Pengar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Växlar ni kontanter här hemma innan ni åker till LOS, har ni kort, konto i LOS??

Jag har ett VISAkort och jag brukar gå till ett växlingskontor och ta ut 20-30000 B på en gång, när dom är slut tar jag ut igen.
Dom pengarna som blir över tar jag då hem för jag vet ju att jag ska åka igen, och då har jag ju redan startkapitalet redo.
Perfekt om man ska ta taxi direkt från flyget, om man behöver betala ett rum i förskott för första natten, man har pengar till att gå ut första kvällen och göra vad man vill, sen kan man ta ut pengar när man är lite klarare i huvudet.

"legolas " sa:
Kycklingen, jag kanske är ett "dåligt" exempel i dina ögon, men jag kan beskriva hur expats härnere ser på saker och ting, vad det gäller att "ta hit" pengarna de har/får i Sverige.

De första 2 åren när jag bodde här, så gick jag till bankomaten och nyttjade mitt VISA-kort när pengarna ifrån Sverige var tillgängliga. jag fick då bankkursen/VISA-kursen plus fick betala 150 baht per uttag, plus min svenska banks avgift på SEK: 40:-/uttag, vilket i mitt fall årligen renderade mig att betala "extra" till bankvärlden ungefär:12.300 baht!!!

jag valde till slut, som jag sedan märkte, som alla andra, att transferera mina månads-pengar via SWIFT hit ner till mitt thailändska konto. Min svenska bank debbar mig för detta SEK: 30:- och min thailändska bank 250:-. Totalt per år alltså: 4.680:-.

Jag är nu på en ren vinst av: 7.620 baht eller hur. Men nu kommer det roliga i "kråksången", ytterligare "vinst" för vår del är ju ATM-kursen, och den understiger aldrig 20 öre i skillnad. Du vet den kurs som jag hela tiden lägger in i tråden thaibaht.. Så när jag lägger till kursvinsten, 31.200 baht per år, så hamnar min totala "vinst" per år på cirka 38.820 baht eller om du hellre vill: 3.235 baht vareviga månad.......

Och det enda det "kostar" mig, är att jag måste vänta i 3 dagar extra på dessa pengar, vilket är den tid det tar att SWIFT-betala från Sverige till Thailand.
Hoppas att detta var kul att läsa i alla fall.... I alla lägen, om man har möjlighet, försök att skicka ner pengarna hit.

Låt säga att du/ni i familjen "bränner SEK: 30.000 härnere under Er semester. Ni tjänar ju bara här på Er reskassa cirka: 7.600 baht på att skaffa konto här och skicka hit pengarna.

8) 8) 8)

Normalt används ICA-Banken vid uttag och betalning utanför Sverige!
Och vid betalning med kort i Sverige!

ICA-Banken avgifter är ganska bra!

240/år i kortavgift är 20skr/månad.

Inga uttags avgifter och en mycket litet valuta tillägg.
+0,004-0,008%vid uttag. De 150bath i vissa ATM åker vi på.

Nordea tar 40kr + 1,48% på beloppet

Jag har kortet med mig som en reserv om det blir fel på ICA-kortet

Vad din vinst är okej.

Men vad är din kostnad totalt Gentle mot kursen på tex. www.xe.com ?

Pigge01

ICA Banken tar inte ut något valutaväxlingspåslag eller några avgifter vid utlandsköp, utan utgår direkt ifrån den kurs som sätts av MasterCard.

Som kund kan du i utlandet ibland få välja ifall köpet ska debiteras direkt i svenska kronor. I dessa fall är det säljstället/ägaren av uttagsautomaten som sköter växlingen och inte MasterCard. Du som kund ska alltid kunna begära att få ditt köp debiterat i den lokala valutan och därigenom låta MasterCard sköta växlingen.
(Text kopierad från: http://www.icabanken.se/kontakta-oss/fragor-och-svar/kort/

Mastercards kurs ligger för övrigt lite högre än XE kursen för tillfället.

1 Swedish Krona = 4.75173 Thai Baht
1 Thai Baht (THB) = 0.21045 Swedish Krona (SEK)

"legolas " sa:
hejsan pigge!!!

Jag orkar inte räkna en gång till igen Pigge, och speciellt inte på att beräkna mig på en valuta-kurs som INTE existerar i verkligheten. XE.COM är en virtuell kurs utan verklighetsförankring....

8) 8) 8)

Jag kollar den kursen mot den jag får på ICA-Banken. Och det diffar ca: 0,008 Lägre på ica.
Vi har ett kort i Sri Thip Nitts mor. med avgifter och kortkostnad kostar det ca:250 i månaden.
Thai uttags avgift + kortet 20skr/m. är ca:100bath.

Nitt skickar ner 10,000-20,000bath i månaden.
Nitt bygger ett hus på sin tomt intill moderns tomt.

Jag sände ner 40,000bath att köpa matrial för.
Bygget har ståt stilla i ett halvt år.
Nu får bröderna bygga lite till.

pigge01

IMGP0816.jpg

"legolas " sa:
Kul med huset där piggelin.. du skickar ner pengar och du ser hur det fortskrider med huset. Måste vara skitkul, Grattis det blir kanon tror jag!!!
;D ;D ;D

Ja men jag kommer inte att vara där så mycket.

Detta ligger inte så att jag vill bo där!
Det blir att hyra i Pattaya för mig om ca: 7-11år.
Jag stannar 3-4 nätter när vi åker ner tillsammans.

Sri Thip ligger ca:2 timmar fråg din ort, i Petchaboons län.
Längst rikväg 21.

bild1: Bygget har startat i des 09.
Bild2: moderns hus!

IMGP0703.jpg

IMGP0461.jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar