För- och nackdelar med en flytt till Thailand

Jo I Fablernas värd kan man ju bortse från allt som inte är bra , då kan man ju likaså bortse från allt skit i Sverige , det är ju för fn löjligt , och ni andra bara applåderar , ni som bara i Thailand bott under nån semestermånad, och inte vet ett skit om detta land . jag vet inte heller så mycket , men jag bortser inte från allt , det kan jag göra under några månader , men sen skall jag hem och jobba för att Sverige skall på fötter .. . Visst är det som någon här skriver en fråga om att vara anpassningsbar , men att tro man att man klarar att bortse från sånt man egentligen inte gillar så kommer verkligheten snart ifatt ..
Förbaskat barnsligt resonemang måste jag säga ..
Rena kindergartennivån på sånt .:):):)
Onekligen underhållande , och onekligen riktigt Svenskt , att inte vilja se sanningar samt verkligheter , det är ju just därför Sverige är på fallrepet ,, just för att Svensken är en stor idiot som inte ser vad som måste göras i sitt eget land .. Naivt sa Löfven ..Ja , fn om han inte hade rätt ,men inte som han menade ..........;)

Fn Jonas , visst är det kul att du trivs nu , det var ju inte länge sen du var djäkligt negativ , du hade helt andra åsikter om Pattaya , du var på väg än hit och än dit ... Kul att du hittat rätt . nu vistas ju du inte här månad efter månad så jag tror du har det lättare att "bortse";) från de saker som du förut irriterade dig på alldeles för djäkligt ..

Kul Jonas , men glöm inte att det har varit andra tider och andra åsikter..

Jo I Fablernas värd kan man ju bortse från allt som inte är bra , då kan man ju likaså bortse från allt skit i Sverige , det är ju för fn löjligt , och ni andra bara applåderar , ni som bara i Thailand bott under nån semestermånad, och inte vet ett skit om detta land . jag vet inte heller så mycket , men jag bortser inte från allt , det kan jag göra under några månader , men sen skall jag hem och jobba för att Sverige skall på fötter .. . Visst är det som någon här skriver en fråga om att vara anpassningsbar , men att tro man att man klarar att bortse från sånt man egentligen inte gillar så kommer verkligheten snart ifatt ..
Onekligen underhållande , och onekligen riktigt Svenskt , att inte vilja se sanningar samt verkligheter , det är ju just därför Sverige är på fallrepet ,, just för attoc Svensken är en stor idiot som inte ser vad som måste göras i sitt eget land .. Naivt sa Löfven ..Ja , fn om han inte hade rätt ,men inte som han menade ..........;)
Och det fallrepet tänker du återvända till... ;) Det är allt en jäkla tur att vi har olika syn på saker och ting.

Onekligen underhållande , och onekligen riktigt Svenskt , att inte vilja se sanningar samt verkligheter , det är ju just därför Sverige är på fallrepet ,, just för att Svensken är en stor idiot som inte ser vad som måste göras i sitt eget land .. Naivt sa Löfven ..Ja , fn om han inte hade rätt ,men inte som han menade ..........;)
Inget svårt alls, jag går inte och irriterar mig på andras förehavanden, bryr mig inte direkt vad politikerna sysslar med här nere än sålänge inget beslut taget som påverkar min vardag.
Orka springa runt och irritera mig för allt och Sverige får vad dom förtjänar när dom röstat fram dagens politiker så skiten i vad som händer där med.
Jag bodde tex. under samma förhållandeni Sverige hemma en månad ute en månad.
Trivdes inte en sekund med den ledigheten i Sverige så då är Thailand bättre.
Men att du inte trivs här är ju rätt förståeligt då du verkar irritera dig på minsta lilla småsak som inte ens påverkar dig.
Jag skiter i om en del Thai är lata, vad har jag med det att göra och jag vet att inte alla är det.
Jag sköter i om Thai tror sig uppfunnit allt jag stör mig mer på när en nordbo som borde vara bättre utbildad påstår att Thai uppfunnit så mycket och vi Svenskar borde lära av dom, men jag stör mig inte på Thai som pga kanske dålig allmän bildning tror att det är så.
Jag sköter i om Thai käkar med fingrarna sålänge jag inte blir tvingad att käka den maten på liknande sett.
Jag sköter i om en Thai använder miniräknare i butiken för att räkna ut 6-3, då jag vet att det finns lågutbildade i arbete i Sverige får dom inget.
Ända jag riktigt stör mig på här nere är gnälliga faranger finns inget värre än att hamna på restaurang och vid bordet jämter sitter några Svenska expat och gnäller om precis allt gällande thai och Thailand, då vill jag bara slå nåt hårt i skallen på dom men väljer att gå och sätta mig någon annanstans.

Berra ! , jag trodde du var observant än så , min yngsta son samt de andra barnen samt barnbarnen är fortfarande sen jag skrev det för ett par månader anledningen till att jag återvänder hem , samt att jag vill jobba politiskt för att mina barn skall ha ett land att växa upp i samt bilda familj i. Ett land där man får ha Kristna värderingar samt leva efter Svensk kultur utan att bli kallad rasist för detta . Att leva i fred framförallt ,utan inbördes konflikter om religion .

Phonta Det var ju inte länge sedan som du bara pratade skit om sverige Dit gick det ju inte att återvända för sverige var ju på fallrepet Men du är ju så jäkla duktig så du åker väl dit och vänder på allt för svenska folket eller? Sedan gick det ju inte att vara i isan en längre tid och nu helt plötsligt så ska du vara där 6 månader i taget

Fn Jonas , visst är det kul att du trivs nu , det var ju inte länge sen du var djäkligt negativ , du hade helt andra åsikter om Pattaya , du var på väg än hit och än dit ... Kul att du hittat rätt . nu vistas ju du inte här månad efter månad så jag tror du har det lättare att "bortse";) från de saker som du förut irriterade dig på alldeles för djäkligt ..

Kul Jonas , men glöm inte att det har varit andra tider och andra åsikter..
Vad har jag irriterat mig på gällande Pattaya, därimot ville jag testa på Bangkok ett tag, jag vill ofta testa på olika ställen.
Men jag skrev samtidigt att det säkerligen blev Pattaya igen men ville testa på alternativen innan jag köpte nåt och spikade ner mina bopelare för gott.
Så snälla skriv vad jag klagat om när det gäller Pattaya.

Berra ! , jag trodde du var observant än så , min yngsta son samt de andra barnen samt barnbarnen är fortfarande sen jag skrev det för ett par månader anledningen till att jag återvänder hem , samt att jag vill jobba politiskt för att mina barn skall ha ett land att växa upp i samt bilda familj i. Ett land där man får ha Kristna värderingar samt leva efter Svensk kultur utan att bli kallad rasist för detta . Att leva i fred framförallt ,utan inbördes konflikter om religion .
Jodå jag är observant, notera smilisen. Men trots det kan jag inte sluta förundras över hur snabbt man kan skifta mening. Men man skall absolut göra det som känns rätt för en själv även om det innebär att göra en bullterrier till en pudel. ;) :D

Phonta Det var ju inte länge sedan som du bara pratade skit om sverige Dit gick det ju inte att återvända för sverige var ju på fallrepet Men du är ju så jäkla duktig så du åker väl dit och vänder på allt för svenska folket eller? Sedan gick det ju inte att vara i isan en längre tid och nu helt plötsligt så ska du vara där 6 månader i taget
:) Även du har tydligen svårt att fatta vad jag skriver , Sverige är fortfarande skit , men det går att ändra på , inte klimatet ,i alla fall inte vädermässigt ,bara politiskt;) Att inte inse detta är ju just det som ev kan göra att vårt fosterland snart är ett minne blott .. Se har jag mina barn där , de har uttryckligen bett mig att bo där under halva året .
Isaan är skittråkigt , ev kommer jag att hyra en lägenhet eller hus i Khonkaen under fem -sex månader , annars kommer jag att få så fruktansvärt skittråkigt . Men att bo där heltid hela året runt i en liten by , det går fetbort:(

, det klarar jag bara inte ... Omöjligt för mig .. Fem månader för minsom Berra skriver "Älskade hustrus skull "är ok ...

Inget svårt alls, jag går inte och irriterar mig på andras förehavanden, bryr mig inte direkt vad politikerna sysslar med här nere än sålänge inget beslut taget som påverkar min vardag.
Orka springa runt och irritera mig för allt och Sverige får vad dom förtjänar när dom röstat fram dagens politiker så skiten i vad som händer där med.
Jag bodde tex. under samma förhållandeni Sverige hemma en månad ute en månad.
Trivdes inte en sekund med den ledigheten i Sverige så då är Thailand bättre.
Men att du inte trivs här är ju rätt förståeligt då du verkar irritera dig på minsta lilla småsak som inte ens påverkar dig.
Jag skiter i om en del Thai är lata, vad har jag med det att göra och jag vet att inte alla är det.
Jag sköter i om Thai tror sig uppfunnit allt jag stör mig mer på när en nordbo som borde vara bättre utbildad påstår att Thai uppfunnit så mycket och vi Svenskar borde lära av dom, men jag stör mig inte på Thai som pga kanske dålig allmän bildning tror att det är så.
Jag sköter i om Thai käkar med fingrarna sålänge jag inte blir tvingad att käka den maten på liknande sett.
Jag sköter i om en Thai använder miniräknare i butiken för att räkna ut 6-3, då jag vet att det finns lågutbildade i arbete i Sverige får dom inget.
Ända jag riktigt stör mig på här nere är gnälliga faranger finns inget värre än att hamna på restaurang och vid bordet jämter sitter några Svenska expat och gnäller om precis allt gällande thai och Thailand, då vill jag bara slå nåt hårt i skallen på dom men väljer att gå och sätta mig någon annanstans.
:):):):thumbsup:

Jag tycker iaf att det är rationellt att inte slösa en massa energi på saker som ändå egentligen inte påverkar en (eller iaf inte behöver påverka en). Det är inte alls detsamma som att vara passiv för mig iaf, och jag tar chansen att göra något när jag får den. Men vi alla har ju som sagt olika syn på saker och ting, och tur är väl antagligen det. :)

Fördelar och nackdelar beror givetvis på hur man är som person, var man befinner sig i livet och hur man hade det i Sverige. Här kommer en lista på de 5 största för- och nackdelarna för mig.

Fördelar:
Min dotter får en bättre utbildning än hon skulle kunna få i Sverige.
Slippa det kalla och mörka halvåret som suger livslusten ur mig.
Gå ut och käka när man vill utan att behöva bry sig om vad det kostar.
Kunna jobba i den expansiva delen av världen utan att behöva resa så långt.
Ett lättare umgängessätt.

Nackdelar:
Att man aldrig riktigt kan bli en del av samhället.
Trafiken.
Luftkvaliteten.
Bristen på skyddsnät och långsiktigt osäkerhet runt visum etc.
Känslan av att leva i ett land som aldrig kan komma ur dagens problem utan en rejäl revolution med ytterst osäkra följder.

Fördelar och nackdelar beror givetvis på hur man är som person, var man befinner sig i livet och hur man hade det i Sverige. Här kommer en lista på de 5 största för- och nackdelarna för mig.

Fördelar:

Nackdelar:
Trafiken.
Luftkvaliteten.
Känslan av att leva i ett land som aldrig kan komma ur dagens problem utan en rejäl revolution med ytterst osäkra följder.
:thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::)
Detta med att jobba och detta med skolan gäller inte mig , men för övrigt "Mitt i prick skulle jag vilja säga , och just det att ALDRIG kunna bli en del av samhället , dvs ALDRIG accepteras av landets myndigheter ,det känns inte bra för mig

Tack Atom , det var ungefär som jag själv skulle ha satt det på pränt .. Andra saker är som Jonas säger småsaker att bortse ifrån ;), dock ej det du tar upp..

Fördelar:

Nackdelar:
Trafiken.
Luftkvaliteten.
Oj vad bra tänkt Atom - jag har liksom, nästan, samma känsla. Du har ditt liv och därav dina prioriteringar.

Tur att ni alla i varje fall är så friska så man kan prioritera och omprioritera. Ibland ser det grönare ut på en sida, men när man är där märker man snabbt att det inte var det, då är det bra att kunna vända tillbaks.

Vissa av oss irriterar sig på vissa saker som ena annan inte bryr sig om och vice versa. Bra då att man står för att man kanske gjorde fel och vill testa något nytt.

Så länge man lär sig utvecklas man!

Oj vad bra tänkt Atom - jag har liksom, nästan, samma känsla. Du har ditt liv och därav dina prioriteringar.

Som jag skrev så beror för- och nackdelar på person men de förändras också över tiden och jag tror det är bra att stanna upp och tänka efter emellanåt för att försäkra sig om att fördelarna verkligen överväger nackdelarna. Om de inte längre gör det men man ändå av någon anledning stannar kvar är risken överhängande att man blir ännu en i raden av bittra utlänningar. Det man ska komma ihåg är ju också att det är hyfsat lätt att flytta men man kan aldrig flytta ifrån sig själv.

Jag är precis hemkommen från en kortsemester på Koh Kradan med 7 familjer vi umgås med via dotterns skola. Vi var tre Farang/Thai par, två Thai/Thai par, ett Farang/Farang par och ett Asiat/Asiat par och första kvällen blev vi grabbar/gubbar kvar på stranden efter barbequen. En bit in i single malt-orgien så frågade en av thailändarna om vi utlänningar oroade oss för den politiska situationen i Thailand. "Nja, inte direkt" var vår enade inställning. Vi har alla varit här i över 15 år, är relativt väl insatta och väletablerade, men de två thailändarna tyckte ändå att vi nog borde vara lite oroliga. De, precis som alla andra välbesuttna thailändare, sitter inne med amerikanska och brittiska pass som försäkring och båda räknade med att behöva använda dem inom en relativt snar framtid, åtminstone för en tid.

Den typen av osäkerhet har jag aldrig riktigt tänkt på innan men nu seglade den upp som nummer fem på min lista. Om ett år kanske den är borta igen men den kan också vara nummer 1.....

En bit in i single malt-orgien så frågade en av thailändarna om vi utlänningar oroade oss för den politiska situationen i Thailand. "Nja, inte direkt" var vår enade inställning. Vi har alla varit här i över 15 år, är relativt väl insatta och väletablerade, men de två thailändarna tyckte ändå att vi nog borde vara lite oroliga. De, precis som alla andra välbesuttna thailändare, sitter inne med amerikanska och brittiska pass som försäkring och båda räknade med att behöva använda dem inom en relativt snar framtid, åtminstone för en tid.

Jag tycker situationen har varit likvärdigt oroande de senaste 10 åren, men det som är skillanden de senaste 2 åren är iofs att det har blivit ännu svårare att hålla koll på vad som egentligen sker. Vad är det som de tror är på gång att hända, och som gör att man bör oroa sig mer nu än tidigare?

Jag tycker situationen har varit likvärdigt oroande de senaste 10 åren, men det som är skillanden de senaste 2 åren är iofs att det har blivit ännu svårare att hålla koll på vad som egentligen sker. Vad är det som de tror är på gång att hända, och som gör att man bör oroa sig mer nu än tidigare?

Skillnaderna mot för 5 eller 10 år sedan är väl egentligen två. Den ena är att den fattiga delen av befolkningen inte längre ser några förbättringar men framförallt att dagens styrande nu ändrar spelreglerna så att inga andra kan få reell makt på överskådlig framtid.

En stor andel fattiga utan framtidstro som inte ser någon möjlighet att förändra och en hel hög rika som inte längre har någon möjlighet att komma åt köttgrytorna för att bli ännu rikare; båda dessa grupper känner att systemet är emot dem och att det inte går att ändra på legalt sätt. Kommer det då en gnista är det nog lätt hänt att de slår sig samman och gör de ändringarna på något annat sätt och utan några traditionellt lugnande institutioner kvar så kan det givetvis gå riktigt illa.

Skillnaderna mot för 5 eller 10 år sedan är väl egentligen två. Den ena är att den fattiga delen av befolkningen inte längre ser några förbättringar men framförallt att dagens styrande nu ändrar spelreglerna så att inga andra kan få reell makt på överskådlig framtid.

En stor andel fattiga utan framtidstro som inte ser någon möjlighet att förändra och en hel hög rika som inte längre har någon möjlighet att komma åt köttgrytorna för att bli ännu rikare; båda dessa grupper känner att systemet är emot dem och att det inte går att ändra på legalt sätt. Kommer det då en gnista är det nog lätt hänt att de slår sig samman och gör de ändringarna på något annat sätt och utan några traditionellt lugnande institutioner kvar så kan det givetvis gå riktigt illa.

Det där med att det i praktiken inte längre finns någon traditionellt lugnande instutition är jag med på, men det vet'e tusan om jag tycker det är någon större skillnad i hur oroande situationen är mot hur det har varit de senaste åren. Det var ju inte precis frid och fröjd när de tog över för ett par år sedan heller. ;) Då var jag iaf mer oroad än jag är nu.

Tror att det mer har att göra med det gamla vanliga att det är mer safe att förvänta sig dommedagen. :)

Jag skiter också i det som inte påverkar mig men kan ändå ha åsikter om det.

Det enda jag eg ser som är bättre i Thailand än Sverige är vädret, prisbilden och kvinnorna.
Jag ogillar starkt vintern i Sverige men faktum är att det är inte så himla skönt att gå runt å va svettig hela tiden heller så ibland längtar jag efter lite svalare väder och tycker att det är riktigt nice att komma till Sverige i Juni och slippa att varken frysa eller svettas.

Visst är det billigare att leva i Thailand än i Sverige och kvinnorna kan vara fantastiska på att ta hand om oss men ser man inte upp med kvinnan man skaffar så blir det som många fått erfara väldigt mycket dyrare att bo i Thailand.

Det som oroar mig mest och gör att jag känner osäkerhet över framtiden i Thailand är det politiska klimatet och att polisen är värsta maffian. Min känsla är att prutten bara gillar sig mer och mer och kommer att göra vad han kan för att hålla sig kvar vid makten och hans syn på vad som är bra för Thailand är inget positivt för min framtid här och vad händer när krongubben ramlar av pinnen?

Med den osäkerhet som råder så begriper jag inte hur man kan vilja slå ner sina bopålar för gott här? Jag tar en dag i taget och stannar så länge det funkar men ser till att inte investera så mycket att det blir krångligt att lämna. Är ganska övertygad om att jag inte kommer att tillbringa min ålderdom här, planen är 5 år till för att spara lite mer pengar sen får vi se, men känner ingen trygghet i att det blir 5 år till.

Frihet och trygghet i Thailand?
Vakna ni sen eller..

Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar

R
Svar
7
Visningar
2 K
R

Tillbaka
Topp