Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

 
Min middag och dryck.

20200111_194424.jpg
 
Jag har börjat laga mat då jag inte har lust med att köpa nya kläder hela tiden.
Går upp ett kilo i månaden på ute maten.
I Sverige tränade jag även mer så det är en annan bov.
Men fasen vad svårt det är med allt nytt att lära sig med alla smaker i det thailändska köket.
Men det är bara att köra på så löser det sig med tiden.

Jag saknar västerbottenost som jag tycker är en underbara krydda i maten.
Någon som har något tips på en god matlagningsost eller om det om möjligt finns Västerbotten.
Roguefort får duga i annat fall.

Sedan är det roligt med kryddpåsarna. Skall vara till 200g köttfärs enligt påsen.
Men jag är tvungen att ta minimum 500g köttfärs annars blir det för starkt.
Någon som vet vart man köper tacokrydda i Pattaya?
Ja jag vet att man kan göra egen...
 
Jag har börjat laga mat då jag inte har lust med att köpa nya kläder hela tiden.
Går upp ett kilo i månaden på ute maten.
I Sverige tränade jag även mer så det är en annan bov.
Men fasen vad svårt det är med allt nytt att lära sig med alla smaker i det thailändska köket.
Men det är bara att köra på så löser det sig med tiden.

Jag saknar västerbottenost som jag tycker är en underbara krydda i maten.
Någon som har något tips på en god matlagningsost eller om det om möjligt finns Västerbotten.
Roguefort får duga i annat fall.

Sedan är det roligt med kryddpåsarna. Skall vara till 200g köttfärs enligt påsen.
Men jag är tvungen att ta minimum 500g köttfärs annars blir det för starkt.
Någon som vet vart man köper tacokrydda i Pattaya?
Ja jag vet att man kan göra egen...
Jag kan lite om ostar men nya Villa market på Sukhumvith har lite Arla ostar iallafall, Friendship har med bra utbud på ost.
Taco krydda El-Paso finns på Friendship, Makro och Big-C Pattaya klang, vet inte hur det är med dom andra.
Köpte taco krydda på Makro i förrgår.
Makro har även storpack findus brunsås.
 
Jag kan lite om ostar men nya Villa market på Sukhumvith har lite Arla ostar iallafall, Friendship har med bra utbud på ost.
Taco krydda El-Paso finns på Friendship, Makro och Big-C Pattaya klang, vet inte hur det är med dom andra.
Köpte taco krydda på Makro i förrgår.
Makro har även storpack findus brunsås.
Tack för svar PanPan :)
Jag var på Big C klaeng tidigare idag och letade taco krydda. Men eftersom man är sjukligt blyg;)frågade jag inte vart det fanns.
Skall åka t VM Sukhumvit imorgon och kika vad som finns.
Måste även t Makro och kika vad som finns för gött i hyllorna.
 
Tack för svar PanPan :)
Jag var på Big C klaeng tidigare idag och letade taco krydda. Men eftersom man är sjukligt blyg;)frågade jag inte vart det fanns.
Skall åka t VM Sukhumvit imorgon och kika vad som finns.
Måste även t Makro och kika vad som finns för gött i hyllorna.
Taco kryddan på klangen skall stå vid gången jämter grönsakerna, där det finns en del importerat.
 
Taco kryddan på klangen skall stå vid gången jämter grönsakerna, där det finns en del importerat.
Även Villamarket har på sukhumvits står det vid första raden jämter frysdiskarna, där blåbands såser står med.
Vet att jag köpt det på Villamarket vid Avenue med men det är nog 8 år sen, men finns säkert kvar ;)
 
Frugan lagar middag.

20200112_130409.jpg
Lite kul att frugan fått liv i matlagningsintresset, hon är rätt duktig på mat men hon har vart som alla andra Thai lat och gör det enklaste köper hem, och det är inte fel heller, i thailand så blir det många gånger billigare om man är en liten familj.
Kanske skulle hyra markplätten åt henne utanför villagen till att börja med och se om det blir självförsörjande..
2 färdiga village här nu, vet inte hur många i andra men +1000 pers i våran village är ingen överdrift, sen kommer nya villagen som byggs och nu börjar dom bygga lägenheter för fabriksarbetare, Italienskt bolag.
Markplätten hamnar mitt imellan allt detta med max 200m från varje village och lägenhetsområdet.
7500 baht i månaden.
 
Lite kul att frugan fått liv i matlagningsintresset, hon är rätt duktig på mat men hon har vart som alla andra Thai lat och gör det enklaste köper hem, och det är inte fel heller, i thailand så blir det många gånger billigare om man är en liten familj.
Kanske skulle hyra markplätten åt henne utanför villagen till att börja med och se om det blir självförsörjande..
2 färdiga village här nu, vet inte hur många i andra men +1000 pers i våran village är ingen överdrift, sen kommer nya villagen som byggs och nu börjar dom bygga lägenheter för fabriksarbetare, Italienskt bolag.
Markplätten hamnar mitt imellan allt detta med max 200m från varje village och lägenhetsområdet.
7500 baht i månaden.
Gör det, testa ett tag och det är kul på sikt.

Soltorkat kött som jag tror det var är supergott med klippris.
 
Frukost, på ett lokalt ställe för mig efter dottern blivit lämnad i skolan..

IMG_20200113_080232.jpg


Alltid när jag kommer så behöver jag aldrig eller inte säga vad jag vill ha, har ätit där så många gånger så det är bara att ta plats vid bordet och bli serverad, till det billiga priset 50Thb. (Skall tilläggas att jag får extra nudlar och groddar i soppan)
 
 

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
17 K
magnusjansson
M
R
Svar
37
Visningar
4 K
glimten66
G
A
Svar
0
Visningar
1 K
A
 
Tillbaka
Topp