Ta mc-kort i Thailand

 
Har kört massa med scooter de senaste 15 resorna, har åkt runt på Koh Samui, Koh Tao och Koh Chang, så jag är van vid både hala o branta thaibackar och thai körstilen. Brukar bli 25-30mil i veckan som man åker runt, därav att jag vill försöka få till Mc kortet. Men det har börjat bli lite mera frågor från uthyrarna också, de är rädda för att jag skall krascha och de få problem med polisen. Det är ganska ofta som man ser olyckor med varierande utgång (både bli o Mc) eller läser om olyckor flera gånger i veckan när man är på plats, har bekanta som har råkat illa ut med år av sjukskrivning (spräckt skalle, åkte utan hjälm och med några öl i magen).
Det är ju en bra start att sätta på en RIKTIG hjälm samt ge fn, i alkoholen när man kör,det borde alla med en fungerande hjärna förstå
 
Kopierat från DLTs hemsida, och enligt dem så är kravet NON-Immigrant Visa.
Och det står också att första körkortet är ett 2-årigt, efter förlängning så skall man få ett 5-årigt.
Jag fick rådet att köra via agency, då det skulle vara omöjligt för mig att få körkort utan rätt Visa, där av kontakten med "körskolan".
Men som flera skriver så verkar det gå bra ändå, så jag får väl åka till DLT kontoret och prova, det värsta som kan hända mig är att man blir hånad och utkastad av någon thai tjänsteman :laugh:

1695550162197.jpeg


Då är vi nere på nästa lista enligt DLT


1695550177251.jpeg
Kravet är inte Non Immigrant Visa för det 2-åringa tillfälliga körkortet vilket också framgår av texten du klippt in från DLT.
1 PASSPORT WITH VISA (ORIGINAL AND PHOTO COPY). Alltså inget om Non immigrant visa.

Har du väl fixat ett adressintyg från immigration så är den bökigaste byråkratin klar. Ett friskintyg sedan är resten kopior på pass och inresestämpel. Saknas IKK får du göra proven enligt nedre delen av texten du klippt in.
 
Kravet är inte Non Immigrant Visa för det 2-åringa tillfälliga körkortet vilket också framgår av texten du klippt in från DLT.
1 PASSPORT WITH VISA (ORIGINAL AND PHOTO COPY). Alltså inget om Non immigrant visa.

Har du väl fixat ett adressintyg från immigration så är den bökigaste byråkratin klar. Ett friskintyg sedan är resten kopior på pass och inresestämpel. Saknas IKK får du göra proven enligt nedre delen av texten du klippt in.
Exakt hur svårt kan det vara :thumbsup:
 
Det här adress intyget som jag skall fixa på Immigration office, jag behöver väl något underlag att visa upp där.
Som jag får från de som skall verifiera mitt boende, finns det något officiellt intyg som jag kan ladda ner och skriva ut i förväg som de kan fylla i. Har kikat på Immigration office hemsida , det finns många intyg där men inget adress intyg har jag hittat.
 
Det här adress intyget som jag skall fixa på Immigration office, jag behöver väl något underlag att visa upp där.
Som jag får från de som skall verifiera mitt boende, finns det något officiellt intyg som jag kan ladda ner och skriva ut i förväg som de kan fylla i. Har kikat på Immigration office hemsida , det finns många intyg där men inget adress intyg har jag hittat.!
Vet inte om du bor på Hotell eller eget boende alternativ gästar hos någon , Vad du behöver är ett "Certify of residence avsett för körkort, detta skall du även upplysa om , Det räcker normalt med att du visar upp en betald teleräkning, bäst är en kopia av husbok då signerad av innehavaren av originalet. Husbok är en form av ägarbevis på hus , eller condo . Helt enkelt en bok som innehavaren har. Jag har en gul husbok då faranger inte kan få en Thaihusbok som är blå (vill jag minnas ) Tabien Ban = Husbok
 
Det här adress intyget som jag skall fixa på Immigration office, jag behöver väl något underlag att visa upp där.
Som jag får från de som skall verifiera mitt boende, finns det något officiellt intyg som jag kan ladda ner och skriva ut i förväg som de kan fylla i. Har kikat på Immigration office hemsida , det finns många intyg där men inget adress intyg har jag hittat.
Om du registrerat TM30 så har det räckt att visa upp pass, TM30 slipen, några kopior och foton-

Nån av agenterna utanför IM hjälper dig smidigt med ansökan.
 
Om du registrerat TM30 så har det räckt att visa upp pass, TM30 slipen, några kopior och foton-

Nån av agenterna utanför IM hjälper dig smidigt med ansökan.
Det är så simpelt att fixa själv.
Jag har skrivit vad som behövdes för par veckor sen.
Betala för nåt en normalt funtad borde klara själv.
 
Det är så simpelt att fixa själv.
Jag har skrivit vad som behövdes för par veckor sen.
Betala för nåt en normalt funtad borde klara själv.
Jag betalar gärna 30 baht för att nå ska fylla i blanketten. Då slipper jag åka till nån polare och skriva ut den också.

Alla är olika IL gräver tom sina diken själv.
 
Jag betalar gärna 30 baht för att nå ska fylla i blanketten. Då slipper jag åka till nån polare och skriva ut den också.

Alla är olika IL gräver tom sina diken själv.
30 baht, ja det var bra pris, frågade agencyn utanför och dom sa 1200thb så nä fick bli att köa själv.
Var ligger den agencyn som gör det för 30 baht?
 
30 baht, ja det var bra pris, frågade agencyn utanför och dom sa 1200thb så nä fick bli att köa själv.
Var ligger den agencyn som gör det för 30 baht?
På gatan upp mot second.

De fixar naturligtvis inte allt för 30 baht, de fyller i ansökan thats it, sen får man köa o fixa resten själv.

För 1 200 hade du sluppit allt misstänkter jag. Men där håller jag med dyr timpenning, bättre att kolla på folk själv i kön.
 
Ok var de svaret som jag behövde, skall bo på hotell, så det blir lite krångel.
Få kolla om de kan tänka sig skriva ett intyg, alt 2 hitta någon som kan skriva intyg att jag bor/hyr deras hus.
Eller kolla utanför Immigration office om det finns någon fixare, tänkte jag skulle undvika att åka mer än en resa dit, då jag har 3 timmar tur/retur.
 
Ok var de svaret som jag behövde, skall bo på hotell, så det blir lite krångel.
Få kolla om de kan tänka sig skriva ett intyg, alt 2 hitta någon som kan skriva intyg att jag bor/hyr deras hus.
Eller kolla utanför Immigration office om det finns någon fixare, tänkte jag skulle undvika att åka mer än en resa dit, då jag har 3 timmar tur/retur.
Ok var de svaret som jag behövde, skall bo på hotell, så det blir lite krångel.
Få kolla om de kan tänka sig skriva ett intyg, alt 2 hitta någon som kan skriva intyg att jag bor/hyr deras hus.
Eller kolla utanför Immigration office om det finns någon fixare, tänkte jag skulle undvika att åka mer än en resa dit, då jag har 3 timmar tur/retur.
Annars gå rill Agenten på soi 13 längst upp mot 2a gatan höger sida sett från andra gatan, de fixar det mesta åt dig, en trevlig Thai/chines tjej som pratar utmärkt Engelska. Hon hjälpte en kompis med allt, han hade inga slantar på banken överhuvudtaget, dock ett BKK konto, 22 k för ett Non O samt även extension och 90 dagars under ett år. Helt ok pris ansåg han. kan tillägga att jag själv gör allt korrekt genom Immigration
 
Ja, jag har fått tips om en Tysk fixare i Jomtien som fixar allt möjligt. De har samarbete med "körskola" som fixar Mc kortet för 8000bath och 2-dagars utbildning. De gör samma som DLT kontoret men tar bättre betalt, tydligen har de samarbete med DLT så det blir ett äkta körkort. Det är ingen riktig körskola utan man är bara inriktad på att få folk att klara testen, läste någon resection att det var något fäder som skickat dit sin son för utbildning, men de bara brydde sig om att göra körkorts tester.
 
Ja, jag har fått tips om en Tysk fixare i Jomtien som fixar allt möjligt. De har samarbete med "körskola" som fixar Mc kortet för 8000bath och 2-dagars utbildning. De gör samma som DLT kontoret men tar bättre betalt, tydligen har de samarbete med DLT så det blir ett äkta körkort. Det är ingen riktig körskola utan man är bara inriktad på att få folk att klara testen, läste någon resection att det var något fäder som skickat dit sin son för utbildning, men de bara brydde sig om att göra körkorts tester.
Bara att köra på med det , Frugan tog på ungefär samma typ av "skola" Kostade då 20014 5000bath för både bil och MC kort, och som du säger ett fullt lagligt kort, min totalt dum i huvet svåger köpte sitt för 5k här uppe, så 8 k nu är väl helt ok
 
Bara att köra på med det , Frugan tog på ungefär samma typ av "skola" Kostade då 20014 5000bath för både bil och MC kort, och som du säger ett fullt lagligt kort, min totalt dum i huvet svåger köpte sitt för 5k här uppe, så 8 k nu är väl helt ok
Inte utan anledning som Thailand klassas som världens näst farligaste land att vistas i trafiken i.
 
Har bara BC körkort. I mitt internationella körkort finns moppe inte med. Går det och köra motorbike utan mckörkort om det inte är så mycket kubik. Behöver bara ta mig till golbanorna och stranden?
 
Har bara BC körkort. I mitt internationella körkort finns moppe inte med. Går det och köra motorbike utan mckörkort om det inte är så mycket kubik. Behöver bara ta mig till golbanorna och stranden?
El-cykel.
Det funderar jag på, farsan hade det och tog sig runt på i Spanien och en cykelvagn att hänga på när dom skulle handla.
Funkade lika bra som moppe att ta sig runt i stan på.
 
El-cykel.
Det funderar jag på, farsan hade det och tog sig runt på i Spanien och en cykelvagn att hänga på när dom skulle handla.
Funkade lika bra som moppe att ta sig runt i stan på.
Har också funderingar på en trehjulig. Kostar 39000 bath vad jag sett men får plats 3 pers med enkel tak. Billigaste vore nog och hyra något typ moppe.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
2 K
A
G
Svar
19
Visningar
4 K
Anonym
A
T
Svar
88
Visningar
7 K
Anonymius
A
A
Svar
1
Visningar
1 K
Shaowpanyaa
S
 
Tillbaka
Topp