Isaan, min nya underbara plats i livet

 
Hej

Här har du helt rätt om det handlar om en mindre by på landet, det av flera anledningar, dels finns det ju inga biografer utom dom omkringresande utomhus biograferna, sen handlar det ju även om ekonomi, dom flesta på landet har ju fullt upp med att få det att hå ihop, där nog bio inte prioriterat, hade det funnits biograf och pengar hadke dom säkert gått dit.
I städerna finns det ju biografer och besökarna är ju oftast till 99% Thailändare, så visst gillar dom att gå på bio.

Vad det gäller gym så är det ju något som dom flesta människorna i Isaans byar inte behöver gå till, jobbar man med fysiskt tunga jobb 8-12 timmar om dagen är det ju snarare vila och avhållsamhet ifrån belastning dom behöver.
Men samma här i Isaans städer, där finns det ju kontorister, tjänstemän och andra med lätta och mestadels stillasittande jobb, dom motionerar och joggar ju i parker, dom går ju även på gym och andra organiserade aktiviteter.

Så det är nog mer en skillnad mellan landsbygd och städer när det gäller det här.

Mvh isan lover
Kan bara berätta om egna erfarenheter... hade en 50 tums tv på den tiden som jag kunde se på film eller spela spel på själv.

Och visst har Phonta rätt när det gäller arbetseffektivitet.
 
Sitta och vakta bufflar är nog inte så fysiskt krävande , mest sånt jobbande de sysslar med förutom under risskörden då , men nu finns ju maskiner ... så , nja , ytterst sällan jag ser dem jobba hårt , byggnadsarbetare ja , eller de som jobbar med vägarbeten , där finns det krävande jobb , men bönderna , njaaa , håller inte riktigt med dig där :)

Hej

Vakta bufflar är ju oftast något som mest gamla gubbar som i Sverige skulle ha varit pensionärer gör, även barn brukar göra detta uppe hos oss, vuxna män brukar oftast ha andra sysslor, hos är bönderna mestadels säsongsarbetare och när det inte är skörd eller sådd så brukar dom ta jobb just som murare, snickare m.m, vara med och reparera vägar i byn och närområdet o.s.v.

Andra sysslor som männen i byn utför är skogsavverkning, såga upp stockar till reglar och brädor, riva och flytta hus, röja sly, plöja åkrar, plantera träd, gräva diken, gräva ned pålar och stolpar, fiska på olika sätt, jaga och fånga alla tänkbara djur m.m och det är allt tunga jobb i värmen.

Har sagt det många gånger förut och gör det igen, själv anser jag att snacket om den late bonden i Isaan är en myt.

Mvh isan lover
 
Pjodd kan du ge exempel på sociala koder som är bra att kunna om man vill bli accepterad för oss mindre vetande.
 
Välkommen tillbaka Pjodd som vanligt blir man nästan andfådd när man läser dina inlägg.
Isaan ja är väl ok men slår aldrig norr annars är dina tankar mina med stora städer jämte små. Strand skiter jag i som har bott över femtio år vid havet. Det finns tid för allt. Jag bor i en by vid lagom stor stad som är perfekt för mig men som du är inne på det är för var och en att välja.
Enda farangen jag har träffat här var en som inte trivdes så bra och ville flytta till Bangkok. Vi är olika som väl är.
 
Hej alla, det var ett tag sedan jag var här och skrev. Jag har förstås med ojämna mellanrum kikat in då och då och läst lite trevligheter men även trams (personlig åsikt) som inte stämmer överens med min verklighet som lett till att jag valt bort att hänga på diverse forum och att jag vill dela med mig av min story.

En kort tillbakablick innan jag kommer in i ämnet så ni förstår min bakgrund. När jag första gången kom för 10+ år sedan så blev jag förälskad i kungariket med en gång. Det var klimatet, maten, kulturen, människorna och naturligtvis stränderna. Mina vänner valde att förälska sig i nattlivet, och det är väl det som gör Thailand så unikt, att det passar alla.

Sedan började jag läsa på diverse forum och fick höra den ena storysen efter den andra om hur illa faranger råkat ut. Utan att fördjupa mig så fick jag en bild på hur det var i Iassan, den fattigaste delen av detta underbara land där alla pr*stituerade kommer ifrån, ruttna trähus och skulle det finnas ett murat hus som var målat så var det minsann en farang med i bilden som på ngt sätt betalat det. Fattigt och uselt var bilden. Jargongen bland andra faranger på ön var hur dåligt allting var, hur dumma thaiarna är osv. Fick många ovänner när det svämmade över hos mig och frågade dom –Vad fan gör ni här då om ni tycker att allt är så jävla dåligt? Heh, ni skulle se deras miner:)

Jag lämnade Phuket efter ett par år och flyttade inåt landet (NV). Beslöt mig för att inte umgås med negativa faranger. Lärde mig en hel del om de sociala koderna. En helt ny värld öppnades (egentligen den jag såg vid första resan innan all negativ input) och jag njöt i fulla drag. Flyttade tbx till Sverige i 2 år med frun men jag klarade inte av kulturkrocken där hemma vilket resulterade i att jag blev tjurig och ville tbx, vilket frun inte ville så det blev skilsmässa. Vi är bättre vänner idag än det sista året som gifta, hon anser att huset (i Thailand) är mitt och att det vore bra om jag kunde bo där. En liten parantes då alla andra historier talar omvänt, ni vet, lurad på pengar, blåst på huset osv… I detta fallet var det mitt fel att förhållandet sprack. Det finns naturligtvis en liten del som blivit blåsta men jag tycker det säger mer om farangen än om kvinnan. För det beteendet jag såg hur dessa ”män” betedde sig, så har jag inget medlidande för dom om/när de blir skinnade på allt de äger.

Så tbx till Thailand till ”mitt” hus”. Helt underbar känsla att vara tbx, att så numera enkelt att se vilka som var mina vänner samt att jag hade hyfsad koll på hur jag skulle föra mig för att bli accepterad. Tids nog så hann kärleken ifatt och med tiden efter ett besök (som blev längre än jag räknat med;) ) så stannade jag här i Isaan. Förmodligen det bästa beslutet i mitt liv.

Det fattiga Isaan... Jahaja, var då? Inte i Kalasinprovinsen iaf. Förhållandevis rent (även från faranger 555), trevliga välmående människor, bra vägar, god och billig mat (ex 35B för en portion ka pao moo). Ja jag äter hellre på små hak än ”fina” restauranger, inte för att det är billigare utan för att det smakar godare. Handlar hellre färskt kött på marknaden än det gamla skräpet på typ Tesco. Thailands (världens?) godaste grillade kycklingar hittar man längs vägen, saftiga och fina, mums. Tydligen en lokal (regional) specialitet.

Att maten skulle vara så stark att alla gick runt med svarta sönderfrätta läppar och tandkött? Vilka jäkla tomtar som kunde snacka sånt skit på ön.

Fina hus vilket väckte tankarna om historierna som jag läst och hört om att jaha, här har massor av faranger varit med o pyntat... Så var naturligtvis inte fallet. Punkt efter punkt blev alla myter om Isaan punkterade. Jag vill inte tala för varmt om stället, för jag vill inte ha en invasion av västerlänningar hit 555.

Min tjej är ”goverment officer” med titeln EMS (Emergency Medical Services) Technician, ett superhärligt jobb verkar det vara. Är glad att hon har det. Det snålas minsann inte med några pengar från arbetsgivaren när det är konferenser och seminarier:). Brukar följa med då vi kombinerar det med en minisemester. Umgängeskretsen är fjärran från tidigare och jag ser nu med egna ögon hur man kan ha råd till bil och hus med vanligt hederligt arbete.

Vi var nere i Roi Et på en dagsutflykt. Vacker stadskärna med en liten sjö i mitten. Vi såg en liten restaurang och beslöt oss för att äta lite. Efter ett tag kom två tyskar in, typiska stenbordsaranger i linne och drack öl som lunch. Innan vi ätit färdigt den undermåliga maten så räknade jag till inte mindre än 7 pinsamt högljudda, skitsnackande och respektslösa personer som påminde mig om att det var just därför jag har valt bort denna sorts umgänge. Min tjej och hennes dotter utryckte en tydlig avsmak i sina ansiktsuttryck samtidigt som dessa ”män” tycker att dom har det så bra och är omtyckta. Att denna typ av män drar till sig bottenskrapet av lyckosökerskor är dom väl värda enligt min mening. Det tråkiga är att det är dom som hör mest när olika historier berättas och det är tragiskt att resultatet av deras uppförande ger en bild på hur det är i Thailand.

Så vad vill jag egentligen säga? Jo, tro inte blint på vad som skrivs/sägs (inte heller på det jag skriver), gå ut och titta med egna ögon och med ett öppet sinne och framför allt lär er de sociala koderna om ni vill bli accepterade. Jag kan ge ett par exempel på folk som tror blint att dom är accepterade.

Det finns många som läser på diverse forum och kan lätt få en bild av ett Thailand som inte stämmer i största allmänhet. Thailändare är helt underbara när dom festar loss skratt och dans ingen ser ner på ngn annan. Vill ngn ligga ner och vila så går det bra, det är så avslappnat, mat i största enkelhet. Det är väldigt svårt att sätta fingret på det, det måste helt enkelt upplevas. Och för att kunna göra det så får man släppa sin vita attityd och anamma kulturen.

Jag är ingen skribent så vänligen märk inte ord och lite får ni nog läsa mellan raderna. Jag älskar Thailand dock utanför turist områdena som för mig är mentala getthon. Men vi är alla olika, ville bara dela mina tankar;)
Vi får se var vi hamnar i diskusionen;) personligen så hoppas jag den leder till många positiva berättelser om Isaan och det trevliga folket.


God fortsättning på det nya året!
Bra skrivet! Ger man respekt så från man samma tillbaka av Thailändare!
 
Bor nu i Phuket och har tänkt mig göra samma som resa som du. Flytta till Surin. Tjejen har land och hus där uppe.
Aldrig varit där så kan ju inte säga något. Därför är det väldigt uppfriskande att läsa det du skriver. :thumbsup:
Ska göra några besök där uppe innan jag bestämmer mig men på det du skriver låter det som något jag skulle trivas med.
 
Bor nu i Phuket och har tänkt mig göra samma som resa som du. Flytta till Surin. Tjejen har land och hus där uppe.
Aldrig varit där så kan ju inte säga något. Därför är det väldigt uppfriskande att läsa det du skriver. :thumbsup:
Ska göra några besök där uppe innan jag bestämmer mig men på det du skriver låter det som något jag skulle trivas med.
Ja åk upp och bo där ett tag innan du bestämmer dig, jag bodde i Pattaya ungefär lika länge som du skrivit att du bott i Phuket sen flyttade jag nordöver och bodde där i 2 år och det var inte min grej trots att jag hade jämngamla Thaikamrater där uppe, jag var 36 fyllde 37 det året jag flyttade upp.
Som någon skrev tidigare umgås med Thai där uppe i den åldern handlade mest om party.
Efter par år flyttade jag ner till Pattaya igen, ser det som en livserfarenhet men aldrig igen, en av den tråkigaste episoden av mitt liv medans jag här nere nu upplever den bästa ;)
Nu bor jag på landsbyggden här nere med men har nära med bilen till stan.
 
Ja åk upp och bo där ett tag innan du bestämmer dig, jag bodde i Pattaya ungefär lika länge som du skrivit att du bott i Phuket sen flyttade jag nordöver och bodde där i 2 år och det var inte min grej trots att jag hade jämngamla Thaikamrater där uppe, jag var 36 fyllde 37 det året jag flyttade upp.
Som någon skrev tidigare umgås med Thai där uppe i den åldern handlade mest om party.
Efter par år flyttade jag ner till Pattaya igen, ser det som en livserfarenhet men aldrig igen, en av den tråkigaste episoden av mitt liv medans jag här nere nu upplever den bästa ;)
Nu bor jag på landsbyggden här nere med men har nära med bilen till stan.
Måste va skönt att vara pensionär! :p
 
Måste va skönt att vara pensionär! :p
Kanske är ju lite mer än 20 år tills jag får testa hur det är, men vet inte min morfar sa alltid när han satt där i köket och tittade ut i lägenheten, vad du än gör bli aldrig gammal, livet som pensionär suger.
Men jag vill dock bli gammal men jobbar mot ett mål att slippa sitta i en betongkloss på Hisingen och se ut över fördärvet och inte ha råd att ta spårvagnen in till stan ens.
 
Pjodd kan du ge exempel på sociala koder som är bra att kunna om man vill bli accepterad för oss mindre vetande.

Hej

Jag är ju inte Pjodd men jag skulle ändå vilja ge mig på att försöka beskriva dom sociala koder (ex.vis oskrivna regler) som finns i en by, om man börjar ifrån början så tror jag att det är bra att försöka få en bra start, hälsa artigt på dom man möter första gången, även att försöka komma ihåg namn på dom man möter är bra, folk brukar bli väldigt förtjusta om man som falang sedan tilltalar dom vid namn.

Man bör visa särskilt intresse för dom äldre och hälsa på dom först, gärna ha någon gåva med sig, inget märkvärdigt men kanske lite frukt eller något annat, närma sig äldre lite försiktigt och gärna i en lägre position, låt den äldre hålla dig i handen eller armen o.s.v om denne vill det, le och försök visa att du uppskattar personen.

Säkerligen blir man bjuden på mat av något slag, då bör man försöka äta av det som serveras, man behöver inte vare sig äta eller gilla allt, man får prova sig fram och förhoppningsvis finns det något man gillar, man bör tänka på att maten ska räcka till alla och inte ta alla fina köttbitar själv o.s.v, äter dom andra med händerna så gör det samma.

Det är även viktigt att ha en bra relation till barnen, Thailändare är väldigt skeptiska till falanger som inte tycker om barn och falanger som barnen inte gillar, lek och skoja med barnen, få dom att skratta, bjud kanske på lite godis o.s.v, t.ex lattja lite med en boll med dom, försök bli kompis med dom.

Sen gäller det att inte framstå som snål eller egoistisk eftersom alla i familjen oftast delar allt, detta är väl lite av den svåra biten för en utlänning, vi är ju vana med att ”mitt är mitt och ditt är ditt”, här blir det en svår balansgång, är man för generös och givmild riskerar man att bli sedd som en ATM med obegränsade uttag, håller man igen för mycket och gömmer undan saker till sig själv riskerar man att ses som snål och egoistisk, inte helt lätt, här får man nog känna sig fram och hitta en nivå som båda parter tycker är ok.

Självklart ska man redan ifrån början försöka snappa upp lite ord och meningar, bjuda på sig själv om man säger fel, det gör inget alls, öva på och utöka ordförrådet med något eller några ord om dagen, detta kommer att bli väldigt uppskattat och öppna många dörrar, men det är inte heller fel att försöka lära dom andra lite engelska ord om dom vill detta, det brukar inte minst barnen vara intresserade av.

Sen finns det ju en rad saker som man inte bör göra, det har ju varit uppe på forumet tidigare, tänker då på att inte ta på kvinnor, inte röra folks huvud, inte kliva över folks ben eller mat, inte vända fotsulorna mot folk, inte gå in med skor på o.s.v, man bör inte heller klampa omkring hur som helst i tempel, visa respekt för munkarna och templet liksom dom ceremonier som hålls där.

Ute i byarna tror man ju på spöken, onda och goda andar, ödet och annat hokus pokus, detta bör man nog också visa en viss respekt för och inte ifrågasätta offentligt, låt var och en ha sin tro och sina seder, detta hur otroligt och konstigt du själv än tycker att det verkar.

Bli inte förvånad över väldigt personliga och för oss utlänningar lite konstiga frågor ifrån folk man möter, skratta bort dom eller svara med ett skämt tillbaka, oftast förväntar sig inte ens den som frågar ett seriöst och ärligt svar på sin fråga.

När man handlar på marknader och varuhus m.m så förväntas man dela på det som köps med övriga i familjen, det gäller alla i familjen och inte bara falangen, men man behöver inte bjuda på allt, lägg hälften av ex.vis en frukt pp bordet och ta in resten i kylskåpet, så blir alla nöjda.

Är man gäst hos någon så anses det närmast oförskämt att vilja betala för mat och husrum, har aldrig träffat någon ännu som har tagit emot pengar för detta, men det är helt ok att bidra till hushållet genom att ex.vis köpa en anka, några kilo kött, en bärkasse frukt, öl, vin eller sprit att bjuda på, även att bjuda ut på restaurang brukar vara populärt.

I byn vill alla veta allt om alla och nyfikenheten är stor, hälsa på dom du möter, besvara efter bästa förmåga frågor om vart du ska, vad du heter, var du kommer ifrån o.s.v, säkert vill någon bjuda på lite öl eller Lao kao och det är lite oartigt att säga nej, så enligt mig bör man nog åtminstone tacka ja ibland, dom som bjuder brukar uppskatta detta och bli glada, ett sätt att skaffa nya vänner.

Jag tycker även att man ska försöka vara ute lite på egen hand och inte hänga efter sin fru eller flickvän hela tiden, promenera runt i byn, ta en öl någonstans, möta folk och visa att man är positiv och vänlig, låna en moppe och ge sig ut på lite utflykter, det gäller bara att komma ihåg vägen tillbaka, ofta är det ju oskyltade grusvägar.

Även den gamla regeln att inte brusa upp, inte vara högljudd och aggressiv gäller än, möt det mesta med ett leende och undvik att bli arg, sen tycker jag att man ska visa intresse för vad dom sysslar med i byn, följa med ut på farmen, fråga om det är något man kan hjälpa till med, tillbringa tid med männen och inte bara med sin fru eller flickvän.

Det var svårt att få ned dessa tankar på pränt, jag har säkert missat mycket, men jag hoppas att det kan vara till någon nytta för någon som inte är så van.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
18
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp