Historier från det dagliga livet i Isaan

 
E

EV

Gäst
Jag känner många som är bosatt i Isaan , och många kommer till Pattaya ofta for som de säger .
for att få frisk luft , 14 dagar i byn är mer en nock .
Men det är tusenvis av feranger som bor och lever i byn och som inte kan tänka sig ett annat liv en Isaan .

Här är plats till de som vill berätta om de goda livet i byn , också varför de har taget det valget .
 
Varför jag är lite upptagen av dom " friskluft resorna " till bland annat Pattaya , det är historier jag får
höra om slika " luft turar " där många goda äktenskap har opp löst efter en sån tur .
Och efter några Chang får man höra , det är gott å vara utan kärring en stund , for så att storma till
Gå Gata eller en annan plats for att köpa nattkos . Det jag inte har förstått är etter å ha brukat på
hundravis av tusen kronor till å ha etablera sig i Thailand med sin Thai fru och satser alt på ett noll
i Soi 6 . Dette gäller inte alla , men jag känner flera i Norska miljö i Pattaya som äktenskapen
har sprukke . Och du får höra av dom : det är Thai kona sin skuld : Men är det hennes fel .
 
Varför inte ta sin fru med till Pattaya och få upplevelsen i samman med henne ,det jag inte kan förstå .
Här är en historie från tre år sedan , då var det en norrbag som ringde till mig från Isaan .
Han ville ta sina svärforäldre och fru med till Pattaya eller Bangsaen for svärforäldre har aldrig sätt
havet . Och som han berätta , han har inte så mycket pengar , och om jag kunde titta efter ett billig
hotell till han . Här i Bangsaen är det billig hotell från måndag till fredag cirka 40 % billigare grunden
lite folk . Så jag fan ett Hotell med fläkt rom utan AC till 350 Baht till han .
Dom kom till Bangsaen med buss från Bangkok , Och jag visat dom runt i Bangsaen och dom var
här i 4 dagar . Dette var det största svärforäldrar hade upplevd och dom måtte berätta till alla i Isaan
att dom hade varit ved havet i Bangsaen , Så dom hade goda minnen i långa tider .
 
Det har varit intressant att få höra vad ni sysselsätter med i Isaan , har ni en hobby , är ni på resor
i Isaan , kom bed historien och bilder från turen .

Överallt läser jag om ljuvliga Isaan , är det så bra så berätta de på forumet .


Är det någon som kan berätta varför Isaan har Thailands lyckligaste människor som bor där .

Kom igen berätta med historie och bilder .
 
Första möte med svärföräldrar

Hur viktig är denne starten när en skall presentera sig för kärastens familj för första gang .
Efter min mening är det besöket som bestemmer forhald till kärasten familj och svärföräldrar .

Kommer i Taxi till Isaan " Mao " med fult av öl och Lao Kao , och hoppar ut av bilen " Mao "
med bar överkropp , men nå var det inte jag som skulle skriva , det var de som bor i Isaan .

Kom igen och berätta historien " Första möte med svärföräldrar .
 
Det er egentlig ikke det første møtet som bestemmer hvordan det skal bli i fremtiden. Det er hvordan utlendingen takler det. Kommer han "sjanglende" med ølboksen i hånda så blir vel resultatet at han blir lite populær hos familien. Og hva slags kvinne er dette. Er dette en kvinne som jobber i en bar i Pattaya som tar første og beste "vandrende minibank" med til landsbyen eller er dette en velutdannet kvinne med en høy inntekt og status i Bangkok. Og hva vet denne utlendingen om Thailand. Snakker han thai og kan kommunisere med familien eller må han la kvinnen fortelle han hva han skal gjøre.
 
Första mötet med mina svärföräldrar var en omtumlande upplevelse. Min blivande fru och jag kom från några dagar i Bangkok till flygplatsen i Udon Thani tillsammans med min kollega och hans fru, som är hennes kusin. Man kunde tro att halva byn var där, det var massor av folk och jag vet fortfarande inte vilka alla var.

Från flygplatsen åkte vi till SB furniture och inhandlade lite möbler, bl a soffgrupp och matrumsmöbler till det inköpta huset. Och nästan hela gänget följde med, det snurrade i skallen. Därefter åkte vi dom 8 milen ner till Si Bun Rueang och var framme efter mörkrets inbrott.

Väl framme vid huset kändes det som att resten av byn skulle komma och inspektera den nye farangen, besöken verkade aldrig ta slut. Men totalt sett var mitt första möte med svärföräldrarna mycket positivt, vi har alltid haft ett bra förhållande. Visst har jag hjälpt dom en del men det har aldrig kommit några direkta krav. Deras levnadsstandard har naturligtvis blivit bättre och det är dom väl värda.

Det var i korta drag berättelsen om vårt första möte, några dagar därefter gjorde vi den buddhistiska vigselceremonin som var en fantastisk upplevelse. Två år senare var dom här i Sverige och hälsade på och jag ser fram emot kommande sommar när vi åker ner nästa gång.
 
Varför jag är lite upptagen av dom " friskluft resorna " till bland annat Pattaya , det är historier jag får
höra om slika " luft turar " där många goda äktenskap har opp löst efter en sån tur .
Och efter några Chang får man höra , det är gott å vara utan kärring en stund , for så att storma till
Gå Gata eller en annan plats for att köpa nattkos . Det jag inte har förstått är etter å ha brukat på
hundravis av tusen kronor till å ha etablera sig i Thailand med sin Thai fru och satser alt på ett noll
i Soi 6 . Dette gäller inte alla , men jag känner flera i Norska miljö i Pattaya som äktenskapen
har sprukke . Och du får höra av dom : det är Thai kona sin skuld : Men är det hennes fel .

Hvor mange ganger skal man ikke få høre at kvinnen var "djevelens utsendte" og stjal alle hans penger. Jeg tror nok at i de fleste tilfellene så er det nok dessverre utlendingen som burde visst bedre enn å "kaste" alle sine sparepenger over kvinnen og hennes familie i Thailand.
 
Det har varit intressant att få höra vad ni sysselsätter med i Isaan , har ni en hobby , är ni på resor
i Isaan , kom bed historien och bilder från turen .

Överallt läser jag om ljuvliga Isaan , är det så bra så berätta de på forumet .


Är det någon som kan berätta varför Isaan har Thailands lyckligaste människor som bor där .

Kom igen berätta med historie och bilder .

Jag måste ge dig en eloge för dina försök att få igång en diskussion men varför denna fascination för Isaan? Många verkar tro att Isaan skulle vara en helt annorlunda del från resten av Thailand men så är det givetvis inte; annorlunda från Bangkok och turistområdena (dit även Bangsaen räknas även om det mest är för dagsturister från Thailands arbetar- och undre medelklass) givetvis men inte särskilt annorlunda från byar och städer som ligger bara en timme från Bangkok och dessa turistområden.

Om du kan vidga dig något och inte bara fokusera på Isaan så är jag gärna med och deltar.
 
Vi gjorde nästan samma resa som @Berralund, först Bangkok några dagar där vi tog bröllopsbilder, intervju på ambassaden för det kommande UT, frisör hela dagen för frugan, skandinavisk julmässa, fixande av inbjudningskort för bröllopet mm, sen blev det Udon Thani. Min fru tyckte vi skulle landa en dag, så vi tog in på hotell och dagen efter tog vi en taxi till hennes hemby. Vi stannade dock vid marknaden i Nong Bua Lamphu för att inhandla godsaker.

Svärmor med alla vänner satt och väntade. Alla ville se mig, en stol (strandstol hade man lånat in), och se bilder min fru tagit de sex månader hon bott i Sverige. De hade köpt riktigt porslin och ett rum var fyllt med dricka till bröllopsfesten några dagar senare.

Alla släktingar och väller till alla kom och knappast min fru visste vem alla var, men gifta blev vi, sen blev jag dålig i magen (första och enda gången) så vi fick inleda bröllopsresan lite tidigare på ett hotell i Loei.

Svärföräldrarna har alltid gillat mig och aldrig haft problem med, men förstår ju inte vad de säger så vet ju inte vad som snackas bakom ryggen. Men de är vänliga och man ser ju om människor gillar eller inte utan att förstå språket.
 
Jag måste ge dig en eloge för dina försök att få igång en diskussion men varför denna fascination för Isaan? Många verkar tro att Isaan skulle vara en helt annorlunda del från resten av Thailand men så är det givetvis inte; annorlunda från Bangkok och turistområdena (dit även Bangsaen räknas även om det mest är för dagsturister från Thailands arbetar- och undre medelklass) givetvis men inte särskilt annorlunda från byar och städer som ligger bara en timme från Bangkok och dessa turistområden.

Om du kan vidga dig något och inte bara fokusera på Isaan så är jag gärna med och deltar.




Du skriver : Om du kan vidga dig något och inte bara fokusera på Isaan , så är jag gärna med och deltar .

Det som jag har skrivit om Isaan av alla inlegg är det cirka 0,02 % som handlar om Isaan .
Och då får du nerver av ordet Isaan .

Och skal man följa dig och inte kunna skriva om Isaan . Då är det något som är galt med forumet när
ordet Isaan blir forbudt å skriva -
Jag kan berätta att på Norska och Danska Forum är tråden om Isaan en av dom mest skrivna , och
många skriv och tacka for den goda forumet och tråden Isaan .
Skall forumet bli bättre må vi kunna skriva om alt om som handler om Thailand .
 
Det är inte bara skryta av att thaisnack.se är bästa forumet om Thailand , man må se på andre Forum :
Kan vi lära av dom å bli bättre Forum ??
Här är lite från Norska forum , där dom diskutera Isaan , och problem i Isaan ,och tråden är mycket populär .
Se foto .

P1060890.JPG


P1060891.JPG


P1060893.JPG
 
Du skriver : Om du kan vidga dig något och inte bara fokusera på Isaan , så är jag gärna med och deltar .

Det som jag har skrivit om Isaan av alla inlegg är det cirka 0,02 % som handlar om Isaan .
Och då får du nerver av ordet Isaan .

Och skal man följa dig och inte kunna skriva om Isaan . Då är det något som är galt med forumet när
ordet Isaan blir forbudt å skriva -
Jag kan berätta att på Norska och Danska Forum är tråden om Isaan en av dom mest skrivna , och
många skriv och tacka for den goda forumet och tråden Isaan .
Skall forumet bli bättre må vi kunna skriva om alt om som handler om Thailand .
Där håller jag med dig helt, jag uppfattade det hela så att du @EV vill lära dig själv och andra mer om seder och bruk uppe i Isaan. Och det behöver nödvändigtvis inte vara en bartjej därifrån man träffar på någon turistort även om det kanske är vanligast. Obs inget negativt sagt om bartjej, tvärtom.

Det är intressant att jämföra olika delar av Thailand, själv har jag en hel del att lära om dom centrala och södra delarna.
 
Ja och EV har nog med en hel del att lära om Norra och inte bara det han säger att han får höra på bath bussen för han verkar ha en sne bild om Isaan.
Och forumets medlemmar har väl till 90% fruar ifrån Isaan iallafall dom aktiva.
Så säkert några som kan skriva om sin vardag, tycker jag dock inte det varit tyst om Isaan i forumet tvärtom Isaan och Pattaya och nu Bangsaen är väl det vi skriver mest om?
 
Ja och EV har nog med en hel del att lära om Norra och inte bara det han säger att han får höra på bath bussen för han verkar ha en sne bild om Isaan.
Och forumets medlemmar har väl till 90% fruar ifrån Isaan iallafall dom aktiva.
Så säkert några som kan skriva om sin vardag, tycker jag dock inte det varit tyst om Isaan i forumet tvärtom Isaan och Pattaya och nu Bangsaen är väl det vi skriver mest om?
Visst är det så plus ett och annat vattendränkt inlägg från Phuket. ;) Självklart skriver vi om det vi känner till men det hindrar ju inte att man kan spekulera lite.
 
Visst är det så plus ett och annat vattendränkt inlägg från Phuket. ;) Självklart skriver vi om det vi känner till men det hindrar ju inte att man kan spekulera lite.
Att man skriver nåt inlägg ibland att man dricker vatten räknar jag inte som att det skrivs om Phuket bara för inlägget är skrivet där ;)
 
Så du gillar bartjejer Berra, är det så man ska tolka det?

Nåt du saknar på hemmafronten kanske?.. [emoji6]
Tvärtom, men dom flesta bartjejer är inte där av fri vilja. Men man kan ju alltid tolka saker som man själv vill. Frugan har flera kompisar som är gifta med svenskar som jag känner och dom har lyckliga äktenskap.
 
Tvärtom, men dom flesta bartjejer är inte där av fri vilja. Men man kan ju alltid tolka saker som man själv vill. Frugan har flera kompisar som är gifta med svenskar som jag känner och dom har lyckliga äktenskap.
Dom flesta om inte tom alla är absolut där av fri vilja, viljan att hitta en falang som sätter guldkant på tillvaron och köper ett hus till henne. Bästa är att hitta en 5-6 olika sponsorer som skickar pengar regelbundet mot fri sex när dom kommer ner på sem.
 
Dom flesta om inte tom alla är absolut där av fri vilja, viljan att hitta en falang som sätter guldkant på tillvaron och köper ett hus till henne. Bästa är att hitta en 5-6 olika sponsorer som skickar pengar regelbundet mot fri sex när dom kommer ner på sem.
Det tror jag faktiskt inte, fattigdomen tvingar dom. Vissa är naturligtvis lycksökerskor men jag tror att övriga är i majoritet.
 
 

Liknande trådar

K
Svar
2
Visningar
813
Kun Song
K
A
Svar
0
Visningar
1 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp