Hej
Roligt att höra ifrån alla er som trivs i Isaan, själv tycker jag att det är den plats som jag trivs absolut bäst på, förstår att alla inte gillar att jobba rent fysiskt i värmen, men som flera av er skriver så finns det mycket annat att göra där också, numera kan man ju få tag i princip allt och falangvänner finns det ju gott om också.
För att ens komma på tanken att jobba inom det både tunga och lågavlönade jordbruket måste man nog vara lite ovanlig, en del skulle kanske kalla det lite knäpp.
För egen del kanske man är lite av en arbetsnarkoman som behöver ha något att göra, sen är det ju bra träning också, man behöver ju inte direkt gå till ett gym efter 6-8 timmars fysiskt arbete under brännande sol och med 30-35 graders värme.
Sen hade jag redan ifrån början en plan för att komma in i bygemenskapen och bli accepterad fullt ut, jag tror att detta hade varit svårt för över 25 år sedan, det fanns ju varken telefon eller internet o.s.v, erfarenheten bland byborna av utlänningar var väldigt liten och nästan alla hade en väldigt skev och fördomsfull syn på utlänningar.
Detta berodde säkert på att dom enda falanger byborna hade träffat var någon enstaka förskrämd utlänning som någon tjej hade tagit med sig ifrån någon turistort, då handlar det ju oftast om en utlänning helt utan erfarenhet och oftast inga språkkunskaper alls o.s.v, huset hade fejats, stolar fixats fram, alla var oroliga för vad utlänningen skulle äta, var han skulle sova, hur dom skulle agera för att han skulle bli nöjd o.s.v.
Jag har ju träffat utlänningar på såna här besök under alla dom år jag har vistats i byarna vintertid, inte sällan kommer det en kritvit utlänning direkt ifrån flygplatsen, självklart blir denne orolig när han blir omringad av massa halvfulla, bruna och högljudda människor som pratar mycket utan att han förstår ett ord.
Ibland sätter man utlänningen på en stol, givetvis med en öl i handen för det har dom ju hört att utlänningar gillar, sen sätter sig byborna runt honom på mattor som har lagts ut på marken, man fnissar, kommenterar och skrattar åt utlänningen, inte nödvändigtvis gör dom narr av honom, men för utlänningen är det ju inte lätt att veta eftersom han inte förstår.
Ibland brukar jag bli hämtad och närvara vid såna här besök, det är ju bra eftersom jag då kan hjälpa till att översätta, komma med råd om vad som förväntas av denne, kanske förklara vad han kan äta utan att bli sjuk, förklara lite om traditioner och sedvänjor. kanske berätta lite om livet i byn o.s.v.
Men ibland kommer det någon utlänning som man absolut inte vill att jag ska träffa, då handlar det inte så sällan om ett riggat besök, det kan ju vara en tjej som håller igång flera utlänningar och dom alla ska ju sponsra henne och familjen ekonomiskt, då är det ju inte bra om denne får reda på att det är fler än han som brukar dyka upp, i dom fallen är jag ju bara glad att slippa bli inblandad.
Jag hamnade i den situationen en gång i byn utanför Petchabun där en tjej kom hem med en äldre Tysk, hon pratade ju helt öppet om att hon inte gillade honom utan bara ville ha hans pengar, Tysken ville ju prata med mig eftersom jag kände till tjejen, hennes familj, traditionerna o.s.v, men jag kunde ju inte säga sanningen, tjejen hade en gammal mycket fattig mamma, en lillasyster som alltid gick i trasiga kläder och oftast barfota, deras hus var det sämsta i byn o.s.v.
Men efter några år med Tysken som sponsor blev det ett nytt hus, vattencisterner och ny mc o.s.v, Tysken tog med tjejen till Tyskland men det fungerade inget vidare, hon saknade sin Thailändske pojkvän och knivhögg Tysken när hon var full, hon hamnade i Tyskt fängelse.
Kanske borde jag ha sagt sanningen, men samtidigt visste jag ju hur fattiga mamman och lillasystern var, rätt eller fel vet jag inte?
Mvh isan lover