Hur man tjänar pengar och blir rik

E

EV

Gäst
Hela havet är fult av sjöborrar " på norska kråkebollar " hela norske kusten och väst kusten av Sverige .
Det är ett stort marked i Asia och störst i Japan efter sjöborrar , dom betalar kr. 12 tusen för ett kilo .
Bor man i Thailand och reser till Sverige i en månad och arbeta 3 veckor , och plocka upp 5 kg för
dagen i 20 dager så har du 1.2 miljoner svenska kronor , nästan 5 miljoner baht .
Det är på vinter i februari då är det fult av sjöborrar .

Norge har forska på sjöborrar i många år , och nå startar dom med full produktion på land med
sjöborrar , som skal bli miljard industri . se foto .

P1070889.JPG

P1070890.JPG

P1070891.JPG

P1070892.JPG

P1070893.JPG

P1070894.JPG

Inte köpa bil i Norge , när den är mycket billigare i Sverige .

P1100450.JPG

Här är grunden till att jag flytta till Sverige , i Norge var jag fattig med min pension , men i Sverige
är jag rik med samma pension

P1070948.JPG

Nästan allt är dubbel pris i Norge En liten flaska öl 0.33 kostar i Norge Kr 31.60 , I Sverige för
samma flaska kr. 13.00 . Så här tjäna jag kr. 18.00 for varje flaska jag dricker skatt fritt , så på
en kväll kan det bli mycket pengar att tjäna .

P1070942.JPG

P1070944.JPG

P1070946.JPG

P1070947.JPG

Nästan allt är dubbel pris i Norge En liten flaska öl 0.33 kostar i Norge Kr 31.60 , I Sverige för
samma flaska kr. 13.00 . Så här tjäna jag kr. 18.00 for varje flaska jag dricker skatt fritt , så på
en kväll kan det bli mycket pengar att tjäna .

P1070942.JPG

P1070944.JPG

P1070946.JPG

P1070947.JPG

Tjänar pengar? Vadå köper du ölen i Sverige och säljer den i Norge till ett högre pris? ;)

Tjänar pengar? Vadå köper du ölen i Sverige och säljer den i Norge till ett högre pris? ;)

Precis.
Sparar pengar, men tjänar inte ett smack.
Spara pengar är det väl egentligen inte heller. Det är ju en utgift oavsett.

Det är som kärringar på rea-shopping.
Man sparar ingenting när byxorna säljs med 50%rabatt. Hade det varit påslag med 50%, då hade man sparar hela beloppet eftersom det inte hade blivit något köp.

Bara för mitt senaste inlägg så måste jag dra en historia i ekonomiska tankar.

Jag var på stan med frun.
Givetvis så sätter jag mig in i tankemönstret som vissa har.

Jag frågar frun om vi ska till banken och låna en miljon.

-Nej, det ska vi absolut inte.

Fint, sade jag. Då har vi sparat en miljon.
Då betyder det att vi kan låna 2mille på banken och ändå bara ha ett lån på en miljon, eftersom vi sparade en miljon alldeles nyss när du bestämde att vi inte skulle låna en mille.

En stund senare var vi inne på MediaMarkt.

Jag hittade en skitstor TV för ca 80k och tyckte att vi slår till på den. Den hade varit jävla fin i vardagsrummet.

Kärringen blir upprörd och undrar om jag är helt dum i huvudet. Vi ska fan inte köpa en enda TV över huvudtaget.

Perfekt! Då sparar vi 80k och kan med gott samvete shoppa för åtminstone 40k.

Ja, se vilket ekonomiskt sinne jag har. Jag kommer att bli rik som fan.

Bara för mitt senaste inlägg så måste jag dra en historia i ekonomiska tankar.

Jag var på stan med frun.
Givetvis så sätter jag mig in i tankemönstret som vissa har.

Jag frågar frun om vi ska till banken och låna en miljon.

-Nej, det ska vi absolut inte.

Fint, sade jag. Då har vi sparat en miljon.
Då betyder det att vi kan låna 2mille på banken och ändå bara ha ett lån på en miljon, eftersom vi sparade en miljon alldeles nyss när du bestämde att vi inte skulle låna en mille.

En stund senare var vi inne på MediaMarkt.

Jag hittade en skitstor TV för ca 80k och tyckte att vi slår till på den. Den hade varit jävla fin i vardagsrummet.

Kärringen blir upprörd och undrar om jag är helt dum i huvudet. Vi ska fan inte köpa en enda TV över huvudtaget.

Perfekt! Då sparar vi 80k och kan med gott samvete shoppa för åtminstone 40k.

Ja, se vilket ekonomiskt sinne jag har. Jag kommer att bli rik som fan.
Det lär nog inte dröja länge då innan man är multi miljonär med tanke på hur mycket man kan spara på att inte handla :D:D:D

Det är inte de du tjäna du blir rik av , det är de du sparar , och för att kunna spara må du vara ekonomisk
och köpa där du får det billigaste , och spara dom pengarna du tjena på å köpa där det är billigaste .
När vi skulle köpa hus i Thailand , hade vi inte pengar , så vi spara kr 10.000 i månaden av pensionen
i ett år , och så sålde jag husbilen för Kr 120.000 , som har kosta mig Kr.50.000 . då hade vi pengar
till hus i Thailand . Och det samma var det när vi skulle köpa bil , vi spara pengar först ,för vi köper .
Och inte ha lån i Bank när du är Pensionär .

Det är inte de du tjäna du blir rik av , det är de du sparar , och för att kunna spara må du vara ekonomisk
och köpa där du får det billigaste , och spara dom pengarna du tjena på å köpa där det är billigaste .
När vi skulle köpa hus i Thailand , hade vi inte pengar , så vi spara kr 10.000 i månaden av pensionen
i ett år , och så sålde jag husbilen för Kr 120.000 , som har kosta mig Kr.50.000 . då hade vi pengar
till hus i Thailand . Och det samma var det när vi skulle köpa bil , vi spara pengar först ,för vi köper .
Och inte ha lån i Bank när du är Pensionär .

Man kan ju kompensera sitt slösande med en bättre lön

Här kommer ett djupt filosofiskt uttryck, som jag själv har kommit på. Det lär bli ett citat i samma klass som Churchill och gubbarna har lyckats med.

"Det är lättare att bli rik på en hög inkomst än en dålig inkomst."

Hejhopp

Man kan ju kompensera sitt slösande med en bättre lön

Här kommer ett djupt filosofiskt uttryck, som jag själv har kommit på. Det lär bli ett citat i samma klass som Churchill och gubbarna har lyckats med.

"Det är lättare att bli rik på en hög inkomst än en dålig inkomst."

Hejhopp

Vist du slösar med pengarna , så har en Thai också ett citat : Plånbok på Thai " kapao satang " men
en Thai säger Kapao lån = varm plånbok , eller " Kapao fai mai = bränner plånboka .

Hmm om du e vd för ngn stor koncern eller politiker kanske det går att bli rik på en lön...
Man definierar rikedom olika

Ja, helt rätt.
Om man då är risfältsarbetare så blir det en hel del svårare att bli rik.

Givetvis pratar vi om rena pengar.
Men var gränsen för rik är i SEK , det har jag ingen aning om.

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
2 K
A
P
Svar
6
Visningar
5 K