Hur mycket inkomst behövs för att bosätta sig i Thailand?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En ATV är jag sugen på att handla, med släp vore den perfekt att ha ute på risfälten eller när man drar och fiskar.

"Sir One " sa:
Snacka om jättestora ilandsproblem. :) En bil är för mig något som tar mig från hemmet, till systemet och hem igen. För övrigt så har jag, som tidigare meddelats ingen bil längre. Den gav jag bort och tar mig fram på kryckor nu. Bra sätt att undvika rattfylla :)
När jag var barn så minns jag att pankisarna ofta hade en käpp, men det ser man inte så ofta numera utan det är krycka som gäller.Men i Isaan går lokalpankisarna ofta med käpp modell längre

Nu snackar vi, en willys med en fet V8, kan det bli mer rätt i Thailand ;D

Hoppas inte att man själv blir så där bitter och avis på dem som är yngre och rikare när man blir pensis, för pankis lär jag inte bli.. ;)

"Sir One " sa:
Snacka om jättestora ilandsproblem. :) En bil är för mig något som tar mig från hemmet, till systemet och hem igen. För övrigt så har jag, som tidigare meddelats ingen bil längre. Den gav jag bort och tar mig fram på kryckor nu. Bra sätt att undvika rattfylla :)

Varför skriver du ilandsproblem?

Vem har påstått att det är problem?
För dig kanske det är ett problem. Inte för mig

Sent from my analog teleprinter using A4 paper

"FA " sa:
Nu snackar vi, en willys med en fet V8, kan det bli mer rätt i Thailand ;D

Hoppas inte att man själv blir så där bitter och avis på dem som är yngre och rikare när man blir pensis, för pankis lär jag inte bli.. ;)
Nu vart det karma!
Ja man får verkligen hoppas att man inte blir lika bitter och avundsjuk som många av dagens pankisar verkar vara, det måste ha ett tråkigt och torftligt liv

"ledarn " sa:
Det är ju det som är lite tråkigt...
Oftast är det ju en tråkig gammal Izuzu diesel utan turbo också :thumbsdown: :thumbsdown:

Har ju sett en del riktigt usla byggen på "plattskärmar" genom åren där nere...
Dom har ju inte riktigt fattat det hur man axelvänder för att det ska se lite coolare ut..

Eller du kanske är ute efter orginal stuket ?? Lite enklare att få cool :nod: :nod:

Jo det är sant, men är konverteringen bra gjord så har man en driftsäker bil som också kan vara rolig att köra på sidan av vägen med.
Jag vill gärna ha en axelvänd/höjd med lite fläskiga hjul.,,,men samtidigt så mycket av original stuket som möjligt kvar.

"Sir One " sa:
Tja....det var nog rätt av dig att göra dig av med bilen, dumt att ha om man har ev alkoholproblem!

När vi e uppe vi huset kostar det inte så mycke per dag men när vi sen drar i väg för bad o party ja då drar det snabbt iväg
sista sex-sju resorna har gått på en bra bit över 100papp i sek denna resa kommer att kosta minst lika mycke om inte mer för nu har vi börjat o kolla efter bil med

Party kassan nu första tio dagarna blir nog minst 5000 sek om dagen men då lever ja me som en kung

"borat " sa:
Tja....det var nog rätt av dig att göra dig av med bilen, dumt att ha om man har ev alkoholproblem!
Jag har problem så tillvida att flaskorna står fulla år ut och år in utan att ens öppnas..

"glimten66 " sa:
När vi e uppe vi huset kostar det inte så mycke per dag men när vi sen drar i väg för bad o party ja då drar det snabbt iväg
sista s ex_]-sju resorna har gått på en bra bit över 100papp i sek denna resa kommer att kosta minst lika mycke om inte mer för nu har vi börjat o kolla efter bil med

Party kassan nu första tio dagarna blir nog minst 5000 sek om dagen men då lever ja me som en kung
Tala inte om hur mycket du bränner så att Legolas hör, han svimmar snart av högt blodtryck när han hör att alla gör av med minst dubbelt så mycket som han :D

"Caveman™ " sa:
Tala inte om hur mycket du bränner så att Legolas hör, han svimmar snart av högt blodtryck när han hör att alla gör av med minst dubbelt så mycket som han :D

Nej får viska istället ;) fan många gånger man dragit iväg me 5papp på några timmar men e man kung i baren så e man :)

25000 bath på några timmar. Då är det tryck i drickandet.

Ligger väl runt 100 000 baht per månad om man inte räknar med husbygget.

Avbetalning och försäkring för bilen 15 000 baht
Sjukförsäkringar för familj 6000 baht
Skolan kostade 25000 i år så 2000 baht i månaden skola 2 barn.
Sen lägger jag undan 10000 baht/månad för framtida studier.
Bensin till bilen vet inte om det stoppar med 10000 baht.
Elräkning 2800 baht.
Kanom här är väl något som skall dras ner på tror frugan spenderar 6000 baht på och ge alla ungar sin kanom.
säkert missat något men drar iväg snabbt.
Sen massa annan skit man köper.
Nä får låsa plånboken blev dyrt när man börja räkna, tänka elräkningen sen när huset står klart och med 6 airconditions + att jag skall ha en SUV när huset är klart.

"Jonas " sa:

Elräkning 2800 baht.
Kanom här är väl något som skall dras ner på tror frugan spenderar 6000 baht på och ge alla ungar sin kanom.
Nä får låsa plånboken blev dyrt när man börja räkna, tänka elräkningen sen när huset står klart och med 6 airconditions + att jag skall ha en SUV när huset är klart.

Ajajaj nu kommer du att bli idiotförklarad av den gode Legolas......

Ni som gör åt kring 100 000 SEK på en månads semester i Thailand, vad räknar ni in då, flyg, boende, renovering av hus eller super ni hela tiden?

Eller löser lånen era fruas släkt tagit?

Jag gör inte av med hälften för hela familjen, bjuder släkten, flyger runt i Thailand ... men kanske inte kungen av Pattaya, det får ni gärna vara :D

"Jonas " sa:

Elräkning 2800 baht.
Gör du åt 10000 Bath i månad på bensin på en månad, vad drar den bilen eller åker du ett varv runt Thailand varje månad? Svärfars (min) D-Max drar kostar i soppa (iofs disel) drygt 1500 för 60 mil (nästan 10 timmars körning) ... du måste köra flitigt eller ha törstig bil ...

Efter att ha läst inläggen i denna tråd kan jag konstatera en sak: Jag vet faktiskt inte hur mycket som hade gått åt om jag hade varit fastboende i Thailand med min familj (fru och tre barn).

Men en sak är absolut säker - Ingenting är rätt eller fel när det gäller det ungefärliga belopp man vill spendera månatligen. Alla har olika värderingar vad gäller en acceptabel levnadsstandard, det måste man inse. Att ge barnen en bra utbildning måste bara vara prio ett framför det materiella (åtminstone i min värld).

Så var nu vänliga att lägga ner personangrepp och dylikt. Acceptera varandras åsikter och visa respekt mot varandra, det vinner alla på och atmosfären blir väldigt mycket trevligare.

"Janne " sa:
Ni som gör åt kring 100 000 SEK på en månads semester i Thailand, vad räknar ni in då, flyg, boende, renovering av hus eller super ni hela tiden?

Eller löser lånen era fruas släkt tagit?

Jag gör inte av med hälften för hela familjen, bjuder släkten, flyger runt i Thailand ... men kanske inte kungen av Pattaya, det får ni gärna vara :D

I mitt fall så är det fler än jag som har roligt för mina pengar

Sent from my analog teleprinter using A4 paper

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp