Har ni som bor i Thailand sjukförsäkring?

Är ni som bor i Thailand har ni sjukförsäkring?

• Ja, full försäkring

Röster: 9 32.1%
  • Ja täcker viss del

Röster: 2 7.1%
  • Nej

Röster: 15 53.6%
  • Va varför då?

Röster: 2 7.1%

• Totala väljare
    28

Har flera vänner som nyttjat olika privata sjukhus och är nöjda. En åkte till Pran Buri och opererade bort en cysta på ryggen, 2 doktorer och 2 systrar medverkade, tog ca 30 min och kostade 1.200 baht.

Varför oroa sig i onödan, lev hälsosammare istället !!

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hjartinfarkt/#section-6

Hur kan jag förebygga hjärtinfarkt?
Det är känt att vissa typiska riskfaktorer ökar risken för att få hjärtinfarkt. De flesta av dessa kan du påverka med ändrade vanor. Risken ökar också med åldern.

• Sluta med rökning och annat tobaksbruk. Även om du redan har blivit sjuk finns stora hälsovinster med att sluta röka.
Jag har aldrig rökt och undviker rökiga platser.

• Minska det skadliga kolesterolet (LDL) genom ändrad kost. Höga blodfetter ökar risken för att få åderförfettning, vilket i sin tur ökar risken för hjärtinfarkt.
Jag äter mycket hälsosamt
  • Håll din diabetessjukdom under kontroll, diabetes typ 1 eller diabetes typ 2. Två av tre personer som får en hjärtinfarkt har en försämrad omsättning av socker i kroppen.
Check
  • Högt blodtryck ökar risken för hjärtinfarkt. Du kan ofta sänka blodtrycket med fysisk aktivitet eller läkemedel.

Jag tränar på gym 4-6 gng i veckan
  • Motionera regelbundet. En daglig promenad på 30 minuter är bra motion för att minska risken för att få en kranskärlssjukdom.
Minst 1 timme / dag

Vad är problemet ??

Varför oroa sig i onödan, lev hälsosammare istället !!

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hjartinfarkt/#section-6

Hur kan jag förebygga hjärtinfarkt?
Det är känt att vissa typiska riskfaktorer ökar risken för att få hjärtinfarkt. De flesta av dessa kan du påverka med ändrade vanor. Risken ökar också med åldern.

• Sluta med rökning och annat tobaksbruk. Även om du redan har blivit sjuk finns stora hälsovinster med att sluta röka.
Jag har aldrig rökt och undviker rökiga platser.

• Minska det skadliga kolesterolet (LDL) genom ändrad kost. Höga blodfetter ökar risken för att få åderförfettning, vilket i sin tur ökar risken för hjärtinfarkt.
Jag äter mycket hälsosamt
  • Håll din diabetessjukdom under kontroll, diabetes typ 1 eller diabetes typ 2. Två av tre personer som får en hjärtinfarkt har en försämrad omsättning av socker i kroppen.
Check
  • Högt blodtryck ökar risken för hjärtinfarkt. Du kan ofta sänka blodtrycket med fysisk aktivitet eller läkemedel.

Jag tränar på gym 4-6 gng i veckan
  • Motionera regelbundet. En daglig promenad på 30 minuter är bra motion för att minska risken för att få en kranskärlssjukdom.
Minst 1 timme / dag

Vad är problemet ??

Problemet är att du inte ens nämner grundorsaken till hjärtinfarkt, diabetes, högt blodtryck och stroke!

Rökning och motion håller jag helt med om dock finns det en del att tillägga om kolesterol.

Grundproblemet är inte blodfetter, de passerar igenom ådrorna på en frisk människa men används som ett lönsamt argument av läkemedelsindustrin för att sälja medicin mot högt kolesterol. (ca 9 miljarder dollar om året)

Det som gör att blodfetterna fastnar är inflammationer i blodkärlen vilka orsakas av ett överdrivet bruk av socker och andra kolhydrater (vitt mjöl, potatis m.m). Inflammationerna känns inte men märks bl.a. genom högt blodtryck vilket hälften av alla svenskar över 60 år har.

När man byggt upp tillräckligt mycket fett i ådrorna kommer en blodtryckstopp att få bitar att lossa och täppa till tunna kärl (infarkt i hjärtat och stroke i hjärnan)

Överdrivet sockerbruk är också en av grundorsakerna till Diabetes som förr följaktligen kallades sockersjuka, ett namn som dock inte föll industrin i smaken. Diabetes gör att du inte kan hålla en jämn blodsockernivå vilket ökar risken för inflammationer.

Tyvärr har vården inte hängt med i den senaste forskningen och det kommer att dröja generationer innan den gamla fettskräcken försvinner.

Senast ändrad:
Problemet är att du inte ens nämner grundorsaken till hjärtinfarkt, diabetes, högt blodtryck och stroke!

Rökning och motion håller jag helt med om dock finns det en del att tillägga om kolesterol.

Grundproblemet är inte blodfetter, de passerar igenom ådrorna på en frisk människa men används som ett lönsamt argument av läkemedelsindustrin för att sälja medicin mot högt kolesterol. (ca 9 miljarder dollar om året)

Det som gör att blodfetterna fastnar är inflammationer i blodkärlen vilka orsakas av ett överdrivet bruk av socker och andra kolhydrater (vitt mjöl, potatis m.m). Inflammationerna känns inte men märks bl.a. genom högt blodtryck vilket hälften av alla svenskar över 60 år har.

När man byggt upp tillräckligt mycket fett i ådrorna kommer en blodtryckstopp att få bitar att lossa och täppa till tunna kärl (infarkt i hjärtat och stroke i hjärnan)

Överdrivet sockerbruk är också en av grundorsakerna till Diabetes som förr följaktligen kallades sockersjuka, ett namn som dock inte föll industrin i smaken. Diabetes gör att du inte kan hålla en jämn blodsockernivå vilket ökar risken för inflammationer.

Tyvärr har vården inte hängt med i den senaste forskningen och det kommer att dröja generationer innan den gamla fettskräcken försvinner.

Jag tror mej veta hur jag ska undvika de vanligaste hälsoproblemen, men jag är EJ Doktor

Jag tror mej veta hur jag ska undvika de vanligaste hälsoproblemen, men jag är EJ Doktor

Jag är inte heller doktor men gillar att ta reda på grundorsaken när jag har problem, inte bara ta bort symptomen. Jag tänkte att kanske någon annan läsare var intresserad av vad jag kommit fram till, ta det inte personligt!

Problemet är att du inte ens nämner grundorsaken till hjärtinfarkt, diabetes, högt blodtryck och stroke

Jo det är ju ganska självklart att sjukdomen sokersjuka orskas av för stort sockerintag ,,, oj oj oj Mackes , så var vi där igen och påstår saker som är helt felaktiga ,om inte så finns det olika forskningsrön som visar på totalt olika orsaker till våra sjukdomar , att bara för att man själv gillar alkohol negligera riskerna med detta samt rökning i fråga om hjärtinfarkt är ju befängt ,, att sen återigen leka "sockerpolis" är ju om möjligt ändå mer fel ... Diabetes och hjärtinfarkt finns ett klart samband enligt forskare ,likaså högt blodtryck , dessa har en koppling till ett ohälsosamt leverne , sitta stilla och kolla fotboll ,fetma , tobak ,alkohol är grundorsakerna till de flesta av sjukdomar i endokrina organ hos människan ,, att äta socker som man sen genom fysisk aktivitet bränner är inte farligt , men sitter du still så blir sockret till fetma som i sin tur är djäkligt farlig .

Du skrev:Tyvärr har vården inte hängt med i den senaste forskningen och det kommer att dröja generationer innan den gamla fettskräcken försvinner.

Men det är ju tur att du vet Mackes , inte Svenska läkare , men Mackes har koll 5555

Är ju ofta så att den som inte gillar att träna letar efter argument för att slippa men altsom oftast blir det ju bara som en dåres försvarstal. Typ som dem som jämför rökning med att man kan bli påkörd när man går över vägen.

Att stillasittande, övervikt och ohälsosam kost är riskfaktorer för hjärtinfarkt är en självklarhet. Man skall heller inte avfärda höga triglycerid- och/eller kolesterolvärden som en risk. Det kan finnas en ärftlighet i detta vilket jag är väldigt medveten om. Min morsa och även morfar tidigare fick infarkt på grund av sjukliga höga triglyceridvärden.

Som en följd av detta går både jag och mina systrar på kontroller för att upptäcka ev onormala värden i tid och jag har precis fått svar på mina blodprover. Dessa var fullt normala så jag behöver inte oroa mig för tillfället. Syrrorna har slarvat, den ena har en svår fobi för sprutor och den andra är sjuksköterska. Hennes slöhet är förmodligen en följd av detta.

Senast ändrad:
Jo det är ju ganska självklart att sjukdomen sokersjuka orskas av för stort sockerintag ,,, oj oj oj Mackes , så var vi där igen och påstår saker som är helt felaktiga ,om inte så finns det olika forskningsrön som visar på totalt olika orsaker till våra sjukdomar , att bara för att man själv gillar alkohol negligera riskerna med detta samt rökning i fråga om hjärtinfarkt är ju befängt ,, att sen återigen leka "sockerpolis" är ju om möjligt ändå mer fel ... Diabetes och hjärtinfarkt finns ett klart samband enligt forskare ,likaså högt blodtryck , dessa har en koppling till ett ohälsosamt leverne , sitta stilla och kolla fotboll ,fetma , tobak ,alkohol är grundorsakerna till de flesta av sjukdomar i endokrina organ hos människan ,, att äta socker som man sen genom fysisk aktivitet bränner är inte farligt , men sitter du still så blir sockret till fetma som i sin tur är djäkligt farlig .

Du skrev:Tyvärr har vården inte hängt med i den senaste forskningen och det kommer att dröja generationer innan den gamla fettskräcken försvinner.

Men det är ju tur att du vet Mackes , inte Svenska läkare , men Mackes har koll 5555

Nu tror jag faktiskt inte du läste mitt inlägg men du har helt rätt i att jag är oense med många läkare jag mött som är skolade i den gamla fettskräcken med forskningsrön som visat sig vara förfalskade...

Det är en hjärtläkarförening i USA som heter American heart association som har publicerat de rön jag nämner, det är ju ingen obetydlig sammanslutning av hjärtläkare. Så om jag har fel så har också de fel... Dessutom har jag talat med svenska anestesiläkare som jobbar med just detta och är frustrerade över att informationen inte går ut.

Jag skrev faktiskt att diabetes och hjärtinfarkt har ett (indirekt) samband eftersom höga sockernivåer i blodet orsakar de inflammationer jag beskrev. Detsamma gäller högt blodtryck som är ett symptom på samma infektioner.

Självklart finns det kopplingar till ohälsosamt leverne, jag började med att skriva att jag är helt enig om effekterna av rökning och motion. Spriten är en lika självklar bov vilket jag skrivit tidigare om.

Jag skrev också "ett överdrivet bruk av socker och kolhydrater", kolhydrater du förbrukar faller ju knappast i den kategorin.

Jag talar om GRUNDORSAKEN! Inte om symptomen eller om bristande motion, rökning och alkohol som är självklara sätt till att bryta ner kroppen.

Att stillasittande, övervikt och ohälsosam kost är riskfaktorer för hjärtinfarkt är en självklarhet. Man skall heller inte avfärda höga triglycerid- och/eller kolesterolvärden som en risk. Det kan finnas en ärftlighet i detta vilket jag är väldigt medveten om. Min morsa och även morfar tidigare fick infarkt på grund av sjukliga höga triglyceridvärden.

Som en följd av detta går både jag och mina systrar på kontroller för att upptäcka ev onormala värden i tid och jag har precis fått svar på mina blodprover. Dessa var fullt normala så jag behöver inte oroa mig för tillfället. Syrrorna har slarvat, den enda har en svår fobi för sprutor och den andra är sjuksköterska. Hennes slöhet är förmodligen en följd av detta.

Jag vet inte om det framgick av mitt inlägg men höga kolesterolvärden är en stor risk om du också har inflammationer i kärlen, annars inte. En normal blodåder är slät och glatt så att inget fastnar på den. En inflammerad åder är raka motsatsen, ungefär som sårig hud, där sätter sig fetter.

Så om man inte vet skall man nog inte chansa, än har vården inga diagnosmetoder för inflammerade kärl, det är ännu på forskningsstadiet.

... höga kolesterolvärden är en stor risk om du också har inflammationer i kärlen, annars inte.

"Supertankern" reagerar långsamt och det finns stora ekonomiska intressen som gärna vill att vi fortsätter med nyckelhålsmärkta produkter, istället för att äta sådant som vi inte blir sjuka av.

De absoluta nivåerna av LDL och HDL kanske är av mindre betydelse, dock är relationen mellan dem viktig. Dessutom är "storleken" på LDL av betydelse för att det skall anses vara farligt.

"Det har visat sig att ju mindre och tätare LDL-partikeln blir, desto lättare har den att bli oxiderad (härskna) och fastna i skadad kärlvägg. Därmed kan den medverka i processen som ger hjärt-kärlsjukdom (som också beror på flera andra processer).
Intressant nog är det som ökar mängden av de minsta farligaste LDL inte fett. Det är stora mängder snabba kolhydrater i kosten"

Informativ läsning för den intresserade:

http://www.kostdoktorn.se/kolesterol

ja, det är det faktiskt , om du inte motionerar och vill hålla vikten så har Mackes helt rätt i detta .. Kolhydrater som inte förbränns blir ju till fett ,, eller har jag fel ???

Du har säkert rätt i det, precis som att fett som man äter, och man INTE motionerar bort, så lagras det också som fett, ingen genialisk insikt precis.

Om man däremot tar bort de snabba kohydraterna som ris. potatis pasta o.s.v. plus vetemjöl, så kan man med fördel käka fett, ty fettet lagras inte då som fett, utan det lagras som energi... Detta kallas för LCHF metoden,

Har kört med den under 5-6 år nu... Lite slappt från tid till annan, men de fyra första åren körde jag stenhårt, och rusade ner ifrån 93 kilo till 82 kilo ganska snabbt, enbart med samma motion som tidigare, cyklingen alltså..

Du har säkert rätt i det, precis som att fett som man äter, och man INTE motionerar bort, så lagras det också som fett, ingen genialisk insikt precis.

Om man däremot tar bort de snabba kohydraterna som ris. potatis pasta o.s.v. plus vetemjöl, så kan man med fördel käka fett, ty fettet lagras inte då som fett, utan det lagras som energi... Detta kallas för LCHF metoden,

Har kört med den under 5-6 år nu... Lite slappt från tid till annan, men de fyra första åren körde jag stenhårt, och rusade ner ifrån 93 kilo till 82 kilo ganska snabbt, enbart med samma motion som tidigare, cyklingen alltså..

Nästan mitt i prick, med ett undantag. Kroppen tar inte upp och lagrar fett som du äter. Den tar upp det du behöver, resten går rakt igenom systemet. Ren energi kan man inte lagra, det måste vara ett ämne som kan omvandlas till energi. Fett man äter lagras inte.

Våra kroppar är en gammal kvarleva från tider långt tillbaka innan kylskåp och skafferier men där tillgången på fett var god. När man hittade de sällsynta kolhydraterna på t ex ett fruktträd så gjorde (gör) kroppen om det man inte förbrukar direkt till fett för framtida bruk. Detta fett lagras i huvudsak runt buken.

Jag vet vad det är för metod , det har diskuterats mycket , och ja , man behöver inte vara raketforskare för att förstå detta med fett , just precis som du skriver ,,, men att plocka alla kolhydrater tror jag inte är bra , då har du inget "bränske" till kroppen ,, Att ersätta kolhydraterna med fett . är det så du tänker , jag för min del klarar inte fett i nån större mängd , då reagerar min mage, tillex majonäs att bara att glömma , för mycket olja ,, hemgjord funkar bättre , varför vet jag ej ,, mao Olivolja-vinäger ,ägg, samt salt och lite peppar ....lagom med kolhydrater samt att motionera funkar bra .
Men jag går inte ned av att springa på gymet 6 dagar i veckan , inte ett kilo ..... blir smalare ,men ingen nedgång i vikt , nu mycket lite underhudsfett , har väl brännt bort det mesta ...

Phonta, bränslet så som jag upplever det i alla fall, fick jag ifrån; salladen; tomat, gurka, salladsblad ost och ägg däri. och sedan till det, antingen rikligt med kött och/eller fisk..

Frukosten var viktig eftersom cykelturen kom strax därefter, och då måste jag oavsett vad mackes snackar om, lagra upp till energi till cykelturen. Och den energin fick jag via bacon, stekt ägg i första hand, plus salladen då...

Så det funkade bra, körde de flesta gånger mellan 2,5 - 3,5 timmar cyklandes. på den energin som jag lagrade upp i kroppen.

En sak är att sitta hemma på kammaren och googla sig fram, en annan är att vara ute i solskenet och köra.... detta riktat till mackes i första hand, och att göra det under en längre tidsrymd, så man lär sig av sin egna kropp, och vilken effekt som dieten får på den egna kroppen.

Mackes lindar in det men klockrent påhopp från Birger på Phonta iaf.
Man undrar ju lite med vilken agenda Sawatdee gänget dundrat in här..
Mackes vill lägga ner Sawatdee för att han inte gillar det som skrivs där men ändå följer han med hela gänget in hit?...
Nu är det så att ALLA är välkomna här oavsett bakgrund och vi SKALL behandla varandra med respekt. Det som känns som ett påhopp av en medlem behöver nödvändigtvis inte uppfattas så av en annan. Vi ser tydliga exempel på detta nu.

Vi vill be samtliga som känner sig påhoppade att anmäla detta och samtidigt ange skäl till anmälan. Det underlättar mycket för oss.

Vad gäller @Birger s påhopp på @Phonta håller jag med om att det är helt regelvidrigt och inlägget kommer att redigeras eller tas bort helt. Samtidigt gör Phonta rätt i att ignorera, detta är en bra funktion om man irriterar sig på någon.

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp