Hälsosamt liv, va där det?

 
Tror aldrig jag efterfrågat gröt någonsin i Thailand ändå står detta framdukat när jag kom ner i morse. Telepati av något slag :)
Frugan kör nyttigare och det spiller över på mig verkar det som, kanske för att hon fyller 39 idag.
Skalade mangoplommon (Maprang) är grymma iaf.


20190111_085418.jpg


20190111_090244.jpg

Om du ska köpa plantor så är det nog en god idé att kolla upp om det verkligen är Maprang som du gillar för att det finns en snarlik frukt med annan smak som det också skulle kunna vara. :) Den andra frukten heter Mayongchit och är lite sötsur i smaken istället för bara söt.
 
Om du ska köpa plantor så är det nog en god idé att kolla upp om det verkligen är Maprang som du gillar för att det finns en snarlik frukt med annan smak som det också skulle kunna vara. :) Den andra frukten heter Mayongchit och är lite sötsur i smaken istället för bara söt.

Vilken av dessa påminner om mangosten i smaken?
 
Om du ska köpa plantor så är det nog en god idé att kolla upp om det verkligen är Maprang som du gillar för att det finns en snarlik frukt med annan smak som det också skulle kunna vara. :) Den andra frukten heter Mayongchit och är lite sötsur i smaken istället för bara söt.
Maprang är det äldre trädet vi har, fast det är samma på engelska. Mayongchit är de nya träden vi har. Smaken är ju förstås olika, men jag gillar båda. Mayongchit är något större frukt och sötare. Det är en nackdel med dom, thai gillar dom också så nu får jag vakta träden. :eek::p
Detta innebär att Maprang är surare, förra Songran var det bara en tjej och jag som åt dom, andra tyckte dom var för sura.
Sedan finns det säkert variation på träd trots att de har samma namn. Kan bero på jordmånen med mera.
 
Om du ska köpa plantor så är det nog en god idé att kolla upp om det verkligen är Maprang som du gillar för att det finns en snarlik frukt med annan smak som det också skulle kunna vara. :) Den andra frukten heter Mayongchit och är lite sötsur i smaken istället för bara söt.

Ja Mayongchit säger frugan att den heter. Den är ju riktigt god, gillar Mangosteen också.

/ SatanG
 
Maprang är det äldre trädet vi har, fast det är samma på engelska. Mayongchit är de nya träden vi har. Smaken är ju förstås olika, men jag gillar båda. Mayongchit är något större frukt och sötare. Det är en nackdel med dom, thai gillar dom också så nu får jag vakta träden. :eek::p
Detta innebär att Maprang är surare, förra Songran var det bara en tjej och jag som åt dom, andra tyckte dom var för sura.
Sedan finns det säkert variation på träd trots att de har samma namn. Kan bero på jordmånen med mera.

Konstigt om Maprang skulle vara den surare, för den ena ska vara söt och den andra syrlig och de Mayongchit jag har ätit har då varit syrliga. :xmas_smiley: Men det kanske finns lite olika varianter och att det kanske är andra saker som spelar in som t. ex. jorden som du är inne på?
 
Vi har Mangosteen också fast jag är inte så jätteförtjust på dom, ok goda men inte så goda som många säger att det är den bästa frukten av alla. Inte i min värld men god ändå. :rolleyes:

Problemet med Mangosteen som jag ser det är att de är så ofta av låg kvalitet med kärnor och något gult beskt i, men har man träffat rätt så att dom är alldeles vita inuti och utan kärnor så är de helt fantastiskt goda tycker jag. :)
 
Konstigt om Maprang skulle vara den surare, för den ena ska vara söt och den andra syrlig och de Mayongchit jag har ätit har då varit syrliga. :xmas_smiley: Men det kanske finns lite olika varianter och att det kanske är andra saker som spelar in som t. ex. jorden som du är inne på?

Du har rätt för vi hade två Maprang träd, jag fällde den ena, men de smakade inte lika. Jag gillar surt och syrligt det ger lite pirr, bara söt är inte så gott.
Jordmånen ja men också det att de flesta fruktträd som folk har i sina trädgårdar är framdragna från frö och då kan det bli lite hur som helst.

Eftersom vi började trädgården från grunden så har sett till att inga fröträd kommer in. Kan i o för sig bli bra det också, men man vet aldrig.
Avokado sägs går bra från frö.
Plantorna för oss svenskar är relativt billiga så det är bra att satsa på bra träd.
Är lite förvånad men Noi tycks veta exakt varifrån dom bra träden härstammar och var man hittar dom. Hon hänger tydligen med. :D
 
Läste en artikel på SVD som handlade om just trådets ämne. Professor Stig Bengmark beskriver vad som är resultat av hans trettioåriga forskning i ämnet.
Lägger i en citat:

"Motion är a och o, det har en mirakulös effekt på hälsan och stress, som är orsaken till högt blodtryck och hjärt- och kärlsjukdomar. Vad gäller kost är det svårt att sätta något före det andra, men att utesluta mejeriprodukter och gluten är väldigt viktigt. Sen ska vi i Norden fylla på med D-vitamin under vintertid. Många har även jodbrist.
Vilka andra livsmedel ska man helst undvika?
– Det finns överväldigande bevis på att fett som består av långa kedjor skapar inflammation. Den värsta myten är LCHF, då ersätter man socker med fett. I min värld ska man ersätta det med frukt och grönt. Jag väljer att tillämpa RCRF istället – rätt kolhydrater och rätt fett, som avokado- och kokosfetter."
Håller med honom till hundra. Den som vill läsa hela artikeln finns länk här. Den är inte bakom betalvägg.

Svenska Dagbladet: ”LCHF är den värsta myten”.
”LCHF är den värsta myten” (SvD Perfect Guide) | SvD
 
Läste en artikel på SVD som handlade om just trådets ämne. Professor Stig Bengmark beskriver vad som är resultat av hans trettioåriga forskning i ämnet.
Lägger i en citat:

"Motion är a och o, det har en mirakulös effekt på hälsan och stress, som är orsaken till högt blodtryck och hjärt- och kärlsjukdomar. Vad gäller kost är det svårt att sätta något före det andra, men att utesluta mejeriprodukter och gluten är väldigt viktigt. Sen ska vi i Norden fylla på med D-vitamin under vintertid. Många har även jodbrist.
Vilka andra livsmedel ska man helst undvika?
– Det finns överväldigande bevis på att fett som består av långa kedjor skapar inflammation. Den värsta myten är LCHF, då ersätter man socker med fett. I min värld ska man ersätta det med frukt och grönt. Jag väljer att tillämpa RCRF istället – rätt kolhydrater och rätt fett, som avokado- och kokosfetter."
Håller med honom till hundra. Den som vill läsa hela artikeln finns länk här. Den är inte bakom betalvägg.

Svenska Dagbladet: ”LCHF är den värsta myten”.
”LCHF är den värsta myten” (SvD Perfect Guide) | SvD
Var och en blir lycklig på sin tro.:thumbsup:
 
Läste en artikel på SVD som handlade om just trådets ämne. Professor Stig Bengmark beskriver vad som är resultat av hans trettioåriga forskning i ämnet.
Lägger i en citat:

"Motion är a och o, det har en mirakulös effekt på hälsan och stress, som är orsaken till högt blodtryck och hjärt- och kärlsjukdomar. Vad gäller kost är det svårt att sätta något före det andra, men att utesluta mejeriprodukter och gluten är väldigt viktigt. Sen ska vi i Norden fylla på med D-vitamin under vintertid. Många har även jodbrist.
Vilka andra livsmedel ska man helst undvika?
– Det finns överväldigande bevis på att fett som består av långa kedjor skapar inflammation. Den värsta myten är LCHF, då ersätter man socker med fett. I min värld ska man ersätta det med frukt och grönt. Jag väljer att tillämpa RCRF istället – rätt kolhydrater och rätt fett, som avokado- och kokosfetter."
Håller med honom till hundra. Den som vill läsa hela artikeln finns länk här. Den är inte bakom betalvägg.

Svenska Dagbladet: ”LCHF är den värsta myten”.
”LCHF är den värsta myten” (SvD Perfect Guide) | SvD

Då är jag tvärtemot. Omega 6 sägs vara inflammatoriskt. LCHF innebär en begränsning av sådana fetter. Frukt, nja. Grönsaker JA.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp