Att ta hem barn från Thailand till Sverige

Önskar att fler människor vore som Berralund.
Di där jäla feministerna kan stoppa upp något vibrerande i ashålet.
Berra snackar inte, han GÖR! Att med glatt hjärta och öppet sinne ta emot två barn och fostra dem med kärlek som vore de sina egna är stort. Mycket stort
Heder åt dig och dina likar.
Fast är det så stort egentligen? Vid närmare eftertanke är det ett förfaringssätt som vi alla borde ta till oss. Jag försöker men jag är inte så säker på att lyckas alla gånger.
Det är då som detta forum kan ha en uppgift att fylla, motverka främlingsfientlighet och sprida kunskap om andra kulturer. En anledning till att det ser ut som det gör i Sverige är okunskap, okunskap om andra folk och traditioner. Okunskapen är mänsklighetens värsta fiende. Och DIN/MIN värsta FIENDE.

Det började bra. Berra har all kredit från mej.
Har man det inte i sej så lär man aldrig få det heller.
Vissa saker är medfödda, och det kan man inte lära sej. :nod:

Som du säger finns det en efterlevnads pension.
Som du säger så måste man ansöka från första början,går ej att söka i efter hand

Vad jag läst på andra forum så får man en en gångs summa, ca 300 000 bht.

Men är inte så säker, står ibland alldeles för mycket på forumen.

Svårt att läs sig till vad som gäller hos pensions myndigheten.

Berra, tack för en bra tråd! Kul läsa om hur det hela går till och hur det fungerat för er.

Jag och frugan har bestämt oss för att göra samma sak, frågan är bara när vi känner oss redo att skrida till verket. Då barnen är unga fortfarande (3 och 6 år) så känns det bättre ju tidigare det sker för deras skull med skolgång och allt. Men det kräver såklart en del planering och förberedelser och kommer ta sin tid innan det blir verklighet. Men tack vare denna tråden har jag lite bättre insikt i hur det fungerar rent praktiskt :)

Men är lite nyfiken på den ekonomiska biten. Den måste vara tryggad den med när det blir dags. Vilka saker är dom stora kostnaderna när man tar hit barnen? Skola, sjukvård, pappersarbeten osv kostar ju en del antar jag. Kan du nämna lite vad det handlar om?

Tack för hjälpen :D

Nakonsawan, roligt att du vill ta steget - du kommer inte att ångra dig!

Sjukvården är egentligen ingen större kostnad, det mesta kostar inget eller endast patientavgift.

Den stora kostnaden är egentligen kläder och skor. Dom måste ju ha sådant för samtliga årstider + gymnastik- och simkläder. Men den kostnaden behöver inte springa iväg heller, frugan har fått dille på att springa på loppis. Här kan man verkligen göra fynd för en spottstyver, nästan helt nya kläder för småpengar.

Sen måste dom ju ha en del leksaker mm, även sådana kan med fördel dock inhandlas på loppis. Samt barnstolar eller sittdynor till bilen.

Det är alltså en del som dyker upp men inget chockerande eller avskräckande.

Lycka till!! :wai:

"ledarn " sa:
Kan ju bara säga att har ni bestämt er så skynda för tusiken på så äldsta hinner lära sig lite innan 1:a klass...
Det kommer han/hon tjäna på...
Annars "tappar" dom direkt och det kan vara svårt att hinna kapp..

Finns inget i livet som jag just nu ångrar så kraftigt att vi inte tog tag i den här biten tidigare med dottern..
(Hon kom ju hit som 12 åring) :angry_transparent:

Helt rätt där, ledarn. Det är bättre ju yngre dom är så kör hårt och ta hit dom vid första lämpliga tillfälle. Vi gjorde det på sommaren för att undvika köldchocken, nu vill dom inte tillbaka till Thailand p g a värmen där nere.

Tackar för svaren!

Jo vi har tänk likadan som er och vill ha hit dom så fort som möjligt för deras egen skull. Mycket lättare att anpassa sig och klara av skolan om man är yngre som sagt.

Som det ser ut nu så känns det realistiskt att det kommer ske nästa sommar eller där omkring. Vore ju perfekt om dom kan komma hit i maj/juni och hinna rota sig lite innan skolan startar på hösten. 1a klass dessutom :)

Tjejen vill flytta hit permanent och då såklart ta med barnen vilket jag gärna vill också. Så nu har vi vintern på oss att ordna med alla papper och förberedelser här hemma. Har ju fixat med visum åt henne förut men nu blir det sätta sig in i hur det går till vid längre vistelse samt med barnen. Men det ser ut som att vi gifter oss i vinter vilket skulle göra det lite lättare :) Kommer fortsätta kika på forumet efter bra trådar som denna med bra information om hur allt fungerar!

Nu ser jag fram emot januari då jag åker ner nästa gång för att ordna med alla papper och sånt i bkk inför flytten.

nakonsawan. Karma till dig för ditt beslut! Jag antar att du känner stödet i ryggen från folket på CM, och från mig då jag vandrar med samma tankar.

Stort Tack Berralund och alla andra för goda tips i denna tråd :wai:

Snart reser vi ner och hämtar våra 2 barn . Familjen blir hel . jag är lite orolig för kylan men det finns varma jackor i BKK att köpa .

Mvh Vince

Tack för visad uppskattning Vince, det är roligt att man kan hjälpa till. Det är bara att återkomma med frågor om det är något du undrar över.

Och stort VÄLKOMMEN till ChaiMai, hoppas att du kommer att trivas med gänget här! :wai:

Och LYCKA TILL!! Berätta gärna hur det går. :)

Förresten - nu tog vi förvisso hit barnen på sommaren men för övrigt har vintern inte varit något som helst problem. Dom vill knappt ens åka till Thailand, det är alldeles för varmt. :)

Jag kan berätta hur vi gjorde med alla papper utan att åka ner till BKK . Först skickade frugans bror personbevis på alla familj medlemmar i Thailand till oss i Sverige , Mor Far syskon samt barnen . Vi åkte till Stockholm . Thailänska Ambassaden. Där ordnade vi en fullmakt till frugans bror . 2 timmar på ambassaden och det vart en jätte bunt av papper som skulle stämplas och lus läsas . totalt vart det 64 papper . a: 600 kr . 3 dagar senare hade bror sin fullmakt i Thailand . Bror åker buss från Khon Kaen till BKK . Hämtar barnen från skolan och fixar passen . en vecka senare hade barnen sina pass . Vi anlitade en byrå i BKK . Dom har sitt kontor i samma hus som den Svenska ambassaden . 15 000 bath och dom fixade allt , till och med hämtade barnen från skolan i Taxi när det var tid för intervju på den Svenska Ambassaden . Nu är allt klart , smidigt tycker vi . Bror har fått åka lite buss och snart kan vi åka hämta barnen .

"legolas " sa:
Först, jag är inte speciellt mycket påläst om detta. men lite löst snackat så kollade jag vad det gällde pensionen, så det där med änkepension är borta sedan drygt 20 år tillbaka.

Och den enda biten av pensionen som man kan tranbsferera till sin efterlevande fru är tydligen "premiepensionen" om jag fattat det hela rätt. Det var också lite lurigt där när jag läste om det, men om jag förstod det hela rätt, så får frun "ärva" premiepensionen om man ansöker om det innan första utbetalningstillfället, alltså när pensionen startas att betalas ut till en själv.
Ja helt rätt Lego...jag kommer att "transportera", överföra premiepensionen på min fru. Dock, om hon är svensk medborgare och bor i Sverige i sex månader varje år har hon enl nuvarande regler rätt till GARANTIPENSION +bostadsbidrag när åldern närmar sig.Rätta mig om jag har fel!

Frank
Om någon vet mer och bättre, så skriv för all del, trots att man är äldre och gammal så vill jag i alla fall LÄRA MIG MER OM DETTA..... Ok ledarn...., hahaha...

legolas

Va hände???...Jo håller med Lego..ingen änkepension..men...om hustrun har Svenskt medborgarskap och vistas i sverige 6 mån/år...får hon garantipension...och bostadsbidrag enl nuv regler. Och..naturligtvis skall jag överföra min premiepension till henne.Trots flytt till Thailand kommer vi att ha adress i Sverige och vistas här ibland. Rätta mej om jag har fel! :nod:

Mvh, Frank

"Vince " sa:
Jag kan berätta hur vi gjorde med alla papper utan att åka ner till BKK . Först skickade frugans bror personbevis på alla familj medlemmar i Thailand till oss i Sverige , Mor Far syskon samt barnen . Vi åkte till Stockholm . Thailänska Ambassaden. Där ordnade vi en fullmakt till frugans bror . 2 timmar på ambassaden och det vart en jätte bunt av papper som skulle stämplas och lus läsas . totalt vart det 64 papper . a: 600 kr . 3 dagar senare hade bror sin fullmakt i Thailand . Bror åker buss från Khon Kaen till BKK . Hämtar barnen från skolan och fixar passen . en vecka senare hade barnen sina pass . Vi anlitade en byrå i BKK . Dom har sitt kontor i samma hus som den Svenska ambassaden . 15 000 bath och dom fixade allt , till och med hämtade barnen från skolan i Taxi när det var tid för intervju på den Svenska Ambassaden . Nu är allt klart , smidigt tycker vi . Bror har fått åka lite buss och snart kan vi åka hämta barnen .

Härligt Vince att det fungerade så bra för er, grattis! Vi kombinerade ju nytta med nöje och fixade allt där nere själva.

Nu skall en bekant och hans fru ta hem hennes son till Sverige och hon är tvungen att åka ner själv för att fixa nödvändiga papper på Amphur. Sen skall hon dessutom ta grabben till ambassaden för intervju och hoppas kunna klara av detta på en månad. Släkten där nere är väldigt ovillig att hjälpa till överhuvudtaget, man kan undra varför (pengar)??

Så det är ju verkligen skönt att när allt flyter på, tråkigt när det strular på det viset (och dyrt).

Hej och hå......
Jag ,vi dvs jag och frugan gjorde samma sak , första året för de två flickorna gick utmärkt ,då 11och 13 år gamla .Efter ett år var allt inte lika kul , här fanns ju krav ,krav på skolgång, diska ,städa .samt vara inne vissa tider mm. Måste varna för att ta hit tonåringar ,har kollat upp min omgivning med faranger som tagit hit tonårsbarn ,det går till 80 % säkerhet åt helv......De lär sig snart att mamma behöver man inte lyda alls , bara Thaifilm ,facebook och ragga efter Thaikillar ,åka till Stockholms centrum och träffa polare ,naturligtvis Thai ,bara Thai i huvet .. Allt skiter sig, Soc blandas in när skolan går överstyr ...
Nu är de tillbaka i Thai efter tre fasansfulla år som satt sina spår , har även ett par Thaikärringar som intrigerat och spätt på skiten ,de drar sig inte för något ,till och med rena lagbrott såsom falsk ingivelse ,allt för att ställa till skit för andra landsmän ...

Låt Thaiungdomar stanna i Thai , små barn ok ....

det har funkat jättebra med mina bonusbarn/ungdommar, när dom kom till sverige var dom pojken 15 å flickan 16 nu 4år sen,
efter 1år i grundskolan fick flickan godkända betyg att söka till gymnasiet
det är inte utan att man blir lite tårögd av lycka när man tänker på det,
ok att vi varit osams i bland men det hör ju till, jag har försökt att uppfostra dom så att dom ska tordas säga ifrån å inte bli överkörda, pojken är ju gubevars pojke å har väll lite svårare i skolan men kämpar på så gott han kan,
när dom kom så skaffade jag dom varsin gammal dator men modemet stängdes av kl21,oo varje kväll när det var skola dagen därpå, obs dom stängde själva av modemet dvs dom fick själva ta annsvar, ok ibland gick det över tiden några minuter men vaf,
så med "mitt" fasit så vist kan det funka att ta "hit" bonusungdommar,
men det gäller nog att visa kärlek å fasthet i en bra kombination
(tack mina bonusbarn att ni finns)

Ni som har lyckats skall ha all heder av detta , men ni är INTE många ,det som ställer till det är när fuckin....Vuxna Thai tillex hemspråkslärare samt elevassistenter tar barnens parti i tro som dom säger "jag försvarar barnen för de är Thai " Skitfolk är de som lägger sig i och förstör andra familjers uppfostran ,uppmana barnen att kontakta soc för att mamma inte låter barnen springa ute på kvällarna....Som vanligt med Thai så gällde det ekonomi,barnen kom inte hem efter hemspråket utan sprang ute ,mamma sa stopp ,nu blir det ingen mer Hemspråk ,men om två barn försvinner så läggs hemspråksundervisningen på Thai ner i den kommunen och Thaikärringen förlorar sina slantar . De kan gå över lik för skitslantar , men jag kontaktade senare kommun och rektor så Thaikärringen är i alla fall borta nu ..

Och Farangpappa har du inget att säga till om barnen vill ställa till det , alla faranger som är gifta med Thai är i myndigheternas samt allmänhetens ögon hustruimportörer samt pedofiler i Phuket eller Pattis ....

Ledarn!

Bra att du satte hemspråkläraren på plats.

Urdåligt att du använder F-ordet för att visa hur illa du tycker om henne.

Denna kroppsdel är ALLA av honkön utrustade med. När du använder det i nedsättande ordalag drabbar det alla kvinnor och flickor.

Du sjönk betydligt i min aktning. Hoppas att du kan kravla dig upp.

"ragnela " sa:
Ledarn!

Bra att du satte hemspråkläraren på plats.

Urdåligt att du använder F-ordet för att visa hur illa du tycker om henne.

Denna kroppsdel är ALLA av honkön utrustade med. När du använder det i nedsättande ordalag drabbar det alla kvinnor och flickor.

Du sjönk betydligt i min aktning. Hoppas att du kan kravla dig upp.
jag håller med om att onödiga ord användes. Inte likt den förtäffliga. Det kan lätt bli facebook-stuk på debatten om man inte passar sitt språk.

Lego. Du tror väl inte annat än att vi i sak håller med? Det var bara sättet att säga det på som jag reagerade på. Jag har väl också spårat ur någon gång men försöker att undvika det. No hard feelings åt något håll.

Liknande trådar

H
Svar
71
Visningar
7 K
Hans Svensson
H
M
Svar
0
Visningar