Ta mc-kort i Thailand

Fast man måste väl fortfarande "skriva upp" Teorin på plats hos DLT?
Ja okej då blir det ett prov på nätet och ett på plats. När jag tog MC kort 2013 så gjorde jag teori prov på plats. Var inte förberedd så missade och blev inte godkänd. Kontrollanten i rummet bad mig vänta och sedan fick jag sätta mig vid en annan dator och göra om testet och då klarade jag det. Jäkligt sjyst av henne. Vet inte om det är så det funkar i normala fall. Som svensk kändes det konstigt. Var inte beredd på uppkörningen heller så hyrde snabbt en hoj när jag stod i kö. Själva uppkörningen på gården var ju plätt lätt.
Mitt B körkort (från Sverige) översatte dom så det var inga problem.

Ja okej då blir det ett prov på nätet och ett på plats. När jag tog MC kort 2013 så gjorde jag teori prov på plats. Var inte förberedd så missade och blev inte godkänd. Kontrollanten i rummet bad mig vänta och sedan fick jag sätta mig vid en annan dator och göra om testet och då klarade jag det. Jäkligt sjyst av henne. Vet inte om det är så det funkar i normala fall. Som svensk kändes det konstigt. Var inte beredd på uppkörningen heller så hyrde snabbt en hoj när jag stod i kö. Själva uppkörningen på gården var ju plätt lätt.
Mitt B körkort (från Sverige) översatte dom så det var inga problem.
Skall bli intressant att se om det kommer något speciellt kort för tung MC här i landet, nu när Covid är passe har de ju tid att vränga till nåt tokigt :)

Så smart du är, varför frågar du då, Jag har inte ett , jag har två st som räcker fem år till nu
Jag frågar för jag tycker det verkar konstigt att man skall kunna sitta hemma och skriva teoriprovet för ett nytt körkort på internet. Då kan man sätta vilken smart thai som helst på det och man slipper fatta fel på de taskigt översatta frågorna.

Jag har faktiskt också två körkort i Thailand, men ett har gott ut. Och min farsa är Polis, så det så.

Jag frågar för jag tycker det verkar konstigt att man skall kunna sitta hemma och skriva teoriprovet för ett nytt körkort på internet. Då kan man sätta vilken smart thai som helst på det och man slipper fatta fel på de taskigt översatta frågorna.

Jag har faktiskt också två körkort i Thailand, men ett har gott ut. Och min farsa är Polis, så det så.
Min farsa var inte Polis, men kk hade han i alla fall. Jo så är det, skall du förnya så du går in på Trafficoffice hemsida, du loggar in och svarar på några frågor , sen när det är godkänt så gäller det provet i tre månader, Man beställer sedan tid för att komma till Traffic office där du gör de sedvanliga testerna , Färgseende , samt reaktionsprov . Jo mycket här kan ses som konstigt för oss västerlänningar :beer:

Min farsa var inte Polis, men kk hade han i alla fall. Jo så är det, skall du förnya så du går in på Trafficoffice hemsida, du loggar in och svarar på några frågor , sen när det är godkänt så gäller det provet i tre månader, Man beställer sedan tid för att komma till Traffic office där du gör de sedvanliga testerna , Färgseende , samt reaktionsprov . Jo mycket här kan ses som konstigt för oss västerlänningar :beer:
Ja visst det har redogjorts.för tidigare i tråden. Den gamla filmvisningen på lokalen har ersatts av internet film med några frågor.

Fast nu gällde det om man kunde gör samma sak när man tar ett nytt körkort, vilket inte torde vara fallet.

Nä nu för då ta körkort själv för jag ska ta en öl!

Nyfiken på om Grådassig lyckades fixa sig ett Mc körkort,
har hittat körskola i Pattaya som säger att det fixar Mc körkort utan NON-Immigrant Visa.
Tänker besöka deras kontor om några veckor och se hur det fungerar i verkligheten.
Nja. Jag var upptagen med lite andra grejer än att skaffa mc-kort i Thailand.

Kopierat från DLTs hemsida, och enligt dem så är kravet NON-Immigrant Visa.
Och det står också att första körkortet är ett 2-årigt, efter förlängning så skall man få ett 5-årigt.
Jag fick rådet att köra via agency, då det skulle vara omöjligt för mig att få körkort utan rätt Visa, där av kontakten med "körskolan".
Men som flera skriver så verkar det gå bra ändå, så jag får väl åka till DLT kontoret och prova, det värsta som kan hända mig är att man blir hånad och utkastad av någon thai tjänsteman :laugh:

1695550162197.jpeg

Då är vi nere på nästa lista enligt DLT

1695550177251.jpeg

Kopierat från DLTs hemsida, och enligt dem så är kravet NON-Immigrant Visa.
Och det står också att första körkortet är ett 2-årigt, efter förlängning så skall man få ett 5-årigt.
Jag fick rådet att köra via agency, då det skulle vara omöjligt för mig att få körkort utan rätt Visa, där av kontakten med "körskolan".
Men som flera skriver så verkar det gå bra ändå, så jag får väl åka till DLT kontoret och prova, det värsta som kan hända mig är att man blir hånad och utkastad av någon thai tjänsteman :laugh:

1695550162197.jpeg

Då är vi nere på nästa lista enligt DLT

1695550177251.jpeg
Jag vet inte var du bor, kanske kan de ge dig ett Thai KK och då tvåårigt som sig bör, ibland är de tuffa , men de vill ju även ha in slantar. Normalt så ser myndigheterna detta som så: Icke mer än Turist så kan du köra med internationellt KK, Som expat eller i alla fall med ett ettårigt så räknas du inte som turist och då SKALL du ha ett Thai KK. Detta enligt DLT i Khon Kaen

Jag vet inte var du bor, kanske kan de ge dig ett Thai KK och då tvåårigt som sig bör, ibland är de tuffa , men de vill ju även ha in slantar. Normalt så ser myndigheterna detta som så: Icke mer än Turist så kan du köra med internationellt KK, Som expat eller i alla fall med ett ettårigt så räknas du inte som turist och då SKALL du ha ett Thai KK. Detta enligt DLT i Khon Kaen
Mitt problem är att jag inte har något Svenskt Mc kort att få internationellt KK på :laugh:
Så jag får göra ett försök med DLT i Trad, det var när jag sökte runt på lokala forum som jag blev rekommenderad att kontakta agencyn i Pattaya.
Men det kostar ju inget att prova, men än risken att bli nekad:D
Kan ju söka ett 60dagars turist visa, så ser det lite mera seriöst ut, men kommer bara stanna 3veckor denna gången.
Planen är att växla över till egenkonsult till nästa säsong så jag kan jobba på distans 3-4 månader, så denna resan blir mindre "turistande" och mera undersöka lämpliga hus att hyra, testa bredband och uppkoppling mot uppdragsgivare mm.

Mitt problem är att jag inte har något Svenskt Mc kort att få internationellt KK på :laugh:
Så jag får göra ett försök med DLT i Trad, det var när jag sökte runt på lokala forum som jag blev rekommenderad att kontakta agencyn i Pattaya.
Men det kostar ju inget att prova, men än risken att bli nekad:D
Kan ju söka ett 60dagars turist visa, så ser det lite mera seriöst ut, men kommer bara stanna 3veckor denna gången.
Planen är att växla över till egenkonsult till nästa säsong så jag kan jobba på distans 3-4 månader, så denna resan blir mindre "turistande" och mera undersöka lämpliga hus att hyra, testa bredband och uppkoppling mot uppdragsgivare mm.
Skall du bara stanna tre veckor så blir det tufft, men om du kontaktar en Trafikskola så brukar de nog fixa detta, du har ju inget MC kort i sverige, så kan du ju (som du antagligen menar) inte få ett internationellr heller , Ta och kontakta en trafikskola , de vill tjäna slantar, skaffa en adress av nån kompis som bor där nere. Är du inte MC van så kan nog en eller ett par timmar MC körning vara ok , inte dyrt, frugan tog sitt bilkort i Pattis , det kostade 5 tusen bath , frö en vecka daglig träning 4 timmar samt uppkörning. Och kör INTE utan giltigt KK , händer det något så är det riktigt kört, inga bolag som tar smällen

Har kört massa med scooter de senaste 15 resorna, har åkt runt på Koh Samui, Koh Tao och Koh Chang, så jag är van vid både hala o branta thaibackar och thai körstilen. Brukar bli 25-30mil i veckan som man åker runt, därav att jag vill försöka få till Mc kortet. Men det har börjat bli lite mera frågor från uthyrarna också, de är rädda för att jag skall krascha och de få problem med polisen. Det är ganska ofta som man ser olyckor med varierande utgång (både bli o Mc) eller läser om olyckor flera gånger i veckan när man är på plats, har bekanta som har råkat illa ut med år av sjukskrivning (spräckt skalle, åkte utan hjälm och med några öl i magen).

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
2 K
A
T
Svar
88
Visningar
7 K