Förnya sitt Svenska körkort som utlandsSvensk

De försvinner per automatik om du inte uppfyllt kraven när du ansöker om det nya , gjorde det för mig ,, gick aldrig och fixade läkarintygen då jag tänkte att jag drar ju till the "land of Smile" återvänder aldrig , det tror ju de flesta puckon . så även jag

Där var någon på en FB sida igår som påstod att behörigheten vilade och man kunde få tillbaks den igen om man lämnade in erfodrade dokument. Sant eller inte?

Om man vill hämta det nya passet på konsulatet kostar det 1000 bath extra. kanske samma summa om man vill hämta körkortet på konsulatet.

Hämta ut pass på ambassaden kostade mig SEK; 1.300:-,,, mot att göra det i Sverige runt SEK; 300:-, alltså c:a 4.000 baht dyrare att göra nytt pass här i Thailand..

Där var någon på en FB sida igår som påstod att behörigheten vilade och man kunde få tillbaks den igen om man lämnade in erfodrade dokument. Sant eller inte?
Det har jag väldigt svårt att tro , kul vore det då jag i så fall kan sätta mig och köra lite extra yrkesmässig trafik .. men tvivlar gör jag , kolla gärna ...:)

Ingen aning om sanningshalten, men vilken nytta har man av att (om det nu finns möjlighet) ta tbx behörigheterna för CE och DE kan man numera bara köra en husbil (men dessa kan man köra på B kort upp till 6 ton idag) på utan YKB?
Med andra ord så finns det ingen mening att kalla tbx tunga behörigheter.

Ingen aning om sanningshalten, men vilken nytta har man av att (om det nu finns möjlighet) ta tbx behörigheterna för CE och DE kan man numera bara köra en husbil (men dessa kan man köra på B kort upp till 6 ton idag) på utan YKB?
Med andra ord så finns det ingen mening att kalla tbx tunga behörigheter.
Är du säker på detta med 6 ton Boldor , förr var det tre ton som gällde

Ok , budbil och till 6 ton då ?? Räcker ju en stund det med ,,

Svensktalande Svensk pensionär önskar extrajobb som budbilschafför , gärna nätter och helger ,,,
Skulle passa mig som handsken , orkar inte slå mig in i gamla gebitet igen ,nya datasystem , nya arbetskamrater mm heltid på kontor , nej nej ,, Köra budbil är perfekt , och de vill ha lungna personer som talar och skriver Svenska , gärna med erfarenhet ,,, Jepp , det är jag det 555555:):):)

Är du säker på detta med 6 ton Boldor , förr var det tre ton som gällde
Ta det inte till banken vad gäller tonnaget, men ja, definitivt mer än 5 ton på B kort. Kom för ett par år sedan så husbilarna kunde bli större. Det är stora as som "de äldre" kan kuska runt med nu.

"Du som oavbrutet haft körkort sedan före den 1 juli 1996 kan köra en personbilsklassad husbil med en totalvikt över 3,5 ton utan behörigheten C1 eller C. Detta beror på att det finns övergångsregler i körkortslagstiftningen som stöder detta."

7,5 ton är övre gränsen se mer på https://www.motormannen.se/radgivning/korkort/husbil/

Ok , budbil och till 6 ton då ?? Räcker ju en stund det med ,,

Svensktalande Svensk pensionär önskar extrajobb som budbilschafför , gärna nätter och helger ,,,
Skulle passa mig som handsken , orkar inte slå mig in i gamla gebitet igen ,nya datasystem , nya arbetskamrater mm heltid på kontor , nej nej ,, Köra budbil är perfekt , och de vill ha lungna personer som talar och skriver Svenska , gärna med erfarenhet ,,, Jepp , det är jag det 555555:):):)
Då blir du ensam...??
Budbil är som Taxi numera... :nod::nod:

Nu har jag haft en diskussion med Motormännen om deras information på hemsidan.

De hävdade att deras info enbart handlar om tillfälliga besök (vilket inte framgår) och var därför väldigt ovilliga att ändra något till att börja med men insåg till sist att man kunde missuppfatta deras information och har nu lagt till lite text enligt mitt önskemål.

Det viktiga var ju att de påstod att man kunde köra på IKK i 90 dagar utan undantag. Så är inte fallet, om du reser in till Thailand på immigrant visa behöver du Thailändskt körkort från första dagen. Deras kompromiss blev att de lade till följande text:

"Längre vistelser än tre månader eller flytt till Thailand kräver thailändskt körkort redan från första dagen."

(Inte perfekt men mycket bättre)

De hävdade att deras info enbart handlar om tillfälliga besök (vilket inte framgår) och var därför väldigt ovilliga att ändra något till att börja med men insåg till sist att man kunde missuppfatta deras information och har nu lagt till lite text enligt mitt önskemål.

Det viktiga var ju att de påstod att man kunde köra på IKK i 90 dagar utan undantag. Så är inte fallet, om du reser in till Thailand på immigrant visa behöver du Thailändskt körkort från första dagen. Deras kompromiss blev att de lade till följande text:

"Längre vistelser än tre månader eller flytt till Thailand kräver thailändskt körkort redan från första dagen."

Tror jag inte på dom kan inte bestämma över TH lagstiftning

Precis vad jag hörde idag , Internationellt skall tydligen bara gälla den som har turistvisa , Non immigrant skall ha TH körkort .. Fick det från en polisman ... Och det är Thailagen som säger detta, harb fö funnits länge , säger sig självt , Turist = intenationellt ,, Non immigrant = Thai KK
:)

Senast redigerad av en moderator:

Jag tror faktiskt att den där formuleringen blev bättre än vi trodde. :) Vi har nämligen blivit lurade in på immigrantvisumspåret pga en felaktig översättning. I den thailändska lagtexten står det faktiskt inget om visum, utan bara att man får köra med IKK och nationellt körkort om man beviljats att vistas temporärt i landet.

Här är den felaktiga översättningen som vi drog våra slutsatser från:
http://driving-in-thailand.com/motor-vehicle-act/

Här är den thailändska lagtexten och en engelsk översättning från det thailändska "Office of the Council of State":
http://web.krisdika.go.th/data/law/law2/%c301/%c301-20-9999-update.pdf
http://web.krisdika.go.th/data/outsitedata/outsite21/file/Vehicle_Act_BE_2522_(1979).pdf

Utdrag ur den engelska översättningen från det thailändska "Office of the Council of State":
Section 42. A driver shall be licensed and shall, while driving or controlling other driving trainee in driving, possess driving license and a copy of vehicle registration certificate for producing immediately to the competent official, except the driving trainee under section 57.
In case of a driver who is an alien temporarily permitted to reside in the Kingdom under the law on immigration may possess a driving license under section 42 bis while driving in the Kingdom. In this case there shall be accompanied such driving license with the document prescribed in the existing Convention or Agreement between Thai Government and the Government of such country for producing immediately to the competent official. (45)
[The word “vehicle” is amended its spelling in Thai version under section 3 of the Vehicle Act (No. 12), B.E. 2546 (2003).]

Section 42 bis. (46) In the case where there is a bilateral agreement between the Government of Thailand and a foreign Government concerning reciprocal recognition of domestic driving licenses, an alien temporarily permitted to stay in the Kingdom under the law on immigration having a driving license issued by the competent official or a driving society recognized by the Government of the country under such bilateral agreement may use the driving license of such country in driving in the Kingdom in accordance with the category and type of vehicle specified in such driving license; provided that the existing Conventions and/or Agreements between the Government of Thailand and the Government of such country and all the provisions relating to the obligations of a driver under this Act must be complied.

Det är naturligtvis trist för oss att vi har dragit slutsatser på felaktiga grunder, men det här att lägga fokus på om besöket är temporärt eller inte snarare än på vilket visum man har när man reser in tycker jag faktiskt ger en hel del mening. Det betyder ju då t. ex. att en affärsman kan komma in på ett non-immigrant B och köra runt med sin hyrbil och besöka sina affärspartners för en kortare period utan att behöva krångla med att skaffa thailändskt körkort.

Oklarheten i detta ligger förståss nu i var gränsen mellan temporär och permanent vistelse går, och det skulle ju kunna vara så att Motormännen har fått besked från Thailand att den gränsen går vid 3 månader. :)

Egentligen är hela detta snacket huller och bladder. Grunden för ett internationellt körkort är helt enkelt att man får endast köra med det i det land där man INTE är bosatt. Anses man bosatt i landet, så skall det finnas det lokala körkortet och inte det internationella körkortet..

Och här kanske bland Er som inte tyckte att skillnaden mellan uppehållstillstånd och period of stay var så viktigt, så ni t.om. "röstade" bort den korrekta beskrivningen. ja nu är jag rädd att ni får stå där med problem i Era beskrivningar av verkligheten...

Så glöm för all del inte GRUNDEN...

Liknande trådar

V
Svar
3
Visningar
2 K
ludvigs
L
P
Svar
0