Förnya sitt Svenska körkort som utlandsSvensk

Mackes, jag måste få det klargjort ifrån dig om du nu vet. Min fråga var helt tydligt.. Jag har INGET svenskt körkort (säger vi) kommer till Sverige med mitt thailändska, får jag köra i Sverige då under tiden jag besöker, och hur länge i så fall får jag köra??? 3 månader 1 år eller vad??

Din fråga var ju om du hade ett svenskt körkort som du inte förnyat, då gäller det jag skrev. Har du inget svenskt körkort (aldrig har haft) så kan du köra på ditt Thailändska tills det går ut eller du varit skriven i Sverige ett år. Du måste dock ha en översättning av ditt Thailändska och det kan ju vara ett Internationellt körkort som du tar ut i Thailand.

Din fråga var ju om du hade ett svenskt körkort som du inte förnyat, då gäller det jag skrev. Har du inget svenskt körkort (aldrig har haft) så kan du köra på ditt Thailändska tills det går ut eller du varit skriven i Sverige ett år. Du måste dock ha en översättning av ditt Thailändska och det kan ju vara ett Internationellt körkort som du tar ut i Thailand.
Det kan vara lite tveksamt med den biten Mackes ,förra året när jag var hemma hade mitt Svenska "expire" jag hyrde bil , jag körde på mitt Thaikörkort , på polismyndigheten sade de att det uppfyller de krav som finns , dvs det sjkall vara överatt till Svenska eller Engelska , i vårt fall så finns Engelska med , våra namn finns även på vårt språk mm, Visserligen är inte Thailand med i detta avtal som ger oss rätten att köra på det , men likförbannat uppfyller de kraven .. så svaret jag fick var,, är du skriven i Sverige ,,Svar Nej.. Ok då kan du köra i ett år från det att du skriver in dig ...

Det var det svaret jag fick hos PM i Norrköping , men de är ju Öskötar så de har väl fel kan jag tänka

varför skall det Thailändska kortet översättas , det står allt på Thai och Engelska , finns ingen rimlig motivering för att översätta detta

• Like
Reactions: jp
varför skall det Thailändska kortet översättas , det står allt på Thai och Engelska , finns ingen rimlig motivering för att översätta detta

Du har rätt, det var lite förhastat av mig, jag tänkte inte på att det redan står på engelska, då skall det inte behövas någon översättning.

Så här står det på Transportstyrelsens sida:

"Du får inte heller ha ett svenskt körkort som Transportstyrelsen har tagit tillbaka."

Fick denna info igår från en som redan ordnat detta.

Vill ni utskrivna behålla ert svenska körkort så ansök om nytt innan 1a maj.
Själv beställde han ansökningsblankett från ambassaden.
Man skickar ansökan plus foto till Trafiksäkerhetsverket, hämtar på ambassaden i Bangkok. Kostar 400kr. Med vanlig behörighet A, B (MC, Bil) är giltighetstiden 10 år. Med högre behörighet bara 5 år.

Phonta vad fan e ö-skötar, nu förvillar du mig..:mad::mad::mad:
Varför :mad: Öskötar är en bra förkortning eller om man är dyslektisk ,, betyder att man är en från Östergötland :)
Själv bor jag mycket nära gränsen mellan Sörmland och Östergötalnd , tur man inte är Smålänning , har hört att de är en aning stingsliga = blir arga för småsaker , inte jag , det rinner av mig , som på en Gåsa- påg från Skåne :):)

Fick denna info igår från en som redan ordnat detta.

Vill ni utskrivna behålla ert svenska körkort så ansök om nytt innan 1a maj.
Själv beställde han ansökningsblankett från ambassaden.
Man skickar ansökan plus foto till Trafiksäkerhetsverket, hämtar på ambassaden i Bangkok. Kostar 400kr. Med vanlig behörighet A, B (MC, Bil) är giltighetstiden 10 år. Med högre behörighet bara 5 år.

Går det att hämta på konsulaten? Sker betalning i förväg eller vid avhämtning?
Var på ansökan fyller man i så fall i utlämnings platsen eller hamnar det i BKK och därefter får man be dem skicka det till närmaste konsulat. Hur blir man informerad att körkortet är klart för avhämtning.
Någon som har erfaremhet eller svar.

Går det att hämta på konsulaten? Sker betalning i förväg eller vid avhämtning?
Var på ansökan fyller man i så fall i utlämnings platsen eller hamnar det i BKK och därefter får man be dem skicka det till närmaste konsulat. Hur blir man informerad att körkortet är klart för avhämtning.
Någon som har erfaremhet eller svar.
Utan att veta helt säkert så tror jag att det är samma rutiner som vid ansökan av nytt svenskt pass via ambassaden.

Jag vet helt säkert, du fyller i vilken ambassad eller konsulat själv på ansökningshandlingen du skickar till Sverige och myndigheten som utfärdar det nya körkortet... Och d skickar till det ställe du bett om.. Du åker dit, betalar och får ditt nya körkort. Har gjort detta själv tidigare..

o
Jag vet helt säkert, du fyller i vilken ambassad eller konsulat själv på ansökningshandlingen du skickar till Sverige och myndigheten som utfärdar det nya körkortet... Och d skickar till det ställe du bett om.. Du åker dit, betalar och får ditt nya körkort. Har gjort detta själv tidigare..

Att ange Annan orsak till bytete av körkortet kan detta skappa frågor.

o

Att ange Annan orsak till bytete av körkortet kan detta skappa frågor.
Du menar att du tappat det , du måste du göra en korrekt polisanmälan, samt att uppge tel nummer då polisen alltid gör ett muntlig förhör , där skall du på heder och samvete intyga var och när du tappade /förlorade ditt körkort , detta pga att detta även är en ID handling som kan missbrukas , skulle detta sedan komma fram att det är fake, samt att du ville ha ett nytt kan du räkna med att kunna bli åtalad ..

Sen kanske du får precis som här , ett nytt med samma expiredate som det gamla :p

En orsak kan väl vara att man klipper det mitt itu och skyller på barnet som lekte med en sax? Bara att lämna över dessa 2 bitar av körkortet som "bevis". Men visst, kanske det blir som @Phonta säger, att man får ett nytt med samma utgångsdatum som det gamla och då är det ingen vits med det:-\

Om man bara har A och/eller B behörighet gäller det 10 år annars 5 år.

Kan bekräfta detta då jag har de större behörigheterna och det gäller bara i 5 år (kollade precis)

Ngn som vet om man kan avsäga sig delar av behörigheterna? Finns ingen anledning att ha dessa kvar om man inte förlänger sitt YKB (yrkesbehörighet som krävs numera vid framförande av tunga fordon yrkesmässigt).

Senast redigerad av en moderator:
En undran till...

OM man gått över tiden för att ansöka om nytt kk, är man torsk och måste ta nytt kk då med uppkörning och allt annat? Har för mig att förr var det inte så viktigt.

OM man är utskriven och körkortet närmar sig utgång, kan man åka tbx till Sweden, skriva in sig lite snabbt och lätt och då passa på som "inskriven" att förnya sitt kk och därefter skriva ut sig igen? Borde finnas lite "luckor" som man kan använda sig av;). Jag menar att ingen borde kunna hindra en medborgare som återvänt att återgå till "normalt liv". Att man sedan ett par veckor senare "ångrat" sig är en annan femma:cool:

En undran till...

OM man gått över tiden för att ansöka om nytt kk, är man torsk och måste ta nytt kk då med uppkörning och allt annat? Har för mig att förr var det inte så viktigt.

OM man är utskriven och körkortet närmar sig utgång, kan man åka tbx till Sweden, skriva in sig lite snabbt och lätt och då passa på som "inskriven" att förnya sitt kk och därefter skriva ut sig igen? Borde finnas lite "luckor" som man kan använda sig av;). Jag menar att ingen borde kunna hindra en medborgare som återvänt att återgå till "normalt liv". Att man sedan ett par veckor senare "ångrat" sig är en annan femma:cool:
Det ska ju vara någon form av automatisk påminnelse att KK går snart ut..??
Så har det varit i alla fall...

Liknande trådar

V
Svar
3
Visningar
2 K
ludvigs
L
P
Svar
0