Historier från det dagliga livet i Isaan

Det var ungefär samma för mig som för BL och Janne första gången man träffade svärföräldrarna, hela byn kom och tittade på farangen, och skulle vi någonstans så skulle halva släkten med. Numera så brukar Svärföräldrarna vara vakna och ha kaffet klart när man kommer ner på morgonen första dagen så man får i sig kaffe när man kommer hem. Men släkten kommer inte springande som dom gjorde i början. Och vill man prata med dom så är det inte så långt att gå. Så man kan säga att det är ingen som höjer på ögonbrynen mera när man åker hem, dock så vet hela byn om när man kommer av någon anledning ;)

Säger ju mer om han än Isaan om han är så korkad att ta ekonomiskt ansvar för hela familjen.

Som tandläge i Norge så har han en pension på over Kr 50.000 efter skatt och han låna Kr 10.000
i månaden för familjen , han är sjuk så han brukar inte pengar , det går till familjen
så det är många i Thailand som har det bra .

Som ferang kan du få ekonomisk ansvar for din frus familj .
Nä, det finns ju inte på världskartan här, men känner jag för att bistå med något när man är nere så kan dom få något när jag åker hem, men dom förväntar sig heller inget från mig.

Så länge man inte känner sig tvingad så kan man ju skicka alla sina pengar till Thailand om man vill, tycker jag, men är man så givmild att man börjar ta lån till sina gåvor så tycker iaf jag att man inte längre är generös i positiv bemärkelse.

Fattigdomen i Thailand göder drömmen . Det kommer många blåbär plockare till Sverige varje
sommar , och många tjänar cirka Kr 60.000 netto när resa och mat är betalat , och det är mycket
pengar i Isaan Här är bild av blåbär plockare från Isaan som är i Skaraborg Sverige .

www.svd.se/fattigdomen-i-thailand-goder-dromen

2015-07-22 07.35.39.jpg

2015-07-22 08.03.30.jpg

2015-07-24 16.42.57.jpg
Är din fru från Isaan?

Den störste delen av Isaan människor ( cirka 25 milj ) är bönder 85 % och det är dålig ekonomi för
bönder som är beroende av regn for att odla sina gröder , och regn i Isaan är det lite av .
Vad kan göras for att Isaan människor skall få en bättre ekonomi ???

Här i Chonburi får en höra : Isaan människor Kikkiet Mai -kamerai . som betyr : Isaan människor
är lat vill inte arbeta . Är det sant att dom är lat ??.

Nja ungefär som Norrmänn , de flesta är grymt lata , en del ger sig iväg och accepterar inte fattigdomen i Isaan som i de flesta fall beror på oföretagsamhet samt ren lathet och att hemfalla till flaskan som gör att de befinner sig i ett lyckorus , ungefär som de faranger som bosätter sig i Isaan innan den största förälskelsen till sin Isaan fru har övergått till "normaliserad" kärlek med öppna ögon ;). Förälskelsen ger som bekant ett rosafärgat skimmer över allt ,även jag har funnits där men hade som tur var funnit en fru som redan hade ett hus häruppe i Isaan helv.....Jag blev ju bara av med ca fyra hundratusen Thaibath till en traktor .Inte ett par millar på ett hus som sen står på familjeneller frugan
Jo ungefär som trådskaparen skrev , varför gillas Svenskar som arbetskraft i Norge , jo de som kommer hit är kunniga samt arbetsvilliga ,inte alls som lata Norrmän som tycker det är bedre att gå på olika trygghetssystem-penger ... Ungefär så är det med de Isaanmänniskor som åker till Sverige för att plocka bär , hårt jobb som i bästa fall ger bra utdelning , min fru är inte en lat Isaantjej , inte heller många andra här , många Isaanmänniskor i tillex Pattaya jobbar med att sälja mat , startar egen buisness i liten skala , , vad gäller bartjejerna så håller jag med NMAX , de flesta men inte alla har fler faranger som skickar stålar . Jag har själv testat av en tjej . bara att låtsas som att man har kärat ner sig ,behöver inte alls gå i säng med tjejen utan bara säga att man inte mår bra att se henne gå med kunder då det gör ont i hjärtat .. Då kommer snart frågan "Kan du hjälpa mig då när du inte är här , då kan jag bara vara i baren utan att gå Bom Bom .. :).. ,De flesta Isaanmäniskor är lata JA!!!Detta kommer från min fru som inte alls skickar pengar till sin släkt utan endast i nödfall öpnnar sin börs för att bistå med små medel ,och då endast till sin gamla far och mor .. Men så är hon skitsnål också , den snålaste människa jag mött under mitt snart 66 åriga liv ..

Nja ungefär som Norrmänn , de flesta är grymt lata , en del ger sig iväg och accepterar inte fattigdomen i Isaan som i de flesta fall beror på oföretagsamhet samt ren lathet och att hemfalla till flaskan som gör att de befinner sig i ett lyckorus , ungefär som de faranger som bosätter sig i Isaan innan den största förälskelsen till sin Isaan fru har övergått till "normaliserad" kärlek med öppna ögon ;). Förälskelsen ger som bekant ett rosafärgat skimmer över allt ,även jag har funnits där men hade som tur var funnit en fru som redan hade ett hus häruppe i Isaan helv.....Jag blev ju bara av med ca fyra hundratusen Thaibath till en traktor .Inte ett par millar på ett hus som sen står på familjeneller frugan
Jo ungefär som trådskaparen skrev , varför gillas Svenskar som arbetskraft i Norge , jo de som kommer hit är kunniga samt arbetsvilliga ,inte alls som lata Norrmän som tycker det är bedre att gå på olika trygghetssystem-penger ... Ungefär så är det med de Isaanmänniskor som åker till Sverige för att plocka bär , hårt jobb som i bästa fall ger bra utdelning , min fru är inte en lat Isaantjej , inte heller många andra här , många Isaanmänniskor i tillex Pattaya jobbar med att sälja mat , startar egen buisness i liten skala , , vad gäller bartjejerna så håller jag med NMAX , de flesta men inte alla har fler faranger som skickar stålar . Jag har själv testat av en tjej . bara att låtsas som att man har kärat ner sig ,behöver inte alls gå i säng med tjejen utan bara säga att man inte mår bra att se henne gå med kunder då det gör ont i hjärtat .. Då kommer snart frågan "Kan du hjälpa mig då när du inte är här , då kan jag bara vara i baren utan att gå Bom Bom .. :).. ,De flesta Isaanmäniskor är lata JA!!!Detta kommer från min fru som inte alls skickar pengar till sin släkt utan endast i nödfall öpnnar sin börs för att bistå med små medel ,och då endast till sin gamla far och mor .. Men så är hon skitsnål också , den snålaste människa jag mött under mitt snart 66 åriga liv ..

Men jösses vad bitter du låter. Bara för att man vill bo i sin hemby behöver man väl inte vara lat och värdelös. Min vän grisfarmarn hade ett välbetalt jobb på Mitsubishi i Chonburi men valde ett mindre välbetalt jobb i hembyn för att det är en miljö han trivs bättre med.

Pengar är ett måste för alla men alla behöver inte det överflöd som många av oss västerlänningar lever i. Självklart så drömmer många om ett liv i rikedom men ett mynt har alltid två sidor.

Sedan håller jag med dig att vissa är lata. En släkting till min fru, han och hans familj gör inte mycket för att dra in pengar till familjen. Får dom någon respekt i byn? Inte mycket kan jag säga. Det finns gott om oduglingar i Sverige också. Dom får lika lite respekt dom.

Dette innlegget har en stor feil, men jeg har et stort hjerte så jeg lar det gå for denne gangen. :)

Men når det gjelder Isaan så er det ikke latskap som har skapt fattigdom. Det er nok rike familier (fra Bangkok), armeen og klimaet som har skylden. Den beste jorden og skogen har blitt stjålet og bøndene sitter igjen med elendige åkerlapper og regnet er uberegnelig med både hensyn til for lite eller for mye.

At Isaan kun består av fattige bønder er en myte som jeg tror "selvgode" thaier i Bangkok har skapt. Det finnes en stor middelklasse som ønsker å vise "rikdommen" sin med å bygge store hus og kjøpe fine biler. Og mange av dem har betraktelig mere penger enn oss utlendinger. Bygger seg hus for 20-50 millioner baht. Store kjøpesentre som Robinson finnes snart over hele Isaan.

Det er mye lett till att skapa irritation har ,bare till att skrive litt sanning :)

V
Men jösses vad bitter du låter. Bara för att man vill bo i sin hemby behöver man väl inte vara lat och värdelös. Min vän grisfarmarn hade ett välbetalt jobb på Mitsubishi i Chonburi men valde ett mindre välbetalt jobb i hembyn för att det är en miljö han trivs bättre med.

Pengar är ett måste för alla men alla behöver inte det överflöd som många av oss västerlänningar lever i. Självklart så drömmer många om ett liv i rikedom men ett mynt har alltid två sidor.

Sedan håller jag med dig att vissa är lata. En släkting till min fru, han och hans familj gör inte mycket för att dra in pengar till familjen. Får dom någon respekt i byn? Inte mycket kan jag säga. Det finns gott om oduglingar i Sverige också. Dom får lika lite respekt dom.

Visa mig garna var jag skrev "vardelos"........

Thailand är världens största naturgummi produktsent
Naturgummi har det betydelse som försörjing till folket i Isaan , för var det bara södra Thailand
som odla gummi , men efter år 2002 starta dom upp i Isaan också .
Då var gummi produktionen 2.62 miljoner ton , men när Isaan är med är den på 3,78 miljoner ton
Thai Rubber Production .
Kan man leva av gummi produktion i Isaan , eller är ris mer ekonomisk for bönder i Isaan ???

Andock har de svart for att anvanda gummit ,er di dumma eller ? Blir nasta dumma fraga da denna om lathet nu ar avhandlad

Backpackers skriv om Isaan som " dammig platt och tråkig "
Är det dammig platt och tråkig ???

P1060895.JPG

Backpackers skriv om Isaan som " dammig platt och tråkig "
Är det dammig platt och tråkig ???

P1060895.JPG
Beror ju på årstid och var man är.
Under torrperiod är det ju torrt och dammigt gult Jan-April fulaste årstiden i hela Thailand men sen är det grönt och fint, precis som här nere.
Kanske inte i hela Isaan för det är ju stort men den lilla bit jag vart i.
Samma gäller ju terrängen beror på var man är har ju stora Bergskedjor Nam Nao mellan Chaiyaphum och Phetchabun påminner om dom Norska bergen men med djungel istället för fjordar att blicka ut över allt annat än platt medans Mahasarakham som frugan kommer ifrån är platt som Danmark.
Jag bodde strax väst om Isaan innan i Phetchabun provinsen där var vi helt omringade av bergskedjor. Mycket finare terräng och miljö än här nere i Chonburi.
Vägsträckan mellan Lomsak och Phitsanulok var utsedd av lonely planet till Thailands finaste vägsträcka kallad the green route uppe i bergen i Khao Kho.
Ligger det ju utanför strax väst om Isaan men är i norr ;)

Såhär såg det ut där uppe, skulle varit min morgon utsikt från balkongen i sovrummet om jag bott kvar där uppe.
Men säger som @Phonta dötrist att bo där inget att göra fin miljö väger inte upp tristessen ;)
326766_10151189597448751_479410848_o.jpg

Såhär såg det ut där uppe, skulle varit min morgon utsikt från balkongen i sovrummet om jag bott kvar där uppe.
Men säger som @Phonta dötrist att bo där inget att göra fin miljö väger inte upp tristessen ;)
326766_10151189597448751_479410848_o.jpg
Den bilden kunde lika gärna varit tagen i Hua Hin [emoji6]

Liknande trådar

K
Svar
2
Visningar
871
Kun Song
K
A
Svar