För- och nackdelar med en flytt till Thailand

Jag bor i den regionen jag skrev om, jag har jobbat häcken av mig denna våren. Det finns jobb här, när jag har en paus och går ut för en kaffepaus och ser ungs arbetsföra människor gå förbi fabriken och när jag hälsar på min mor som bor i ett hyresområde , min mor är +70 så hon är hemma på dagarna och ser alla unga arbetsföra människor som är ute och latar sig el umgås med varandra, min mor är helt förtvivlad att jag måste jobba 6 dagar i veckan medans hennes grannar slipper,

Underförstått eftersom du svarade på mackes inlägg är de här unga invandrare då. Det finns säkert den sorten också.

Dock har jag förstått sedan länge att invandrad population drar sig hellre till sina egna landsmän, sin egen kulturella gemenskap och får jobb den vägen och upptas sällan i den officiella statistiken eftersom de många gånger antagligen har svart lön och inga anställningsbevis eller annat.

Ser din mamma de här unga 24 timmar dygnet?

Många litar inte på det svenska systemet och förlitar sig mer på sin egen gemenskap som ju dessvärre många gånger är osäker och många utnyttjas, låga löner ingen försäkring eller annat.

I dina trakter har de inte den gemenskapen kanske, är ju inte så stort där du bor och i mindre samhällen, som t ex här i Malmö där ju som ni alla vet finns en stor grupp av alla nationaliteter och jag vet att det är så att man får jobb av sin egen community om jag får säga så men de syns aldrig i någon statistik och i de trakterna du bor finns kanske inte så mycket av deras egna landsmäns företag utan bara svenska och där kan jag tänka att de inte bara stövlar in och söker arbete.

Människor från de här länderna är vana vid och det ingår i deras kultur att hjälpa varandra, en svensk hade aldrig hjälpt dig om du flyttat till Turkiet eller Thailand eller något annat land, så valet mellan att gå till systemet och hamna i oändliga byråkratiska kvarnar och som man inte litar på och sina landsmän är enkelt.

De går oftast sin egen väg och många gånger har de jobb direkt men som jag säger dåliga löner, dåliga arbetsförhållanden och inga försäkringar eller annan trygghet, så man kan nog inte generellt peka på något i någon riktning här utifrån vad man ser utan för sitt köksfönster.

Många som arbetar, arbetar också i familjeföretag och finns ju heller inte i några lönelistor eller statistik. Många arbetar också med jobb som vi inte gör, många gånger nattjobb eller andra obekväma tider på dygnet, alltså man kan inte bara utifrån sin egen uppmärksamma tid dra några slutsatser om något.

Här i Malmö t ex tidningsutbärare är väldigt många afrikaner som delar ut tidningar, alltså den tid vi normalt sover. Jag ser dem utanför mitt köksfönster för de har sina tidningar här på busshållplatsen komma när de är klara.

Nattstädning utförs många gånger av invandrade människor. Man arbetar kanske till 4-6 på morgonen, går hem och sover, går upp kanske vid 13.00 och hinner ju då vara ute på dagtid och ses ju då som slashasar och arbetsskygga människor bara för att de inte arbetar på dagen???

Vad jag vill säga med detta är ju att man kan inte sitta och dra slutsatser av vad man endast ser, det man ser är inte alltid det man ser!

Jag bor i den regionen jag skrev om, jag har jobbat häcken av mig denna våren. Det finns jobb här, när jag har en paus och går ut för en kaffepaus och ser ungs arbetsföra människor gå förbi fabriken och när jag hälsar på min mor som bor i ett hyresområde , min mor är +70 så hon är hemma på dagarna och ser alla unga arbetsföra människor som är ute och latar sig el umgås med varandra, min mor är helt förtvivlad att jag måste jobba 6 dagar i veckan medans hennes grannar slipper,

Att bli dragen vid näsan av politiker, Sverige är och förblir underbart land, inget ont om det.
Men det kortsiktiga tänkande av sittande"yahooos", funkar inte på det långsiktiga hållet, LOC kommer att krascha förr el. senare.
Då sitter svenska folket med en tumme upp i X-sset, och tänker"varför gick jag med på det här"... Tänk efter!!

Underförstått eftersom du svarade på mackes inlägg är de här unga invandrare då. Det finns säkert den sorten också.

Dock har jag förstått sedan länge att invandrad population drar sig hellre till sina egna landsmän, sin egen kulturella gemenskap och får jobb den vägen och upptas sällan i den officiella statistiken eftersom de många gånger antagligen har svart lön och inga anställningsbevis eller annat.

Ser din mamma de här unga 24 timmar dygnet?

Många litar inte på det svenska systemet och förlitar sig mer på sin egen gemenskap som ju dessvärre många gånger är osäker och många utnyttjas, låga löner ingen försäkring eller annat.

I dina trakter har de inte den gemenskapen kanske, är ju inte så stort där du bor och i mindre samhällen, som t ex här i Malmö där ju som ni alla vet finns en stor grupp av alla nationaliteter och jag vet att det är så att man får jobb av sin egen community om jag får säga så men de syns aldrig i någon statistik och i de trakterna du bor finns kanske inte så mycket av deras egna landsmäns företag utan bara svenska och där kan jag tänka att de inte bara stövlar in och söker arbete.

Människor från de här länderna är vana vid och det ingår i deras kultur att hjälpa varandra, en svensk hade aldrig hjälpt dig om du flyttat till Turkiet eller Thailand eller något annat land, så valet mellan att gå till systemet och hamna i oändliga byråkratiska kvarnar och som man inte litar på och sina landsmän är enkelt.

De går oftast sin egen väg och många gånger har de jobb direkt men som jag säger dåliga löner, dåliga arbetsförhållanden och inga försäkringar eller annan trygghet, så man kan nog inte generellt peka på något i någon riktning här utifrån vad man ser utan för sitt köksfönster.

Många som arbetar, arbetar också i familjeföretag och finns ju heller inte i några lönelistor eller statistik. Många arbetar också med jobb som vi inte gör, många gånger nattjobb eller andra obekväma tider på dygnet, alltså man kan inte bara utifrån sin egen uppmärksamma tid dra några slutsatser om något.

Här i Malmö t ex tidningsutbärare är väldigt många afrikaner som delar ut tidningar, alltså den tid vi normalt sover. Jag ser dem utanför mitt köksfönster för de har sina tidningar här på busshållplatsen komma när de är klara.

Nattstädning utförs många gånger av invandrade människor. Man arbetar kanske till 4-6 på morgonen, går hem och sover, går upp kanske vid 13.00 och hinner ju då vara ute på dagtid och ses ju då som slashasar och arbetsskygga människor bara för att de inte arbetar på dagen???

Vad jag vill säga med detta är ju att man kan inte sitta och dra slutsatser av vad man endast ser, det man ser är inte alltid det man ser!

M.a.o. (IS) is i ölen...

Märkligt sidospår i en tråd som heter "För- och nackdelar men en flytt till Thailand".

Största fördelen enligt mig är att det är varmt. Största nackdelen är att det ibland är för varmt.
Helt naturligt spår då en av fördelarna med en flytt hit är att man slipper invällarna.

Senast redigerad av en moderator:
Det gör du inte eftersom du själv samt övriga faranger är invandrare. :)
Rätt men ändå fel.
Här är det ju jag som är bl.tten och då har jag givetvis inte ont av det, dvs fördel.
Sen är det skillnad på invällare och invällare.
Bara för att en katt föds i ett stall är det ju inte en häst.

Den dagen Sverige har samma invandringspolitik som Thailand blir jag mer än nöjd.

Rätt men ändå fel.
Här är det ju jag som är bl.tten och då har jag givetvis inte ont av det, dvs fördel.
Sen är det skillnad på invällare och invällare.
Bara för att en katt föds i ett stall är det ju inte en häst.

Den dagen Sverige har samma invandringspolitik som Thailand blir jag mer än nöjd.

Du tänker förstås på någon miljon illegala migrantarbetare som är utnyttjade nästan som slavar.

Det gör du inte eftersom du själv samt övriga faranger är invandrare. :)

Hade vi i Sverige haft invällare som oss falanger i Thailand, så hade det inte funnits någon kritik alls emot invällningen.

Tänk att ha invällare som betalar för sig, tvingar dom att INTE få ett skit mer än tillgång till vägar, det är väl allt.. Ja förutom då glädjen att stötta en liten del av Thailands befolkning...

DET är skillnad det, glöm aldrig det Berra....:):)

När jag jobbade skift på 90-talet och hade ärende på stan innan jobbet startade på eftermiddagen såg man kafeerna fyllda av "pensionsräddare". De satt nog där och hjälpte de svenska pensionärerna som inte själva hade råd/möjlighet att sitta där hela dagarna :-)
Jag minns att jag en gång såg min mormor som var sk fattigpensionär en gång välja mellan att köpa en trisslott eller en svensk damtidning. Det är visst som det ska vara, ett pris som är värt att betala anser godhetsapostlarna. Men är det så förbannat värt att betala det priset så kan de göra det själva och inte tvinga hela befolkningen till det.
F.ö. är 25% av sveriges 70+ numera klassade som fattigpensionärer, själv undrar jag varför satsningar alltid uteblir här när pengakistan aldrig är tom när det kommer till insatser/stöd till välfärdsturisterna? Borde man inte belöna de som hjälpt till att göra Sverige framgångsrikt innan man anser sig ha råd att försörja resten av världens befolkning? I Sverige får svenskarna snart ställa sig näst sist i kön, en EU-rapport visar att den svenska pensionen kommer vara näst sämst i EU år 2048. Endast Estland kommer ligga bakom så, som sagt, spara på för ni kommer behöva det.
http://www.expressen.se/kronikorer/...onarer-lider--vad-ar-det-for-land-vi-lever-i/
http://www.expressen.se/dinapengar/pension/allt-fler-pensionarer-ar-fattiga-i-sverige-i-dag/

Nästan lite komiskt blir det när termen fattigpensionär på byråkratisk svenska omvandlas till "Relativ ekonomisk standard"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/eva-ar-en-av-alla-pensionarer-som-har-det-tufft-ekonomiskt

/ SatanG

Tack SatanG, mycket väl skrivet, men att hoppas att vissa skall ta åt sig, och fatta hur fel ute dom är med sina välgärningar, det är definitivt att be om för mycket.... tror jag...

Precis som du skrev, att ge bort andras pengar är enkelt, men ta fullt ansvar själva det finns inte.. Ungefär som att dom vill starta en hundgård själva, och sedan tvinga hela stan att betala för den....

Nu var ju mitt inlägg till @nmax skrivet med en hel del ironi. Jag tänker inte bidra till debatten om den svenska migrationspolitiken, det ämnet är tillräckligt uttjatat ändå.

Ja han har dottern på Bangkok Pattana, har för mig han skrev att priset låg på ca 800k per år och stigande vilket känns lite tungt, särskilt om man har 2 ungar.
Berkeley tar ca 600k/år innan rabatten så det blir ju lite humanare priser på skola.

/ SatanG

Stämmer, vår dotter går på Bangkok Patana. Hur mycket det kostar beror lite på vad man räknar in (tuition, capital cost, lunch, fria aktiviteter etc) men runt 800,000 är nog vad vi hamnade på förra året när hon gick i sexan. Det blir lite dyrare men inte så mycket.

Berkley är nog en helt OK skola och kommer du undan med 300,000 så är det helt klart ett bra alternativ. Det är ju fortfarande en relativt ny skola och det har poppat upp alldeles för många nya internationella skolor de senaste 5-10 åren så de får alla slåss för att överleva och just risken att skolan ens barn gått på X antal år går i kånken är nog något man ska titta närmare på när man väljer skola.

Berkley kommer dock överleva då de ägs av familjen bakom Double A, så där finns djupa fickor.

Vill du ta en titt på Patana någon dag så hör av dig, terminen startar om 10 dagar.

Var det inte bara 50% rabatt på registration fees? Så är ju bara första året och en engångsbetalning, sen årsavgiften som vanligt eller missförstod jag?

http://www.rugbyschoolthailand.com/

Dom öppnar en ny skola här nu, får vi se hur det går, känner inte direkt att Pattaya är beroende av en stor internationell skola till än, St. Andrews och The Regent täcker väl upp dom platser som behövs.

Kan väl vara bra med konkurrens och kanske få ner pris, men hur kommer det påverka skolkvaliteten, kan ju bli konkurrens och dom höjer skolkvaliteten för att få mer elever men kan bli tvärtom, eleverna som finns och har råd delas upp mellan skolorna och man har inte råd att uppehålla kvaliteten.

Det beror ju på, dels om man litar på försäkringsbolag (de är ju inte alltid villiga att betala ut) sen om man inte blir sjuk så har man ju pengarna kvar. Men allt är ju en chansning, men försäkringspremier när man kommit upp i ålder är ju dyrt.
Sant! Frugan hade försäkring i Bangkok insurance när hon först var i Sverige på 3 månaders visum (detta är ett måste för att få visum, dock glömt vad den kostade).
Hon blev sjuk och låg på sjukhus 3 nätter (helt återställd), och jag låg ute med över 30 000:- glada fioler som försäkringsbolaget skulle utbetala då jag betalade räkningarna till svensk sjukvård ... Höll på bli galen, dom frågade efter olika papper etc och det kändes som om att de försökte dra ut på tiden. Det lossnade när en thai- jurist som frugan känner ringde och då fick vi veta vilken månad degen skulle utbetalas. Tog knappt 1 år innan vi (jag) fick pengarna. Pust och flämt ....

Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar

R
Svar
7
Visningar
2 K
R

Tillbaka
Topp