Som jag skrev så beror för- och nackdelar på person men de förändras också över tiden och jag tror det är bra att stanna upp och tänka efter emellanåt för att försäkra sig om att fördelarna verkligen överväger nackdelarna. Om de inte längre gör det men man ändå av någon anledning stannar kvar är risken överhängande att man blir ännu en i raden av bittra utlänningar. Det man ska komma ihåg är ju också att det är hyfsat lätt att flytta men man kan aldrig flytta ifrån sig själv.
Jag är precis hemkommen från en kortsemester på Koh Kradan med 7 familjer vi umgås med via dotterns skola. Vi var tre Farang/Thai par, två Thai/Thai par, ett Farang/Farang par och ett Asiat/Asiat par och första kvällen blev vi grabbar/gubbar kvar på stranden efter barbequen. En bit in i single malt-orgien så frågade en av thailändarna om vi utlänningar oroade oss för den politiska situationen i Thailand. "Nja, inte direkt" var vår enade inställning. Vi har alla varit här i över 15 år, är relativt väl insatta och väletablerade, men de två thailändarna tyckte ändå att vi nog borde vara lite oroliga. De, precis som alla andra välbesuttna thailändare, sitter inne med amerikanska och brittiska pass som försäkring och båda räknade med att behöva använda dem inom en relativt snar framtid, åtminstone för en tid.
Den typen av osäkerhet har jag aldrig riktigt tänkt på innan men nu seglade den upp som nummer fem på min lista. Om ett år kanske den är borta igen men den kan också vara nummer 1.....