Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

Tydligen utökning av menyn ikväll. Frugan fick syn på några kids som fångat några ödlor (ginka eller liknande). Godare ska inte finnas enligt säker källa. Efter hård förhandling skulle ungarna ha 160 bahtare. Jublet efter att summan avrundats till 200 av farangen var lite kul :p
20250330_153654.webp

Tydligen utökning av menyn ikväll. Frugan fick syn på några kids som fångat några ödlor (ginka eller liknande). Godare ska inte finnas enligt säker källa. Efter hård förhandling skulle ungarna ha 160 bahtare. Jublet efter att summan avrundats till 200 av farangen var lite kul :p
20250330_153654.webp
Är det inte de där ödlorna som ska ge tur om man har dom vid huset?
Fast om de är ätbara är det väl överordnat.

Efter några timmars sömn när vi kom hem till Sverige idag blev det till att åka och storhandla eftersom kyl och frys stått tomma och avstängda i 5 månader och orkade inte laga mat idag så det fick blir en "förstärkt" Dr Öetger Kebabpizza med ett par glas gott rött till. Märkligt nog blir jag aldrig sugen på vin i Thailand med väl hemma kom suget tillbaka direkt !

IMG_20250402_201034.webp

Efter några timmars sömn när vi kom hem till Sverige idag blev det till att åka och storhandla eftersom kyl och frys stått tomma och avstängda i 5 månader och orkade inte laga mat idag så det fick blir en "förstärkt" Dr Öetger Kebabpizza med ett par glas gott rött till. Märkligt nog blir jag aldrig sugen på vin i Thailand med väl hemma kom suget tillbaka direkt !

IMG_20250402_201034.webp

Vin är knepigt i värmen

IMG_20250402_201034.webp
Intressant med vin suget. Jag är ingen vindrickare men kan göra frugan sällskap på ett glas i Sverige, och det känns helt ok. I Thailand frågar frugan om jag gör henne sällskap ibland men det tar emot, så pass att det blir sällan. Har jag en god öl hemma tar jag hellre en sådan i Thailand. Brukar alltid ha Leo hemma, men det känns inte lika bra.

Däremot går det ner en Leo eller två vid andra tillfällen. Värmen gör att man blir mer sugen på öl och mindre sugen på vin. I Sverige samma tendens, på vintern inte samma sug av öl, medans värmen tar med sig ett ökat intag av öl.

I Sverige blir det nog inte så varmt att man lägger märke till det lika mycket när det gäller vin. I Thailand dicker frugan mera vin runt jul än när temperaturen går upp i mars. Temperaturen inne brukar hålla sig runt 20 grader och däröver i dec - jan. Sedan när det börjar vara 26- 27 grader inomhus går AC betydligt flera timmar om dagen. I år har vi inte använt AC så många timmar nattetid.

Kaffe törsten följer vin beteendet. Fast i Thailand har övergår vi till Iskaffe med värmen.

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
20 K
magnusjansson
M
R
Svar
37
Visningar