Isaan, min nya underbara plats i livet

 
P

Pjodd

Gäst
Hej alla, det var ett tag sedan jag var här och skrev. Jag har förstås med ojämna mellanrum kikat in då och då och läst lite trevligheter men även trams (personlig åsikt) som inte stämmer överens med min verklighet som lett till att jag valt bort att hänga på diverse forum och att jag vill dela med mig av min story.

En kort tillbakablick innan jag kommer in i ämnet så ni förstår min bakgrund. När jag första gången kom för 10+ år sedan så blev jag förälskad i kungariket med en gång. Det var klimatet, maten, kulturen, människorna och naturligtvis stränderna. Mina vänner valde att förälska sig i nattlivet, och det är väl det som gör Thailand så unikt, att det passar alla.

Sedan började jag läsa på diverse forum och fick höra den ena storysen efter den andra om hur illa faranger råkat ut. Utan att fördjupa mig så fick jag en bild på hur det var i Iassan, den fattigaste delen av detta underbara land där alla pr*stituerade kommer ifrån, ruttna trähus och skulle det finnas ett murat hus som var målat så var det minsann en farang med i bilden som på ngt sätt betalat det. Fattigt och uselt var bilden. Jargongen bland andra faranger på ön var hur dåligt allting var, hur dumma thaiarna är osv. Fick många ovänner när det svämmade över hos mig och frågade dom –Vad fan gör ni här då om ni tycker att allt är så jävla dåligt? Heh, ni skulle se deras miner:)

Jag lämnade Phuket efter ett par år och flyttade inåt landet (NV). Beslöt mig för att inte umgås med negativa faranger. Lärde mig en hel del om de sociala koderna. En helt ny värld öppnades (egentligen den jag såg vid första resan innan all negativ input) och jag njöt i fulla drag. Flyttade tbx till Sverige i 2 år med frun men jag klarade inte av kulturkrocken där hemma vilket resulterade i att jag blev tjurig och ville tbx, vilket frun inte ville så det blev skilsmässa. Vi är bättre vänner idag än det sista året som gifta, hon anser att huset (i Thailand) är mitt och att det vore bra om jag kunde bo där. En liten parantes då alla andra historier talar omvänt, ni vet, lurad på pengar, blåst på huset osv… I detta fallet var det mitt fel att förhållandet sprack. Det finns naturligtvis en liten del som blivit blåsta men jag tycker det säger mer om farangen än om kvinnan. För det beteendet jag såg hur dessa ”män” betedde sig, så har jag inget medlidande för dom om/när de blir skinnade på allt de äger.

Så tbx till Thailand till ”mitt” hus”. Helt underbar känsla att vara tbx, att så numera enkelt att se vilka som var mina vänner samt att jag hade hyfsad koll på hur jag skulle föra mig för att bli accepterad. Tids nog så hann kärleken ifatt och med tiden efter ett besök (som blev längre än jag räknat med;) ) så stannade jag här i Isaan. Förmodligen det bästa beslutet i mitt liv.

Det fattiga Isaan... Jahaja, var då? Inte i Kalasinprovinsen iaf. Förhållandevis rent (även från faranger 555), trevliga välmående människor, bra vägar, god och billig mat (ex 35B för en portion ka pao moo). Ja jag äter hellre på små hak än ”fina” restauranger, inte för att det är billigare utan för att det smakar godare. Handlar hellre färskt kött på marknaden än det gamla skräpet på typ Tesco. Thailands (världens?) godaste grillade kycklingar hittar man längs vägen, saftiga och fina, mums. Tydligen en lokal (regional) specialitet.

Att maten skulle vara så stark att alla gick runt med svarta sönderfrätta läppar och tandkött? Vilka jäkla tomtar som kunde snacka sånt skit på ön.

Fina hus vilket väckte tankarna om historierna som jag läst och hört om att jaha, här har massor av faranger varit med o pyntat... Så var naturligtvis inte fallet. Punkt efter punkt blev alla myter om Isaan punkterade. Jag vill inte tala för varmt om stället, för jag vill inte ha en invasion av västerlänningar hit 555.

Min tjej är ”goverment officer” med titeln EMS (Emergency Medical Services) Technician, ett superhärligt jobb verkar det vara. Är glad att hon har det. Det snålas minsann inte med några pengar från arbetsgivaren när det är konferenser och seminarier:). Brukar följa med då vi kombinerar det med en minisemester. Umgängeskretsen är fjärran från tidigare och jag ser nu med egna ögon hur man kan ha råd till bil och hus med vanligt hederligt arbete.

Vi var nere i Roi Et på en dagsutflykt. Vacker stadskärna med en liten sjö i mitten. Vi såg en liten restaurang och beslöt oss för att äta lite. Efter ett tag kom två tyskar in, typiska stenbordsaranger i linne och drack öl som lunch. Innan vi ätit färdigt den undermåliga maten så räknade jag till inte mindre än 7 pinsamt högljudda, skitsnackande och respektslösa personer som påminde mig om att det var just därför jag har valt bort denna sorts umgänge. Min tjej och hennes dotter utryckte en tydlig avsmak i sina ansiktsuttryck samtidigt som dessa ”män” tycker att dom har det så bra och är omtyckta. Att denna typ av män drar till sig bottenskrapet av lyckosökerskor är dom väl värda enligt min mening. Det tråkiga är att det är dom som hör mest när olika historier berättas och det är tragiskt att resultatet av deras uppförande ger en bild på hur det är i Thailand.

Så vad vill jag egentligen säga? Jo, tro inte blint på vad som skrivs/sägs (inte heller på det jag skriver), gå ut och titta med egna ögon och med ett öppet sinne och framför allt lär er de sociala koderna om ni vill bli accepterade. Jag kan ge ett par exempel på folk som tror blint att dom är accepterade.

Det finns många som läser på diverse forum och kan lätt få en bild av ett Thailand som inte stämmer i största allmänhet. Thailändare är helt underbara när dom festar loss skratt och dans ingen ser ner på ngn annan. Vill ngn ligga ner och vila så går det bra, det är så avslappnat, mat i största enkelhet. Det är väldigt svårt att sätta fingret på det, det måste helt enkelt upplevas. Och för att kunna göra det så får man släppa sin vita attityd och anamma kulturen.

Jag är ingen skribent så vänligen märk inte ord och lite får ni nog läsa mellan raderna. Jag älskar Thailand dock utanför turist områdena som för mig är mentala getthon. Men vi är alla olika, ville bara dela mina tankar;)
Vi får se var vi hamnar i diskusionen;) personligen så hoppas jag den leder till många positiva berättelser om Isaan och det trevliga folket.


God fortsättning på det nya året!
 
Trevligt att läsa, vi bor också i Issan här upplever jag de riktiga Thailand. Turist orterna är ett annat, när vi åker ut till havet längtar vi hem efter 3-4 dagar. Måste ju berätta att jag kommer från de norrländska inlandet de kan ju på verka, både ja och min fru trivs bäst här hemma. Gillar att måla och fixa i huset klippa och sköta trädgården, min fru gillar att städa och sköta huset insida tvätta kläder. Så vi gillar livet här i Issan
 
Man kan bara buga och bocka för en väldigt trevlig berättelse. Även om vi inte bor i Isaan än så är det på gång inom några år. Då är det Khon Kaen som gäller, mest pga tillgången på skolor, universitet etc.

Jag skulle heller inte vilja bo på en turistort men vi är alla olika och jag respekterar dom som bor där. Man kan nog inte förneka att det kan bli ensamt i en liten isaanby men den risken är naturligtvis mindre om man bosätter sig i en storstad.

Lycka till med ditt liv i Kalasin och låt oss gärna veta hur det går framöver. Det är intressant, inte minst för oss som står i begrepp att flytta ner inom en inte alltför avlägsen framtid.
 
Härligt @tongmat och @magunnar :)

Jag känner lite som mina pensionerade föräldrar. Dom har fullt upp efter dom gick i pension, att göra allt som dom inte hann med när dom jobbade (fast jag är inte där än åldersmässigt). Har med andra ord fullt upp:)
Morgonrutiner som i vilken annan familj som helst, upp på morgonen, fixa käk, barn till skolan gumman till jobbet. Därefter pysslar jag med min hobby som är aquaponics samt går igenom resten av trädgården. Därefter har jag min egentid till mina studier och planerar maten till kvällen. Inte alltid är det jag som lagar maten men så ofta jag kan (beroende på vad familjen vill äta). Har alltid gillat att pyssla i köket men tidigare inte haft tid till det (var egenföretagare på hemmaplan).

Det finns hur mycket vackert som helst att se i närområdet. En "strand" har jag knappt en timme hemifrån. Ska se om jag inte hittar ngn bild som jag kan lägga upp.

Spontaniteten bland människorna här är helt fantastisk och festa DET kan dom:) riktigt hjärtligt och där ingen är översittare för att den har en högre titel eller så.
 
Det är helt klart, när det festas så görs detta med besked. Och jag har sällan man sett några sura miner då. Och även från Khon Kaen är det nära till stranden, Pattaya 2 vid Ubolrat dammen ligger bara ca 40 minuters bilväg bort.

Och jag håller med dig, det finns hur mycket som helst att se inom ett par timmars bilresa.
 
Har man bara lite pengar så kan man flytta nästan var som helst, åtminstone för en tid. Det man inte kan är att flytta ifrån sig själv. Trivs man inte med sig själv och/eller är en allmänt negativ typ så kommer man därför inte trivas någonstans, i alla fall inte efter det inledande nyhetsbehaget lagt sig.

Jag har själv en väldigt begränsad erfarenhet av Isaan men min erfarenhet är att förutom Bangkok och ett par andra större städer samt de större turistorterna så är Thailand fullt av mindre städer och landsbygd och skillnaden mellan Isaan och övriga Thailand är inte så stor. Visst, landskapet skiftar, och här i Centrala Thailand så har fler ett reguljärt jobb än om byn/staden legat i Isaan men det stora flertalet lever ändå av jordbruk och tillfälliga sysslor.

Jag trivs bra här på landet i småstaden men vi bor också i Bangkok. 365 dagar om året på landet skulle inte passa mig men det skulle inte 365 dagar om året i Bangkok, Pattaya, Tibro eller New York göra heller.

Det stämmer nog dock att det krävs lite mer, i alla fall initialt, för att trivas på landet i Thailand än vad det gör för att trivas i en turistort. På en turistort finns det mesta man är van vid på armslängds avstånd men på landet måste man sysselsätta sig själv samt snarast möjligt lära sig tillräckligt mycket Thai för att inte bli sittandes ensam på sin Changveranda.
 
"Stranden". Inte turkos som på vykort, men det är det heller inte i Pattaya:) här slipper vi iaf alla Ryssar och scamare.
strand.jpeg


Detta var under en helgdag så det var "knökat" där ;)
 
Välkommen hit @Berralund:). Du kommer säkert att trivas framförallt om du har ngn hobby du vill förverkliga, för är ngt viktigt så är det just en hobby eller annan sysselsättning. Jag har också sett personer som bara "dräller" oavsett var på jordklotet dom befinner sig, men det är deras val så länge dom trivs med det, jag dömmer ingen.

Du har rätt @Atom att det skiljer sig inte mycket mot andra platser (turistorter borträknat). Spenderade en tid öster om Nakhon Sawan (som faktiskt i jämförelse var aningen "fattigare") men jag ville mest påpeka att det ibland/ofta bespottade Isaan inte är så illa som många vill framställa det som.
Samtidigt vill jag ge min bild av att alla inte är fattiga bönder här, det är annars den "vanliga" bilden. Visst finns dom, det är jag medveten om men det är inte syftet med denna tråd.
 
Hej alla, det var ett tag sedan jag var här och skrev. Jag har förstås med ojämna mellanrum kikat in då och då och läst lite trevligheter men även trams (personlig åsikt) som inte stämmer överens med min verklighet som lett till att jag valt bort att hänga på diverse forum och att jag vill dela med mig av min story.

En kort tillbakablick innan jag kommer in i ämnet så ni förstår min bakgrund. När jag första gången kom för 10+ år sedan så blev jag förälskad i kungariket med en gång. Det var klimatet, maten, kulturen, människorna och naturligtvis stränderna. Mina vänner valde att förälska sig i nattlivet, och det är väl det som gör Thailand så unikt, att det passar alla.

Sedan började jag läsa på diverse forum och fick höra den ena storysen efter den andra om hur illa faranger råkat ut. Utan att fördjupa mig så fick jag en bild på hur det var i Iassan, den fattigaste delen av detta underbara land där alla pr*stituerade kommer ifrån, ruttna trähus och skulle det finnas ett murat hus som var målat så var det minsann en farang med i bilden som på ngt sätt betalat det. Fattigt och uselt var bilden. Jargongen bland andra faranger på ön var hur dåligt allting var, hur dumma thaiarna är osv. Fick många ovänner när det svämmade över hos mig och frågade dom –Vad fan gör ni här då om ni tycker att allt är så jävla dåligt? Heh, ni skulle se deras miner:)

Jag lämnade Phuket efter ett par år och flyttade inåt landet (NV). Beslöt mig för att inte umgås med negativa faranger. Lärde mig en hel del om de sociala koderna. En helt ny värld öppnades (egentligen den jag såg vid första resan innan all negativ input) och jag njöt i fulla drag. Flyttade tbx till Sverige i 2 år med frun men jag klarade inte av kulturkrocken där hemma vilket resulterade i att jag blev tjurig och ville tbx, vilket frun inte ville så det blev skilsmässa. Vi är bättre vänner idag än det sista året som gifta, hon anser att huset (i Thailand) är mitt och att det vore bra om jag kunde bo där. En liten parantes då alla andra historier talar omvänt, ni vet, lurad på pengar, blåst på huset osv… I detta fallet var det mitt fel att förhållandet sprack. Det finns naturligtvis en liten del som blivit blåsta men jag tycker det säger mer om farangen än om kvinnan. För det beteendet jag såg hur dessa ”män” betedde sig, så har jag inget medlidande för dom om/när de blir skinnade på allt de äger.

Så tbx till Thailand till ”mitt” hus”. Helt underbar känsla att vara tbx, att så numera enkelt att se vilka som var mina vänner samt att jag hade hyfsad koll på hur jag skulle föra mig för att bli accepterad. Tids nog så hann kärleken ifatt och med tiden efter ett besök (som blev längre än jag räknat med;) ) så stannade jag här i Isaan. Förmodligen det bästa beslutet i mitt liv.

Det fattiga Isaan... Jahaja, var då? Inte i Kalasinprovinsen iaf. Förhållandevis rent (även från faranger 555), trevliga välmående människor, bra vägar, god och billig mat (ex 35B för en portion ka pao moo). Ja jag äter hellre på små hak än ”fina” restauranger, inte för att det är billigare utan för att det smakar godare. Handlar hellre färskt kött på marknaden än det gamla skräpet på typ Tesco. Thailands (världens?) godaste grillade kycklingar hittar man längs vägen, saftiga och fina, mums. Tydligen en lokal (regional) specialitet.

Att maten skulle vara så stark att alla gick runt med svarta sönderfrätta läppar och tandkött? Vilka jäkla tomtar som kunde snacka sånt skit på ön.

Fina hus vilket väckte tankarna om historierna som jag läst och hört om att jaha, här har massor av faranger varit med o pyntat... Så var naturligtvis inte fallet. Punkt efter punkt blev alla myter om Isaan punkterade. Jag vill inte tala för varmt om stället, för jag vill inte ha en invasion av västerlänningar hit 555.

Min tjej är ”goverment officer” med titeln EMS (Emergency Medical Services) Technician, ett superhärligt jobb verkar det vara. Är glad att hon har det. Det snålas minsann inte med några pengar från arbetsgivaren när det är konferenser och seminarier:). Brukar följa med då vi kombinerar det med en minisemester. Umgängeskretsen är fjärran från tidigare och jag ser nu med egna ögon hur man kan ha råd till bil och hus med vanligt hederligt arbete.

Vi var nere i Roi Et på en dagsutflykt. Vacker stadskärna med en liten sjö i mitten. Vi såg en liten restaurang och beslöt oss för att äta lite. Efter ett tag kom två tyskar in, typiska stenbordsaranger i linne och drack öl som lunch. Innan vi ätit färdigt den undermåliga maten så räknade jag till inte mindre än 7 pinsamt högljudda, skitsnackande och respektslösa personer som påminde mig om att det var just därför jag har valt bort denna sorts umgänge. Min tjej och hennes dotter utryckte en tydlig avsmak i sina ansiktsuttryck samtidigt som dessa ”män” tycker att dom har det så bra och är omtyckta. Att denna typ av män drar till sig bottenskrapet av lyckosökerskor är dom väl värda enligt min mening. Det tråkiga är att det är dom som hör mest när olika historier berättas och det är tragiskt att resultatet av deras uppförande ger en bild på hur det är i Thailand.

Så vad vill jag egentligen säga? Jo, tro inte blint på vad som skrivs/sägs (inte heller på det jag skriver), gå ut och titta med egna ögon och med ett öppet sinne och framför allt lär er de sociala koderna om ni vill bli accepterade. Jag kan ge ett par exempel på folk som tror blint att dom är accepterade.

Det finns många som läser på diverse forum och kan lätt få en bild av ett Thailand som inte stämmer i största allmänhet. Thailändare är helt underbara när dom festar loss skratt och dans ingen ser ner på ngn annan. Vill ngn ligga ner och vila så går det bra, det är så avslappnat, mat i största enkelhet. Det är väldigt svårt att sätta fingret på det, det måste helt enkelt upplevas. Och för att kunna göra det så får man släppa sin vita attityd och anamma kulturen.

Jag är ingen skribent så vänligen märk inte ord och lite får ni nog läsa mellan raderna. Jag älskar Thailand dock utanför turist områdena som för mig är mentala getthon. Men vi är alla olika, ville bara dela mina tankar;)
Vi får se var vi hamnar i diskusionen;) personligen så hoppas jag den leder till många positiva berättelser om Isaan och det trevliga folket.


God fortsättning på det nya året!
Tack för en fin berättelse och du verkar ha hamnat rätt.

Dock om din tjej är ”goverment officer” med titeln EMS (Emergency Medical Services) Technician, så är det ju inte så vanligt jobb i en Isaan by. Sen skriver du "Umgängeskretsen är fjärran från tidigare och jag ser nu med egna ögon hur man kan ha råd till bil och hus med vanligt hederligt arbete.", tänk då på flertalet i Isaan som har det sämre. Många av de som bor i byarna har en risfält som de använder för att odla ris för eget bruk sen odlar de kanske sockerrör som de säljer för att få lite pengar. De odlar i trädgården lite grönsaker för hushållet. När de sålt sockerrören har de kanske råd att köpa lite kött förut de kycklingar som kacklar omkring. Har de barn kanske de jobbar söder ut och kan skicka hem en slant i utbyte mot att mamman tar hand om barnbarn. Det är så livet ser ut i byarna, då har man inte oftast råd med bil eller flott hus. Man kryddar maten starkt för att tycka om den i bland härskna maten.

Det är oftast dessa tjejer som träffar en farang, som vill bort från detta, som ser lyckan i pengar och komma bort från misären.

Man måste inse att alla inte har det lika bra som din tjej, de farangerna som du inte klarar att umgås med kanske har en annan historia att berätta, men du inte vill eller orka lyssna på. Jag tror inte på att kritisera andra för att tala om att man ha det bättre.

Sen som du skrev trivs inte alla i ett lantliv utan vill bo i en stad.

Grattis till ditt liv där du trivs. Berätta mer om ditt liv, vad du gillar? Pratar du Lao/Thai, eller hur umgås du? Lagar du Isaan mat till familjen eller äter ni bara farangmat?
 
Lite OT, men i denna tråden bestämmer jag 555
@Berralund En tanke jag vill ge dig ang skolgång. Jag tänker så här. Naturligtvis bra grund och gymnasieskola men universitet är det utlandet som gäller. Bra kunskaper i engelska, utländska universitetstudier, thailändska som modersmål och barnen kommer att få jobb med löner som vi inte ens kan drömma om.
 
Lite OT, men i denna tråden bestämmer jag 555
@Berralund En tanke jag vill ge dig ang skolgång. Jag tänker så här. Naturligtvis bra grund och gymnasieskola men universitet är det utlandet som gäller. Bra kunskaper i engelska, utländska universitetstudier, thailändska som modersmål och barnen kommer att få jobb med löner som vi inte ens kan drömma om.
Exakt, och det är därför det är svårt att bosätta sig hemma i frugans by. Barnen är framtiden och deras väl och ve är det viktigaste av allt. Mina två bonusbarn har thai som modersmål men engelska öppnar en massa dörrar, det gäller bara att få ungarna att inse detta. Inget ont om frugans by, men utbildningsmässigt fungerar det inte.
 
Välkommen hit @Berralund:). Du kommer säkert att trivas framförallt om du har ngn hobby du vill förverkliga, för är ngt viktigt så är det just en hobby eller annan sysselsättning. Jag har också sett personer som bara "dräller" oavsett var på jordklotet dom befinner sig, men det är deras val så länge dom trivs med det, jag dömmer ingen.

Du har rätt @Atom att det skiljer sig inte mycket mot andra platser (turistorter borträknat). Spenderade en tid öster om Nakhon Sawan (som faktiskt i jämförelse var aningen "fattigare") men jag ville mest påpeka att det ibland/ofta bespottade Isaan inte är så illa som många vill framställa det som.
Samtidigt vill jag ge min bild av att alla inte är fattiga bönder här, det är annars den "vanliga" bilden. Visst finns dom, det är jag medveten om men det är inte syftet med denna tråd.

Jag håller med om att Isaan ofta bespottas på svenska forum men inte så sällan hyllas det också. Det är nog inte heller helt ovanligt att samma personer gör både och, men då i omvänd ordning.

Jag tror att många som har åsikter om Isaan egentligen inte pratar om Isaan som landsdel utan bara den rena landsbygden och där är det tveklöst svårt, men långt ifrån omöjligt, för medelsvensson att trivas under längre tider. Vet man vad man vill och gör något för att förverkliga det ser jag dock ingen anledning varför man inte skulle kunna trivas.

Den Isaanska landsbygden och dess befolkning bespottas dock inte bara på svenska forum utan också av många thailändare. Att ses som andra klassens medborgare av många av sina landsmän är nog en bidragande anledning till att de flesta Isaaniter helst inte vill bo i Bangkok eller andra orter utanför Isaan.
 
Tack @Janne
Heh, jo det går inte att "smyglyssna" längre för jag förstår inte ett smack nu längre:) Jag pratar inte Thai bra, lång ifrån men förstår mer vilket inte är till ngn nytta här. Men när vi umgås med vännerna så är det en skön blandning av min knaggliga thai och deras engelska samt med hjälp av google translate vid vissa situationer.
Jo jag vet att det är många som har det knapert men det skrivs så mycket om det redan. Vill visa att det faktist finns en annan del av sidan.
Mitt sätt att bidra är att handla så mycket jag kan i små lokala lanthandlar och på marknader, hellre än att 7/11 eller andra kedjor får mina pengar. Mitt aquaponic projekt är inget jag vill tjäna pengar på, när jag fått kläm på det så vill jag sprida kunskapen så den når ut till alla. Likaså funderar jag på hur man på enkelt vis (utan dyra investeringar) genom att implementera västerländsk kunskap så skördarna ökar på samma yta land. Återigen, inte för jag vill bli storbonde, men för att öka vinsten hos de minsta odlarna.
 
Vill rätta till ett litet obetydligt fel (gick inte att ändra i inlägget). Jag bodde väster om NS inte öster om...

@Atom Jo det är nog så att man generellt pratar om Isaan som landsbygd, fast här finns så mycket mer än så.
Det jag också observerat är att de som pratar värst om Isaan är de som har en bakgrund därifrån. Min ex fru är ett lysande exempel på det. Hennes föräldrar kommer ursprungligen därifrån, så hon och ett par till (med samma historia) är de som pratade värst. Stämmer säkert inte på alla men det är det jag upplevt.

Tack för att ni håller god ton i tråden och hoppas ni gör det också nu när jag lämnar er en stund;)
 
För min del är det som Atom skriver min ovilja att bo på landsbygden, det passade inte mig, jag har försökt.
Spelar ingen roll om den heter Norrland, Isaan, tropisk öde ö eller Smögen, allt det är landsbyggd och är för dött för mig.
Människorna i Isaan har jag inget imot och jag förstår att vissa trivs på landsbygden jag är dock inte en av dom.
Och maten klarar jag ju inte heller, men jag är rätt kräsen ;)
 
För min del är det som Atom skriver min ovilja att bo på landsbygden, det passade inte mig, jag har försökt.
Spelar ingen roll om den heter Norrland, Isaan, tropisk öde ö eller Smögen, allt det är landsbyggd och är för dött för mig.
Människorna i Isaan har jag inget imot och jag förstår att vissa trivs på landsbygden jag är dock inte en av dom.
Och maten klarar jag ju inte heller, men jag är rätt kräsen ;)

Och det är väl det som gör mänskligheten underbar. Tänk om alla gillade storstäder (ingen på landsbygden) eller bara landsbygd (jösses vad trångt det hade blivit;) ). Hade aldrig funkat:) En ömsesidig respekt för varandras livsstilar är grunden för att vi ska kunna trivas och umgås.
Jag respekterar dig att du försökt men inte trivs med landet, jag har försökt omvänt;). Vi skulle säkert kunna ha en trevlig kväll ihop ändå om du förstår vad jag menar.
Man behöver inte tala illa om den andre som inte tycker du/jag
 
Tack för din berättelse @Pjodd och det verkar som du trivs riktigt bra där borta och du verkar inte direkt sitta sysslolös

555, nä knappast:)
Längtar till sommaren att få komma "hem" ett par månader o jobba så man kan slappna av lite:)
Nyligen fick jag reda på att imorgon bitti så ska vi besöka ett hem för mentalt sjuka barn. Ser inte fram emot det i vanlig mening men kommer att observera och se hur jag kan göra tillvaron för dom bättre.
 
Visst är det stor skillnad på stad och landsbygd i Isaan. I en stad skulle jag nog inte ha några problem att bo, i en by är ju ett helt annat liv. Jag tror det optimala för mig är i en by nära en större stad. Det mesta mat går ju laga där. vanlig Isaan mat som de äter i byarna har jag och kommer nog ha svårt att äta, men man vet ju aldrig.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
18
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp