Isaan, min nya underbara plats i livet

 
Om jag inte missförstått så är du inom sjöfarten? Båtarna är väl som nya flygplan idag, digitalt styrda via en dator som tar över ifall ngn styr eller gör ngt annat klantig? Online båtsimulatorer i utbildningssyfte är ingen teknisk omöjlighet, bara en tidsfråga innan det kommer.

EDIT:
Flygsimulator kräver så mycket information så där kommer det nog dröja längre innan det blir verklighet.
Nej, vi har inget system som tar över direkt men däremot får man varningar. Dessutom finns så kallade VTS lite varstans och dessa fungerar ungefär som en flygledning. Så visst har vi hjälpmedel men dessa är just detta. Den mänskliga hjärnan krävs hela tiden men säkerhetssystemen byggs ut, utvecklingen går framåt i en rasande fart. VTS = Vessel Traffic Service.
 
Och båtsimulatorer har dom, riktigt bra sådana.
Stor skillnad på att flyga från a-b och navigera mellan land, grund, objekt till sjöss, hänsyn till annan trafik. Det ser inte ut som en Söndagsegling på västkusten att segla genom Eng. Kanalen eller in i en hamn.
Är en hel del fysiska krafter att räkna med, att lägga till en 265m lång och med ett djupgående på 15 m 200.000 bruttotonnage, räcker att du går in i kajen med 0.6 knop så kan du ha en förödelse av katastrofala mått.
 
För att uppnå en viss titel/diplom så krävs x antal poäng. dessa poäng samlar man på sig genom att läsa kurser och efter varje kurs så är det en tenta som resulterar i ett betyg.
När tex Gymnasiepoängen är uppnådda så avläggs ett högskoleprov som är biljetten till högre studier. Där fungerar det lika dant med att samla poäng inom sitt område
 
Nej, vi har inget system som tar över direkt men däremot får man varningar. Dessutom finns så kallade VTS lite varstans och dessa fungerar ungefär som en flygledning. Så visst har vi hjälpmedel men dessa är just detta. Den mänskliga hjärnan krävs hela tiden men säkerhetssystemen byggs ut, utvecklingen går framåt i en rasande fart. VTS = Vessel Traffic Service.


Ack så lite man vet

Själv trodde jag att varningen kom från killen som sitter i masten och skriker, "ISBERG FÖRÖVER"
 
Nu är jag en superamatör vad gäller båtar men jag har en app "vesselfinder" som visar fartyg till sjöss, och ja, det är knökat:). Styvfar jobbade till sjöss tidigare, nu är han en pensionerad landkrabba med en segelbåt som han sällan går ut med.
Har lekt lite med en båtsimulator och jag tycker sjöfart är intressant. Det närmsta jag kommit en besättning är en värdinna på Polenfärjan:), som lastbilschaufför på den tiden så åkte jag frekvent den linjen och hon var upplyftande tillvaro på överfarten;).

Styvfar är fortfarande nostalgisk vad gäller hamnar. Han tar alla tillfällen för att åka till Hamburg på "båtmässor". När jag frågade om det fanns några nyheter bland segelbåtarna så blev svaret -Vilka båtar?
 
Det finns flera sådana sajter där man kan se fartygspositioner. En annan är marinetraffic.com denna är riktigt bra. Där såg jag precis att mitt fartyg är på väg till Island. Skönt att vara hemma!
 
Är lite nyfiken nu när det finns sjöfartskillar här.
Jag körde lastbil tidigare på den "goda tiden" innan EU, mobiltelefoner och GPS'er förenklade tillvaron men också saboterade romantiken i branschen. Hade en Iveco med en 18l V8 med 480HK (det var riktigt mycket då) som drog med mitt tempo 4,5-5 l/mil. Det var inte ovanligt att jag höll 100-110 på de bättre vägarna i östeuropa:) dock inte många då men när tillfället gavs så... En gränsövergång tog i bästa fall bara ett dygn och i värsta en vecka (om inte Sverige vinner över Rumänien i fotboll då en kollega blev skickad sist i kön var gång han kom fram till tullen).
Passerade man ett par gränser och det gick snabbt så kunde man spendera ett par dagar till att festa på plats eller när man träffade en kollega längs vägen. Frihet under ansvar, tog det lång tid vid gränserna blev det mindre festande.
Idag är allt sådant uteslutet. Det ska gå undan och trafikledarna ser exakt var bilen är (vilken hastighet, varvtal fattas bara en webcam i hytten). Lastar man tex apelsiner i Spanien låt oss säga 9.45 så har man en lossningstid på ICA HBG tex 10.30-11.30 större marginaler finns inte. Ser man en kollega med problem längs vägkanten, sorry kompis, har inte tid att stanna, körtiden räcker inte till.

Jag undrar, har det blivit samma utveckling inom sjön? Nu behöver ni inte stanna längs en vägkant om ni förstår vad jag menar...
 
Om du lastar apelsiner i Spanien ska du en dryg timme senare lossa dessa i Hbg ... det är ju snabbare än flyget; )
 
Om du lastar apelsiner i Spanien ska du en dryg timme senare lossa dessa i Hbg ... det är ju snabbare än flyget; )

Ahh, hoppades du kunde läsa mellan raderna att det kan ta lite längre tid;) Det var lossningstiden jag var ute efter. 1 timmes marginal som i sig är snäv att komma fram till
 
Senast redigerad av en moderator:
Gissar på 25, eller med dagens färdskrivare, kör och vilotids reglemente, dygnsvila, veckovila m.m. är 49 timmar troligare :( Körde Stockholm-Barcelona på 23 -87 tror jag att det var :oops:. Mycket kaffe gick det åt och ändå var jag kanske inte den bästa chauffören när jag kom till Spanska gränsen:oops:
 
Ahh, hoppades du kunde läsa mellan raderna att det kan ta lite längre tid;) Det var lossningstiden jag var ute efter. 1 timmes marginal som i sig är snäv att komma fram till
Jo jag förstod ... men ville vara lite rolig. Tror det blivit så med de flesta jobb idag: allt ska bli effektivare och lite av arbetsglädjen försvinner.
 
Man skal være klar over at et sted som Isaan er ikke skapt for alle. For mange utlendinger så tror jeg at dem vil vært helt "lost" dersom dem måtte bo i en liten lutfattig landsby i midten av Isaan. Men jeg kan ikke helt forstå hvorfor mange av disse utlendingene "elsker" å sitte i en bar i Pattaya å briljere med sine minimale kunnskaper om Isaan og påstå at Isaan er stedet Gud glemte.

Isaan er som alle andre steder i denne verden. Man må vite hvordan man skal oppføre seg. Kulturer finnes det mange av i verden og forstår man ikke kulturen på det stedet man bor eller oppholder seg så kan det fort hende at man blir "utstøtt". Sitter man å drikker sammen med sine farlang-venner dagen lang så kan det hende at man ikke oppdager det. Og deres oppførsel på diverse barer og restauranter kan til tider være forferdelig dårlig. Som om dem tror at dem fremdeles sitter i en bar i Pattaya. Det er ikke bare TS som har opplevd dette. Min venninne som jobber i en pizza restaurant i Roi Et må noen ganger ta i med "hardhanskene" (les hive dem ut). for at dem skal forstå. Noe som gjør meg skamfull på deres vegne.

Det finnes mange historier å lese på nettet om hvordan utlendinger har blitt lurt "trill rundt" av thai-kvinner. Visst finnes det mange thai-kvinner med KUN det formål å melke utlendinger for penger (som også i Norge). Men burde man ikke heller snu det rundt og si at det finnes mange utlendinger som ønsker å bli lurt "trill rundt" av thai-kvinner. For i mine øyne så ligger disse utenlandske mennene nesten på sine bare knær å tigger om å bli lurt "trill rundt". Hadde jeg vært en lutfattig kvinne fra en lutfattig landsby i Isaan så hadde jeg vel ikke vært så dum at jeg hadde sagt nei takk til noen millioner baht når utlendingen vil gi meg det. Og for henne er vel noen millioner baht bare som "småpenger" å regne for utlendingen.

Jeg har mange ganger overhørt negative uttalelser angående thaiene fra andre utlendinger. Dem sitter på sin "høye hest" og ser ned på thaiene rundt dem. Trafikkulturen i Thailand virker som å være det evigvarende temaet over thaienes "dumhet". At det er mangel på kjøreopplæring som kanskje er problemet bryr dem seg ikke noe særlig om. Det virker som at dem har et ønske om å fremheve seg selv og sin egen kultur istedenfor og forsøke å forstå thaienes.
 
Man skal være klar over at et sted som Isaan er ikke skapt for alle. For mange utlendinger så tror jeg at dem vil vært helt "lost" dersom dem måtte bo i en liten lutfattig landsby i midten av Isaan. Men jeg kan ikke helt forstå hvorfor mange av disse utlendingene "elsker" å sitte i en bar i Pattaya å briljere med sine minimale kunnskaper om Isaan og påstå at Isaan er stedet Gud glemte.

Isaan er som alle andre steder i denne verden. Man må vite hvordan man skal oppføre seg. Kulturer finnes det mange av i verden og forstår man ikke kulturen på det stedet man bor eller oppholder seg så kan det fort hende at man blir "utstøtt". Sitter man å drikker sammen med sine farlang-venner dagen lang så kan det hende at man ikke oppdager det. Og deres oppførsel på diverse barer og restauranter kan til tider være forferdelig dårlig. Som om dem tror at dem fremdeles sitter i en bar i Pattaya. Det er ikke bare TS som har opplevd dette. Min venninne som jobber i en pizza restaurant i Roi Et må noen ganger ta i med "hardhanskene" (les hive dem ut). for at dem skal forstå. Noe som gjør meg skamfull på deres vegne.

Det finnes mange historier å lese på nettet om hvordan utlendinger har blitt lurt "trill rundt" av thai-kvinner. Visst finnes det mange thai-kvinner med KUN det formål å melke utlendinger for penger (som også i Norge). Men burde man ikke heller snu det rundt og si at det finnes mange utlendinger som ønsker å bli lurt "trill rundt" av thai-kvinner. For i mine øyne så ligger disse utenlandske mennene nesten på sine bare knær å tigger om å bli lurt "trill rundt". Hadde jeg vært en lutfattig kvinne fra en lutfattig landsby i Isaan så hadde jeg vel ikke vært så dum at jeg hadde sagt nei takk til noen millioner baht når utlendingen vil gi meg det. Og for henne er vel noen millioner baht bare som "småpenger" å regne for utlendingen.

Jeg har mange ganger overhørt negative uttalelser angående thaiene fra andre utlendinger. Dem sitter på sin "høye hest" og ser ned på thaiene rundt dem. Trafikkulturen i Thailand virker som å være det evigvarende temaet over thaienes "dumhet". At det er mangel på kjøreopplæring som kanskje er problemet bryr dem seg ikke noe særlig om. Det virker som at dem har et ønske om å fremheve seg selv og sin egen kultur istedenfor og forsøke å forstå thaienes.

Skönt att du styrde tillbaks till topic:) även om jag själv spårade ur lite;)
Eller hur! Vi tycker att när en främling kommer till Sverige (eller Norge) att dom anpassa sig (det håller jag fast vid) men när västerlänningar kommer till Thailand så tror dom att dom ska få göra som dom vill och köra sitt "race" här. En utlänning (farang) i Thailand som inte kan anpassa sig till kulturen här betraktar jag lika lågt som en dito immigrant i Sverige.
Så om man tar det till nästa nivå. De som talar skit/nervärderande om Thailand, fundera ett tag på hur ni hade reagerat om en "blatte" hade snackat skit om Sverige som ni gör om Thailand.

Vill tillägga att Isaan inte är är synonymt med fattigdom, risfält och lösaktiga flickor som jobbar på turistorter! Det är så mycket mer.
 
Ja det må jag verkligen säga, det är helt otroligt att det överhuvudtaget finns folk som vill bo där. Det är tur att man skiljer sig från mängden och planerar att flytta dit.

Tack för filmen, nu blev jag ännu mer övertygad om att jag kommer att göra rätt och jag kommer definitivt att trivas utmärkt där med familjen. I det riktiga Thailand.
 
Hej alla, det var ett tag sedan jag var här och skrev. Jag har förstås med ojämna mellanrum kikat in då och då och läst lite trevligheter men även trams (personlig åsikt) som inte stämmer överens med min verklighet som lett till att jag valt bort att hänga på diverse forum och att jag vill dela med mig av min story.

En kort tillbakablick innan jag kommer in i ämnet så ni förstår min bakgrund. När jag första gången kom för 10+ år sedan så blev jag förälskad i kungariket med en gång. Det var klimatet, maten, kulturen, människorna och naturligtvis stränderna. Mina vänner valde att förälska sig i nattlivet, och det är väl det som gör Thailand så unikt, att det passar alla.

Sedan började jag läsa på diverse forum och fick höra den ena storysen efter den andra om hur illa faranger råkat ut. Utan att fördjupa mig så fick jag en bild på hur det var i Iassan, den fattigaste delen av detta underbara land där alla pr*stituerade kommer ifrån, ruttna trähus och skulle det finnas ett murat hus som var målat så var det minsann en farang med i bilden som på ngt sätt betalat det. Fattigt och uselt var bilden. Jargongen bland andra faranger på ön var hur dåligt allting var, hur dumma thaiarna är osv. Fick många ovänner när det svämmade över hos mig och frågade dom –Vad fan gör ni här då om ni tycker att allt är så jävla dåligt? Heh, ni skulle se deras miner:)

Jag lämnade Phuket efter ett par år och flyttade inåt landet (NV). Beslöt mig för att inte umgås med negativa faranger. Lärde mig en hel del om de sociala koderna. En helt ny värld öppnades (egentligen den jag såg vid första resan innan all negativ input) och jag njöt i fulla drag. Flyttade tbx till Sverige i 2 år med frun men jag klarade inte av kulturkrocken där hemma vilket resulterade i att jag blev tjurig och ville tbx, vilket frun inte ville så det blev skilsmässa. Vi är bättre vänner idag än det sista året som gifta, hon anser att huset (i Thailand) är mitt och att det vore bra om jag kunde bo där. En liten parantes då alla andra historier talar omvänt, ni vet, lurad på pengar, blåst på huset osv… I detta fallet var det mitt fel att förhållandet sprack. Det finns naturligtvis en liten del som blivit blåsta men jag tycker det säger mer om farangen än om kvinnan. För det beteendet jag såg hur dessa ”män” betedde sig, så har jag inget medlidande för dom om/när de blir skinnade på allt de äger.

Så tbx till Thailand till ”mitt” hus”. Helt underbar känsla att vara tbx, att så numera enkelt att se vilka som var mina vänner samt att jag hade hyfsad koll på hur jag skulle föra mig för att bli accepterad. Tids nog så hann kärleken ifatt och med tiden efter ett besök (som blev längre än jag räknat med;) ) så stannade jag här i Isaan. Förmodligen det bästa beslutet i mitt liv.

Det fattiga Isaan... Jahaja, var då? Inte i Kalasinprovinsen iaf. Förhållandevis rent (även från faranger 555), trevliga välmående människor, bra vägar, god och billig mat (ex 35B för en portion ka pao moo). Ja jag äter hellre på små hak än ”fina” restauranger, inte för att det är billigare utan för att det smakar godare. Handlar hellre färskt kött på marknaden än det gamla skräpet på typ Tesco. Thailands (världens?) godaste grillade kycklingar hittar man längs vägen, saftiga och fina, mums. Tydligen en lokal (regional) specialitet.

Att maten skulle vara så stark att alla gick runt med svarta sönderfrätta läppar och tandkött? Vilka jäkla tomtar som kunde snacka sånt skit på ön.

Fina hus vilket väckte tankarna om historierna som jag läst och hört om att jaha, här har massor av faranger varit med o pyntat... Så var naturligtvis inte fallet. Punkt efter punkt blev alla myter om Isaan punkterade. Jag vill inte tala för varmt om stället, för jag vill inte ha en invasion av västerlänningar hit 555.

Min tjej är ”goverment officer” med titeln EMS (Emergency Medical Services) Technician, ett superhärligt jobb verkar det vara. Är glad att hon har det. Det snålas minsann inte med några pengar från arbetsgivaren när det är konferenser och seminarier:). Brukar följa med då vi kombinerar det med en minisemester. Umgängeskretsen är fjärran från tidigare och jag ser nu med egna ögon hur man kan ha råd till bil och hus med vanligt hederligt arbete.

Vi var nere i Roi Et på en dagsutflykt. Vacker stadskärna med en liten sjö i mitten. Vi såg en liten restaurang och beslöt oss för att äta lite. Efter ett tag kom två tyskar in, typiska stenbordsaranger i linne och drack öl som lunch. Innan vi ätit färdigt den undermåliga maten så räknade jag till inte mindre än 7 pinsamt högljudda, skitsnackande och respektslösa personer som påminde mig om att det var just därför jag har valt bort denna sorts umgänge. Min tjej och hennes dotter utryckte en tydlig avsmak i sina ansiktsuttryck samtidigt som dessa ”män” tycker att dom har det så bra och är omtyckta. Att denna typ av män drar till sig bottenskrapet av lyckosökerskor är dom väl värda enligt min mening. Det tråkiga är att det är dom som hör mest när olika historier berättas och det är tragiskt att resultatet av deras uppförande ger en bild på hur det är i Thailand.

Så vad vill jag egentligen säga? Jo, tro inte blint på vad som skrivs/sägs (inte heller på det jag skriver), gå ut och titta med egna ögon och med ett öppet sinne och framför allt lär er de sociala koderna om ni vill bli accepterade. Jag kan ge ett par exempel på folk som tror blint att dom är accepterade.

Det finns många som läser på diverse forum och kan lätt få en bild av ett Thailand som inte stämmer i största allmänhet. Thailändare är helt underbara när dom festar loss skratt och dans ingen ser ner på ngn annan. Vill ngn ligga ner och vila så går det bra, det är så avslappnat, mat i största enkelhet. Det är väldigt svårt att sätta fingret på det, det måste helt enkelt upplevas. Och för att kunna göra det så får man släppa sin vita attityd och anamma kulturen.

Jag är ingen skribent så vänligen märk inte ord och lite får ni nog läsa mellan raderna. Jag älskar Thailand dock utanför turist områdena som för mig är mentala getthon. Men vi är alla olika, ville bara dela mina tankar;)
Vi får se var vi hamnar i diskusionen;) personligen så hoppas jag den leder till många positiva berättelser om Isaan och det trevliga folket.


God fortsättning på det nya året!


Läste denna och undrar om du har någon koll på det läget?

http://time.com/2948172/thailand-isaan-province-identity/
 
Vet att tråden handlar om Isaan men kan inte låta bli att flika in var Lonely Planet akriver om en annan plats i Thailand...den riktiga?

Walking around the older parts of Phrae one is struck by similarities with the historic Lao city of Luang Prabang: ample greenery, traditional wood buildings and scenic temples dominate the scenery, and monks form a significant part of the traffic. The city’s residents must be among the friendliest folks in Thailand, and Phrae’s location on the banks of Mae Nam Yom and its ancient wall also invite comparisons with... READ MORE
 
 

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
18
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp