Att ta hem barn från Thailand till Sverige

Det är inte så konstigt att barnen trivs, det är ju så har jag förstått att ett tryggt och ombonat hem där man kan känna trygghet och värme byter man inte bort för allt smör i Småland, ( där fick jag till det, om man inte är katt :) )
Lägger man sen till ungars nyfikenhet på allt nytt så är nog lyckan gjord.
Tycker ni tog ett bra beslut du och frugan :nod: :thumbsup:

Med tanke på vad jag vet om dig, samt hur väl jag trots allt känner dig, är jag helt övertygad om att barnen och din kära fru aldrig kunnat få det bättre.

Jag vet att ni kommer att få en underbart trevlig svensk jul, och att det kommer att
uppskattas av hela familjen ( + dina syrror ) :)

Själv var det många år sen jag var på en julotta, men detta året kommer jag att gå på midnattsmässan (Julafton) det är något speciellt med den känslan.
En del klarar inte av att hålla ögonen öppna när klockan närmar sig 12 (24) och sitter och nickar till, en del har ett par stadiga innanför västen.
Men gemenskapen är total.... Sen får man ju ha vilken tro man vill...

Tack för era fina ord, det uppskattas skall ni veta. :wai:

Jag kommer naturligtvis att komma tillbaks i denna tråden om något nytt och speciellt inträffar. Och det gör det förr eller senare! :)

Tack Berralund för att du vill dela med dig av erat liv.
Jag är övertygad att denna julen kommer att bli ett positivt minne för livet för din familj. :)

Hej Berralund

Intressant och följa utvecklingen med barnen och ditt arbete med dom för att lära sig svenska, jobbar själv i skolan och det är tufft för dom nyanlända i skolan. men det är bara att kämpa på så kommer hela pusslet bli lagt och allt blir kanon.

Karma kommer för berättelsen. :wai:

Tack än en gång allihopa. Jag har bara försökt spegla verkligheten precis som det är. Hoppas som sagt att det kan hjälpa andra som står beredda att ta samma steg. :wai: :wai: :wai:

Vill bara tillägga att vi fick hem besluten om Permanent UppehållsTillstånd idag, både för min hustru och barnen. Så nu behöver vi inte tänka mera på det. :)

Ett stort Grattis till er alla :)
Måste kännas skönt nu när det är över, nu behöver du inte fundera eller tänka på det när du ska ut och jobba.
Grattis än en gång. :wai:

Frugan fick gå till kommunen och redogöra för vad hon vet om honom, var han bor etc. Detta var kravet från Försäkringskassan. När detta var klart så gick det snabbt, handläggaren på F-kassan var mycket trevlig och hjälpsam. :thumbsup:

Tycker att en Moderator kan ta bort inlägg mellan 95-130 för det har förstört en av dom mest nyttigaste trådarna här på CM, Kan vara många som har nytta av denna tråd som Berra har startat och lakt ner tid på all heder till honom .

Jag håller med dig fullständigt Birger LKPG och har nu gjort det också bortsett från några få inlägg som förmedlar fakta. Jag vill också att denna tråden skall innehålla rena fakta, ingenting annat.

Vill någon diskutera annat och göra utvikningar så är det lätt att starta en ny tråd.

Tack / Berra

Oseriösa inlägg kommer att raderas!

Nu har barnen varit i Sverige i snart 9 månader, och dom längtar inte tillbaka till Thailand. För varmt tycker dom.

Språket har "exploderat" dom senaste månaderna, inga större problem att prata med dom i telefon t ex när jag är iväg och jobbar. Pojken och i viss mån flickan har t o m lagt sig till med den vackra skånska dialekten. Läsningen är fortfarande lite besvärlig för flickan, men enligt språkstödslärarinnan på skolan så är allt fullt normalt.

Med språket har också dom också fått kompisar, nu måste vi mer eller mindre tvinga dom att göra läxorna innan dom får gå ut och leka. Så det är två riktiga tröttisar som stupar i säng på kvällen när det är så dags.

Nu ser dom fram emot den varmare årstiden och att mormor och morfar skall komma på besök om fem veckor.

Jag återkommer igen om och när något intressant inträffar.

Fejjan är förbehållet frugan, själv vägrar jag styvnackat. Och ungarna kollar bara på thai-TV på datorn. Dataspel är än så länge förbjudet för grabben, det tillåter varken frugan eller jag. Han går in i en annan dimension när han sysslar med det. Men det finns på Fritids, så det får räcka.

Så än så länge har vi den biten under kontroll, men jag vet att det inte varar för evigt. :-\

En senkommen uppskattning till Berra och andra som så föredömligt tar hand om sina familjer.
Det Berra och andra har gått igenom kan vara något som väntar mig i framtiden så era erfarenheter är till lärdom för mig.
Problemet, jag har skrivit om det tidigare i en annan tråd, är att jag inte vet om vi ska bo i Sverige permanent eller ej. Det känns inte rätt mot min tjejs snart nioåriga dotter att låta henne bo och gå i skola i Sverige för att kanske skeppa ner henne till Thailand om vi skulle flytta dit för gott. Hur skulle hon klara det livet med annorlunda levnadsvillkor och annorlunda skola? Hur skulle det gå med hennes modersmål? Hur skulle dom, tjejen och dottern, klara sig om jag faller ifrån innan skolgång m.m. är avklarade?
Om någon av er vänner här på CM har erfarenheter eller synpunkter så tar jag gärna del av dessa. Jag tror att de faller inom ramen för Berras tråd.

Vad jag vet så finns inte änkepensionen längre. Den avskaffade visst 1990 eller så men kanske att det finns andra efterlevandeskydd som kan komma i fråga. Det kan vara värt att forska i saken...

Självklart så hör Sir One:s frågeställning hemma här. Det är naturligtvis en fråga man måste ställa sig när man tar ett så stort steg som detta.

För vår del känns det naturligt att barnen skall få gå färdigt skolan här i Sverige, allt annat känns orätt mot dom. Dom har rotat sig nu och har fått en massa kompisar, pratar näst intill flytande svenska så allt flyter på. Och konstigt nog har dom aldrig på allvar sagt att dom längtar tillbaka till Thailand. Jättevarmt säger dom bara.

Och när den dagen kommer och det kan bli aktuellt att flytta ner för gott är det nog ytterst tveksamt om dom vill följa med. Pojkvänner, flickvänner, framtidsplaner. Ja ni kan själv tänka er. Så en permanent flytt lär inte bl aktuell på många år för vår del.

Liknande trådar

H
Svar
71
Visningar
8 K
Hans Svensson
H
M
Svar
0
Visningar