En artikel om förhållanden mellan falang och Thai (Isaan).

Tycker att vi klarar oss också med vårat. 150 kvadrat meter då är ute platserna inräknade

E2665BF7-3BD3-4CD8-A001-702BA9BE5991.jpeg

A034A6F7-A3A8-44AA-90E6-32F1E5DC9AEE.jpeg
Det där är ju lux villa, tanten får nog kämpa på ett tag till. Isuzun ska hänga med ett tag till, får hålla på Mekka med den.

Nej, som sagt så är jag inte för några oversized hus varesig i Sverige eller Thailand. Bara onödigt mycket jobb.
Något gästrum kan vara på sin plats. Någon större balsal och ett bibliotek är det väl få som bygger.

Hej

Gästrum eller ett litet gästhus är väl nästan ett måste, vi har löst det genom ett mindre gästhus, det är bra om gästerna kan gå och lägga sig och gå upp när dom vill, själv går jag ju upp vid 6 tiden och gästerna skulle nog inte vilja bli väckta då.

Mvh isan lover

Har en bekant som håller till i erewan trakten, Bodde hos en holländare, paradise nått sånt. PS. Tänker inte våldgästar. Det gör tantens kusiner.

Isaan tjejer är ett kapitel för sig.
Jo jag har erfarenhet.
Lämnade denna skimär för några år sedan.
Sedan tittade jag efter var jag vill bo i Thailand för här skulle jag bo.
Naturen drog mig till Norr och flyttade hit.
Sedan sökte jag en dam att leva med i norr och fick ett svar för jag sökte någon över femtio m m.
Från Isaan fick jag mera än tusen svar.
Nu försöker jag inre säga att det är något fel med Isaantjejerna men jakt är nog deras gebit. :D
Detsamma det har gått bra och även Noi har erkänt att hon var rätt trött pp att suga på ramarna varje månad.
Vi har ett öppet förhållande och kan skoja om detta som säkert gå med vilken tjej som helst från Isaan eller söderut.
Att Isaantjejer är på hugget speciellet när det gäller farang är nog för att de har haft störst behov.
Är ju ingen expert eller journalist så rätta mig om jag har fel, journalister är det annorlunda för De har fakta :wai:

Hej

Själv ser jag inga nackdelar eller speciella problem just med Isaantjejer, däremot ser jag en rad fördelar, det är ofta tjejer med skinn på näsan, vana att arbeta, kunniga i matlagning och dom har kunnandet sedan barnsben att ta hand om en familj, är inte märkvärdiga, gillar naturen och att odla, glada och sociala m.m.

Mvh isan lover

Hej

Själv ser jag inga nackdelar eller speciella problem just med Isaantjejer, däremot ser jag en rad fördelar, det är ofta tjejer med skinn på näsan, vana att arbeta, kunniga i matlagning och dom har kunnandet sedan barnsben att ta hand om en familj, är inte märkvärdiga, gillar naturen och att odla, glada och sociala m.m.

Mvh isan lover
Det låter som en näst intill perfekt beskriving av min älskade hustru. :love_transparent:

Det låter som en näst intill perfekt beskriving av min älskade hustru. :love_transparent:

Hej

Misstänker att det är många Swe-Thai män som känner igen sig där.

Själv blev jag väldigt glad för att det var en tjej ifrån Isaan som blev min fru, dels för att hon är den hon är men också för att hon kom ifrån Isaan, dessutom just ifrån Nong Khai provins där jag alltid har trivts extra bra och det redan långt före jag träffade henne där.

För min personliga del står Isaan för sociala människor, traditioner, kultur, livsglädje, generositet, ärlighet och öppenhet, trivdes direkt redan första gången jag kom dit, folk var välkomnande och vänliga fast jag då knappt förstod vad dom sa på den tiden, vart man kom ville folk bjuda på mat, erbjöd mig att sova över hos dom o.s.v, så det var en omtumlande upplevelse att komma dit i mitten av 80-talet, den värme jag kände där hade jag inte upplevt någonstans innan.

Mvh isan lover

Finns ingen air c. när jag är i tjejens hus, men det är ju som så att det som inte dödar härdar.

Hej

Samma hos oss, vi är ju oftast där på vintern och därför har vi än u inte skaffat någon AC, men skulle vi göra det så blir det bara i sovrummet, där skulle det vara skönt att ha lite kallare när det närmar sig eller går över 30 grader inomhus.

Mvh isan lover

Tror nog dom flesta blir övre medel Klas, när dom hittat en falang som dom tagit upp till någon by i Issan. Men vist funkar de både isaan och flickorna här är mycket fina och dom flesta mycket bra

Hamnar man tillräckligt långt ut i spenaten så kan nog bybor uppleva att Noi med Poa Farang är övre medelklass även om Olle varit truckförare hela livet, men annars håller jag inte med om att de flesta blir övre medelklass; snarare en mycket liten minoritet. Personligen tycker jag att man bör ha en nettoinkomst på minst 5 miljoner Baht om året eller en nettoförmögenhet på minst 50 miljoner Baht för att kunna klassas som övre medelklass i Thailand och jag tror inte det är så många Västerlänningar i Thailand som hamnar i den gruppen.

Med dagens låga nivåer på alla europeiska valutor, förutom Schweiserfrancen, så är det ganska många som inte ens kommer upp i min definition av medelklass. För att kvalificera sig där tycker jag man bör ha minst 1 miljon Baht i nettoinkomst eller 10 miljoner i nettoförmögenhet. Tror till och med att det finns en del fattigpensionärer som har svårt att kvalificera sig som undre medelklass; 350,000 i årsinkomst eller 3 miljoner i förmögenheter.

Men kanske är det så enkelt att vi har helt olika definition på vad som är övre medelklass och hur stor andel som ingår där, och jag påstår inte att min är korrekt. I ett land med så oerhört spetsig rikedomspyramid som Thailand så anser jag att övre medelklassen bara rymmer runt 2% medan underklassen, alltså klassen under arbetarklassen, förmodligen har minst 30%. Av de 2% som utgör övre medelklassen bor nog dessutom minst 90% i Greater Bangkok.

Dessutom så räcker det inte för en Thaitjej att gifta sig med en Farang som har ekonomiska medel nog att klassas som övre medelklass för att hon ska kunna göra någon större klassresa. För att klassas som övre medelklass är universitetsstudier ett måste och då räknas inte något no-name universitet i Nakorn Nowhere. Dessutom sägs det att ingen kan förflytta sig mer än två klasser under en livstid så det krävs också att hon föddes i minst undre medelklass.

Thailand och klasser är ett intressant men ofta ganska deprimerande ämne.

Senast ändrad:
Hamnar man tillräckligt långt ut i spenaten så kan nog bybor uppleva att Noi med Poa Farang är övre medelklass även om Olle varit truckförare hela livet, men annars håller jag inte med om att de flesta blir övre medelklass; snarare en mycket liten minoritet. Personligen tycker jag att man bör ha en nettoinkomst på minst 5 miljoner Baht om året eller en nettoförmögenhet på minst 50 miljoner Baht för att kunna klassas som övre medelklass i Thailand och jag tror inte det är så många Västerlänningar i Thailand som hamnar i den gruppen.

Med dagens låga nivåer på alla europeiska valutor, förutom Schweiserfrancen, så är det ganska många som inte ens kommer upp i min definition av medelklass. För att kvalificera sig där tycker jag man bör ha minst 1 miljon Baht i nettoinkomst eller 10 miljoner i nettoförmögenhet. Tror till och med att det finns en del fattigpensionärer som har svårt att kvalificera sig som undre medelklass; 350,000 i årsinkomst eller 3 miljoner i förmögenheter.

Men kanske är det så enkelt att vi har helt olika definition på vad som är övre medelklass och hur stor andel som ingår där, och jag påstår inte att min är korrekt. I ett land med så oerhört spetsig rikedomspyramid som Thailand så anser jag att övre medelklassen bara rymmer runt 2% medan underklassen, alltså klassen under arbetarklassen, förmodligen har minst 30%. Av de 2% som utgör övre medelklassen bor nog dessutom minst 90% i Greater Bangkok.
Ja hur de är med olika samhällsklasser har ja ingen större vetskap om men, som ja salt förut brukar ja inte prata pengar. Men en av mina bekanta har ett par PT stationer i thai och några i Laos, tror nog han har de ganska bra. En annan hon har ett par ganska stora motorcykel affärer bor i en villa som ja gissar kostar runt 50 mille. Viken klass dom tillhör gissar ja bara, men tror nog du har helt rätt i att dom rika bor nog mest runt BK

Dessutom så räcker det inte för en Thaitjej att gifta sig med en Farang som har ekonomiska medel nog att klassas som övre medelklass för att hon ska kunna göra någon större klassresa. För att klassas som övre medelklass är universitetsstudier ett måste och då räknas inte något no-name universitet i Nakorn Nowhere. Dessutom sägs det att ingen kan förflytta sig mer än två klasser under en livstid så det krävs också att hon föddes i minst undre medelklass.

Thailand och klasser är ett intressant men ofta ganska deprimerande ämne.

Som vanligt en genomarbetad analys.
Där jag kan hålla med om det mesta.
Dock tror jag att alla dina år i Bangkok färgat dig till att nedskriva klasstillhörigheten. Därtill rör du dig i kretsar av de ultrarika... alltså flera nivåer över överklass, riktigt rika och superrika... Kanske stämmer det i dina kretsar att man har den synen du återger. Men tittar du på hela landet tror jag du är ett steg fel hela vägen.

Vad gäller klassresan tror jag du är "för snäll"... bara för att underklass/arbetarklass Noi nu har en falang och har nog med pengar för att kalla sig medelklass så betyder det inte att hon accepteras som det i samhället. Snarare kan det ses ner på henne för "hon tror hon är någon" nu när hon har pengar. Men alla vet vart hon egentligen kommer ifrån.

Hennes/deras barn har dock större möjligheter att kliva in på den nivån som ekonomin tillåter, då de genom skolan växer upp med andra i den aktuella klassen.

Hej

Själv reagerade jag på det faktum att en familj i en by som har en ingift falang ofta får ökad köpkraft, kan starta rörelser, bygga större och finare än andra o.s.v vilket kan rubba balansen i byn och ogillas av dom som skribenten beskriver som ”eliten”, men även när t.ex handlar om att ge gåvor vid högtider till tempel, ge pengar till skolan, ge gåvor vid bröllop o.s.v, här har ju ofta vissa familjer dominerat i generationer och jag tror inte heller att det alltid blir så populärt om någon ny tidigare fattig familj helt plötsligt lägger sig i topp.

Just dessa saker hade jag och frugan redan räknat ut, vi byggde därför medvetet inte byns största och finaste hus även om vi naturligtvis hade kunnat det, vi har inte köpt bil utan nöjer sig med vår Saleng, vi försöker leva på samma nivå som övriga bybor och inte sticka ut, vi lägger inte mer pengar än områdets mest prominenta innevånare, myndighetschefer och politiker m.m vid insamlingar av olika slag där gåvorna redovisas offentligt, roligt att antropologen har kommit fram till ungefär samma resultat i sina studier.

Mvh isan lover

Jag håller helt med om att det är lätt att man trampar på några ömma tår om att man som utlänning stövlar in i byn och bygger ett skrävligt hus. Tycker dock inte att det ska resultera i att man kröker nacken och bygger ett sämre hus än det man vill ha eller avstår en bil.

Personligen tror jag det viktiga är att man inte har för bråttom; både för sin egen och andras skull. Vi besökte byn flitigt, kanske en helg i månaden, i sex år utan att bygga något hus eller köpa någon bil. Jag pratade med släktingar och grannar, i början givetvis väldigt stapplande, och försökte vara med så mycket som möjligt vid högtider. Vi byggde ett ganska fint hus, dyrast i byn, men långt ifrån dyrast i kommunen. Vi donerar en del pengar men bara till byskolan, aldrig till templet, men det har inget med rädsla av att bräcka någon att göra, bara ett direkt ogillande av munkar i allmänhet.

Det viktiga är att bli accepterad, helst gillad, av släktingarna. Det finns så många generationslånga fejder mellan bybor; längs blodslinjer eller tomtgränser, att man omöjligt kan vara bästis med alla men jag och frugan, som inte bor där för jämnan, försöker stå över det och jag tycker det funkar rätt bra.

Tyvärr, för många, så står nog möjligheten att bli accepterad till stor del utanför den personliga kontrollen. Som du ofta, och helt riktigt, påpekat så gifter man sig i Thailand inte bara med en person utan en hel släkt. Om släkten, och framförallt tjejens föräldrar, har lågt anseende så blir det oerhört svårt att bli accepterad, man blir helt enkelt "guilty by association". Är det då dessutom en stor åldersskillnad mellan Farangmannen och Thaikvinnan och byborna misstänker att tjejen hittat snubben på en beer bar så spelar det nog ingen roll hur generös och trevlig snubben är; det är nog kört ändå. Tyvärr.

Några bilder på lite sport- och lekredskap vi donerade till byskolan för några år sedan. Rektorn hade bett om kontanter istället för att inhandla själv men den enkla gick vi inte på ;)

IMG_5152.JPG

IMG_5153.JPG

IMG_5154.JPG

IMG_5155.JPG

IMG_5156.JPG

Här tror ja att IL haren poäng, man tar seden dit man kommer, hemma i byn försöker man någorlunda smälta in i omgivningen. Men när man umgås med sina mera lika kan man vara mera som dom ( eller sej själv) men detta är bara hur jag tänker och lever, andra får sköta sitt så sköter ja mitt

Som vanligt en genomarbetad analys.
Där jag kan hålla med om det mesta.
Dock tror jag att alla dina år i Bangkok färgat dig till att nedskriva klasstillhörigheten. Därtill rör du dig i kretsar av de ultrarika... alltså flera nivåer över överklass, riktigt rika och superrika... Kanske stämmer det i dina kretsar att man har den synen du återger. Men tittar du på hela landet tror jag du är ett steg fel hela vägen.

Vad gäller klassresan tror jag du är "för snäll"... bara för att underklass/arbetarklass Noi nu har en falang och har nog med pengar för att kalla sig medelklass så betyder det inte att hon accepteras som det i samhället. Snarare kan det ses ner på henne för "hon tror hon är någon" nu när hon har pengar. Men alla vet vart hon egentligen kommer ifrån.

Hennes/deras barn har dock större möjligheter att kliva in på den nivån som ekonomin tillåter, då de genom skolan växer upp med andra i den aktuella klassen.

Jag antar att du menar att jag satt nivåerna för högt? Jag läste den här tråden i morse och satte då något lägre nivåer. När jag frågade min allvetande fru så tyckte hon jag satt gränserna alldeles för lågt. Vi hade lunch på Mega Bangna idag med en av frugans kusiner, och hans fru, från byn; de är undre medelklass som "tack vare" att de inte har barn kanske kan nå medelklass en dag, och när jag frågade dem tyckte de också jag satt gränserna för lågt. Det är givetvis ganska långt ifrån någon statistiskt säkerställd undersökning men jag tror verkligen att många utlänningar underskattar hur oerhört mycket pengar tämligen många thailändare har. Även ute på landet finns det en massa mångmiljonärer; oftast pga markförsäljning och ett ytterst modesta leverne.

Att många av Thaiföräldrarna på dotterns skola tillhör de 0.5% som jag definierar som överklass, och mestadels i framkant av den klassen, spelar säkert in i min bedömning men frugan är från undre medelklass, landsbygdsmedelklass kanske, och många i byn är både arbetarklass och underklass så jag tror inte jag är helt färgad av mina Bangkokkontakter.

Håller helt med om att en Thaitjej inte automatiskt gör en klassresa bara för att hon gifter sig med en Farang; hanterar hon inte sin nyfunna "rikedom" på rätt sätt är det som du säger istället lätt att hon kickas ned ett steg.

Jag antar att du menar att jag satt nivåerna för högt? Jag läste den här tråden i morse och satte då något lägre nivåer. När jag frågade min allvetande fru så tyckte hon jag satt gränserna alldeles för lågt. Vi hade lunch på Mega Bangna idag med en av frugans kusiner, och hans fru, från byn; de är undre medelklass som "tack vare" att de inte har barn kanske kan nå medelklass en dag, och när jag frågade dem tyckte de också jag satt gränserna för lågt. Det är givetvis ganska långt ifrån någon statistiskt säkerställd undersökning men jag tror verkligen att många utlänningar underskattar hur oerhört mycket pengar tämligen många thailändare har. Även ute på landet finns det en massa mångmiljonärer; oftast pga markförsäljning och ett ytterst modesta leverne.

Att många av Thaiföräldrarna på dotterns skola tillhör de 0.5% som jag definierar som överklass, och mestadels i framkant av den klassen, spelar säkert in i min bedömning men frugan är från undre medelklass, landsbygdsmedelklass kanske, och många i byn är både arbetarklass och underklass så jag tror inte jag är helt färgad av mina Bangkokkontakter.

Håller helt med om att en Thaitjej inte automatiskt gör en klassresa bara för att hon gifter sig med en Farang; hanterar hon inte sin nyfunna "rikedom" på rätt sätt är det som du säger istället lätt att hon kickas ned ett steg.

Okay. Du gav en liten förklaring som gjorde det lättare att förstå dina steg. Du har överklass som det högsta där dessa 0,5% ingår.

Då förstår jag dina nivåer bättre. Hade kanske inte namngett dem så. Men resultatet blir ju detsamma.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp