Rätt och fel Hur gå klädd eller inte gå klädd i Thailand ?

Tror nog man blir mer bemött på immu o banker i Thailand om man klär upp sig o inte ser ut som en slashas som grävt ett dike precis...

Hej

Så är det säkert och även jag väljer att klä mig annorlunda i vissa situationer, främst då begravningar, tempelbesök, när jag undervisar barnen på skolan eller besöker myndigheter för ärenden eller fest.

Men just på banker tror jag man kan bli respekterad t.o.m om man kommer i linne eller är klädd hur som helst, det avgörande där är nog jorden runt hur mycket pengar man har på banken eller vill sätta in

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Man får den respekt som man ger , dvs klädseln, Definitivt i Asien är det så oavsett vad man tycker som västerlänning

Hej

Så är det säkert men jag försöker skaffa mig respekt på andra sätt och hittills har det gått bra även i Asien, tror att språket, grad av integration och viljan till anpassning väger betydligt tyngre idom allra flesta situationer.

Sen är jag ju känd som en lite annorlunda arbetande falang, kallas ju t.ex för ”Tamada” som betyder vanlig, umgås och är ett med vanligt folk på landet, så dom som lär känna mig tar mig som jag är, folk skulle nog bara tycka att jag hade blivit konstig och märkvärdig om jag helt plötsligt skulle klä upp mig.

Mvh isan lover

Hej

Så är det säkert men jag försöker skaffa mig respekt på andra sätt och hittills har det gått bra även i Asien, tror att språket, grad av integration och viljan till anpassning väger betydligt tyngre idom allra flesta situationer.

Sen är jag ju känd som en lite annorlunda arbetande falang, kallas ju t.ex för ”Tamada” som betyder vanlig, umgås och är ett med vanligt folk på landet, så dom som lär känna mig tar mig som jag är, folk skulle nog bara tycka att jag hade blivit konstig och märkvärdig om jag helt plötsligt skulle klä upp mig.

Mvh isan lover
Du är en kul kille I L , ganska speciell , inget gäller för dig som gäller för andra i Thailand :thumbsup: ;) , Fö så finns det en hel del faranger som jobbar i Thailand , det gör jag med , men inte så att andrra kan störa sig , och inte heller skriver jag om det , men jag sitter ju inte på en stol om jag är i byn, Men risfälten jobbar jag inte i skogen med svärfär kan jag lägga många timmar det är ok. Han respekteras som fd Pojai Ban, ingen som tycker illa vara att jag hjälper honom

Hej

Mvh isan lover
Dom skulle inte bry sig ett forbannat dugg, dom ar Thai och du ar Farang sa ar det bara

Tror nog dom flesta här skulle ha en sådan Sedan är det ju frågan om frugan eller sambon eller hushållerska vet vad mannen säger här inne??????

Du är en kul kille I L , ganska speciell , inget gäller för dig som gäller för andra i Thailand :thumbsup: ;) , Fö så finns det en hel del faranger som jobbar i Thailand , det gör jag med , men inte så att andrra kan störa sig , och inte heller skriver jag om det , men jag sitter ju inte på en stol om jag är i byn, Men risfälten jobbar jag inte i skogen med svärfär kan jag lägga många timmar det är ok. Han respekteras som fd Pojai Ban, ingen som tycker illa vara att jag hjälper honom

Hej

Lite så är det kanske, jag har ju lite gått min egen väg i Thailand och medvetet struntat i vad andra falanger tycker och hur dom resonerar, jag har hållit mig till Thailändarna och tatt seden dit jag kommer, gör det mesta på deras sätt och försöker inte vara märkvärdig på något vis.

Men jag förstår vad du menar med klädsel, förr var klädsel enligt mig mycket viktigare än det kanske är nu, att då besöka ex.vis myndigheter och banker i shorts och linne var väl i princip otänkbart, det tydde väl på brist på respekt och låg status, för 30-40 årsedan använde i princip inte ens fattiga Thailändska män shorts eller linne när dom jobbade i värmen, männen skulle ha långbyxor eller ett tygstycke runt midjan (höftskynke), punkt slut.

Men när antalet västerlänningar ökade i landet och började åka omkring så vande sig folk med att se falanger i shorts och linne. shorts hade dom bara sett barn bära tidigare, men med tiden började även Thailändska män bära shorts och numera är det så vanligt att nästan ingen längre bryr sig.

Mvh isan lover

Hel och ren räcker långt, har svårt för bar överkropp i mataffären och restaurang ;) linne funkar bra på stranden och i byn.
Skulle själv aldrig ta på linne vid shopping eller besök i städer eller tempel;)sådan är jag, vad andra har på sig skiter jag egentligen i. Finns bättre saker att lägga sin energi på;)

Vad som är passande eller inte har diskuterats alla tider.
Tittar man bakåt i tiden så har det informerats flitigt i Thailand om proper klädsel. Bland annat långbyxor för att se klädd ut. Håller med.
Att många farang skiter i råden till Thai syns riktigt bra där många farang samlas.
Vad jag själv tycker om andras klädsel är rätt ointressant men försöker själv titta i spegeln innan jag går ut bland folk.
Att jag sedan ibland tänker att även andra borde gjort detta är en annan femma. :p
Att ha på sig kläder som passar en fotomodell förutsätter att även ens kropp ser ut som hens. :cool:
Såg en hoterrecension där en kvinna klagade att receptionisten trodde hon var en pr*stituerad. Hon hade inte en tanke på att det kanske var just hennes klädsel som väckte denna tanke.
Hon kanske inte brydde sig inte vad folk tycker, men varför reagera då på folks reaktion?

Senast ändrad:
Hej

Lite så är det kanske, jag har ju lite gått min egen väg i Thailand och medvetet struntat i vad andra falanger tycker och hur dom resonerar, jag har hållit mig till Thailändarna och tatt seden dit jag kommer, gör det mesta på deras sätt och försöker inte vara märkvärdig på något vis.

Men jag förstår vad du menar med klädsel, förr var klädsel enligt mig mycket viktigare än det kanske är nu, att då besöka ex.vis myndigheter och banker i shorts och linne var väl i princip otänkbart, det tydde väl på brist på respekt och låg status, för 30-40 årsedan använde i princip inte ens fattiga Thailändska män shorts eller linne när dom jobbade i värmen, männen skulle ha långbyxor eller ett tygstycke runt midjan (höftskynke), punkt slut.

Men när antalet västerlänningar ökade i landet och började åka omkring så vande sig folk med att se falanger i shorts och linne. shorts hade dom bara sett barn bära tidigare, men med tiden började även Thailändska män bära shorts och numera är det så vanligt att nästan ingen längre bryr sig.

Mvh isan lover
Ser aldrig några Thai med Shorts uppe i byn eller runt den, de går i långbyxor samt skjorta som skyddar för solen samt ofta en hatt med solskydd för ansiktet, Allt för att skydda sig mot solen samt bitande flygfän

Ser aldrig några Thai med Shorts uppe i byn eller runt den, de går i långbyxor samt skjorta som skyddar för solen samt ofta en hatt med solskydd för ansiktet, Allt för att skydda sig mot solen samt bitande flygfän

Hej

Så var det hos oss också förr, men nu är det ganska vanligt, fler och fler har kommit på att det är ganska praktiskt dagtid i värmen, men på kvällarna åker långbyxorna på för myggens skull.

Mvh isan lover

Ser aldrig att Thailandarna gar med langbyxor pa sig inte ens pa kvallarna och har ar det sakert lika mycket med Mosqito som det ar i Isaan

Liknande trådar

Tillbaka
Topp