A
Anonymius
Gäst
Jag bor i den regionen jag skrev om, jag har jobbat häcken av mig denna våren. Det finns jobb här, när jag har en paus och går ut för en kaffepaus och ser ungs arbetsföra människor gå förbi fabriken och när jag hälsar på min mor som bor i ett hyresområde , min mor är +70 så hon är hemma på dagarna och ser alla unga arbetsföra människor som är ute och latar sig el umgås med varandra, min mor är helt förtvivlad att jag måste jobba 6 dagar i veckan medans hennes grannar slipper,
Underförstått eftersom du svarade på mackes inlägg är de här unga invandrare då. Det finns säkert den sorten också.
Dock har jag förstått sedan länge att invandrad population drar sig hellre till sina egna landsmän, sin egen kulturella gemenskap och får jobb den vägen och upptas sällan i den officiella statistiken eftersom de många gånger antagligen har svart lön och inga anställningsbevis eller annat.
Ser din mamma de här unga 24 timmar dygnet?
Många litar inte på det svenska systemet och förlitar sig mer på sin egen gemenskap som ju dessvärre många gånger är osäker och många utnyttjas, låga löner ingen försäkring eller annat.
I dina trakter har de inte den gemenskapen kanske, är ju inte så stort där du bor och i mindre samhällen, som t ex här i Malmö där ju som ni alla vet finns en stor grupp av alla nationaliteter och jag vet att det är så att man får jobb av sin egen community om jag får säga så men de syns aldrig i någon statistik och i de trakterna du bor finns kanske inte så mycket av deras egna landsmäns företag utan bara svenska och där kan jag tänka att de inte bara stövlar in och söker arbete.
Människor från de här länderna är vana vid och det ingår i deras kultur att hjälpa varandra, en svensk hade aldrig hjälpt dig om du flyttat till Turkiet eller Thailand eller något annat land, så valet mellan att gå till systemet och hamna i oändliga byråkratiska kvarnar och som man inte litar på och sina landsmän är enkelt.
De går oftast sin egen väg och många gånger har de jobb direkt men som jag säger dåliga löner, dåliga arbetsförhållanden och inga försäkringar eller annan trygghet, så man kan nog inte generellt peka på något i någon riktning här utifrån vad man ser utan för sitt köksfönster.
Många som arbetar, arbetar också i familjeföretag och finns ju heller inte i några lönelistor eller statistik. Många arbetar också med jobb som vi inte gör, många gånger nattjobb eller andra obekväma tider på dygnet, alltså man kan inte bara utifrån sin egen uppmärksamma tid dra några slutsatser om något.
Här i Malmö t ex tidningsutbärare är väldigt många afrikaner som delar ut tidningar, alltså den tid vi normalt sover. Jag ser dem utanför mitt köksfönster för de har sina tidningar här på busshållplatsen komma när de är klara.
Nattstädning utförs många gånger av invandrade människor. Man arbetar kanske till 4-6 på morgonen, går hem och sover, går upp kanske vid 13.00 och hinner ju då vara ute på dagtid och ses ju då som slashasar och arbetsskygga människor bara för att de inte arbetar på dagen???
Vad jag vill säga med detta är ju att man kan inte sitta och dra slutsatser av vad man endast ser, det man ser är inte alltid det man ser!