Hur ser Thailändare på Faranger?

Hej

Det kan du även fråga dig själv, för du är väl en falang?

Jag ser det här på precis samma sätt som många Svenskar ser på många Somalier, Thailändare och människor ifrån Arabvärlden m.m, jag vidhåller att det är naturligt att folk ifrån helt olika världsdelar och helt skilda kulturer tycker att andra har konstiga sedvänjor, resonerar märkligt, har konstiga matvanor, andra normer och t.o.mkan beskrivas som mindre smarta och dumma.

Att det förhåller sig så tycker jag är så uppenbart att jag inte ens kan förstå hur någon kan förneka eller bestrida detta, det hsr alltid funnits fördomar mot dom som avviker, har annan hudfärg, ser annorlunda ut, klär sig annorlunda, har andra traditioner, en annan religion och andra språk

Mvh isan lover
:offtopic:
Nu håller du på att göra denna tråden till att handla om politik och religion i Sverige.

När du nämner somalier och folk från arabvärlden som valt att frivilligt bosatt sig i Sverige så är det en stor skillnad.
Svenskar eller andra nationaliteter som valt att bosätta sig i Thailand går inte ut och bränner polisbilar eller kasta sten på polisen för att få thailändarna att ändra sina lagar.
Så det är väl inte så underligt att man tycker dom har konstiga sedvänjor och kultur?
Svenskar i exempelvis Thailand gör som du brukar påpeka anpassar sig till kulturen och tar till sig seder och bruk som råder i det land de valt att flytta till..men dom blir ändå betraktade som konstiga.

Jag tror att man blir accepterad i ett annat land bara man beter sig hyfsat och är någotsånär trevlig.
Egentligen så skiljer det inte så mycket på att uppfattas som trevlig i alla våra länder och kulturer.
Kulturkrockar är oftast kul och bygger på missförstånd.
Jag var ihop med en tjej från Tunisien som under sin första tid här i Sverige hade en del funderingar över oss Svenskar.
Hon och hennes vänner brukade gå till ett fik i Nordstan där dom satt och skrattade, debatterade och hade det allmänt kul.
Svenskarna på fiket satt däremot ganska tysta och hade väl mer lågmälda samtal.
Detta fick de utländska tjejerna att fundera på varför svenskar gick ut och fikade om dom inte tyckte det var kul?

Ja har jobbat i ganska många länder men tror att som farlang eller gringo måste man bevisa att man inte är dum ( o kunnig) när folk ser att man kan även om man gör de på ett för dom anorlunda sätt blir man nog accepterad. Sen tror ju dom flesta thai att man har mycket pengar, kanske på grund av att man bygger och lever anorlund

Jo då thailändare tror nog att faranger är handlingförlamade oduglingar där pengarna växer i fickorna på oss utan att arbeta.

När jag höll på att göra en bättre trapp/stege till restaurang riskornet vid fälten så stod det 3 thaigubbar hos grannen pratade och pekade åt mitt håll, precis som om de var förvånade att jag kunde göra något hantverk själv. Thai är bara avundsjuka att faranger är minst lika bra duktiga som dem.

Restaurang riskornet.

IMG_0550.JPG.51df09a259bfe7e753701d95a2f2ad7d.JPG.c8b944051fe1d7c94a4e46f684f8fa32.jpg
IMG_0551.JPG.e7339da96bf2fcc9dfc48c69a2d097aa.JPG.0d3e0c680f7f9090d2d97e2971d78426.jpg
IMG_0548.JPG.c6aa6b5c9cda43015f2cae925ca78d66.JPG.a8bf803b47a5c7c42728359938db6e40.jpg
IMG_0549.JPG.5789f4227a7e2ffaef97553222d2b4fa.JPG.e2fc54e58e22fc4ea3e03edd7bf30687.jpg
IMG_0552.JPG.6af6e042dd6123e440bee10ac99dd44f.JPG.0dd2a502910bcf8219391e45ad6256ae.jpg
I och för sig normalt att en jobbar och tre tittar på.

Hustrun blev synnerligen förvånad av svenska vägbyggen. Tre personer, förvisso hjälp av maskiner. Fyra om follow me bilen räknas.

I och för sig normalt att en jobbar och tre tittar på.

Hustrun blev synnerligen förvånad av svenska vägbyggen. Tre personer, förvisso hjälp av maskiner. Fyra om follow me bilen räknas.
Något som jag retat upp mig på är alla uniformsklädda farbröder som ska stå och glo så fort något har hänt.
Speciellt när det varit en olycka, eller när någon brottslig gripits så står de där som troféjägare.
Dom kunde lika gärna stå samlade på en kaj och beundra en ovanligt stor och uppochnervänd hängande Tornfisk.

Något som jag retat upp mig på är alla uniformsklädda farbröder som ska stå och glo så fort något har hänt.
Speciellt när det varit en olycka, eller när någon brottslig gripits så står de där som troféjägare.
Dom kunde lika gärna stå samlade på en kaj och beundra en ovanligt stor och uppochnervänd hängande Tornfisk.
Du glömde en viktig detalj.
Herrarna i kostym ska dessutom peka på förövaren, knarklasset, den kraschade bilen eller t.ex ett hål i marken

:offtopic:
Nu håller du på att göra denna tråden till att handla om politik och religion i Sverige.

När du nämner somalier och folk från arabvärlden som valt att frivilligt bosatt sig i Sverige så är det en stor skillnad.
Svenskar eller andra nationaliteter som valt att bosätta sig i Thailand går inte ut och bränner polisbilar eller kasta sten på polisen för att få thailändarna att ändra sina lagar.
Så det är väl inte så underligt att man tycker dom har konstiga sedvänjor och kultur?
Svenskar i exempelvis Thailand gör som du brukar påpeka anpassar sig till kulturen och tar till sig seder och bruk som råder i det land de valt att flytta till..men dom blir ändå betraktade som konstiga.
Hej

Visst är det stor skillnad men det är ändå ett bra exempel på hur folk ifrån olika delar av världen, olika kulturer och med helt olika sedvänjor kan se på varandra, vi vill gärna se vita västerlänningar som mall och det naturliga, men vi måste även kunna förstå att andra folk kan se på sig själva och sin kultur precis likadant.

Det jag försöker få fram att det är helt naturligt och väntat att vi tycker att att folk ifrån andra kontinenter med för oss underliga sedvänjor och normer är konstiga och t.o.m i våra ögon kan vara dumma.

Lika självklart är det väl att dom ser på oss exakt likadant, för dom är våra traditioner, sedvänjor och kultur lika märklig, det är för mig helt självklart att det förhåller sig så.

Mvh isan lover

Ett naturfolk som gnäller och gnolar om rutten ekonomi och att man inte har det lika bra ställt som de korkade människorna bortom bygränsen.
Du kanske skulle upplysa detta naturfolk om vem som är korkad.
Hej

Ja det här med behovet av pengar har ju tillkommit med tiden och det krävs ju om man ska kunna skaffa sig dom ”mest nödvändiga” och basala saker som dom flesta människor numera tar för givna, precis som hos andra naturfolk jorden runt skapar pengar osämja, avundsjuka och gör att man kan komma i konflikt med dom gamla trafitionerna.

Mvh isan lover

Hej

Visst är det stor skillnad men det är ändå ett bra exempel på hur folk ifrån olika delar av världen, olika kulturer och med helt olika sedvänjor kan se på varandra, vi vill gärna se vita västerlänningar som mall och det naturliga, men vi måste även kunna förstå att andra folk kan se på sig själva och sin kultur precis likadant.

Det jag försöker få fram att det är helt naturligt och väntat att vi tycker att att folk ifrån andra kontinenter med för oss underliga sedvänjor och normer är konstiga och t.o.m i våra ögon kan vara dumma.

Lika självklart är det väl att dom ser på oss exakt likadant, för dom är våra traditioner, sedvänjor och kultur lika märklig, det är för mig helt självklart att det förhåller sig så.

Mvh isan lover

Då tycker alltså även du att isaanfolket kan vara dumma, det trodde jag inte jag skulle få se dig skriva men sent ska synderna vakna.

Jag hör väl också till naturfolket för jag har också jagat fiskat plockat bär frukt och grönsaker i skog och mark

Men jag är smart nog att använda hjälm i stället för att förlita mig till en amulett hängande runt halsen när jag kör moppe eller mc och tro att den räddar livet vid en olycka.

När jag köpt bilen så frågade frugan om munkarna fick måla i bilen men jag sa att de målar ingenting, de kan köpa en egen bil att måla bäst de vill.

Hej

Det problemet delar dom med falanger i Thailand, frågan är väl om inte utlänningarna i Sverige klarar svenska mycket bättre än dom flesta Thailands veteraner klarar Thailändska och det på bara några år.

Mvh isan lover
Du har rätt, men beror inte detta på att "utlänningar" i Sverige måste genomgå en kurs i svenska språket för att få uppehållstillstånd, PUT och liknande?

Hej

Ja det här med behovet av pengar har ju tillkommit med tiden och det krävs ju om man ska kunna skaffa sig dom ”mest nödvändiga” och basala saker som dom flesta människor numera tar för givna, precis som hos andra naturfolk jorden runt skapar pengar osämja, avundsjuka och gör att man kan komma i konflikt med dom gamla trafitionerna.

Mvh isan lover

Ja, inte ens pengar eller telefoner kan dessa varelser hantera utan att starta något inbördeskrig i hyddparadiset.

Hej

Det problemet delar dom med falanger i Thailand, frågan är väl om inte utlänningarna i Sverige klarar svenska mycket bättre än dom flesta Thailands veteraner klarar Thailändska och det på bara några år.

Mvh isan lover
Det var ju en tokig jämförelse.

Jag skulle gärna sätta mig i skolbänken några timmar om jag blev försörjd av thailändska staten, du tror inte många svenskar skulle flytta hit då och dessutom få körkort, fri sjukvård med mera.

Det var ju en tokig jämförelse.

Jag skulle gärna sätta mig i skolbänken några timmar om jag blev försörjd av thailändska staten, du tror inte många svenskar skulle flytta hit då och dessutom få körkort, fri sjukvård med mera.
Precis! Sitta i skolbänken och spela dum för att få gå en termin till och samtidigt få bidrag. Enda målet med svenska lektionen, lära sig så lite som möjligt för att få bidrag så länge som möjligt. Nä thailändska staten är för smarta för det.

Då tycker alltså även du att isaanfolket kan vara dumma, det trodde jag inte jag skulle få se dig skriva men sent ska synderna vakna.

Jag hör väl också till naturfolket för jag har också jagat fiskat plockat bär frukt och grönsaker i skog och mark

Men jag är smart nog att använda hjälm i stället för att förlita mig till en amulett hängande runt halsen när jag kör moppe eller mc och tro att den räddar livet vid en olycka.

När jag köpt bilen så frågade frugan om munkarna fick måla i bilen men jag sa att de målar ingenting, de kan köpa en egen bil att måla bäst de vill.
Hej

Jag tycker snarare att alla folk i helt skilda kulturer verkar tycka att alla andra som är annorlunda än dom själva är lite dummare, det verkar som om människan oftast utgår ifrån sig själv och sin kultur när man ser på andra.

Sen att man i Thailand tror på andar, spöken och ödet m.m och förlitar sig på amuletter, tatueringar och besvärjelser och ceremonier som utförs av munkar m.m är ju en del av deras tradition och kulturarv, jag ser väl på det här precis på samma sätt som att vi i västvärlden har kristna som tror på gud, himmel och helvete, det har väl påverkat oss, våra traditioner och kultur under årtusenden, människan har väl i alla kulturer haft ett behov av sånt här hokus pokus.

Mvh isan lover

Du har rätt, men beror inte detta på att "utlänningar" i Sverige måste genomgå en kurs i svenska språket för att få uppehållstillstånd, PUT och liknande?
Hej

Det spelar naturligtvis in, men jag är övertygad om att språket är betydelsefullt och helt avgörande för om en människa ska kunna integrera sig och bli en del av det nya land man har valt att vistas i.

Själv hade jag varit beredd på att gå ännu längre i min anpassning till Thailand, vi hade ju tidigsre planer på att flytta dit för gott, då var det inplanerat att jag skulle bli munk en period, det var något som redan var på tal vid mitt första äktenskap i Petchabun, familjen ville så gärna detta.

Så hade jag flyttat för gott till byn och min nuvarande frus familj och släkt så hade det garanterat blivit så, jag hade sett detta som ett naturligt steg och hade tänkt tillbringa mellan 6 månader och 1 år i byns tempel, det hade varit en erfarenhet och en fin upplevelse som förmodligen hade gett mig mer insikt om mig själv och ökat på förståelsen för deras kultur ännu mer.

Mvh isan lover

Liknande trådar

A
Svar
29
Visningar
3 K
จิมมี่ พายุหิมะ
A
Svar
0
Visningar