Och hur vet du vilka regler de följer? Kan du alla regler för hur en munk skall leva ? "Försök inte vara någon du inte är " Dvs troende Thailändare. Du är inget annat än en turist i deras ögon, när var du exempelvis i Thailand sist ? Om du som du påstår kan prata och förstå Isaan så har du säkert hört vad många Thai anser om Turist-Faranger som fjantar runt med ett koppel av buddor runt halsen, de flesta säjer väl inget, men en del unslipper sig sina tankar. En farang är en farang, inget annat. Om man är 50/50 så kan det bli annat
Hej
Först får jag väl tacka för ditt intresse för mig som person och jag ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan.
Men tycker inte du ska försöka föra över dina egna erfarenheter på andra, tråkigt att höra hur du ser på dig själv, men jag tror att du hade kunnat skaffa dig en annan position i det Thailändska samhället om du hade satsat fullt ut på detta.
Enligt mig får man till allra största delen respekt och syn på sig själv ifrån omgivningen som man förtjänar, det handlar som vanligt om grad av integration, anpassning, inställning till kultur i det nya landet, samt att man lär sig språket, samt att man respekterar deras sedvänjor.
Mitt sätt att motverka det du beskriver och tydligen känner har varit detsamma i 37 år nu och jag är själv mycket nöjd med resultatet, redan ifrån mitten på 80-talet så var det Thailändarna jag intresserade mig för, träffa svenskar och andra utlänningar tyckte jag att jag kunde göra hemma.
Dom första 15 åren träffade jag nästan inga utlänningar alls på mina vistelser på 3-6 månader om året på den Thailändska landsbygden, dels för att det knappast fanns några på den tiden, men även p.g.a att jag medvetet prioriterade att lära känna och förstå Thailändarna och utveckla mitt Thailändska kontaktnät, jag ville verkligen lära mig språket, förstå deras kultur, traditioner och religion.
Så jag undvek i princip utlänningar på den tiden om jag kunde eftersom dom störde min anpassning och inlärning, att sitta ett gäng utlänningar och prata svenska eller engelska som inga andra runtomkring förstår leder ju mer till isolering och utanförskap än integration och gemenskap.
När alla runt mig (var då ca 25 år) pratade Thailändska ifrån man vaknade tills man somnade, bara hade Thailändsk TV och Radio o.s.v så underlättade detta mitt lärande av språket, det fanns helt enkelt inget alternativ, på den tiden fanns det ju ingen fast telefoni, inget mobilnät, inget internet o.s.v, ville jag veta vad som hände i omvärlden och runtomkring mig, vad folk sa till mig och själv kunna säga något så måste jag lära mig språket, alternativet hade ju varit att prata med mig själv eller att åka därifrån, på det sättet fanns det en press och intresse för att lära sig så fort som möjligt.
Samma sak med maten, på den tiden fanns det inga 7-eleven, Makro, Big C, MC Donalds, KFC, Lotus eller andra ställen på landet där man kunde köpa falangmat, ville man inte gå och lägga sig hungrig var det bara att äta något av det som serverades i familjen, det var inte så lätt alla gånger och jag gillade absolut inte allt, kunde inte äta lika stark mat som dom o.s.v, men jag hittade alltid något som jag kunde äta och ökade på detta efterhand som jag lärde mig.
Nu äter jag sedan länge nästan allt och klarar samma styrka på maten som Thailändarna och har inga problem med att äta med händerna o.s.v.
Det fanns ju inte så mycket att göra på landsbygden på 80-talet så det kändes naturligt att deltaga i familjens dagliga arbete, det var mitt bidrag till hushållet och ett led i att bryta dom fördomar som fanns mot utlänningar vid den här tiden och till viss del fortfarande finns kvar. Så det blev arbete på farmen, jobb i familjens lilla butik, åkte ibland med min dåvarande svärfar i hans pickup upp bland skogarna i bergen väster om Petchabun där han köpte avverkat virke, fönster och dörrar m.m i trä som folk hade tillverkat i ännu mindre byar än vår, dessa sålde han sen vidare..
Vi bodde i ett enkelt hus med springor i väggarna som man kunde se ut igenom, vi hade inget rinnande vatten utan samlade regnvatten i stora lerkrukor, tvättade och rakade oss gjorde vi i floden varje kväll efter arbetsdagens slut, vi hade inga sängar utan sov direkt på golvet med en flätad matta under oss, men vi hade ett myggnät (mong) över oss.
Jag deltog i alla aktiviteter precis som övriga familjemedlemmar och bybor, detta oavsett om det var Buddha eller andar det handlade om, jag tyckte det var intressant att få ta del av deras traditioner och syn på livet, detta har jag fortsatt med och gör ännu i den by som gäller nu, jag personligen tror att även detta är viktigt för integrationen och synen på mig.
Vad det gäller amuletter och andra religiösa symboler så delar jag inte alls din uppfattning om dessa, själv tycker jag att dom är en naturlig del av det Thailändska samhället och kulturen som man bör respektera och inte något fjantigt.
Men har man inte den respekten bör man självklart inte bära någon amulett, själv ser jag det som en fin gest när en annan vuxen man ger mig en amulett och säger att den ska skydda mig mot olyckor och ge mig tur. Det ser jag som ett tecken på vänskap och jag blir glad och tacksam för detta även om jag innerst inne inte litar helt på amulettens kraft.
Första gången som jag frivilligt kontaktade andra falanger och deltog i någon gemensam aktivitet med dessa var när jag introducerades till dåvarande Thaitjejer på nätet, det ledde senare till att bl.a Thaifiskaren, Baa och jag själv tog initiativ till det som numera kallas Annandagsträffen i Udon Thani, den hölls för allra första gången i Nong Khai, men kom senare att flyttas till Udon Thani och växa sig riktigt stor, detta var egentligen min första riktiga kontakt med andra falanger i Isaan, jag deltog sedan i ytterligare några träffar i Udon Thani. Det var kul att träffa andra svenskar i Isaan och deras familjer, men sedan kom dessa träffar att krocka med den julfest som expats i vår del av Isaan håller årligen, då med falanger ifrån Sverige, Danmark, Tyskland, Australien, USA, Canada, Schweiz, Frankrike och Belgien.
Du frågade när jag var i Thailand sist och det var för några veckor sedan eller kanske närmare en månad nu, tiden går ju fort.
Glömde din fråga om munkarna, det finns ju till att början med två typer av munkar, dom som har tempel inne i byar och städer, äter flera gånger om dagen o.s.v, samt dom munkar som bygger sina tempel i skogen, bara äter en gång om dagen och lever enklare, jag tror att alla bybor vet vilka munkar som är seriösa och bra respektive dåliga.
Har du mer frågor eller funderingar om mig så fråga gärna på.
Men rent generellt så bryr jag mig inte direkt om vad andra utlänningar tycker om mig och mitt liv i Thailand, det är ju inte för deras skull jag åker dit, jag är helt inriktat på Thailändarna och det är dom som får avgöra om den väg jag har valt är bra eller dålig ur deras perspektiv.
Mvh isan lover