Hur mycket inkomst behövs för att bosätta sig i Thailand?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"ledarn " sa:
Det lär visa sig hur mycket stålar som kommer att behövas ??

Vet ju bara hur mycket det kostar här hemma med 3 personer..
2 vuxna och 1 tonårsdotter..

Tar man bort avgifterna för lägenheten så är det väl ungefär vad som ska behövas
även när man bor i Thailand..??

Maten är ju lite billigare, men kostnad för bil är det samma..
Tillkommer gör ju personförsäkring för mig..

Sen kan jag inte se vad som ska kosta annorlunda ??

Jo du har helt rätt, visst är maten billigare....det är det nog ingen som ifrågasätter.

Men restaurangbesöken blir kanske fler, och sen är ju faktiskt "vår" mat betydligt dyrare, tex ost och andra "måste saker" som många inte jag vill avstå, de flesta som avstår sina tidigare matvanor gör så av ekonomiska skäl, även om de påstår annat, enl mig i alla fall!

"ledarn " sa:

Tar man bort avgifterna för lägenheten så är det väl ungefär vad som ska behövas

Jag tror man anpassar sitt levande efter hur mycket man kan spendera.

Dock tycker jag allt är billigare i Thailand, även bil (både service, försäkring, inköp och drivmedel). Det som är dyrare är ju skolavgifter om de ska ha motsvarande standard och sjukförsäkringar som ju inte behövs i Sverige.

Lever jag i Thailand räknar jag inte med samma standard utan en annan standard, men jag vill nog (som jag känner nu) ha ett hus i Isaan och en lgh vid kusten (motsvarande sommarstuga) så jag kommer säkert göra åt lika mycket pengar som i Sverige fast annan fördelning!

"borat " sa:
Jo du har helt rätt, visst är maten billigare....det är det nog ingen som ifrågasätter.

Men restaurangbesöken blir kanske fler, och sen är ju faktiskt "vår" mat betydligt dyrare, tex ost och andra "måste saker" som många inte jag vill avstå, de flesta som avstår sina tidigare matvanor gör så av ekonomiska skäl, även om de påstår annat, enl mig i alla fall!
Restaurangbesöken lär ju bli fler men i Isaan är det ju nästan billigare att gå ut och äta än att laga hemma ...

Viss farangmat kan jag avstå från, men inte allt. Självklart ost ibland. Bra bröd är viktigt för mig och ibland förgylla tillvaron med någon "farang delikatess". Man kan ju äta husmanskost billigt om man tillagar den själv (eller frun), då menar jag svensk husmanskost, jag kommer nog alltid ha svårt för att bara leva på Isaan mat ... men ibland funkar det ju.

"ledarn " sa:

Glöm inte att skolan kostar MYCKET mer i Thailand än den gör i Sverige

"Janne " sa:
Då förstår jag Jonas, antar att du menar det kostar 1000 Bath att tanka fullt, annars är det en bensinsnål bil ;)

Vad var lägenheten. såg ju fint ut?

Nej menade 100 baht för full tank NGV, har både gas och bensin på bilen, full tank bensin går på 1700. Men tyvvär ligger närmaste NGV station i Phitsanulok 13 mil bort så lönar sig ju inte att åka dit och tanka.
Men hoppas vi får en NGV station snart för det är löjligt billigt att köra på som sagt 25 mil för 100 baht.

Lägenheten hade jag i City garden Pattaya.

"legolas " sa:
Ursäkta en dum fråga? vad är NGV???? Är det detsamma som LPG (gas)???

legolas

Nej det är 2 olika gaser. NGV (CNG) är compressed natural gas, och LPG är liquid petroleum gas.
Taxi bilarna i Bangkok kör för det mesta på NGV.

"Jonas " sa:
Ligger väl runt 100 000 baht per månad om man inte räknar med husbygget.

Avbetalning och försäkring för bilen 15 000 baht
Sjukförsäkringar för familj 6000 baht
Skolan kostade 25000 i år så 2000 baht i månaden skola 2 barn.
Sen lägger jag undan 10000 baht/månad för framtida studier.
Bensin till bilen vet inte om det stoppar med 10000 baht.
Elräkning 2800 baht.
Kanom här är väl något som skall dras ner på tror frugan spenderar 6000 baht på och ge alla ungar sin kanom.
säkert missat något men drar iväg snabbt.
Sen massa annan skit man köper.
Nä får låsa plånboken blev dyrt när man börja räkna, tänka elräkningen sen när huset står klart och med 6 airconditions + att jag skall ha en SUV när huset är klart.

Jonas !!
Jag tycker synd om dig, din kärring sprider skit runt dig, och du ösar pengar på både henne och dyra skolavgifter. :( :( :( :( :( :( :(

Om vi till att börja med försöker hålla isär investeringar och löpande utgifter så blir det lättare att jämföra utgifterna. Jag har investerat ganska hårt i hus, bil, mc och inredning när jag flyttade hit för att slippa höga löpande utgifter. Slår man ut de investeringarna på t ex 20 år så blir det runt 10 000 per månad.

Hushållskostnader (inklusive skolan) ligger på ca 20 000 per månad för två vuxna och två barn vilket är avsevärt mycket billigare än Sverige.

Övriga löpande utgifter såsom reparationer, bensin lite resor, läkarbesök, försäkring och några restaurangbesök ligger på ungefär lika mycket som hushållet per månad, alltså 20 000, då kör vi ca 150 mil i månaden eftersom vi bor på landet, det kostar ca 3 000 baht i bensin.

Så totalt 40 000 per månad lever vi bra på utöver de 10 000 i månaden för investeringar. Jag har mycket svårt att förstå hur man kan förbruka det dubbla,

"mackes " sa:
Om vi till att börja med försöker hålla isär investeringar och löpande utgifter så blir det lättare att jämföra utgifterna. Jag har investerat ganska hårt i hus, bil, mc och inredning när jag flyttade hit för att slippa höga löpande utgifter. Slår man ut de investeringarna på t ex 20 år så blir det runt 10 000 per månad.

Hushållskostnader (inklusive skolan) ligger på ca 20 000 per månad för två vuxna och två barn vilket är avsevärt mycket billigare än Sverige.

Övriga löpande utgifter såsom reparationer, bensin lite resor, läkarbesök, försäkring och några restaurangbesök ligger på ungefär lika mycket som hushållet per månad, alltså 20 000, då kör vi ca 150 mil i månaden eftersom vi bor på landet, det kostar ca 3 000 baht i bensin.

Så totalt 40 000 per månad lever vi bra på utöver de 10 000 i månaden för investeringar. Jag har mycket svårt att förstå hur man kan förbruka det dubbla,
Jag blev väldigt konfunderad över de enorma summor som en del gör av med så jag ringde kvinnan som jag tidigare sammanlevt med i Sverige, hon är tillbaks i Thailand och jobbar som frisör. Mackes siffror stämmer ganska bra med hennes utsaga om man vill leva ett rikt liv i Thailand. Bland annat så frågade jag vad mat för två vuxna och ett barn skulle kosta... 6.500 THB/månad, visserligen på den lokala marknaden och inte på Big C som ju är dyrare.

Jag är ju i inköpsstadiet så i "annan skit man köper" blir väl, tablets, ny mobil, nu blir det väl en ny stor utgift när jag kommer hem då jag skall ha en galaxy s4, sen har det ju blivit tvättmaskin aircondition ja blir väl alltid nån grej varje gång och kanske skall hamna på övriga utgifter. Sen skall jag ha en bra stationär dator i Aug så där kommer en jätte utgift. så som sagt räknar med höga utgifter i 1 1/2 år till. I September blir det väl 1 million baht den månaden då skall huset möbleras.
Men om man bara räknar mat så är det inte dyrt jag äter ju egen mat då jag inte gillar Thaimat, kanske runt 10 000 baht i månaden och dom ligger väl på samma eller lite mer.

"Långeman " sa:
Jonas !!
Jag tycker synd om dig, din kärring sprider skit runt dig, och du ösar pengar på både henne och dyra skolavgifter. :( :( :( :( :( :( :(

Sprider skit vet jag inte om det är rätt ord, det jag skrev var att hon varit ute och supit och betett sig förjävlit sista gången jag var hemma, första och förhoppningsvis sista gången.

Sen kanske historien låtit anorlunda om hon skrivit.
Allt började ju fel sist vi råkade i luven på varandra redan första dagen jag var hemma.
Vi var fortfarande förbannade på varandra efter 3 dagar när vi åkte och hämtade min farsa på flygplatsen.
Var ok när vi kom till Kho samet, men så tog jag några öl med farsan så då blev det illa igen.
Sen hamnade vi i en ond cirkel som jag sa till min styvmor, hon skulle ge igen gick ut söp med sina polare, jag skulle ge igen tog med en polare + farsan och hans kärring och drog iväg bodde på hotell utan att säga var vi var och drack öl, så snurrade det på i 4 veckor.
Vi fick ju alldrig en tid ensamma pga att jag hade besök denna perioden så fick la aldrig rett ut det.

Varken jag eller hon har ju gått ut och druckit här innan och nu när vi gjorde det så funkade det inte så bra, dom gånger vi tagit några öl har det blivit hemmavid.

Farsan visade tidigt att han inte riktigt gillade henne.
Nu har vi pratat på i tel som vanligt hon hämtar mig på flygplatsen om en vecka och vi har sagt att vi lägger dom 4 veckorna bakom oss för ingen av oss mådde bra under den tiden.

Det är inte ens fel att 2 träter antagligen var jag lika mycket skitstövel under dessa 4 veckor som hon var.
Men vi får se nu hur det går när jag kommer hem om vi kan lägga detta bakom oss, vi börjar med en tur till IKEA när jag har landat iallafall, dags att kolla på kök.

Det är väl som min far säger att vi är 2 personer med ett sjuihelsickes humör när det väl tänder till.

"legolas " sa:
Bäste Sir One, nu är vi inne på vad en thai bykvinna med familj förbrukar på en månad. Jag har svårt att ens se att vi skall jämföra med det, det känns lite meningslöst faktiskt.... Den maten och den kvaliteten på mat, skulle vi västerlänningar nog ha svårt att uppskatta och överleva på under någon längre tid..

legolas
Jo man om man då vill gå ner i vikt så är isaanmaten en bra metod. Denna gråbruna stinkade sörja... Oftast i alla fall. :)

Jag har läst fel på rubriken, tänkte inte efter, fick för mig den handla om hur mycket spenderar ni i Thailand.

För att bosätta sig i Thailand jag skulle kunna klara mig på 20 000 baht i månaden om jag var ensam och leva ett gott liv.
40 000 baht klarar du dig gott på med att försörja familj och barn, mina utgifter ligger som sagt var lite högt, här uppe som jag bor är ju annars allt så gott som gratis jämfört med hemma.

Det betyder väl bara att Jonas delar din åsikt ang. detta ämne.
Dom andra har ju fortfarande en annan åsikt.
I detta ämne finns väl ändå inget dom är rätt eller fel, det är ju helt upp till var och en vad man vill spendera/per månad.

"legolas " sa:
Japp, då är vi ju nere på de utgifterna som jag nämnde som normala tidigare... Så 100.000 baht per månad..... Grattis till dom som vill spendera de summorna...

legolas

Man kan ju inte bara lägga pengarna på hög heller har man lite över kan man ju unna sig något eller unna familjen något.
Jag köpte en ny tvättmaskin för 25000 baht och dom blev så glada hemma, svärfar stod och tittade på den här tvättmaskinen i en vecka när den var igång och varje gång jag gick förbi sken han upp och skrattade och ruska på hövet. Vid såna tillfällen kan det vara roligare att spendera pengar på en tråkig sak än en ny telefon tex.

"Kycklingen " sa:
Det betyder väl bara att Jonas delar din åsikt ang. detta ämne.
Dom andra har ju fortfarande en annan åsikt.
I detta ämne finns väl ändå inget dom är rätt eller fel, det är ju helt upp till var och en vad man vill spendera/per månad.
Nja detta är ju inte riktigt sant, det finns ju pensionärer som flyttat till Thailand utan möjlighet att kunna välja hur mycket de vill spendera, och det finns ju t.o.m såna som flyttat upp och betalar avbetalningar på boendet med en sketen pension, offatbart men sant, snacka om ha satt sig i skiten

"Jonas " sa:
Man kan ju inte bara lägga pengarna på hög heller har man lite över kan man ju unna sig något eller unna familjen något.
Jag köpte en ny tvättmaskin för 25000 baht och dom blev så glada hemma, svärfar stod och tittade på den här tvättmaskinen i en vecka när den var igång och varje gång jag gick förbi sken han upp och skrattade och ruska på hövet. Vid såna tillfällen kan det vara roligare att spendera pengar på en tråkig sak än en ny telefon tex.
Jonas, du borde ha ett tillägg till ditt nick "Jonas" mannen med ett hjärta av guld.
Hur fungerar disk och tvättmaskiner i Thailand? Vattenledningstrycket är ofta väldigt lågt och jag inbillar mig att det inte räcker till för att maskinerna ska fungera. Membranventiler och magnetventiler kan behöva ett visst arbetstryck för att fungera bra. De maskiner som jag har sett är av typ BOHUS-maskiner, såna som fanns i hyreshusen här hemma på 50-talet

Tror skillnaden ligger i varför vi är i thailand. Vissa lever sina yrkesliv där med bra inkomster och ett begär efter hus bilar teknik och nöjen med hela stora familjen precis som svenska familjer i den åldern.

Andra har levt dessa liv i sverige och klart av den biten. Köpte och sålt sina hus och sina bilar många gånger och har barn som står på egna ben. Att dessa väljer att göra en så modig sak som att sälja allt och sluta sina dagar i thailand tycker jag är starkt.

Klart dessa två grupper har olika ekonomi samt behov. Knappast något att vara ovänner om. Rent ut sagt löjligt att kalla varandra torskar eller pankisar...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp