För- och nackdelar med en flytt till Thailand

Jag förstår inte heller skatteavtalet mellan Sve och Thailand. Om vi betalade skatt här så skulle vi stödja samhället där vi bor.
Flyttar vi tillbaks så lär vi få betala skatt från dag ett i Sverige som Jonas säger, om inte retroaktivt. :rolleyes:
En del har varit inne på att Sve slösar pengar i helt galna projekt. Någon mille till Iran för deras jämställdhetssträvan :p och i Sverige går det bakåt med minishariabyar som Rinkeby plus många fler, kvinnor vågar inte gå ut utan slöja helst med mansällskap för att inte blir påhoppade.
Intressant och se hur många hjärtan måste tvångsöppnas innen galenskapet tar slut.
Fast slöseriet är lika stort om inte större överlag i alla statliga och kommunala verksamheter. Jag har inget emot att samhället sköter en del av servicen men budgetar skall hållas. :afro:
Dagens regering har bara ett lösning för alla problem som uppstår, mera skatt.
De andra gänget är i o för sig inte så mycket bättre så det bästa vore modellen utan politiker. :eek: Behöver inte vara militärer för det.
Tjänstemännen sköter allt idag, låt dom fortsätta och välj nya men hyfsade meriter. AMS intyget räknas inte, kicka ut politiker som bara rör till allting.

Skatt betalas där det intjänas, har du WP och har inkomst i Thailand så behöver du inte skatta i Sverige utan i Thailand.
Obeskattade pensioner som intjänats i Sverige kommer att beskattas i Sverige oavsett avtal. Undantag för några tjänstepensioner inom privat sektor.

Tror det finns dom som haft det värre och det kanske finns kvar än?, Finländare som jobbat länge i Sverige och flyttat hem fick naturligtvis skatta på pensionen där den intjänats i Sverige men drabbades av ytterligare skatter i Finland på pensionen då den räknades som inkomst. Var så i alla fall under delar av 90 talet.

Sen är det inte alltid vinst att beskattas med SINK, det finns en brytgräns där man får pengar mer över om man väljer att beskattas i Sverige.

Jag har inte garantipension, det kan man inte ha som utskriven, f.ö. Och håll Dig till sak, ge f-n i min person och mina förhållanden. Dom är av noll intresse för sakfrågan. Men vad var det jag skrev? Jo, först kommer en löjlig retorisk fråga och sedan ett meningslöst påhopp.... Det är så man gör när man inget har att komma med i sak. Du är säkert inte dum, nmax, men Du skriver ofta som om Du vore det...
Men du skriver ju själv att du har garantipension på ca tusenlappen/mån.
Är lite nyfiken på hur man lyckas med det efter ett helt arbetsliv?

Om jag förstår det rätt betalar du heller inte pensionspremien som normalt ingår i skatten utan får en lägre skatt, är inte tanken då att du kan kompensera det med en privat pensionsförsäkring.

Privat pensionsförsäkring är f.ö. något som vi alla borde satsa på. Trots (pga) pensionsräddarna och kunskapsregnet som väller in över sveriges gränser utvecklas de svenska pensionerna klart sämst i norden. Den som är född 1938 får ca 80% av sin slutlön i pension medans den som är född 1994 kommer få ut ca 40%.
Spara på boys.

/ SatanG

Varför skriver du bara ut en del av Sveriges budget för invandringens kostnader?
Du glömde, avsiktligt?, posten "Jämställdhet och nyanländas etablering" som i stort sett enbart går till migrationen och ligger på lika många miljarder (32.6). Sedan har du en annan post som heter "Allmänna bidrag till kommuner" som ligger på 105 miljarder, "bostadsförsörjning etc på 6 miljarder. "Utbildning" + "Studiestöd på ca 95 miljarder, hur mycket av detta som går till SFI och hemspråksundervisning etc är osäkert men lär knappast vara gratis.
"Hälsovård, sjukvård och social omsorg" ligger på drygt 68 miljarder, hur mycket av detta som går till migranterna är det ingen finansminister som vågar räkna på.
Som sagt, officiella summor på 90 miljarder om året lär vara långt under de verkliga siffrorna men siffror och fakta är väl inte så noga med för "De goda" i samhället! Själv tycker jag det borde prioriteras om, det är viktigt att hjälpa många som behöver hjälp men man måste inte göra det i Sverige. Dessutom borde mer skattekronor först gå till de som byggt upp Sverige och inte till resten av jordens medborgare.
Enbart sveriges bistånd ligger utöver ovanstående på 35 miljarder, dvs hälften av vad hela UNHCR kostar per år som handhar människor på flykt.
2015 kom det drygt 35000 sk "barn", den direkta mottagningskostnaden för dessa ofta vuxna barnen kostar ca en mille styck. 70% av de som undersöktes var över 18, hur länge ska svenska folket låta sig luras medans svenska pensionärer får ligga med fylld blöja om nätterna för där finns det minsann inga resurser. Vad har du för fakta att försvara detta vansinne på?

/ SatanG

Det var bara ett exempel för att bekräfta att det inte rör sig om små belopp. Som jag skrev förut är den ekonomin så pass komplicerad att inte ens ekonomerna är överens om sista raden.

Symptomatisk för dem som klagar på utgifterna är dock att de bara pekar på utgifterna, aldrig ett ord om intäkter. Alla dessa kostnader genererar också nya jobb och sänker därmed arbetslösheten. Det finns också ett behov av mer folk som kan försörja den åldrande befolkningen, vi föder för få barn.

Om vi nu lägger en årsbudget fördelat över några år på att tillfredställa det behovet så är det ingen katastrof. Det motsvarar väl ungefär vad en familj lägger på en ny bil med en livslängd på i bästa fall 20 år.

Det var bara ett exempel för att bekräfta att det inte rör sig om små belopp. Som jag skrev förut är den ekonomin så pass komplicerad att inte ens ekonomerna är överens om sista raden.

Symptomatisk för dem som klagar på utgifterna är dock att de bara pekar på utgifterna, aldrig ett ord om intäkter. Alla dessa kostnader genererar också nya jobb och sänker därmed arbetslösheten. Det finns också ett behov av mer folk som kan försörja den åldrande befolkningen, vi föder för få barn.

Om vi nu lägger en årsbudget fördelat över några år på att tillfredställa det behovet så är det ingen katastrof. Det motsvarar väl ungefär vad en familj lägger på en ny bil med en livslängd på i bästa fall 20 år.
För att generera intäkter måste de arbeta annars kostar de bara fortsatt livet ut.

För att generera intäkter måste de arbeta annars kostar de bara fortsatt livet ut.

Just den här typen av kommentarer är så missvisande! Du insinuerar ju att invandrare inte arbetar vilket inte är sant. Ja, de har en högre arbetslöshet precis som våra barn som inte jobbar de första 20 åren, men det tar långt ifrån så många år att sätta en vuxen människa i produktion.

Av våra invandrare jobbade förra året 7 av 10 (68,4%) mot 8 av 10 (84,8%) för oss svenskfödda. Så stor skillnad är det inte!

Problemet är att kostnaden inte kan fördelas över några år då kostnaden nästa år är lika hög och året efter också ...

Det handlar ju inte bara om ekonomi. För mig är samhällseffekten mycket viktigare och där får vi verkligen betala ett högt pris för invandringen.

Just den här typen av kommentarer är så missvisande! Du insinuerar ju att invandrare inte arbetar vilket inte är sant. Ja, de har en högre arbetslöshet precis som våra barn som inte jobbar de första 20 åren, men det tar långt ifrån så många år att sätta en vuxen människa i produktion.

Av våra invandrare jobbade förra året 7 av 10 (68,4%) mot 8 av 10 (84,8%) för oss svenskfödda. Så stor skillnad är det inte!

Skillnaden är störst i hela Europa. Tittar man på de arbetslösa med icke gymnasialutbildning så är 70% av dessa utrikes födda.

Problemet är att kostnaden inte kan fördelas över några år då kostnaden nästa år är lika hög och året efter också ...
Om du för en gångs skull läser vad jag skriver så skrev jag "fördelat på några år", vi lägger ju inte hela vår årsbudget under ett år på invandring även om de låter så på er.

Det handlar ju inte bara om ekonomi. För mig är samhällseffekten mycket viktigare och där får vi verkligen betala ett högt pris för invandringen.

Som vadå? Återigen bara ett utslängt påstående utan förklaringar eller referenser!
Ta då inte bara med de negativa verkningarna, de skall ju också vägas mot den positiva inverkan.

Senast redigerad av en moderator:
Om du för en gångs skull läser vad jag skriver så skrev jag "fördelat på några år", vi lägger ju inte hela vår årsbudget under ett år på invandring även om de låter så på er.

Som vadå? Återigen bara ett utslängt påstående utan förklaringar eller referenser!
Ta då inte bara med de negativa verkningarna, de skall ju också vägas mot den positiva inverkan.
Orkar inte skriva en utläggning om det på mobilen och trodde faktiskt inte heller att det behövdes. Även en blind kan se detta och förstå vad jag åsyftar men kanske inte den som stoppar huvudet i sanden.

Förstår inte vad du menar. En kostnad i år ska betalas i år. Kostnad vi har på 30 år betalas på 30 år.

Förstår inte vad du menar. En kostnad i år ska betalas i år. Kostnad vi har på 30 år betalas på 30 år.
Vi har inte kostnaden för invandring som en årsbudget i år! Vi har kanske den kostnaden på 10 år.
Som liknelsen med bilen, du köper en bil för din årslön men det betyder inte att du inte har några pengar det året.

Senast redigerad av en moderator:

Självklart många som arbetar, men många som inte gör det och tycker det är kanon för får ju pengar av snälla Sverige iaf.
Sedan lite korkat jämföra våra barn med vuxna invandrare för vad jag vet är barnarbete förbjudet.

Orkar inte skriva en utläggning om det på mobilen och trodde faktiskt inte heller att det behövdes. Även en blind kan se detta och förstå vad jag åsyftar men kanske inte den som stoppar huvudet i sanden.
Konsigt, du ger dig in i en debatt och sedan "orkar du inte" skriva när det efterfrågas fakta.
Nej, jag har inte huvudet i sanden och jag ser inte några katastrofala samhällseffekter. Jag ser problem som står i relation till det åtagande vi tagit och som sakta men säkert löses upp allteftersom vi lör oss hur vi skall hantera dem.

Självklart många som arbetar, men många som inte gör det och tycker det är kanon för får ju pengar av snälla Sverige iaf.
Sedan lite korkat jämföra våra barn med vuxna invandrare för vad jag vet är barnarbete förbjudet.
Varför skulle det vara korkat, det finns två sätt att tillföra huvuden i ett land. Antingen via barnafödande eller via invandring. Ett barn tar i bästa fall 20 år innan det blir produktivt, en vuxen invandrare i sämsta fall 10 år men snittet ligger förmodligen långt under 5 år. Kostnaderna står ju i relation till tiden det tar.

Liknande trådar

R
Svar
7
Visningar
2 K
R

Tillbaka
Topp