
Hans Svensson
H
M
Svar
0
Visningar