Hej
Själv har jag ju vistats periodvis på den Thailändska landsbygden sedan mitten på 80-talet och jag har genom åren ofta fått frågan vad jag gör där? Hur jag står ut? Vad jag äter? Hur jag fördriver tiden? Hur jag klarar mig utan falangmat och falang vänner O.s.v.
Men jag har aldrig sett eller upplevt något av detta som ett problem, kanske p.g.a att jag började resa ut på landet spm ung (25 år), då var allt nytt och annorlunda bara en del av äventyret och något som man förväntade sig utanför turistorterna.
Det fanns ju i princip nästan inga utlänningar alls på landet för så många år sedan, likaså med falangmat, falanbarer och restauranger, ville man ha någon utländsk mat att äta eller toapapper o.s.v fick man ta med sig det ifrån Bangkok eller närmaste provins huvudstad, så det var bara att anpassa sig till situationen, äta det som andra åt, gå på ståtoa utan papper, duscha sig med en skopa regnvatten ifrån en lerkruka o.s.v.
Visst fanns det mat som jag inte tyckte om och undvek, men även mat som jag gillade och man lärde sig efter hand, det fanns ju inte så mycket alternativ, ät eller lägg dig hungrig.
Numera efter alla år älskar jag att gå på en liten lokal marknad och äta det som erbjuds, handla min favoritmat t.ex buffelkött som tyvärr blir allt ovanligare i vår del av Isaan, vissa fiskar som är extra välsmakande, jag äter gärna orm och råtta också men har fortfarande svårt för insekter och grodor, men det sitter väl mer i huvudet än i smaken.
Tiden går sin stilla lunk i byn, jag går upp vid 6 tiden, matar hunden, gör upp eld och kokar klibbris som har legat i blöt över natten, steker lite kött eller fisk till frukost, väcker frugan och pojken när det är färdigt.
Sen ska jag köra pojken till skolan på vår Saleng (trehjuliga mc) vår hund och några av grannarnas barn brukar också hoppa på och åka med oss, barnen städar skolgården och sjunger nationalsången.
Sen bär det av till farmen där jag och vår anställde tillbringar dagen med arbete, vi sköter om vildsvinen, ankor, höns och kalkoner, det odlas även ris, gummi, eucalyptus, oljepalmer, bananer och grönsaker m.m, vi har dammar och kanaler där vi fiskar och jagar o.s.v, här finns det alltid jobb som behöver göras och dagarna flyter på, jag och vår anställde lagar mat över öppen eld och äter fisk som vi själva har fångat, sover middag i skuggan och avslutar dagen med lite öl eller lite Lao Kao.
Så rullar livet på med lite välkomna avbrott för bröllop, begravningar, festivaler, barnens dag och nyår o.s.v, inga som helst problem att få tiden att gå, för mig passar bylivet perfekt och jag saknar egentligen inget.
Mvh Isan Lover