För- och nackdelar med en flytt till Thailand

Fördelar med flytt till Thailand , vi får ett bättre liv och leva med trevlige människor som alla drömmer om .

Nackdelen . det är dom som har problem i Sverige och tar problemen med sig till Thailand .
Det kan vara alkohol , kvinnor , närvar och mycket mer , men dom tränger hjälp .

Det är många som har en dröm att kunna sluta arbeta och flytta till ett varmare land , som Thailand
och kunna leva på våra inkomst .
Jag är pensionär och min inkomst gör det möjligt att realisera drömmen , men det är många pensionär i Sverige
som har drömmen ,men dom tör inte . och så frågar dom vad kostar det å bu i Thailand
Jag svarar dom : Man kan leva på små budget , och det är inte alla som är enig mad mig
Den som lever absolut billigast ( utan att bo på gatan ) verkar klara sig på THB 25000.- i månaden

Lyx budget , de som lever på övre skalan har over THB 100.000 i månaden

Bild : budget som jag googla efter , men mitt budget är mindre en det .

Budget Thailand.png
Norrman som gjort den budgeten antar jag. Vi svenskar åker inte på visa run varje mån iaf.

Norrman som gjort den budgeten antar jag. Vi svenskar åker inte på visa run varje mån iaf.

Den är skriven på Svenska : det står Hyra bostad : Norge skriv : husleige bustad .

Å leva billigt i Thailand : jag och min fru lever gott på den minste Budgeten här i Thailand på 25.000 Baht
för månaden .
Vi har ingen hyra , vi äger huset , och EL cirka 200 Baht för månaden och det samma vatten
Och vi har ingen lån i Bank , och det är bara oss två , hon har en dotter som har god lön , ho ville
köpa AC till oss , men vi tränger det inte , här är fin tempratur i huset . när det är 30 ute är det 28 inne .

Du försöker ju också skriva på Svenska..
Jag å min tjej lägger ca 35000 plus hyra och använder mycket ac mm och åker egen bil istället för baht taxi så förstår att ni klarar er gott på 25000.

visarun.. nja ja tar flyget till Svedala så det blir nog ca 15-20.000B för det.
mat blir ett par tusen om dan.
drivmedel kanske 500 per dag.
skola stämmer ungefär hyra likaså.
kläder grejer och annat som man drar på sig blir en massa..
avbetalningen bilar o mc ja det blir en hel del..
gäller att ligga i om vi ska kunna spara o köpa eget boende så småningom.

Drivmedel 500b om dagen var kør du på før drivmedel igentligen , vodka 5555?
Tycker jag kør mycket, bilen går flera timmar om dagen men tankar bara 1-2 gånger i månaden.
Men førstår inte dom 2 som sæger 25k-35k, køper dom ingenting? ræcker jag læmnar huset så rullar det ivæg några tusen bathingar, alltid nåt som man vill køpa ;)

Du kan ju inte blanda i hop ditt"företags utgifter" med dina privata.

Inte för att jag bor i Thailand. men inte skulle jag vilja snåla. Bil ska väl servas, lite hotell (jag vill ju åka runt), äta ute etc.

Sen handlar ju stora kostnader om skola, försäkringar etc beroende på vad man vill ha och bör ha och hur gammal man är och ev. barn!

Drivmedel 500b om dagen var kør du på før drivmedel igentligen , vodka 5555?
Tycker jag kør mycket, bilen går flera timmar om dagen men tankar bara 1-2 gånger i månaden.
Men førstår inte dom 2 som sæger 25k-35k, køper dom ingenting? ræcker jag læmnar huset så rullar det ivæg några tusen bathingar, alltid nåt som man vill køpa ;)

höftar till. tycker ja tankar alla jävla fordon varje dag nästan. men det blir ganska mkt körande varje gång ja kommer hem. veckan som gick va vi på koh chang. ja tog mcn o frugan bilen sedan upp till föräldrahemmet och sedan hem. men det e klart 15000 i månaden låter väldigt mkt. säg 10 då... ;)

Du kan ju inte blanda i hop ditt"företags utgifter" med dina privata.

nja du har lite rätt.. jag skulle kunna göra lite som jag ville och stanna längre i LOS t.ex. om det inte vore så att ja hade delad vårdnad om sonen uppe i värmland. har honom 2 veckor sedan e han med sin mor i 4

Senast redigerad av en moderator:
Nu förstår jag nog inte riktigt: några vill inte flytta till Thailand om dom måste snåla, men om dom måste snåla med en liten pension i Thailand då måste dom väl vara rena socialfall på samma pengar i Sverige? Är det alltså bättre att vara utfattig i Sverige än att tvingas till ekonomisk återhållsamhet i Thailand? Jag fattar nog inte tanken här, riktigt.

Jo många tänker så och efter nåt år är dom alkisar. Grattis..
Alkisar med vilka mått mätt, Svensk/Norska mått där man är alkis om man dricker en öl vid lunch på en vardag eller resten av Europa mått där det inte är lika ovanligt med par öl eller glas vin på en dag.
Eller påstår du att 99% (tror du uppgav den siffran någonstans), är alkisar som super hela dagarna i ända. Går hårt till på pensionärs sidan då ;) 555555

Nu förstår jag nog inte riktigt: några vill inte flytta till Thailand om dom måste snåla, men om dom måste snåla med en liten pension i Thailand då måste dom väl vara rena socialfall på samma pengar i Sverige? Är det alltså bättre att vara utfattig i Sverige än att tvingas till ekonomisk återhållsamhet i Thailand? Jag fattar nog inte tanken här, riktigt.
Jag antar att om man tvekar är det för man tänkt bo deltid i Thailand och fortfarande har kostnader och skatt i Sverige.

Frågande är om det inte är mest lönsamt att bo några år fast i Thailand och betala sink-skatt och plocka ut så mycket som går av tjänstepensionen på så kort tid som möjligt. Då har man fått ut pengarna till låg skatt, sen kan man ju flytta runt och börja betala skatt i Sverige och få bidrag och sjukvård .... Eller var det omoraliskt:oops:

Jag antar att om man tvekar är det för man tänkt bo deltid i Thailand och fortfarande har kostnader och skatt i Sverige.

Frågande är om det inte är mest lönsamt att bo några år fast i Thailand och betala sink-skatt och plocka ut så mycket som går av tjänstepensionen på så kort tid som möjligt. Då har man fått ut pengarna till låg skatt, sen kan man ju flytta runt och börja betala skatt i Sverige och få bidrag och sjukvård .... Eller var det omoraliskt:oops:
Det är väl inte omoraliskt, du har ju betalt din del av skatten, så då gäller det att få tillbaka sin del så fort som möjligt, medans man fortfarande kan få något :D;)

Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar

R
Svar
7
Visningar
2 K
R

Tillbaka
Topp