För- och nackdelar med en flytt till Thailand

Apropå skatter, det verkar vara en utbredd missuppfattning att man som utskriven måste "skriva in sig" för att få vård. Så är det inte alls! Alla svenska medborgare har alltid rätt till subventionerad vård i Sverige, vad som däremot gäller är att du betalar en förhöjd avgift, för närvarande 600:- för ett läkarbesök och 1000:- för en sjukhusnatt och då ingår allt, även behandlingar och operationer. Akutvård sker på samma villkor som inskrivna.

Politikerna har i Sverige kommit överens om att om man bor utomlands mer än halva året och inte har någon anknytning till Sverige (fastighet, företag eller barn) så behöver man inte betala mer skatt än 20%, detta är dock valfritt eftersom om du har små inkomster kan skatten vara under 20%. Man har också sagt att om du som utskriven utnyttjar svensk sjukvård skall du betala mer än den som bor permanent i Sverige, detta har dock inget med beskattningen att göra.

Det finns inga som helst orättvisor i detta, det är vad våra valda politiker röstat fram i riksdagen och då får man ju anta att de gör bedömningen att det är rättvist.

Vad jag tycker låter märkligt är vad Jonas säger att om man som sjöman i ett utskrivet fartyg betalar full skatt så får man inte tillgodogöra sig den inkomsten för pension. Det måste vara ett systemfel, eller så missuppfattade jag.
Om man jobbar på fartyg där det inte finns ett skatteavtal med Sverige.

I Norge har dom ett annat skattesystem där kan en sjöman jobba på Bahamasflaggad båt dom har skatteavtal och dom kan vara anställda på Norskt kontor och betalar skatt och får allt precis som vilken annan Norrman som helst.

Men inte Sverige där blir du straffad om du försöker finna dig jobb utanför Sverige.
Dom Svenskar som jobbar här är anställda via facket SMBF för att minska krånglet som uppstår med Bahamasflagg men skatteproblemet och att du inget får består, det gör facket en införstådd med direkt man tar anställning att vi får vara medvetnat vi förlorar det, det och det.

Många sjömän som jobbar på tex. Bahamasbåt där inget skatteavtal finns går på atlantfart och håller sig borta från Sverige i över ett halvår så bor dom kvar i Sverige men blir skattebefriade.
Så Sverige tjänar inget direkt på att inte införa skatteavtal med sådana länder.

Om man jobbar på fartyg där det inte finns ett skatteavtal med Sverige.

I Norge har dom ett annat skattesystem där kan en sjöman jobba på Bahamasflaggad båt dom har skatteavtal och dom kan vara anställda på Norskt kontor och betalar skatt och får allt precis som vilken annan Norrman som helst.

Men inte Sverige där blir du straffad om du försöker finna dig jobb utanför Sverige.
Dom Svenskar som jobbar här är anställda via facket SMBF för att minska krånglet som uppstår med Bahamasflagg men skatteproblemet och att du inget får består, det gör facket en införstådd med direkt man tar anställning att vi får vara medvetnat vi förlorar det, det och det.

Många sjömän som jobbar på tex. Bahamasbåt där inget skatteavtal finns går på atlantfart och håller sig borta från Sverige i över ett halvår så bor dom kvar i Sverige men blir skattebefriade.
Så Sverige tjänar inget direkt på att inte införa skatteavtal med sådana länder.

Om jag förstår det rätt betalar du heller inte pensionspremien som normalt ingår i skatten utan får en lägre skatt, är inte tanken då att du kan kompensera det med en privat pensionsförsäkring.

Om jag förstår det rätt betalar du heller inte pensionspremien som normalt ingår i skatten utan får en lägre skatt, är inte tanken då att du kan kompensera det med en privat pensionsförsäkring.
Lägre skatt jag skrev ju att när jag bodde i Sverige så betalade jag 47% i skatt på året, kändes då inte lägre.

Nu betalar jag 0% skatt, jag har ju flyttat utomlands och är då anställd direkt på Bahamas och faller under skatteavtalet mellan Thailand och Sverige för sjömän och flypersonal som jobbar i 3:dje land.
Jag är då skattepliktig till Bahamas men där är man som sjöman skattebefriad.

@Jonas om jag får fråga hur ser dina pensionbesparingar ut hur många % av det du får i lön går till din pension?

Senast ändrad:
@Jonas om jag får fråga hur ser dina pensionbesparingar ut hur många % av det du får i lön går till din pension?
Rederiet sätter in ca. 4000 kronor på pensionskonto i Zurich utöver lönen.
Sen sätter jag in 33.000 baht själv i månaden på olika sparformer det är mitt pensionssparande plus att jag har från tidigare pensionsförsäkring i Sverige.
Sen har jag annat sparande med, kan ju kalla allt sparande för pensionssparande så kan inte sätta en % på det.
Men dom 33.000 bahten dras automatiskt från kontot till det tänkta pensionsparandet.
Jag har tänkt vara skuldfri och utan några direkt utgifter när jag går i pension ;)
Sen skall väl barnen hjälpa mamma och pappa i Thailand 55555.

Men ca. 30% av min lön går till skola, pension och sjukförsäkring.

Apropå skatter, det verkar vara en utbredd missuppfattning att man som utskriven måste "skriva in sig" för att få vård. Så är det inte alls! Alla svenska medborgare har alltid rätt till subventionerad vård i Sverige, vad som däremot gäller är att du betalar en förhöjd avgift, för närvarande 600:- för ett läkarbesök och 1000:- för en sjukhusnatt och då ingår allt, även behandlingar och operationer. Akutvård sker på samma villkor som inskrivna.

Politikerna har i Sverige kommit överens om att om man bor utomlands mer än halva året och inte har någon anknytning till Sverige (fastighet, företag eller barn) så behöver man inte betala mer skatt än 20%, detta är dock valfritt eftersom om du har små inkomster kan skatten vara under 20%. Man har också sagt att om du som utskriven utnyttjar svensk sjukvård skall du betala mer än den som bor permanent i Sverige, detta har dock inget med beskattningen att göra.

Det finns inga som helst orättvisor i detta, det är vad våra valda politiker röstat fram i riksdagen och då får man ju anta att de gör bedömningen att det är rättvist.

Vad jag tycker låter märkligt är vad Jonas säger att om man som sjöman i ett utskrivet fartyg betalar full skatt så får man inte tillgodogöra sig den inkomsten för pension. Det måste vara ett systemfel, eller så missuppfattade jag.

Hahaha. Tror du på allvar att för våra politiker röstar om något så är det rättvist.

Det handlar om ideologi, inte rättvisa.

Hade det varit rättvist hade alla haft rätt att betala 20% skatt.

Tar man ut, som du, tjänstepension under fem år och då bara betalar 20% skatt, finns det ingen rättvisa i att fly denna skatt.

Det är väldigt svårt att skriva "fakta" om invandringen eftersom ingen vet hela bilden. Jag har försökt få fram fakta om kostnader för invandringen och det slår stort beroende på vilken ideologi man kommer från.

Man kan inte bara ta en siffra på hur många som inte är födda i Sverige och förutsätta att alla de är en stor kostnad, det behövs siffror på hur många som kommit, hur länge och hur många som varit arbetslösa samt hur länge de kommer att arbeta och betala skatt när de väl börjar jobba. Vi har en del av de siffrorna men inte tillräckligt för beräkning. Jag såg däremot en jämförelse med andra nordiska länder som tagit emot färre och den ekonomiska utvecklingen var snarast till Sveriges fördel.

När det gäller röran och de sociala problemen är det samma sak där, man lyfter fram minoriteter i och påstår att de är en modell för alla invandrare i alla svenska samhällen, så är det ju inte alls. Visst skapar invandringen en hel del problem och det är priset vi får betala för att vi hjälper. Huruvida det är värt priset eller inte är en mer ideologisk fråga men framställ det inte som att Sverige håller på att gå under, vi har en bra utveckling om man kan förlika sig med att allt inte är som förr.

Jag har inte "svängt", jag har alltid varit för allas lika rätt, vad jag misslyckades med att få fram i början var att även jag inser att Sverige har en gräns för hur många vi kan hjälpa utan att vårt egna system krackelerar. Vi testade de gränserna 2015 så nu vet vi. Sedan har jag också alltid varit för att man måste ta seden dit man kommer vilket det är lite si ock så med om man ser hur faranger uppför sig i Thailand. Men vi måste ställa sådana krav i Sverige.

Självklart har du svängt, tidigare såg du ju ingen gräns för hur många invandrare vi kunde ta emot. Du var inte otydlig utan väldigt tydlig i att gränsen var mycket högre.

Att ta in flyktingar med helt annan bakgrund till ett land tusentals mil bort och tro att de ska bli svenska och leva efter svenska normer finns inte.

Hjälp dessa i närområdet och hjälp fler.

Siffror på vad invandringen kostar finns i regeringskansliet. Jag har efterfrågat dessa siffror för flera år sedan och de stack inte under stolen med att det finns direkta kostnader och indirekta. De direkta kostnaderna är lätta att få fram. De indirekt kan man med säkerhet se om kanske 20-30 år.

De indirekta handlar om ökade kostnader för rättsväsende sämre skola för många svenskar, sämre sjukvård, högre arbetslöshet etc. Sammantaget blev prognoserna skyhöga. Det var inga fåtal miljarder.

Nej Janne, jag har "gillat" en del av dina inlägg där jag håller med om din bedömning. Men du måste hålla isär sak och person, jag har inga synpunkter på din person, det är dock många av dina åsikter som jag inte håller med om.

Jag har väldigt grundmurade ideal och ruckar inte på dem om jag inte får väldigt bra motiv och när det gäller finansmarknadens hänsynslösa utnyttjande av okunskap och rädslan för invandrare har jag inte hört några sådana.

Det har absolut inget med din person att göra, du måste släppa den iden, jag känner dig ju knappt!

Det är nog du som måste hålla i där sak och person. Du har inte gillat något av mina inlägg de senaste 18 månaderna enligt forumets notifieringar.

Jag är inte rädd för invandring, men förstår inte varför vi tror att alla ska komma till Sverige när vår välfärd håller på att suddas ut.

Vad gäller "finansmarknadens hänsynslösa utnyttjande av okunskap" så har du aldrig lyckas förklara vad du menar. Det finns tydliga prislistor, vill man inte betala vad det kostar får man väl leva utan bank. Finns väl ingen som tvingar dig.

Telekombranschen är ju den bransch som verkligen lurat sin kunder. Det är ju den bransch du jobbat.

Det är nog du som måste hålla i där sak och person. Du har inte gillat något av mina inlägg de senaste 18 månaderna enligt forumets notifieringar.

Jag är inte rädd för invandring, men förstår inte varför vi tror att alla ska komma till Sverige när vår välfärd håller på att suddas ut.

Vad gäller "finansmarknadens hänsynslösa utnyttjande av okunskap" så har du aldrig lyckas förklara vad du menar. Det finns tydliga prislistor, vill man inte betala vad det kostar får man väl leva utan bank. Finns väl ingen som tvingar dig.

Telekombranschen är ju den bransch som verkligen lurat sin kunder. Det är ju den bransch du jobbat.

Kan vi inte bara acceptera att vi har olika perspektiv på livet. Jag tänker inte leta efter gilla markeringar.

Jag kan ge massor av exempel på en girig finansmarknad och har skrivits om några här men det är ju inget som har med dig att göra.

Telekombranchen jag jobbade på såg inte ut som den gör idag när finansdirektörerna får allt större plats.

Senast redigerad av en moderator:
Självklart har du svängt, tidigare såg du ju ingen gräns för hur många invandrare vi kunde ta emot. Du var inte otydlig utan väldigt tydlig i att gränsen var mycket högre.

Att ta in flyktingar med helt annan bakgrund till ett land tusentals mil bort och tro att de ska bli svenska och leva efter svenska normer finns inte.

Hjälp dessa i närområdet och hjälp fler.

Siffror på vad invandringen kostar finns i regeringskansliet. Jag har efterfrågat dessa siffror för flera år sedan och de stack inte under stolen med att det finns direkta kostnader och indirekta. De direkta kostnaderna är lätta att få fram. De indirekt kan man med säkerhet se om kanske 20-30 år.

De indirekta handlar om ökade kostnader för rättsväsende sämre skola för många svenskar, sämre sjukvård, högre arbetslöshet etc. Sammantaget blev prognoserna skyhöga. Det var inga fåtal miljarder.

Om de är så lätt att få fram kan du inte ta fram dem och presentera dem här, jag har nämligen misslyckats med det.
Att bara säga att prognoserna var "skyhöga" är ju omöjligt att kontrollera. det är bara en finansterm som låter bra.

Ingen har sagt att det rör sig om ett fåtal miljarder, bara den direkta migrationskostnaden är beräknad till 32 miljarder 2017 (drygt 3% av hela budgeten). Men det är ju kostnader som måste slås ut över en längre tid, det vet väl du som finansman. Förhoppningsvis kommer ju dessa människor att börja bidra en dag. Det är här den stora oenigheten är, och ingen vet säkert hur det kommer att bli.

Hahaha. Tror du på allvar att för våra politiker röstar om något så är det rättvist.
Det handlar om ideologi, inte rättvisa.
Hade det varit rättvist hade alla haft rätt att betala 20% skatt.
Tar man ut, som du, tjänstepension under fem år och då bara betalar 20% skatt, finns det ingen rättvisa i att fly denna skatt.

Ja, jag tror att det handlar om rättvisa, fördelningspolitik och ideologi. Du låter cynisk...
Jag tycker dessutom att du skall sluta med dina personangrepp, här diskuterar vi sak och inte person.

Kan vi inte bara acceptera att vi har olika perspektiv på livet. Jag tänker inte leta efter gilla markeringar.

Jag kan ge massor av exempel på en girig finansmarknad och har skrivits om några här men det är ju inget som har med dig att göra.

Telekombranchen jag jobbade på såg inte ut som den gör idag när finansdirektörerna får allt större plats.
Vad tycker du Mackes om folk som driver egna företag men jobbar så mycket svart dom bara kan och därmed lurar staten på skattepengar?
Är det ok för dig och något du sympatiserar med?

Vad tycker du Mackes om folk som driver egna företag men jobbar så mycket svart dom bara kan och därmed lurar staten på skattepengar?
Är det ok för dig och något du sympatiserar med?
Om du inte själv kan svara på den frågan efter ett antal års debatt på forum så kan jag nog inte tillföra något mer.

Ja, jag tror att det handlar om rättvisa, fördelningspolitik och ideologi. Du låter cynisk...
Jag tycker dessutom att du skall sluta med dina personangrepp, här diskuterar vi sak och inte person.
Förstår inte vad du menar med person angrepp, ljuger Janne, om inte är det väl inget person angrepp.

Förstår inte vad du menar med person angrepp, ljuger Janne, om inte är det väl inget person angrepp.

Ett personangrepp är när man angriper en person för att misstänkliggöra dennes motiv istället för att diskutera sak.

Istället för att föra fram sakargument varför det skulle vara orättvist att utlandssvenskar enligt riksdagsbeslut betalar 20% skatt så framställer Janne mig som en skattesmitare och påstår att jag flyr skatt.

Det är ett personangrepp, dessutom är det inte sant.
Jag är inte skyldig att betala någon annan skatt eftersom jag använder pengarna utomlands.

Ett personangrepp är när man angriper en person för att misstäna dennes motiv istället för att diskutera sak.kliggör

Istället för att föra fram sakargument varför det skulle vara orättvist att utlandssvenskar enligt riksdagsbeslut betalar 20% skatt så framställer Janne mig som en skattesmitare och påstår att jag flyr skatt.

Det är ett personangrepp, dessutom är det inte sant.
Jag är inte skyldig att betala någon annan skatt eftersom jag använder pengarna utomlands.[/QUOTE

Och det behöver väl inte vara fel.

Resten får väl Janne svara på, sant eller inte.

Man kan tro du har dina rötter i MLK, som av speglar sig i dina argumentatoner.

Jag är inte så intresserad av vilken box du vill placera mig i, jag bara sa till Janne att upphöra med personangrepp eftersom det inte är tillåtet här. Det är för övrigt helt ointressant för de flesta att diskutera enskilda personer här.

Liknande trådar

R
Svar
7
Visningar
2 K
R

Tillbaka
Topp