Hör du inte Thai dagligen? Se på film..

B

Banglassi

Gäst
Ett sätt som hjälpt mig mycket med uttal är att se på film. Såg många filmer med undertexter först. Det är ok att man inte förstår allt. Bättre att bara låta det vara och få det att gå in undermedvetet. Med tiden kan man ta bort undertexterna, hjälper om man sätt filmen innan och vet handlingen.
Jag skulle aldrig prata så pass bra so jag gör idag utan filmer. Så tänkte länka till några här för den som är intresserad.

Alla länkar är filmer med Engelsk text, för er som är nybörjare i språket rekommenderar jag er att omringa er av så mycket Thai-språk som möjligt. På så sätt behöver ni knappt plugga. Jag har aldrig tagit klasser eller lagt ner tid på att studera Thai. Likväl flyter den på hyfsat bra idag (och förhållandevis väldigt bra enligt andra).

Börjar med filmen "Friends Never Die" ( Mung Guu Peuan gan Jon wan Dtaai - มึงกูเพื่อนกันจนวันตาย)
En av Mario Mauers filmer. Lite "Wai run" varning. Men bättre än många Thai-serier utan tvekan...

En annan helt ok film.
Friendship - you and me - (เฟรนด์ชิพ เธอกับฉัน)

Ännu en film med Mario Mauer och denna gång Saiparn. Som alltid med Mauer filmer är det lite Wai Run varning, men samtidigt välgjort och relativt bra plott.

(Anledningen att jag föredrar Thai drama filmer är 1. 90% av komedifilmerna suger och utspelar sina skämt med fåniga ljudeffekter, absolut noll sarkasm eller underförstådda skämt... 2. Actionfilmer i all ära, men filmer som Ong Bak 2 och liknande ger ungefär noll när det gäller att höra Thai-språk. Ungefär som att lära sig Engelska via Rambo, filmerna är inte byggda på dialogerna..)

Sen är det svårt att riktigt förstå vad dom säger i deras komedi filmer, när man är där så brukar det vara en hel del komedi och drama serier på kvällarna för dom, tittar man på någon komedi ett tag, så börjar alla att skratta och själv sitter man som ett frågetecken och undrar vad dom skrattar åt då man inte förstår skämten

Så sant som det var sagt.
Eller så förstår man dem, men rynkar mest pannan åt att någon kan skratta åt det :p

Jag är själv inte så förtjust i deras komedier eller drama serier, men det är det enda dom tittar på på kvällarna, då brukar det bli max en 20-30 minuters tittande och sen åker plattan upp

Ett sätt som hjälpt mig mycket med uttal är att se på film. Såg många filmer med undertexter först. Det är ok att man inte förstår allt. Bättre att bara låta det vara och få det att gå in undermedvetet. Med tiden kan man ta bort undertexterna, hjälper om man sätt filmen innan och vet handlingen.
Jag skulle aldrig prata så pass bra so jag gör idag utan filmer. Så tänkte länka till några här för den som är intresserad.

Alla länkar är filmer med Engelsk text, för er som är nybörjare i språket rekommenderar jag er att omringa er av så mycket Thai-språk som möjligt. På så sätt behöver ni knappt plugga. Jag har aldrig tagit klasser eller lagt ner tid på att studera Thai. Likväl flyter den på hyfsat bra idag (och förhållandevis väldigt bra enligt andra).

Börjar med filmen "Friends Never Die" ( Mung Guu Peuan gan Jon wan Dtaai - มึงกูเพื่อนกันจนวันตาย)
En av Mario Mauers filmer. Lite "Wai run" varning. Men bättre än många Thai-serier utan tvekan...

Bra @Banglassi, just att lyssna är viktigt. Du känner ju naturligtvis till Salajud, denna karaktär inom nyhetsmorgon samt mer i Thailand. Han var ju föremål för förskingring härförleden, stenrik har han blivit också.

Jag gillar han starkt, lyssnar alltid på han i Sverige och Thailand. Grejen är ju att han är "Chin" och hans Thai är lika illa som min och din. Många gånger skrattar jag när hans bisittare i TV rättar honom för fel uttal. De allra flesta gånger gäller det "A" "AA", långa respektive korta "A"...hahah.

Men, han talar långsamt samt tydligt, även om det är fel uttal, men på så sätt tycker jag att jag lär mig mycket, för nyheter på Thai är ju ett jäkla "raprapraptarapatratttan" hela tiden och snabbt som fan

Se han på denna länk, jag ser varje dag hans program!

http://morning-news.bectero.com/jaokhoden/18-May-2015/41589

Jag kollade lite på det förrut, verkar finnas en hel del med dom

En av de bättre resedokumentärerna gjorda i Thailand enligt mitt tycke. Inte bara en massa "hi-so" shopping och trams. Och inte bara en massa flams och trams med diverse lakorn-stjärnor som jobbat extra med någon reseskildring.

De började med att resa runt i Europa och försöka göra det så billigt som möjligt. Sen kom det en säsong när de reste till Burma, igen så budget som möjligt. Det var den säsongen som gjorde att allt ändrade inriktning.
Gillar Burma, Indien och Kina säsongerna.

En annan som gör bra reseskildringar med vettiga fakta och bra underhållning är Ray McDonald. Han har ju sina program 48 chua mong, och 72 Chua mong.
Men bäst gillar jag hans landsresa från Bangkok till London via Kina och Ryssland. Här är den för den som är intresserad: (är dock enbart del 1. Del 2 och 3 hittas i högra fältet på youtubesidan.)

Senast redigerad av en moderator:
Får kolla in dom där sen för nu förtiden hör ja ingen thai från tjejen utan nu sitter hon o snackar svenska me mig med engelsk utal men djävlar va mycke hon kan nu

Får kolla in dom där sen för nu förtiden hör ja ingen thai från tjejen utan nu sitter hon o snackar svenska me mig med engelsk utal men djävlar va mycke hon kan nu
Dom lär sig en hel del på svensk ställen, sen om det är engelskt uttal, spelar ju ingen roll, huvudsaken är att hon förstår och gör sig förstådd ;)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp