Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

KHao tom moo? men det är med köttfärsklumpar i.
moo betyder fläsk, annars är det helt korrekt.
Har lite svårt för den sedan jag åkte mycket buss på 80-talet. Då stannade bussarna mitt i natten och man fick en kall khao tom med kokt ägg till.
Det kokta ägget hade en gula som var mera grön än gul, och khao tom var absolut ingen höjdare. Sedan har jag ätit helt underbar khao tom. Det är fantastiskt hur mycket det går att misshandla en så enkel rätt. Det är lika förvånande att vissa kan få en så enkel rätt att bli helt underbar.

Har lite svårt för den sedan jag åkte mycket buss på 80-talet. Då stannade bussarna mitt i natten och man fick en kall khao tom med kokt ägg till.
Det kokta ägget hade en gula som var mera grön än gul, och khao tom var absolut ingen höjdare. Sedan har jag ätit helt underbar khao tom. Det är fantastiskt hur mycket det går att misshandla en så enkel rätt. Det är lika förvånande att vissa kan få en så enkel rätt att bli helt underbar.
Ja vad var fel, jag skrev ju med köttfärsklumpar i.
Här är ett ställe som serverar perfekt.
Khao tom om man skall vara så pettitessig och sen valt vad till.

20250712_095713.webp

20250712_094548.webp

Fyra viktiga ord att kunna.
Gai, moo, palaa & nuea.

@JBK.Ltd.

Kunde inte låta bli!
Hann knappt komma ut ur ugnen innan jag var där och intog mitt dagliga måste..

IMG_20250830_121257.webp

En makaronilåda med :
500g köttfärs
1 röd lök
2 små morötter
2 msk. Tomatpure
2 msk. Ajvarrelish
1 burk Mutti krossade tomater 210 g
500g Penne Rigate
150 g riven padano ost i sås
150 g riven pecorino ost på toppen.
Torkade trattisar från hösten 2024 för att suga upp vätskan i såsen.
Slutligen egen kryddning med.
Salt, svartpeppar, persilja & Mango curry.

@JBK.Ltd.
(Absolut inte smakfull ;) )

Senast ändrad:
Vad är grundlönen i Thailand idag?
I Sverige minst 1000 kr/dag
Frågar man IL så är det fortfarande 6000 baht i månaden och har inte ändrats på 20 år.
Jag kan bara hänvisa till vad svågern fick ut i näven efter skatt på Familymart 15.000 baht.
Det är 4400kr netto och många av dom som tjänar så har inga fasta hushållsutgifter.
Tex svärföräldrarna och svågern betalt hus inga avgifter och skatter och gratis el, den är ofta subventionerad till 0 på landsbyggden.
Där vi bodde hade grannarna högre inkomst, vet inte vad men så gott som alla hushåll hade 2 bilar och moppe.

Frågar man IL så är det fortfarande 6000 baht i månaden och har inte ändrats på 20 år.
Jag kan bara hänvisa till vad svågern fick ut i näven efter skatt på Familymart 15.000 baht.
Det är 4400kr netto och många av dom som tjänar så har inga fasta hushållsutgifter.
Tex svärföräldrarna och svågern betalt hus inga avgifter och skatter och gratis el, den är ofta subventionerad till 0 på landsbyggden.
Där vi bodde hade grannarna högre inkomst, vet inte vad men så gott som alla hushåll hade 2 bilar och moppe.
Och den lönen var 8 år sen, det var när dom bodde hos oss när sonen föddes.

Ok, så 4400 netto/månaden blir 146kr/ dagen.
Om man jobbar hela månaden. I Sverige tjänar man minst 1000kr/dag så inte 10 gånger så mer men 9 gånger så mer. Så maten kostar inte så mycket på svensk restaurang i Sverige motThailand beroende på hur man räknar.

Ska man jämföra thailändsk månadslön med den svenska blir det lite snett om man inte tar med hur många timmar som thailändaren respektive svensken jobbar under den tiden i jämförelsen kan jag tycka.

Ska man jämföra thailändsk månadslön med den svenska blir det lite snett om man inte tar med hur många timmar som thailändaren respektive svensken jobbar under den tiden i jämförelsen kan jag tycka.
Vi jämförde priset på mat om du läste.
Ska man jämföra månadslönså är det väl ca 175 Tim/mån

Ok, så 4400 netto/månaden blir 146kr/ dagen.
Om man jobbar hela månaden. I Sverige tjänar man minst 1000kr/dag så inte 10 gånger så mer men 9 gånger så mer. Så maten kostar inte så mycket på svensk restaurang i Sverige motThailand beroende på hur man räknar.
Nu räknade du på 30 dagar och en svensk har inte ut minst 1000kr netto om dagen, många som ligger under det efter skatt.

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
20 K
magnusjansson
M
R
Svar
37
Visningar