Hur vi får tiden att gå i Isaan

Finns massor av vettiga faranger som tycker som jag , aven de skrattar at era forsok att komma over era misstag som inte gar att ratta till.....;) Jag ar inte besviken pa Thailand ,bara nyktert fundersam på hur fan dom tanker har nere ...;)

Ge, dig, du lyssnar ju verkligen på proffsen. Kanske inte antalet år här nere som gör det.
Sitta på Soi beukaw eller Jomtien och dra din jävla negativa historia från luffare som knappast vart utanför Pattaya.
Sätta deras riktmärke hur det funkar här nere.
Flesta bor här kanske inte ens utan har läst på ett forum han råka ut för.
För dina erfarenheter om alla har någon som känner någon som känner någon som har råkat ut för träffar man någonstans och påminner mig om surgubben vid spårvagnen.
Tror inte det gått illa för dig i Thailand, men finns aldrig en sekund. du kan säga så jäklar trevligt det var där.
Träffat dig 2 gngr båda gngrna börjar med den där jäveln eller thai litar jag inte på.
Konstigt att du får din upplevelse här.

Ibland får jag pappa upplevelsen då jag vet att vi är lika på sitt sätt men du vet fan inte att uppföra dig så jag känner bara för att ge dig en lavett i bakhuvudet. Ungefär som med min riktiga farsa ;)

Senast redigerad av en moderator:
Skolan i Kävlinge är där väl inget fel på, hitta en skola i Khon Kaen som är något att ha eller som håller den klassen som Korsbacka skolan gör tror jag att du kan få problem med.
Delge gärna om du känner till något illa om utbildningen där uppe.
Läste att Khon Kaen universitet har rätt hög rankingrad i världen om man tänker på antalet universitet,
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Khon_Kaen_University
och i Thailand rankat som 4:de. Menar du att Thailand utbildningar säger helt, att universitet som Mahidol University i Bangkok är inget att räkna med.
http://www.mahidol.ac.th/en/
Ligger på god plats i världen
Vad är din erfarenhet av högutbildning här nere?
Kapten Berralund har nog ekonomiska möjligheter för att ge sina ungar bästa möjligheterna och med tanke på arbetsmarknaden har antagligen hans topp utbildade barn större möjligheter här nere än en i mängden i Skåne.
Våran unge går på The Regent internationell school här nere, slår nog dom flesta Svenska skolor du kan tänka dig.
Så Berralunds barn har alla möjligheter.

Läste att Khon Kaen universitet har rätt hög rankingrad i världen om man tänker på antalet universitet,
och i Thailand rankat som 4:de. Menar du att Thailand utbildningar säger helt, att universitet som Mahidol University i Bangkok är inget att räkna med.
Kapten Berralund har nog ekonomiska möjligheter för att ge sina ungar bästa möjligheterna och med tanke på arbetsmarknaden har antagligen hans topp utbildade barn större möjligheter här nere än en i mängden i Skåne.
Våran unge går på The Regent internationell school här nere, slår nog dom flesta Svenska skolor du kan tänka dig.

Här ett utdrag ranking bästa universitet i världen:

Bästa asiatiska land Singapore. Är lite förvånad att Iran kommer först som 401, Iran anses ju ha mycket bra kvalitét på sina universitet.

Men rankingen speglar ju givetvis inriktning och bredd på sina utbud, mer än kvaliteten och det betyder ju inte att Khon Kaen är ett dåligt universitet utan de har inte det utbud av inriktningar som de bättre rankade, så tolkar jag listan på denna sida.

Likadant Mahidol på 501

https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2016/world-ranking#!/page/0/length/25

På denna lista är Mahidol på 44:e plats och Khon Kaen på 171

http://www.topuniversities.com/univ...region=+country=+faculty=+stars=false+search=

karolinska 28
singapore 26
peking 42
uppsala 81
lund 90
stockhol uni 136
KTH 155
Göteborgs 180
Chalmers 201-250
indien 351
iran 401
Mahidol 501
Chiang Mai 601-800
Chulalongkorn University 601-800
Khon Kaen University 601-800
King Mongkut’s University of Technology Thonburi 601-800
Prince of Songkla University 601-800
Suranaree University of Technology 601-800

Ibland får jag pappa upplevelsen då jag vet att vi är lika på sitt sätt men du vet fan inte att uppföra dig så jag känner bara för att ge dig en lavett i bakhuvudet. Ungefär som med min riktiga farsa ;)

Vet inte varför du alltid skriver när du är i ett visst sinnelag Jonas , tycker du skall kamma till dig lite när du lägger ut texterna .. Du är nog den sista som skall lägga ut texten om detta med att bli blåst och lurad , nog sagt om det .. Och de som jag talade med var varken på Soi Bukao eller Jomtien då jag inte gillar det folk som du brukar sitta med där , det var trevliga nyktra människor på en restaurang som har gott renomme. Dessutom så har dessa killar varit här länge , mycket länge och det dom vet om Thailand kan du aldrig tänka dig , dessutom folk som drivit /driver företag här i 20 mer än år , du vet då jämförelsevis inte ett skit Jonas ;).. och lavett skulle jag passa mig för med att testa :)

Vet inte varför du alltid skriver när du är i ett visst sinnelag Jonas , tycker du skall kamma till dig lite när du lägger ut texterna .. Du är nog den sista som skall lägga ut texten om detta med att bli blåst och lurad , nog sagt om det .. Och de som jag talade med var varken på Soi Bukao eller Jomtien då jag inte gillar det folk som du brukar sitta med där , det var trevliga nyktra människor på en restaurang som har gott renomme. Dessutom så har dessa killar varit här länge , mycket länge och det dom vet om Thailand kan du aldrig tänka dig , dessutom folk som drivit /driver företag här i 20 mer än år , du vet då jämförelsevis inte ett skit Jonas ;).. och lavett skulle jag passa mig för med att testa :)
Så jag har blivit blåst? Är det att jag har genomgått en skilsmässa här nere som betyder att jag blivit blåst? Bara en sådan kommentar så ser man ju hur du förvrider saker. Kan tänka mig hur förvriden den historien skulle låta om du berättade den (typ som en lögn).
Större delen av äktenskapet var bra, sen hände någonting en Lördag i April för 3 år sen som gjorde att det krascha och dom sista 3 månaderna innan jag flyttade var inte så bra.
Men vad blev jag blåst, på ett halvfärdigt hus du menar eller, utan ens en dörr eller ett fönster och halvmurat?
Du är väl skiljd i Sverige, så då har du blivit blåst i Sverige då?
Nä det är när sådana som du förvanskar historier som det slutar som vad man kan kalla stenbordshistorier.

Lägg ner nu Jonas , detta skapar bara problem . Om man talar om för folk vad som hänt då man är som mest förbannad så innebär det inte att folk glömmer vad m,an sagt ......
Kommer inte att kommentera fler inlägg nu då de flesta skribenter här glömmer samt förnekar , precis som Godhetsfolket hemma i Sverige så vill man inte se den bistra sanningen utan väljer att glömma eller ljuga för sig själv ...jag är glad att du har det bra nu Jonas , samt att du gillar Pattaya , för du verkar ju vara en av de få som gör det , även jag gillar pattis , dock kan det bli för mycket av varan .

Jag lägger ner skrivandet nu så kan ni prisa landet som ett paradis med idel ärliga människor som bara vill er gott

Halleluja ;)

Lägg ner nu Jonas , detta skapar bara problem . Om man talar om för folk vad som hänt då man är som mest förbannad så innebär det inte att folk glömmer vad m,an sagt ......
Kommer inte att kommentera fler inlägg nu då de flesta skribenter här glömmer samt förnekar , precis som Godhetsfolket hemma i Sverige så vill man inte se den bistra sanningen utan väljer att glömma eller ljuga för sig själv ...jag är glad att du har det bra nu Jonas , samt att du gillar Pattaya , för du verkar ju vara en av de få som gör det , även jag gillar pattis , dock kan det bli för mycket av varan .

Jag lägger ner skrivandet nu så kan ni prisa landet som ett paradis med idel ärliga människor som bara vill er gott

Halleluja ;)
Se där så menar du att jag delget dig en annan historia om vad som hände än den jag delget på forumet , eller är det någon andrahandsinfo du har?
Skulle isåfall vara spännande att höra den och få veta hur den "sanna" historian går.

De ligger dåligt till om du jämför med de Svenska närmast som en folkskola i ranking.

Börjar inte debatten bli lite konstig nu? Om Phonta nämner något negativt med Thailand så heter det att han inte gillar landet och bör flytta, om någon annan gillar Isaan så har han inte fattat hur tråkigt där är, hela debatten verkar bygga på antingen svart eller vitt. Men vardagen i Thailand är väl lika gråmelerad som vardagen i Sverige?

Jag väntar mig inga stora sensationer i en bondby i Isaan, men det händer inte mycket i den avkrok jag bebor i Småland heller. Har man, som jag, bott på landet med två kilometer till närmsta granne i 25 år så kan man nog bo i en by i Isaan också, men man måste nog vara lite speciell för att kunna det. Gillar man inte landet i Sverige, så gör man det nog inte i Thailand heller! Mycket beror nog på hur pass flexibel och anpassningsbar man är, men man måste ju inte käka somtam med pala´bara för att man bor i Thailand. Det går att laga pölsa där också!

Jag gillar att jobba med djur, odling, hus och sådant och tror inte alls jag kommer att få det särskilt långsamt. Tvärtom tror jag att jag kommer att få svårt att hinna med, precis som hemma i Sverige. Men är man inte sådan, utan kanske mer stadsmänniska så kan jag visst tänka mig att ett liv i byn blir svårt och särskilt om man inte orkar lära sig tala språket. Själv tycker jag just det är särskilt spännande och det blir också första uppgiften i byn. Där väntar redan en pensionerad engelskalärare, som åtagit sig att ha mig och min tös som elever tre dagar i veckan för en mer strukturerad språkundervisning under något år. Vem f-n vill vara analfabet?
Och som Phonta nämner i ett inlägg ovan, så får man väl lämna byn när man får spader. Min planering har inte ändrat sig på den punkten, jag tror säkert jag kommer att få lappsjuka i byn precis som jag får det i ödsligheten här i Sverige. Då får man ta en tripp till Göteborg i Sverige eller till Bangkok i Thailand och insupa lite avgaser tills man längtar hem igen.

Livet blir ju aldrig bättre än vad man själv gör det till. Sätter man sig under akacian med en öl för att titta på när bambun växer, för att sedan säga " fy f-n vad det är tråkigt i byn" så får man väl skylla sig själv?

Och då kanske man inte skall bo i en bondby i Isaan, men vi är ju alla så olika.

Synnerligen kloka ord där @Birger vi har alla olika förutsättningar och personligheter. Det som känns helt fel för en kan vara perfekt för en annan. Så jag tycker att vi skall sluta upp med gnabbet och respektera varandras åsikter och ståndpunkter istället.

Får man jobba med djur, odling och hus o Thailand som svensk?

Bra fråga, får man det?

Ligger Ubon risigt till i Thailand? frågan har varit på tapeten tidigare, jag informerade om det svar jag fick
av dom thailändska myndigheterna, därefter blev kallad xxxxxx, tror säkert proffsen på Forumet ger dig svar.

Ubon

Svartjobbare?

Senast ändrad:

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A