Pjodd kan du ge exempel på sociala koder som är bra att kunna om man vill bli accepterad för oss mindre vetande.
Hej
Jag är ju inte Pjodd men jag skulle ändå vilja ge mig på att försöka beskriva dom sociala koder (ex.vis oskrivna regler) som finns i en by, om man börjar ifrån början så tror jag att det är bra att försöka få en bra start, hälsa artigt på dom man möter första gången, även att försöka komma ihåg namn på dom man möter är bra, folk brukar bli väldigt förtjusta om man som falang sedan tilltalar dom vid namn.
Man bör visa särskilt intresse för dom äldre och hälsa på dom först, gärna ha någon gåva med sig, inget märkvärdigt men kanske lite frukt eller något annat, närma sig äldre lite försiktigt och gärna i en lägre position, låt den äldre hålla dig i handen eller armen o.s.v om denne vill det, le och försök visa att du uppskattar personen.
Säkerligen blir man bjuden på mat av något slag, då bör man försöka äta av det som serveras, man behöver inte vare sig äta eller gilla allt, man får prova sig fram och förhoppningsvis finns det något man gillar, man bör tänka på att maten ska räcka till alla och inte ta alla fina köttbitar själv o.s.v, äter dom andra med händerna så gör det samma.
Det är även viktigt att ha en bra relation till barnen, Thailändare är väldigt skeptiska till falanger som inte tycker om barn och falanger som barnen inte gillar, lek och skoja med barnen, få dom att skratta, bjud kanske på lite godis o.s.v, t.ex lattja lite med en boll med dom, försök bli kompis med dom.
Sen gäller det att inte framstå som snål eller egoistisk eftersom alla i familjen oftast delar allt, detta är väl lite av den svåra biten för en utlänning, vi är ju vana med att ”mitt är mitt och ditt är ditt”, här blir det en svår balansgång, är man för generös och givmild riskerar man att bli sedd som en ATM med obegränsade uttag, håller man igen för mycket och gömmer undan saker till sig själv riskerar man att ses som snål och egoistisk, inte helt lätt, här får man nog känna sig fram och hitta en nivå som båda parter tycker är ok.
Självklart ska man redan ifrån början försöka snappa upp lite ord och meningar, bjuda på sig själv om man säger fel, det gör inget alls, öva på och utöka ordförrådet med något eller några ord om dagen, detta kommer att bli väldigt uppskattat och öppna många dörrar, men det är inte heller fel att försöka lära dom andra lite engelska ord om dom vill detta, det brukar inte minst barnen vara intresserade av.
Sen finns det ju en rad saker som man inte bör göra, det har ju varit uppe på forumet tidigare, tänker då på att inte ta på kvinnor, inte röra folks huvud, inte kliva över folks ben eller mat, inte vända fotsulorna mot folk, inte gå in med skor på o.s.v, man bör inte heller klampa omkring hur som helst i tempel, visa respekt för munkarna och templet liksom dom ceremonier som hålls där.
Ute i byarna tror man ju på spöken, onda och goda andar, ödet och annat hokus pokus, detta bör man nog också visa en viss respekt för och inte ifrågasätta offentligt, låt var och en ha sin tro och sina seder, detta hur otroligt och konstigt du själv än tycker att det verkar.
Bli inte förvånad över väldigt personliga och för oss utlänningar lite konstiga frågor ifrån folk man möter, skratta bort dom eller svara med ett skämt tillbaka, oftast förväntar sig inte ens den som frågar ett seriöst och ärligt svar på sin fråga.
När man handlar på marknader och varuhus m.m så förväntas man dela på det som köps med övriga i familjen, det gäller alla i familjen och inte bara falangen, men man behöver inte bjuda på allt, lägg hälften av ex.vis en frukt pp bordet och ta in resten i kylskåpet, så blir alla nöjda.
Är man gäst hos någon så anses det närmast oförskämt att vilja betala för mat och husrum, har aldrig träffat någon ännu som har tagit emot pengar för detta, men det är helt ok att bidra till hushållet genom att ex.vis köpa en anka, några kilo kött, en bärkasse frukt, öl, vin eller sprit att bjuda på, även att bjuda ut på restaurang brukar vara populärt.
I byn vill alla veta allt om alla och nyfikenheten är stor, hälsa på dom du möter, besvara efter bästa förmåga frågor om vart du ska, vad du heter, var du kommer ifrån o.s.v, säkert vill någon bjuda på lite öl eller Lao kao och det är lite oartigt att säga nej, så enligt mig bör man nog åtminstone tacka ja ibland, dom som bjuder brukar uppskatta detta och bli glada, ett sätt att skaffa nya vänner.
Jag tycker även att man ska försöka vara ute lite på egen hand och inte hänga efter sin fru eller flickvän hela tiden, promenera runt i byn, ta en öl någonstans, möta folk och visa att man är positiv och vänlig, låna en moppe och ge sig ut på lite utflykter, det gäller bara att komma ihåg vägen tillbaka, ofta är det ju oskyltade grusvägar.
Även den gamla regeln att inte brusa upp, inte vara högljudd och aggressiv gäller än, möt det mesta med ett leende och undvik att bli arg, sen tycker jag att man ska visa intresse för vad dom sysslar med i byn, följa med ut på farmen, fråga om det är något man kan hjälpa till med, tillbringa tid med männen och inte bara med sin fru eller flickvän.
Det var svårt att få ned dessa tankar på pränt, jag har säkert missat mycket, men jag hoppas att det kan vara till någon nytta för någon som inte är så van.
Mvh isan lover