"Kentbra " sa:
Sitter och läser tråden och tackar gudarna för att man inte springer runt på barar och dricker.
100,000THB och mer i månaden är ju helt absurt.
Frugan och jag lever gott på 30,000THB och då är allt inräknat, Hyra, el, mat, nöjen med mera.
Jag springer inte runt i "barerna" och dricker, sist jag var i en bar var nog sommaren -11.
Likförbannat så går det ca 100K per månad, i och för sig så kanske man får se sig som att man är i en form av etablerings stadiet de första 2-3 åren, men allt kostar.
Som J skriver ovan, vi åker också en hel del runt och bränsle för 10-12K i månaden går det nog.
Frugans bil har vi faktiskt en kredit på, men vi ska lösa den före okt (tydligen förmånligt om man löser den inom ett år efter inköp)
Min bil är helt betald, men letar som sagt en gammal jeep, willys eller ev Mitshu....bara att ha som en hobby-bil
Pickuppen har vi som ren arbetsbil, frugan behöver den i sitt arbete.
Svärföräldrarna får 5K i månaden.
3 Barn kostar, idag är det smartphones, plattor och datorer som gäller....även skolavgifter, som kommer att markant öka de närmaste åren, vid planerat skolbyte.
Ett par weekends för frugan och mig in till närmaste lite större stad kan kosta allt från 10-20K per gång.
Så 100K är vad som går åt för ett drägligt liv, jag kan förstå att vissa har svårt att fatta det.....men allas förutsättningar är olika.
Och det bästa är, jag behöver inte bidra till allt......frugan står stundtals för det mesta