Chiang Mai - immigration - hur skall vi få detta att fungera?

jp

Forumräv
Jag måste skriva ifrån mig mina negativa känslor och det bär mig emot då jag älskar mitt Chiang Mai. Jag är "bara" 62 år. men jag såg några äldre människor plågas rejält. Och en general...hm tror jag...höll på jobba ihjäl sig.....Så här gick det till igår på Immigration i Chiang Mai

Jag var nummer 15 i kön klockan 5.00 på morgonen. När det gäller spouse-visa gäller gamla immigration.

6.45 delade de ut nummerlappar. Jag fick nummer 28:a. trots att jag borde fått nr 15. Det visade sig att de 15 första numren,var ämnade för agenter.

Jag skulle göra 1/ spousevisa 1 år. 2/ 30 dagars rapport 3/och re-entry. 3 st aktiviteter på samma dag då det passar mig perfekt i tid. Bränner endast en dag av mitt liv. Så här gick det i Chiang Mai på immigration den 4 december 2015.

Äntligen. 11.45 ropade de ut mitt nummer (ca 7 timmars väntande) och vi mötte administratören (ringde efter frun vid 10.00. Så hon var på bra humör). Jaag hade smörgåsar o fika så ingen matnöd.

Åter till det praktiska. Jag hade missat en sak. Giftaspapperen saknade originalstämpel då jag glömt kopiera baksida. Satan i Gatan. De tog lunch o vi åkte hem o hämtade originalet (vi borde haft detta med oss). En till sak, de ville ha en bild framför huset också. Så jag fick ta en bild där vi framträdde båda och kopierade ut i två ex. Tillbaka och sedan tog de ett foto på mig. Kvitto 1900 bth. Klart 14.00. Pust. 9 timmar.

Över till nästa kö 14.00. 90 dagars rapporten och här hade jag alla dokumenten korrekta.

En äldre person (general) som hade uniform med mycket stjärnor på sig, jobbade ensam men flitigt. 15.15 blev det min tur (1 timme 15 minuter stående i i kön då den saknar kölappar). Alla papper OK. Papper häftades in i passet. klart. OK kan du fixa detta också? Re-entry - jag har alla papper klara.- Sorry nu tar jag 90 dagars (tror att han öppnade datorn för att administrera) inte re-entry - Vänta!

Jaha. klockan 15.45 så orkade han inte så han sa till alla, i reentry kön, att ni får komma igen på tisdag. Så jag nådde inte målet. Synd att de inte hade två personer som servade 90 dagars o re-entry.

Jag kunde göra alla tre aktivteterna HÄR - inte åka till Promenada. Men det kräver att man startar med Spouse......tror jag.....Som ni förstår så vill jag inte skicka "per post" då jag av tidsskäl kunde avsluta allt samtidigt på samma ställe.

En till sak. Före jag kom till "generalen som administrerade så hårt ensam" blev jag vittne (kollade 1 timme o 15 minuter) då han administrerade ett 15 tal pass och skrev ut kvitton på 3000 bath till agenterna. Spekuleras om mutor o osv.Svart eller vitt men kvitto på varje pass skrevs ut.

Sedan att min fru blev irriterade när han stängde butiken 15.45 är en annan historia. Jag sa bara jen jen jen - Vi tar det på tisdag.

Lite bilder - en till sak - är inte detta med de årliga brottningsmatchen med papper o myndigheterna - det tristaste med Thailand. Å andra sidan finns väl inget alternativ i dessa terroristernas era.

20151204_062343.jpg

20151204_062348.jpg

20151204_071057.jpg

Får vara glada att det inte är som i Sverige 24 månaders väntetid, så tycker nästan pappersarbetet är det bästa i Thailand ok kan vara många papper att stämpla men jämfört med Sverige är det ju rena drömmen ;)

Jag tycker också att det fungerar bra och effektivt. Jag tror att man ofta inte tänker på allt som man slipper göra som svensk i Sverige och därför uppfattar det som tungrott i Thailand.

jo, kan hända ni har rätt men inte lätt för de äldre.....men det finns agenter som kan hjälpa....

jo, kan hända ni har rätt men inte lätt för de äldre.....men det finns agenter som kan hjälpa....
Ja det är ju bara att jämföra, tex kolla högen med papper ens fru behöver bara för att söka ett turistvisum och alla ställen det skall springas till, stämplas och översättas, medans jag som Svensk lämnar in mitt pass och en ansökan på Thai ambassaden/konsulatet för ett turistvisum, så Sverige är ännu värre papperstiger.

Det blir en förhandlingsfråga med rederiet, jag måste nog jobba längre törnar i så fall.
Är ju faktist inte så dyrt att flyga ner, är ju inte mycket dyrare än att flyga inom norden, Flög på kurs en gång vid avmönstring, från Skagen till Trondheim var det dyrare att flyga än Trondheim till Bangkok.
Nu flyger ju Norwegian från Köpenhamn med så billiga flygbiljetter skall väl gå ordna för rederiet.

Jag har ju bestämt mig för att tillbringa tiden mellan maj till November i Sverige de närmaste åren , detta gör att mitt OA retirement skall förnyas i Juli dvs då jag är i Sverige , kommer då att sköta detta på Thaiambassaden Floragatan i Stockholm , mina 90 dagars kommer jag att göra i Pattis då jag inte avser att skriva ut mig från Chonburi , bara att stanna kvar i detta changwat samt att meddela att vi är på semester i Buriram då vi är uppe i frugans hus ,, I annat fall tvingas jag köra till Kapchueng eller vad fn det heter nära Surin , helt galet att tvingas köra 400 km för ett 90 dagars då detta inte kan göras via internet i dessa delar ,Sist jag försökte göra 90 dagars i Khonkaen så sa de att de inte gör detta utan jag för då köra till kapchueng :police: Vad jag vet så skall detta kunna göras på samtliga MIG i Thailand oavsett var du är skriven , men i Khonkaen så nekade de mig detta De har väl inte samma internet som i Turistorternas Migrationer . Dessutom ger ju detta en extra chans till besök i Pattaya ver tredje månad , det kollas ju aldrig adressen när du en gång är reggad , om jag sen avslutar mitt boende i Pattis så är ju det inget som de vet om .. Bara att anmäla semester i Isaan på Polisstationen närmaste by , ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,;)

Pattaya MIG är grymt effektiva samt korrekta , har aldrig sett några mutor ,, OCH JAG ÄR INTE BLIND NEJ !!!:)

Är ju faktist inte så dyrt att flyga ner, är ju inte mycket dyrare än att flyga inom norden, Flög på kurs en gång vid avmönstring, från Skagen till Trondheim var det dyrare att flyga än Trondheim till Bangkok.
Nu flyger ju Norwegian från Köpenhamn med så billiga flygbiljetter skall väl gå ordna för rederiet.
Tyvärr flyger Norwegian endast på lördagar än så länge från Köpenhamn men man behöver inte flyga direkt. Emirates har t ex börjat flyga med A 380 därifrån till Dubai, den versionen har 615 sittplatser. Så det blir kanske billigare biljetter den vägen. Beklagar OT.

Tyvärr flyger Norwegian endast på lördagar än så länge från Köpenhamn men man behöver inte flyga direkt. Emirates har t ex börjat flyga med A 380 därifrån till Dubai, den versionen har 615 sittplatser. Så det blir kanske billigare biljetter den vägen. Beklagar OT.
Farsan och dom flög med Emirates via Dubai i April, dom var riktigt nöjda med det flyget så nöjda så dom bokade samma rutt denna gången.

Ja du kanske får flytta OT ;)

Idag åkte jag till Promenada (den utökade Immigration stället i Chiangmai) för att köpa ett singel re-entry. Kom dit 10.00. Helvete vad folk. Jaha tänkte jag. Det blir en lång dag.......fick en nummerlapp...och 10 minuter senare ropar de upp mitt nummer. Lika lycklig som en liten pojke på julafton kände jag mig. 15 minuter senare var det klart!! 10.20!

Otroligt. Matsäcken fick jag äta hemma. Däremot var kön till kopieringsplatsen 15 meter. Varför? Folk har inte fullständiga handlingar, när de ställs inför immigrationsmyndigheterna, och får bakläxa.

Liknande trådar

A
Svar
18
Visningar
4 K
A
L
Svar
4
Visningar
3 K