Hur vi får tiden att gå i Isaan

 
Att få tiden att gå, är det vad som gäller för att må bra?

Jag tycker att tiden går alldeles för snabbt, vill gärna att den stannar upp så jag hinner göra mer roliga saker. Jag vill ha mera tid, inte att den ska gå.
Gillar man att sova bort livet och titta på medans riset växer som "native" thai gör så är det var och ens ensak.
Trivs man med det så varför inte ;)
 
Jag lever ungefär som Isaanlover och jag tycker jag har mest problem med att få tiden att räcka till.... Inte har jag tråkigt heller, faktiskt.
Jag lever kanske inte som du @Birger eller Isaanlover sitter lite för mycket framför datorskärma och glor mycket på kvällar och sena eftermiddaga, men trågikt NEJ. Jag älskar mitt liv här i Thailand, trots lite kyla på morgnana nu brrrrr:rolleyes::xmas_smiley:
 
Min boplats är ju i te Isaan men tycker filosofin om att alla måsten kan lämnas i Sverige när man flyttar.
Vi bor på stan och det går alldeles utmärkt att anamma samma syn, göra saker i den ordningen de kommer.
Eftersom vi inte har småbarn så finns ju mera tid för en själv. Noi jobbar också på dagarna och jag passar på att träna laga mat och pyssla med huset just nu rätt mycket. Även i framtiden kommer att fylla mycket av dagarna för jag tycker om att odla och sköta, planera trädgård.
Läser också mycket för det känns bra att utöka vyerna genom litteratur.
Livet är härligt som pensionär det stora plussat här är vädret och gillar även det lilla utanförskapet som en utlänning har för det inger lite respekt än så länge i alla fall. Kanske andra reaktioner också med det bryr jag mig inte om.
Det som jag aldrig skulle vilja byta ut i mitt nuvarande liv är miljön, landskapet som är så vackert och ger en stimulans till mycket.
Människorna är omtänksamma och vänliga vilket är mycket positivt.
 
@Mr.Jo ja, alla är vi olika på detta forum på vad vi gillar och inte gillar. Jag vill helst ha temp... över 30c hoppas bara att den kylan som kommer nu i några mån... att det blir inte för kallt, men äfter mitten av Feb... kommer det härliga SOMMAR igen.:rolleyes::D:D
Samma här men man kan ju leva i nostalgin och tä ja sig att på sommarn i Sverige var det någon gång över femton grader. :oops:
 
efter snart fyra år i issan har jag fortfarande inte längtat bort. Frugan har hittat många av sina gamla skol kompisar så vi har mycket trevligt. några av dom har de gått riktigt bra för egna företagare. De är lättare att umgås med dom vi är mera lika både ekonomiskt och intelektuellt. Sen pysslar jag mycket med både huset trädgården och bilarna ( kanske lite pedant) Sen är de ju så att thai tar alla tjanser till fest
 
Tycker precis som IL och några till. Jag " jobbar " hellre med nåt än sitta och surra varje kväll med falanger och dricka öl. Har samma intressen och göromål som IL när jag är ivårt hus i Isan även 6 gammla mc,en Tuk tuk, gammal pickup och en traktor som behövs skötas om. Vi håller även på med våran, hennes mark och såna saker gör jag mycket hellre än att sitta och surra. Umgås mycket med Thai folket ibyn med roliga fester helt oplanerade. Det finns Svenskar, Norrmän, Engelsmän om jag vill surra nån kväll inte ofta men dom finns. Ingen Tv har vi men Internet det räcker och en cd med Lasse Stefans, de ni
 
Hej

Roligt att höra ifrån alla er som trivs i Isaan, själv tycker jag att det är den plats som jag trivs absolut bäst på, förstår att alla inte gillar att jobba rent fysiskt i värmen, men som flera av er skriver så finns det mycket annat att göra där också, numera kan man ju få tag i princip allt och falangvänner finns det ju gott om också.
För att ens komma på tanken att jobba inom det både tunga och lågavlönade jordbruket måste man nog vara lite ovanlig, en del skulle kanske kalla det lite knäpp.

För egen del kanske man är lite av en arbetsnarkoman som behöver ha något att göra, sen är det ju bra träning också, man behöver ju inte direkt gå till ett gym efter 6-8 timmars fysiskt arbete under brännande sol och med 30-35 graders värme.

Sen hade jag redan ifrån början en plan för att komma in i bygemenskapen och bli accepterad fullt ut, jag tror att detta hade varit svårt för över 25 år sedan, det fanns ju varken telefon eller internet o.s.v, erfarenheten bland byborna av utlänningar var väldigt liten och nästan alla hade en väldigt skev och fördomsfull syn på utlänningar.

Detta berodde säkert på att dom enda falanger byborna hade träffat var någon enstaka förskrämd utlänning som någon tjej hade tagit med sig ifrån någon turistort, då handlar det ju oftast om en utlänning helt utan erfarenhet och oftast inga språkkunskaper alls o.s.v, huset hade fejats, stolar fixats fram, alla var oroliga för vad utlänningen skulle äta, var han skulle sova, hur dom skulle agera för att han skulle bli nöjd o.s.v.

Jag har ju träffat utlänningar på såna här besök under alla dom år jag har vistats i byarna vintertid, inte sällan kommer det en kritvit utlänning direkt ifrån flygplatsen, självklart blir denne orolig när han blir omringad av massa halvfulla, bruna och högljudda människor som pratar mycket utan att han förstår ett ord.

Ibland sätter man utlänningen på en stol, givetvis med en öl i handen för det har dom ju hört att utlänningar gillar, sen sätter sig byborna runt honom på mattor som har lagts ut på marken, man fnissar, kommenterar och skrattar åt utlänningen, inte nödvändigtvis gör dom narr av honom, men för utlänningen är det ju inte lätt att veta eftersom han inte förstår.

Ibland brukar jag bli hämtad och närvara vid såna här besök, det är ju bra eftersom jag då kan hjälpa till att översätta, komma med råd om vad som förväntas av denne, kanske förklara vad han kan äta utan att bli sjuk, förklara lite om traditioner och sedvänjor. kanske berätta lite om livet i byn o.s.v.

Men ibland kommer det någon utlänning som man absolut inte vill att jag ska träffa, då handlar det inte så sällan om ett riggat besök, det kan ju vara en tjej som håller igång flera utlänningar och dom alla ska ju sponsra henne och familjen ekonomiskt, då är det ju inte bra om denne får reda på att det är fler än han som brukar dyka upp, i dom fallen är jag ju bara glad att slippa bli inblandad.

Jag hamnade i den situationen en gång i byn utanför Petchabun där en tjej kom hem med en äldre Tysk, hon pratade ju helt öppet om att hon inte gillade honom utan bara ville ha hans pengar, Tysken ville ju prata med mig eftersom jag kände till tjejen, hennes familj, traditionerna o.s.v, men jag kunde ju inte säga sanningen, tjejen hade en gammal mycket fattig mamma, en lillasyster som alltid gick i trasiga kläder och oftast barfota, deras hus var det sämsta i byn o.s.v.

Men efter några år med Tysken som sponsor blev det ett nytt hus, vattencisterner och ny mc o.s.v, Tysken tog med tjejen till Tyskland men det fungerade inget vidare, hon saknade sin Thailändske pojkvän och knivhögg Tysken när hon var full, hon hamnade i Tyskt fängelse.

Kanske borde jag ha sagt sanningen, men samtidigt visste jag ju hur fattiga mamman och lillasystern var, rätt eller fel vet jag inte?


Mvh isan lover
 
Så sant så,, detta känner jag igen, min tjej vill absolut inte att jag ska "lägga" mig i "vissa" förhållande, ,.
En yngre kvinna i tjejens by kom en dag hem med en farang som aldrig besökt Thailand,, min tjej berättade för mig att hon har en Thaiman, samt 2 andra faranger, Thaimannen kände till detta och höll sig i bakgrunden som en storebror.
F,n vad jag kände mig taskig,, såg ju hur mycket pengar han spenderade där, både på huset samt inredning med AC inkopplat, egen brunn.mm.mm. Men det tog inte mer än 2 till 3 veckor, så hade detta spridits till andra kvinnor som också ville ha del av kakan, sen vart cirkusen igång, dessa kärlekskranka, avundsjuka kvinnor berättade för honom hur det eg. låg till. Han drog iväg med en av dessa till Bkk, och vad jag vet så lever de fortfarande ihop i en annan by.
Så summan av kardemumman av detta, är väl tur att det blev som det blev utan min inblandning,,,, skulle farangen trott på mig om jag berättat,, nej tror inte det,, däremot hade jag förmodligen fått ett hel,,,te av Thaifamiljen.
Och Ja. Denna unga kvinnan lever som vanligt med Thaimannen hon älskar,, när inte farangerna är där.
 
Hej

Roligt att höra ifrån alla er som trivs i Isaan, själv tycker jag att det är den plats som jag trivs absolut bäst på, förstår att alla inte gillar att jobba rent fysiskt i värmen, men som flera av er skriver så finns det mycket annat att göra där också, numera kan man ju få tag i princip allt och falangvänner finns det ju gott om också.
För att ens komma på tanken att jobba inom det både tunga och lågavlönade jordbruket måste man nog vara lite ovanlig, en del skulle kanske kalla det lite knäpp.

För egen del kanske man är lite av en arbetsnarkoman som behöver ha något att göra, sen är det ju bra träning också, man behöver ju inte direkt gå till ett gym efter 6-8 timmars fysiskt arbete under brännande sol och med 30-35 graders värme.

Sen hade jag redan ifrån början en plan för att komma in i bygemenskapen och bli accepterad fullt ut, jag tror att detta hade varit svårt för över 25 år sedan, det fanns ju varken telefon eller internet o.s.v, erfarenheten bland byborna av utlänningar var väldigt liten och nästan alla hade en väldigt skev och fördomsfull syn på utlänningar.

Detta berodde säkert på att dom enda falanger byborna hade träffat var någon enstaka förskrämd utlänning som någon tjej hade tagit med sig ifrån någon turistort, då handlar det ju oftast om en utlänning helt utan erfarenhet och oftast inga språkkunskaper alls o.s.v, huset hade fejats, stolar fixats fram, alla var oroliga för vad utlänningen skulle äta, var han skulle sova, hur dom skulle agera för att han skulle bli nöjd o.s.v.

Jag har ju träffat utlänningar på såna här besök under alla dom år jag har vistats i byarna vintertid, inte sällan kommer det en kritvit utlänning direkt ifrån flygplatsen, självklart blir denne orolig när han blir omringad av massa halvfulla, bruna och högljudda människor som pratar mycket utan att han förstår ett ord.

Ibland sätter man utlänningen på en stol, givetvis med en öl i handen för det har dom ju hört att utlänningar gillar, sen sätter sig byborna runt honom på mattor som har lagts ut på marken, man fnissar, kommenterar och skrattar åt utlänningen, inte nödvändigtvis gör dom narr av honom, men för utlänningen är det ju inte lätt att veta eftersom han inte förstår.

Ibland brukar jag bli hämtad och närvara vid såna här besök, det är ju bra eftersom jag då kan hjälpa till att översätta, komma med råd om vad som förväntas av denne, kanske förklara vad han kan äta utan att bli sjuk, förklara lite om traditioner och sedvänjor. kanske berätta lite om livet i byn o.s.v.

Men ibland kommer det någon utlänning som man absolut inte vill att jag ska träffa, då handlar det inte så sällan om ett riggat besök, det kan ju vara en tjej som håller igång flera utlänningar och dom alla ska ju sponsra henne och familjen ekonomiskt, då är det ju inte bra om denne får reda på att det är fler än han som brukar dyka upp, i dom fallen är jag ju bara glad att slippa bli inblandad.

Jag hamnade i den situationen en gång i byn utanför Petchabun där en tjej kom hem med en äldre Tysk, hon pratade ju helt öppet om att hon inte gillade honom utan bara ville ha hans pengar, Tysken ville ju prata med mig eftersom jag kände till tjejen, hennes familj, traditionerna o.s.v, men jag kunde ju inte säga sanningen, tjejen hade en gammal mycket fattig mamma, en lillasyster som alltid gick i trasiga kläder och oftast barfota, deras hus var det sämsta i byn o.s.v.

Men efter några år med Tysken som sponsor blev det ett nytt hus, vattencisterner och ny mc o.s.v, Tysken tog med tjejen till Tyskland men det fungerade inget vidare, hon saknade sin Thailändske pojkvän och knivhögg Tysken när hon var full, hon hamnade i Tyskt fängelse.

Kanske borde jag ha sagt sanningen, men samtidigt visste jag ju hur fattiga mamman och lillasystern var, rätt eller fel vet jag inte?


Mvh isan lover
 
Så sant så,, detta känner jag igen, min tjej vill absolut inte att jag ska "lägga" mig i "vissa" förhållande, ,.
En yngre kvinna i tjejens by kom en dag hem med en farang som aldrig besökt Thailand,, min tjej berättade för mig att hon har en Thaiman, samt 2 andra faranger, Thaimannen kände till detta och höll sig i bakgrunden som en storebror.
F,n vad jag kände mig taskig,, såg ju hur mycket pengar han spenderade där, både på huset samt inredning med AC inkopplat, egen brunn.mm.mm. Men det tog inte mer än 2 till 3 veckor, så hade detta spridits till andra kvinnor som också ville ha del av kakan, sen vart cirkusen igång, dessa kärlekskranka, avundsjuka kvinnor berättade för honom hur det eg. låg till. Han drog iväg med en av dessa till Bkk, och vad jag vet så lever de fortfarande ihop i en annan by.
Så summan av kardemumman av detta, är väl tur att det blev som det blev utan min inblandning,,,, skulle farangen trott på mig om jag berättat,, nej tror inte det,, däremot hade jag förmodligen fått ett hel,,,te av Thaifamiljen.
Och Ja. Denna unga kvinnan lever som vanligt med Thaimannen hon älskar,, när inte farangerna är där.

Hej

Ja det är ju i princip omöjligt att lägga sig i om man vill vara kvar i byn, just att presentera den äkta mannen som en bror är ju något av en klassiker, lider med dom utlänningar som generöst bjuder "brodern" på öl och mat på hela sin semester, kanske t.o.m köper honom en mc eller bil.

Mvh isan lover
 
Senast ändrad:
Hej

Ja det är ju i princip omöjligt att lägga sig om man vill vara kvar i byn, just att presentera den äkta mannen som en bror är ju något av en klassiker, lider med dom utlänningar som generöst bjuder "brodern" på öl och mat på hela sin semester, kanske t.o.m köper honom en mc eller bil.

Mvh isan lover
Kan väl hoppas att några kärlekskranka män som vill ha en Thaifru läser detta, men det hjälper nog inte;)
 
Hej igen vi har "pratat" förut När jag kom till byn 2002 fick jag inte sova med min fru, hon sov med mamma ändå måste dom förståt att på hotellet sov vi tillsammans, By tankar, dottern inte sova med falang.
Jag fick inte ens en stol första gången en liten pall som jag inte kom ned på fick ligga. Väntade på min fru att hon skulle komma och äta med mej men det var gubbar på en matta och äldre damer på en annan , min fru tillhörde " kökstjänsten". När jag väntade på min fru, som jag inte förstod skulle äta med mej började gubbarna mata mej med räkor, dom trodde inte jag kunde äta räkor.

En rolig grej vi köpte en låda öl och några Whiskyflaskor. dom stog i mittan av golvet hos mamma in kom en gubbe snodde en flaska, vad sa jag till min fru, hon svarade enkelt han gillar whisky, Oj Oj. Sista delen av din berättelse har jag inte varit med om, bara att nån dam skrytit hur mycke pengar hon får av te.x en taxi chafför i England i mån 40000 bth Huva

Helt klart bättre med ett kropps arbete i en farm eller timmerhuggning, ved i Sverige eller nåt sånt än lyfta vikter på nåt gym, mera allsidig träning och mycke roligare
 
Detta berodde säkert på att dom enda falanger byborna hade träffat var någon enstaka förskrämd utlänning som någon tjej hade tagit med sig ifrån någon turistort, då handlar det ju oftast om en utlänning helt utan erfarenhet och oftast inga språkkunskaper alls o.s.v, huset hade fejats, stolar fixats fram, alla var oroliga för vad utlänningen skulle äta, var han skulle sova, hur dom skulle agera för att han skulle bli nöjd o.s.v.

Jag har ju träffat utlänningar på såna här besök under alla dom år jag har vistats i byarna vintertid, inte sällan kommer det en kritvit utlänning direkt ifrån flygplatsen, självklart blir denne orolig när han blir omringad av massa halvfulla, bruna och högljudda människor som pratar mycket utan att han förstår ett ord.

Ibland sätter man utlänningen på en stol, givetvis med en öl i handen för det har dom ju hört att utlänningar gillar, sen sätter sig byborna runt honom på mattor som har lagts ut på marken, man fnissar, kommenterar och skrattar åt utlänningen, inte nödvändigtvis gör dom narr av honom, men för utlänningen är det ju inte lätt att veta eftersom han inte förstår.

Lite så var det väl första gången man hamnade i byn, jag var ju första farangen i byn. De hade köpt en fåtölj och skaffat stolar och bord. Lagt två öl på kylning ... men sen slutar likheterna om inte min fru lyckats dölja en thaiman i garderoben i tio år. Nu förstår ju jag inte mycket av det de pratar, men skulle nog som er ha svårt att berätta sanningen om en guldko till farang ...Tycker nog en del är lite väl naiva, men kanske svårt om man kärat ner sig i en alltför ung skönhet ....
 
och
@Mr.Jo ja, alla är vi olika på detta forum på vad vi gillar och inte gillar. Jag vill helst ha temp... över 30c hoppas bara att den kylan som kommer nu i några mån... att det blir inte för kallt, men äfter mitten av Feb... kommer det härliga SOMMAR igen.:rolleyes::D:D

Måste ju vara något fel på dig kroppsligt när man tycker att över 30 är godtagbart:confused::confused:, har du ingen blodcirkulation eller vad är det frågan om? För detta är ju inte normalt?:):)
 
 

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp