För- och nackdelar med en flytt till Thailand

Om ni var 3 personer som blev mätta på runt 100g mat så är det ju suveränt, blir ni tvångsförflyttade till Burkhina Faso så blir ni garanterat de sista överlevande ;)

Jag är dock fortfarande intresserad av att veta om någon ätit sig mätt på en 150 Bahts skaldjursmiddag; även BurkinaJonas har ju fuskat med 200-250 Baht ;)

Precis. Man måste ju veta vad som ingick i den middagen innan man kan börja kritisera. ;) Jag gissar att han hade ris till skaldjuren också, så priset han skriver behöver säkert inte vara orimligt. Sedan om man godkänner hans middag som skaldjursmiddag är ju upp till var och en... ;)

Sen kan han använda ett annat ord än ni Svenskar, typ vi skandinaver, för ett folk som har större tankar om sig själv än Norrmännen får man leta efter.
Själv skrattar vi Svenskar åt det ombord och kallar det lillebror komplex.
Men bo i Sverige passar bra!:)

klart att alla verkar ha olika preferenser när det gäller mat och vad det får kosta.

får jag lov att berãtta vad en "skaldjursmiddag" betyder för mig.

kör ner till fiskmarknaden i Naklua och frugan ska handla skaldjur. ger henne en tusenlapp och hon blänger argt tillbaka. ger henne en tusing till och fem minuter senare kommer hon med några påsar med skaldjur. Ja säger 'hur mycket blev det över tirak?'.. nej inget... men du måste betala 500 till min kompis som jag lånat..

Senast ändrad:
klart att alla verkar ha olika preferenser när det gäller mat och vad det får kosta.

kör ner till fiskmarknaden i Naklua och frugan ska handla skaldjur. ger henne en tusenlapp och hon blänger argt tillbaka. ger henne en tusing till och fem minuter senare kommer hon med några påsar med skaldjur. Ja säger 'hur mycket blev det över tirak?'.. nej inget... men du måste betala 500 till min kompis som jag lånat..
Hade min tjej gjort så så hade hon fått en enkel bussbiljett hem till byn istället för matpengar.

Låter smarrigt :)

Det kostar att ligga på topp, synd att missa en delikat middag pga en dryg hundralapp.
Sen när blev 2500 baht en dryg hundralapp?
Sen gör du misstaget att räkna om, bor man i Thailand så är valutan inte sek, euro eller usd. Det kostade 2500 baht vilket man får en delikat middag till iaf 15 personer för här.
Men finns väl eg inget som är för dyrt så länge köparen blir nöjd men vi har lite olika syn på pengar.
En del tycker att dom ska rulla i samma takt dom kommer in andra kanske vill försäkra sig om en bra tillvaro även om inkomsten minskar framöver. Rätt var det är så kanske pengarna inte trillar in lika lätt längre, minnen om goda svunna tider blir man inte fet på.

Sen när blev 2500 baht en dryg hundralapp?
Sen gör du misstaget att räkna om, bor man i Thailand så är valutan inte sek, euro eller usd. Det kostade 2500 baht vilket man får en delikat middag till iaf 15 personer för här.
Men finns väl eg inget som är för dyrt så länge köparen blir nöjd men vi har lite olika syn på pengar.
En del tycker att dom ska rulla i samma takt dom kommer in andra kanske vill försäkra sig om en bra tillvaro även om inkomsten minskar framöver. Rätt var det är så kanske pengarna inte trillar in lika lätt längre, minnen om goda svunna tider blir man inte fet på.
Du skrev ju att hon bad om 500 Baht extra till kompisen.

Man måste leva också. man kan ju inte göra så varje kväll och min fru skulle nog stannat vid 1000 Baht, sen skulle jag få ta över.

För några år sedan bjöd vi hela familjen på en skaldjursbuffe, gick väl loss på 5 000 Baht, men svärmor sa efteråt, nåsta gång kan ni köpa lite musslor, ostron, räkor etc, så lagar hon till det bättre och godare.

ja e inte så mkt för krabbor. käkar bara ett gäng grillade räkor med ris o maggisås och chilisås. Musslorna och bläckfisken får dom också äta själva.

Vi tjänar så det drabbar inte så värst men klart att man inte kan handla så varje dag.

ja e inte så mkt för krabbor. käkar bara ett gäng grillade räkor med ris o maggisås och chilisås. Musslorna och bläckfisken får dom också äta själva.

Vi tjänar så det drabbar inte så värst men klart att man inte kan handla så varje dag.
Jag kan lätt handla så varje dag om jag vill men ser hellre att jag inte behöver vara inkomst beroende hela livet. Konstigare saker än att kunder slutar dyka upp har hänt förr..

Jag kan lätt handla så varje dag om jag vill men ser hellre att jag inte behöver vara inkomst beroende hela livet. Konstigare saker än att kunder slutar dyka upp har hänt förr..

jag har tänkt så med mitt x.. snålade hela tiden. pengarna försvann pga. dåliga investeringar. vad mkt kul jag kende ha haft för dom pengarna. men situationen då va att vi drog in bra med pengar men jag visste att det bara skulle funka några år. så satsade massa på dåliga affärer och när pengarna var nästan slut så hittade jag det vi sysslar med idag.
vi sparar mer per månad just nu än vad de flesta kan spara per år, men jag kan nog utveckla frugans business ännu mer och dubbla vinsten per månad. funderar att satsa de tre sista månadernas besparingar på det projektet...

hur många som åt? frugan ungarna och kanske hennes föräldrar och en granntjej. kanske föräldrarna inte va med.. vad vet jag. händer ibland att vi grillar seafood kan inte minnas varje tillfälle

Precis. Man måste ju veta vad som ingick i den middagen innan man kan börja kritisera. ;) Jag gissar att han hade ris till skaldjuren också, så priset han skriver behöver säkert inte vara orimligt. Sedan om man godkänner hans middag som skaldjursmiddag är ju upp till var och en... ;)

Vi kör på det. Givetvis kan en skaldjursmiddag stanna vid 150 Baht om man egentligen bara äter ris, khao pad poo, typ. Dessutom kan den ju vara helt gratis om man tar en springnota ;)

Verkligen kul att du istället för att kopiera alla andras dåliga business skapat nåt eget och lyckas göra pengar i Thailand. Grymt bra jobbat Krister!!

Människan är fenomenal på att anpassa sig och man vänjer sig snabbt vid en livsstil så att äta skaldjur blir till slut ingen större sensation än en nudelsoppa.

Likväl som att man kan få en kick av att shoppa loss och bränna pengar kan man få en kick av att inte göra det.
Vetskapen om att man klarar sig även om inkomsten tar slut i mon är en skön huvudkudde.

Men du är ung och har tid på dig så pass på å njut, inget fel i det. Men glöm inte bort att du måste fixa hela pensionen själv. Tiden går för jvla snabbt och verkar accellerera ju äldre man blir.

Senast redigerad av en moderator:
Verkligen kul att du istället för att kopiera alla andras dåliga business skapat nåt eget och lyckas göra pengar i Thailand. Grymt bra jobbat Krister!!

Människan är fenomenal på att anpassa sig och man vänjer sig snabbt vid en livsstil så att äta skaldjur blir till slut ingen större sensation än en nudelsoppa.

Likväl som att man kan få en kick av att shoppa loss och bränna pengar kan man få en kick av att inte göra det.
Vetskapen om att man klarar sig även om inkomsten tar slut i mon är en skön huvudkudde.

Men du är ung och har tid på dig så pass på å njut, inget fel i det. Men glöm inte bort att du måste fixa hela pensionen själv. Tiden går för jvla snabbt och verkar accellerera ju äldre man blir.

tack för berömmet. det tog 12 år att komma på detta. har haft ordentlig framgång 6 månader nu. men det pågår sidoprojekt hela tiden. vi utvecklar konceptet varje månad. Jag va uppe i udon och hälsade på farsan. köpte en grej som vi sålde idag i pattaya och tjänade 7500B. inte mycket pengar i sig men vi satsade bara 8500B så den händelsen gjorde att man kommer på ett nytt sätt att tjäna pengar på. Det är oftast inte en stor idé som ger en förmögenhet utan massor av mindre idéer... och som det e nu har ja massor av sådana idéer.

när det gäller pension så har jag inga direkta förhoppningar. ja tror snart inte ens att det pensionssystem som finns i moderlandet kommer hålla... där staten "lånar" från pensionsfonderna för att investera i vad dom kallar för framtida vinstgivande företag...

image.jpg
Skaldjursmiddag i Thailand, på en restaurang, för under 150B. :)

Visst är det billigt att äta i Thailand men 150 Baht för en skaldjursmiddag? Förutsätter nog en omfattande magsäcksoperation om du ska bli mätt på det.

Får du än en gång läsa vad jag skrev ;) inget vi åt oss mätta på men skulle jag tryckt i mig det så skulle jag blivit mätt.
Som gammal räkfiskare och jobbat på trålare i 14 år så chansar jag på att det var gott över 100g.
Sen tror jag ni får betala lite mer i Bangkok än på ett marknadstand i denna hamnen, här är ju inte heller ett turiststråk, många här på forumet som vart i Pattaya men vågar satsa en slant på att inte så många som suttit nere i parken vid denna hamnen och köpt en frigolitask med räkor då det är rätt långt från turiststråken.

Jag har tillsammans med Långeman , gott som fn men inte så billigt som Ev beskriver ,, dock ändock mycket prisvärt

Liknande trådar

R
Svar
7
Visningar
2 K
R

Tillbaka
Topp