Hur mycket inkomst behövs för att bosätta sig i Thailand?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jo jag antar din familj och hennes släkt, eller ännu fler? Utveckla gärna lite ...

Jag satter av 45000 thbt till ett manatligt lev erne
Av detta gar 20000 thbt till min fru , det skall racka till vatten mat och gasol , bensin ,el samt VA och mina forsakringar betalar jag pa resterande 25000 thbt .. Oppnar straxt en trad om det kara amnet forakringar . Se bor man nog ha ett kapital pa banken for oforutsedda utgifter ......tillex resa till Sverige mm. ;)

"Janne " sa:
Gör du åt 10000 Bath i månad på bensin på en månad, vad drar den bilen eller åker du ett varv runt Thailand varje månad? Svärfars (min) D-Max drar kostar i soppa (iofs disel) drygt 1500 för 60 mil (nästan 10 timmars körning) ... du måste köra flitigt eller ha törstig bil ...

Körs flitigt, 100 mil blir det ju när frugan hämtar mig på flygplatsen, sen åker man runt en del kan inte bara sitta hemma, frugan brukar ta ungarna till vattenfallen och bada 1-2 gånger i veckan en sån tur 12 mil.
Det är jag, frugan och svärföräldrarna som använder bilen.
Hoppas dom skall öppna en NGV station nära mig snart, det skulle göra en stor skillnad. Full tank NGV kostar 100 baht det kan jag köra 25 mil på.

Men ligger väl på topp nu på utgifterna, räknar med att dom kommer ligga högt i 1 1/2 år till, först skall huset bli klart sen skall tomt och swimmingpool ordnas till sen skall väl allt dala neråt.

Annars har ju boendekostnaderna dalat neråt innan när jag hade lgnhtn i condominiumet så låg det på 45000 baht i månaden men det var det värt saknar den ibland.

banner_pool_night.jpg

307516_10150291528098751_725558750_7739426_878262558_n.jpg

Grattis till Dig som jobbar och bor i Thailand Jonas , för oss som skall leva på en pension på kanske 14-15000 svkr/man gäller det att tänka till hela tiden ,mao ligga steget för händelser .... :)

Sitter och läser tråden och tackar gudarna för att man inte springer runt på barar och dricker.
100,000THB och mer i månaden är ju helt absurt.

Frugan och jag lever gott på 30,000THB och då är allt inräknat, Hyra, el, mat, nöjen med mera.

"andrejsdenruskige " sa:
Varför skriver du ilandsproblem?

Vem har påstått att det är problem?
För dig kanske det är ett problem. Inte för mig

Sent from my analog teleprinter using A4 paper
Det är ett problem för den globala miljön men du skiter väl i om dina barn får leva på en förstörd planet. :thumbsdown:

"Kentbra " sa:
Sitter och läser tråden och tackar gudarna för att man inte springer runt på barar och dricker.

Frugan och jag lever gott på 30,000THB och då är allt inräknat, Hyra, el, mat, nöjen med mera.

Ja så är ni 2, jag försörjer 11 stycken 4 vuxna och 7 barn för tillfället när jag bor hos svärföräldrarna.

"legolas " sa:
ja det är klart Jonas, med 11st att försörja så är ju dina siffror mer förstårliga... Men du? 11st... vad det vad du tänkte dig med Thailand???

legolas

Nä jag hade aldrig några planer på fru eller familj när jag åkte till Thailand, jag såg framför mig hav, promenera på stranden, slappa vid poolen, därför jag längtar tillbaks till min lgnht ibland, var fint på kvällen satt med en bok på balkongen och tog en whiskey då njöt jag.
Men skall jag vara ärlig hade jag väl lite panik i slutet som jag bodde där kändes instängt, känns friare nu och skulle nog inte kunna tänka mig och flytta tillbaks. Men minnena är fina.

"legolas " sa:
ja det är klart Jonas, med 11st att försörja så är ju dina siffror mer förstårliga... Men du? 11st... vad det vad du tänkte dig med Thailand???

legolas

Men Legolas då ;D

Vi skall ju vara frikostiga och inte bete oss som "snåla gubbar"

All heder åt Jonas som ställer upp på detta , om det är familjen så är det väl naturligt och närmast ett krav har jag förstått .

Karma för din frikostighet Jonas ;)

Dom fasta utgifterna som jag skrev innan är ju mina och frugans dom uppgår ju till 50 000 baht om man summerar det, och bilen är ju den största utgiften här då jag köpt på avbetalning, Sen går resterande till annat.
Att jag hjälper svärföräldrarna är ju inte mer än rätt när dom låter mig bo i deras hem och ställer upp man ger och tar.
Kan ju inte gärna sitta och äta mig mätt och låta dom titta på.
Tycker själv att svärföräldrarna är helt kanon.
Har ju hjälpt dom komma igång med sitt eget farmande så utgifterna där har ju minskat sist bad dom inte ens om en baht.
Svärfar hade ju till och med köpt en motorcross till mig i födelsedagspresent som stod och väntade när jag kom tillbaks ifrån Kho samet.

Trots att vi hade en liten fnurra på tråden sist har jag det nog bra där, är väl det längsta jag har stannat i ett boende sen jag var 16 annars har jag alldrig haft eget boende i 1 år ens föränn jag har tröttnat och dragit vidare.

"borat " sa:
Tja, med försäkringar, och allt hemmavid så ligger vi nog på dryga 100K......snart börjar ungarna i lite dyrare skola också, då lär nog det stiga med typ 20-30K årligen.
Så vad har vi som kostar?
2 hus
3 bilar
3 moppar/mc
2 svärföräldrar

Jag har rätt svårt att förstå hur fattiga pankisar klarar sig?

Sen bör man ju ha ett långsiktigt gemensamt sparande också, skulle jag tippa av pin så vill man ju att frugan klarar sig en ansenlig tid framåt.
Hoppas att du betalt allt kontant.för du har väl inte gjort ränteavdrag i deklarationen det vill säga inte betalt FULL SKATT.

Jonas ...
jag ger ju 20000 till min fru har vi kommit överens om , hon säger att det med nåppe räcker :Djag kan ju även jag räkna och förstår nog att även jag försörjer båda hennes barn samt även en extra slant till svärfar och svärmor förutom de två tysen de får från mig ... så du är inte ensam här som storförsörjare , det är vi nog lite till mans , men å andar sidan så räcker ju 18000 thbt till mig självt ganska långt (hoppas jag ) annars får jag väl revidera mina utgifter .. Ett besök på baren med barfee samt en natt + flicka i veckan går väl då på löst 5000 thbt perggr/vecka x 4
Jo , det skall räcka ... :eek:

Till caveman och borat

Det måste ha tagit hårt när Legolas uttryckte hur orimligt dyrt HAN tycker erat leverne är eftersom du spenderat flera sidor med personangrepp tillbaka för att "ge igen". Vet inte vad du har emot pensionärer (pankisar som du respektlöst säger) eller folk med mindre pengar, men du verkar helt klart mest bitter här om man ska tolka dina inlägg.

Är det så svårt att förstå att alla är olika? Vissa känner en frihet av att slippa avbetalningar och fasta kostnader och ekorrhjulet som man är van från ett långt liv i sverige. Andra tycker det är toppen med alla prylarna man kan få till lägre pris än i Sverige.

Nä jag tycker denna diskussionen blev snedvriden, löjlig och handlade mer om att steka och skryta än att diskutera kostnader att leva i thai. Var glad att du hittat hur du vill leva livet och njut av det! Jag unnar dig all lycka och alla prylar faktiskt. Men behöver väll inte prata skit om dom som har mindre än dig? Inte helt självklart dom har sämre liv för det...

/Mvh en tillräckligt rik 32åring :)

"legolas " sa:
Men Kent, detta är "semester-nissar" som jobbar och dimper ner här då och då....Det är ju inga pensionärer, de får väl "landa" så småningom också, liksom oss andra.... Det är bara åldern som gör en "oövervinnlig", inget annat....

legolas
ps. Förresten vet ni vilket thai-forum som är det klart sämsta ute på internet.... Jo just det.... http://www.isaan.se
Snart kommer "inbjudningarna" att komma PM-vägen ifrån en av skribenterna (lätt att se vem). Det är så han opererar..... Slå sönder, och bygg upp.... ;D
Nja semesterissarna gjorde ju åt 400 000 Bath och uppåt .. de var ju de bofasta som gjorde åt 100 000 Bath.

"Kentbra " sa:

Jag springer inte runt i "barerna" och dricker, sist jag var i en bar var nog sommaren -11.
Likförbannat så går det ca 100K per månad, i och för sig så kanske man får se sig som att man är i en form av etablerings stadiet de första 2-3 åren, men allt kostar.
Som J skriver ovan, vi åker också en hel del runt och bränsle för 10-12K i månaden går det nog.

Frugans bil har vi faktiskt en kredit på, men vi ska lösa den före okt (tydligen förmånligt om man löser den inom ett år efter inköp)
Min bil är helt betald, men letar som sagt en gammal jeep, willys eller ev Mitshu....bara att ha som en hobby-bil
Pickuppen har vi som ren arbetsbil, frugan behöver den i sitt arbete.
Svärföräldrarna får 5K i månaden.
3 Barn kostar, idag är det smartphones, plattor och datorer som gäller....även skolavgifter, som kommer att markant öka de närmaste åren, vid planerat skolbyte.
Ett par weekends för frugan och mig in till närmaste lite större stad kan kosta allt från 10-20K per gång.
Så 100K är vad som går åt för ett drägligt liv, jag kan förstå att vissa har svårt att fatta det.....men allas förutsättningar är olika.

Och det bästa är, jag behöver inte bidra till allt......frugan står stundtals för det mesta :)

"Jonas " sa:
Körs flitigt, 100 mil blir det ju när frugan hämtar mig på flygplatsen, sen åker man runt en del kan inte bara sitta hemma, frugan brukar ta ungarna till vattenfallen och bada 1-2 gånger i veckan en sån tur 12 mil.
Det är jag, frugan och svärföräldrarna som använder bilen.
Hoppas dom skall öppna en NGV station nära mig snart, det skulle göra en stor skillnad. Full tank NGV kostar 100 baht det kan jag köra 25 mil på.

Men ligger väl på topp nu på utgifterna, räknar med att dom kommer ligga högt i 1 1/2 år till, först skall huset bli klart sen skall tomt och swimmingpool ordnas till sen skall väl allt dala neråt.

Annars har ju boendekostnaderna dalat neråt innan när jag hade lgnhtn i condominiumet så låg det på 45000 baht i månaden men det var det värt saknar den ibland.
Då förstår jag Jonas, antar att du menar det kostar 1000 Bath att tanka fullt, annars är det en bensinsnål bil ;)

Vad var lägenheten. såg ju fint ut?

"nakonsawan " sa:
Till caveman och borat

Är det så svårt att förstå att alla är olika?

Det är ju exakt det inte lego VILL förstå, utan att direkt gå till personliga angrepp och slänger sig med nedsättande ord som torsk bla bla......kan inte förstå att det tillåts på ett forum som annars modereras relativt hårt!

"Janne " sa:
Jo jag antar din familj och hennes släkt, eller ännu fler? Utveckla gärna lite ...

Ja, du antar nog ganska rätt där.

Vill jag dra någonstans och ha kul så har jag nog roligast med mina vänner.
Har inte mina vänner pengar så får väl jag stå för kalaset.

Det har hänt många gånger i Sverige också.

För många år sedan så drog jag in på en bar och pröjsade barfine för hela baren. Sedan var det full fest.

Behöver jag redogöra för dej i detalj vad jag gör med mina pengar i Sverige?

Det kostar att leva och det är inte så mycket billigare i Thailand än i Sverige.

"nakonsawan " sa:
Till caveman och borat

Det måste ha tagit hårt när Legolas uttryckte hur orimligt dyrt HAN tycker erat leverne är eftersom du spenderat flera sidor med personangrepp tillbaka för att "ge igen". Vet inte vad du har emot pensionärer (pankisar som du respektlöst säger) eller folk med mindre pengar, men du verkar helt klart mest bitter här om man ska tolka dina inlägg.

Är det så svårt att förstå att alla är olika? Vissa känner en frihet av att slippa avbetalningar och fasta kostnader och ekorrhjulet som man är van från ett långt liv i sverige. Andra tycker det är toppen med alla prylarna man kan få till lägre pris än i Sverige.

Nä jag tycker denna diskussionen blev snedvriden, löjlig och handlade mer om att steka och skryta än att diskutera kostnader att leva i thai. Var glad att du hittat hur du vill leva livet och njut av det! Jag unnar dig all lycka och alla prylar faktiskt. Men behöver väll inte prata skit om dom som har mindre än dig? Inte helt självklart dom har sämre liv för det...

Vad är billigare i Thailand än i Sverige?
Inte mycket om man vill ha samma standard.

"andrejsdenruskige " sa:
Ja, du antar nog ganska rätt där.

Vill jag dra någonstans och ha kul så har jag nog roligast med mina vänner.
Har inte mina vänner pengar så får väl jag stå för kalaset.

Det har hänt många gånger i Sverige också.

För många år sedan så drog jag in på en bar och pröjsade avgift som ska erläggas för hela baren. Sedan var det full fest.

Behöver jag redogöra för dej i detalj vad jag gör med mina pengar i Sverige?

Det kostar att leva och det är inte så mycket billigare i Thailand än i Sverige.
Nej du behöver inte redogöra för hur du sprider dina pengar ... förstod bara inte hur man kunde göra åt så mycket på en månad. Själv har jag en begränsad mängd av pengar då staten plockar största delen av kakan.

Sen ska jag försörja fru och barn, har landställe i Sthlm och lgh i Sthlm och vill ha kvar pengar till en sommar semester i Europa och minst en månad i Thailand på vintern. å har inte jag råd att göra av med 500 000 Bath .. men jag bor inte i Norge och jag tycker för egen del man kan ha kul med en begränsad mängd pengar, men jag skulle ju inte tacka nej till mer.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp