Ta mc-kort i Thailand

 

Grådassig

Aktiv medlem
Hejsan!

Tänkte höra om någon här på forumet har tagit mc-kort i Thailand. Alltså gjort teori och uppkörning i Thailand för mc. Hur gick ni tillväga i så fall? Var det svårt?

Jag kommer att åka ner rätt frekvent till Thailand på semester men jag vill kunna ha en lapp att visa till polisen om jag skulle bli stoppad. Jag är medveten om att den svenska mc-utbildningen är omfattande, och därmed också kostsam. Mina planer är att bara köra mc i Thailand, inte i Sverige.

Nu kommer en del säga att jag inte ska köra mc i Thailand pga att jag inte har erfarenhet av trafikrytmen, men faktum är att jag redan har gjort det. Mycket handlar om att anpassa sig till rytmen, vilket jag är rätt så van vid från när jag kört stora och tunga ekipage här i Sverige.
 
Jag har kört MC i Sverige sedan 17 års åldern, att köra MC i Thailand är inte alls farligare, jag har kört tung hoj här nere nu sedan 2007. Några regler att förhålla sig till är att ALDRIG dricka alkohol samt köra, vare sig bil eller MC. Sen aldrig lita på att andra är nyktra. Se alla andra trafikanter som en potentiell livsfara, Håll hastighetsbegränsningar, kör 30 - 40 km genom byar och städer. Jag har mindre tillbud här än vad jag har i Sverige när jag kör.
Och ja, det fungerar bra att ta MC kort här, du får frågor att svara på, samt köra på en löjligt enkel bana , sen färdigt
Lycka till ,
 
Hejsan!

Tänkte höra om någon här på forumet har tagit mc-kort i Thailand. Alltså gjort teori och uppkörning i Thailand för mc. Hur gick ni tillväga i så fall? Var det svårt?

Jag kommer att åka ner rätt frekvent till Thailand på semester men jag vill kunna ha en lapp att visa till polisen om jag skulle bli stoppad. Jag är medveten om att den svenska mc-utbildningen är omfattande, och därmed också kostsam. Mina planer är att bara köra mc i Thailand, inte i Sverige.

Nu kommer en del säga att jag inte ska köra mc i Thailand pga att jag inte har erfarenhet av trafikrytmen, men faktum är att jag redan har gjort det. Mycket handlar om att anpassa sig till rytmen, vilket jag är rätt så van vid från när jag kört stora och tunga ekipage här i Sverige.
Jag tog MC kort i Thailand för ca: 15 år sedan och de var inte så svårt. Teoriprovet gjorde jag på en dator helt oförberedd hade någon fråga fel förmycket men fick göra ett nytt försök direkt efter som jag klarade. Uppkörningen gick till så att man fick köra en liten bana, lite slalom mellan koner, upp på en kanske 5 meter lång planka som var 1-2 decimeter bred och sedan rund till en stop skylt där man skulle då skulle stanna och sedan köra vidare in i mål. Själva uppkörningen tog kanske 3-4 minuter. Men som sagt det var 15 år sedan jag tror dock inte att det är mycket svårare nu.

Körkortet tar du hos DLT Departement of land transport. Du behöver fixa ett adressintyg från immigration eller Svenska ambassaden. Svenska ambassaden kan skicka ett sådant till dig om du uppfyller deras krav och betalar en slant. Jag har använt en Hotell adress genom att hotellet har skrivit ett intyg om att jag bor där som jag sedan gått till immigrations med för att där få ett adressintyg för körkort.

Du behöver ett friskintyg som lätt fixas på närmaste sjukstuga typ hål i väggen. Jag har tagit det i Pattaya eller strax utanför.
Här
Intyg från Ambassaden
Vad som krävs enligt DLT

Lycka till.
 
Tack för två utförliga svar.
Alkohol dricker jag inte varesig i Sverige eller Thailand när jag framför fordon. Det sitter i ryggmärgen. Jag vet att jag aldrig kan lita på medtrafikanter. Har aldrig sett någon olycka i Thailand, men många potentiella olyckor med svenska ögon mätt. Det beror på att beteendet i trafiken är annorlunda i Thailand.
 
Tack för två utförliga svar.
Alkohol dricker jag inte varesig i Sverige eller Thailand när jag framför fordon. Det sitter i ryggmärgen. Jag vet att jag aldrig kan lita på medtrafikanter. Har aldrig sett någon olycka i Thailand, men många potentiella olyckor med svenska ögon mätt. Det beror på att beteendet i trafiken är annorlunda i Thailand.
Märkligt nog så känner jag detsamma, nog har jag sett olyckor, men inte allls fler än i Sverige. På ett års farande runt med Bil och MC här har jag sett två dödsolyckor, En i Pattis samt en häruppe i Isaan, Det kan man även se i Sverige.
 
Märkligt nog så känner jag detsamma, nog har jag sett olyckor, men inte allls fler än i Sverige. På ett års farande runt med Bil och MC här har jag sett två dödsolyckor, En i Pattis samt en häruppe i Isaan, Det kan man även se i Sverige.
Tror du eventuellt misstolkade @Grådassig en aning. Om man påstår att olyckor med skadlig utgång inte är långt vanligare i Thailand än Sverige så är man ju måttligt verklighetsfrånvänd.
 
Tror du eventuellt misstolkade @Grådassig en aning. Om man påstår att olyckor med skadlig utgång inte är långt vanligare i Thailand än Sverige så är man ju måttligt verklighetsfrånvänd.

Thailand och Sverige är väldigt lika i storlek men i Thailand dödades förra året 14373 personer i trafiken (ej medräknat de som senare dog på sjukhuset eller under transport från olycksplatsen) medans det i Sverige dödades 220 st (totalt oavsett om dom dog på platsen, under transport eller på sjukhus)

Själv har jag under mitt liv aldrig sett en svårare olycka med dödlig utgång i Sverige men under den begränsade tid jag tillbringat i Thailand har jag sett ett antal olyckor med dödlig utgång.
 
Thailand och Sverige är väldigt lika i storlek men i Thailand dödades förra året 14373 personer i trafiken (ej medräknat de som senare dog på sjukhuset eller under transport från olycksplatsen) medans det i Sverige dödades 220 st (totalt oavsett om dom dog på platsen, under transport eller på sjukhus)

Själv har jag under mitt liv aldrig sett en svårare olycka med dödlig utgång i Sverige men under den begränsade tid jag tillbringat i Thailand har jag sett ett antal olyckor med dödlig utgång.
Thailand och Sverige är väldigt olika i befolkningsmängd och trafiktäthet.
 
Hejsan!

Tänkte höra om någon här på forumet har tagit mc-kort i Thailand. Alltså gjort teori och uppkörning i Thailand för mc. Hur gick ni tillväga i så fall? Var det svårt?

Jag kommer att åka ner rätt frekvent till Thailand på semester men jag vill kunna ha en lapp att visa till polisen om jag skulle bli stoppad. Jag är medveten om att den svenska mc-utbildningen är omfattande, och därmed också kostsam. Mina planer är att bara köra mc i Thailand, inte i Sverige.

Nu kommer en del säga att jag inte ska köra mc i Thailand pga att jag inte har erfarenhet av trafikrytmen, men faktum är att jag redan har gjort det. Mycket handlar om att anpassa sig till rytmen, vilket jag är rätt så van vid från när jag kört stora och tunga ekipage här i Sverige.
Hej

Fixa ett körkort är enkelt i Thailand, men att lära sig att köra motorcykel på riktigt är svårare.

Jag kan dock rekommendera ett par lektioner hos Tum, han lär ut att köra mc på riktigt med allt från nybörjare till proffs.

 
Nja, det svåra är att förstå hur kassa många trafikanter är. Planerad körning och tänka lit framåt, är okända begrepp för väldigt många på vägarna här.
Planerad körning och att se hinder är något de trycker väldigt hårt på, på svenska körskolor. I Sverige kan man bli kuggad på en uppkörning om man exempelvis inte använder färdriktningsvisare. I Thailand ser jag väldigt ofta att de inte använder blinkers och ibland gör tokiga omkörningar och sidoförflyttningar. Men är man en skärpt chaufför som har inpräntat säkerhetstänk så ska det inte vara något problem i trafiken.
 
Hej

Fixa ett körkort är enkelt i Thailand, men att lära sig att köra motorcykel på riktigt är svårare.

Jag kan dock rekommendera ett par lektioner hos Tum, han lär ut att köra mc på riktigt med allt från nybörjare till proffs.

Det är kanske lite overkill för oss som bara åker typ scootermodell vilket torde vara de flesta. Möjligt dock att TS intention vara att köra bigbike och då kan det säkert komma väl till pass.
 
Vad hjälper det i Thailand? :rolleyes:
Jag tror faktiskt det hjälper rätt mycket. Kör man yrkesmässigt är man van att se detaljer och mönster i högre grad än medelsvensson som inte kör lika ofta. Det visar sig också i statistik att yrkeschaufförer sällan är vållande till olyckor, trots att de kör tunga och stora fordon. De har också en mycket stor vana att läsa av både väg och andra trafikanters intentioner och trafikbeteenden. Jag stöter dagligen på personer, både när jag kör personbil och lastbil, som inte vet hur man tar en rondell, hur man ska agera på en påfart eller avfart, glömmer titta i speglarna och i döda vinkeln, inte vet hur man på ett bra sätt gör ett körfältsbyte. Listan kan göras längre. Vad jag menar är att en hel del lastbilschaufförer faktiskt har räddat många situationer som skulle ha kunnat bli riktigt ruggiga. Själv har jag otaliga gånger sänkt hastigheten för att släppa fram trafikanter på påfartsled till höghastighetsvägar. Trafikanten i bilen har helt enkelt inte hittat gaspedalen.

I dagens läge är det rätt hårda regler för att bli godkänd vid uppkörning av tungt fordon. Jag vet, eftersom jag nyligen tog för CE.
 
Det är kanske lite overkill för oss som bara åker typ scootermodell vilket torde vara de flesta. Möjligt dock att TS intention vara att köra bigbike och då kan det säkert komma väl till pass.
Jag är för tillfället bara intresserad av att köra scooter, men ser fördelen med att ha det på papper. Blir lite mindre "klabb" med polisen om man skulle bli stoppad. Sedan att kvaliteten på trafikutbildningen i Thailand finns mycket att önska av, är en annan femma.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
2 K
A
G
Svar
19
Visningar
4 K
Anonym
A
T
Svar
88
Visningar
7 K
Anonymius
A
A
Svar
1
Visningar
1 K
Shaowpanyaa
S
 
Tillbaka
Topp